Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem

Det här med "synkronisera bilden till bildskärm", har ni det på eller av? vilket är bäst månne? Den missar en del bilder i "missed" när man kolla info på "O", och 23,976 filmer blir 24,000... vilket är att föredra? Blir det mer smooth med den på?

Permalänk
Avstängd

Såg att någon här ville köra lite Plex funktioner i Kodi och testar nu: https://emby.media/ som det finns info hur man installerar här: http://kodi.wiki/view/Add-on:Emby_for_Kodi (sidan nere just nu). Fungerar till och med att chromecasta Kodi med EMBY från valfri webbläsare. En funktion EMBY har som jag tycker är viktig är att det finns ett val i Kodi om senaste pågående filmer så slipper man leta.

EMBY-Server kör man från valfri datorsystem tex en Nas.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Hur funkar SVTplay för er som kör via HTPC? Laggar ordentligt när jag ska kolla via svtplay.se men använder jag en repo som t.ex. Retrospect går det hur bra som helst. Tänkte kolla lite på Bron igår
via Retro men såg att dom 2-3 första saknas så skulle vilja spela direkt via SVTplays hemsida utan lagg men det går inte. Några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gårdemyr:

Hur funkar SVTplay för er som kör via HTPC? Laggar ordentligt när jag ska kolla via svtplay.se men använder jag en repo som t.ex. Retrospect går det hur bra som helst. Tänkte kolla lite på Bron igår
via Retro men såg att dom 2-3 första saknas så skulle vilja spela direkt via SVTplays hemsida utan lagg. Några tips?

Lite osäker på vad du undrar över en htpc är bara en dator som är ansluten till en tv. Så det fungerar lika bra där som på din vanliga dator att gå in på svtplay och spela upp deras material, i xbmc så använder jag svtplay från kodi's repo och det fungerar utan problem. Dock så går det så klart lika bra i valfri web läsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av gårdemyr:

Hur funkar SVTplay för er som kör via HTPC? Laggar ordentligt när jag ska kolla via svtplay.se men använder jag en repo som t.ex. Retrospect går det hur bra som helst. Tänkte kolla lite på Bron igår
via Retro men såg att dom 2-3 första saknas så skulle vilja spela direkt via SVTplays hemsida utan lagg. Några tips?

Ställ ner kvaliten lite i SVTPlayaddonet så kanske det laggar mindre, annars som ovanstående sa, använd valfri webläsare och surfa in på SVTPlay.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mobado:

Lite osäker på vad du undrar över en htpc är bara en dator som är ansluten till en tv. Så det fungerar lika bra där som på din vanliga dator att gå in på svtplay och spela upp deras material, i xbmc så använder jag svtplay från kodi's repo och det fungerar utan problem. Dock så går det så klart lika bra i valfri web läsare

Inte riktigt det jag undrade över. Jag vet vad en HTPC är och har haft en sådan ett bra tag. Det jag undrade över är om det är någon skillnad i uppspelning för er om ni kollar vi HTPC i webbläsare mot er typ bärbara. För på min bärbara funkar det hur bra som helst både
via repo och webbläsaren men via HTPCn så laggar det.

Skrivet av MatteN:

Ställ ner kvaliten lite i SVTPlayaddonet så kanske det laggar mindre, annars som ovanstående sa, använd valfri webläsare och surfa in på SVTPlay.

Jo det gör det men då är kvaliteten så dålig så det inte är lönt att kolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gårdemyr:

Inte riktigt det jag undrade över. Jag vet vad en HTPC är och har haft en sådan ett bra tag. Det jag undrade över är om det är någon skillnad i uppspelning för er om ni kollar vi HTPC i webbläsare mot er typ bärbara. För på min bärbara funkar det hur bra som helst både
via repo och webbläsaren men via HTPCn så laggar det.

Jo det gör det men då är kvaliteten så dålig så det inte är lönt att kolla.

Nej det är det inte dator som dator spelar inte nån roll om du döper en bärbar till htpc och har den vid din tv eller om du bygger en egen.
Låter som du har nåt lokalt problem på just din htpc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mobado:

Nej det är det inte dator som dator spelar inte nån roll om du döper en bärbar till htpc och har den vid din tv eller om du bygger en egen.
Låter som du har nåt lokalt problem på just din htpc

Ja, och det är det är lokala problemet jag funderar på. Inget annat, så några tips jag kan försöka för få SVTplay att funka via webbläsaren.

Permalänk
Medlem

Prova olika webläsare, det kan skilja rätt mycket.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Prova olika webläsare, det kan skilja rätt mycket.

Tack! Ska testa detta (igen). Gjorde det för inte så längesedan utan resultat tyvärr.

Permalänk
Medlem

@slismetf: Tack för svaret, får testa att scripta så som du beskrev.

Permalänk

Hur ska man göra för att få en MCE fjärrkontroll att starta Kodi genom ett tryck på den gröna MCE knappen? Sitter med ett program som heter Event Ghost men förstår inte mycket av det.

Någon som vet?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag använder följande på min HTPC och det funkar bra:
http://xbmccustomregis.sourceforge.net/

Permalänk
Medlem
Skrivet av infelix:

Jag använder följande på min HTPC och det funkar bra:
http://xbmccustomregis.sourceforge.net/

Medveten om Sourceforges dåliga rykte?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Ja, har dock inte hittat en bättre lösning än den men om någon vet en bättre så är det bara possitivt.

Permalänk

Vet inte om det är så bra att ändra i registret känns som en hel del problem kan uppstå då.

Har försökt att få det att funka med olika metoder och de flesta verkar ganska svåra att sätta upp. Prövade även med Yatse och WOL funktionen där men det fungerar inte så jag får använda tangentbord och mus istället men tack ändå!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Såg att någon här ville köra lite Plex funktioner i Kodi och testar nu: https://emby.media/ som det finns info hur man installerar här: http://kodi.wiki/view/Add-on:Emby_for_Kodi (sidan nere just nu). Fungerar till och med att chromecasta Kodi med EMBY från valfri webbläsare. En funktion EMBY har som jag tycker är viktig är att det finns ett val i Kodi om senaste pågående filmer så slipper man leta.

EMBY-Server kör man från valfri datorsystem tex en Nas.

http://s26.postimg.org/ki3629ayx/emby_server.jpg
http://s26.postimg.org/6ebw7lt55/2emby_webb.jpg

Nja, testat det ett tag nu och "EMBY " fungerar lite till och från med Windows 10.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Kodi 16 Jarvis närmar sig "Stable" Beta 3 ute nu.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Kodi 16 Jarvis närmar sig "Stable" Beta 3 ute nu.

Vet du vad handlar om för nyheter i denna?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

http://kodi.tv/kodi-16-0-beta-3-jarvis-is-getting-ready-3/

Fixes done in this beta 3:
• Fixed: non-working touch input in file manager
• Fixed: workaround for MySQL 5.7.x query optimizer changes
• Fixed: remove broken musicvideo scraper
• Fixed: don’t show “sync playback to display” option on Android as it’s not supported
• Fixed: fix codepage for Korean language input
• Fixed: added workaround for triggering repository updates during playback
• Fixed: fix crash in PVR calling the context menu
• Fixed: show OK dialog instead of empty list clicking on the update button in add-on information panel
• Fixed: several coverity and cppcheck code analysis problems
• Fixed: time sometimes jumped backwards on playing bluray m2ts files and fixes stutter on switching files
• Fixed: several issues regarding music library
• Fixed: timer and EPG handling in PVR
• Fixed: crashing on cleaning up events
• Fixed: don’t show brightness/contrast controls when using Android MediaCodec (Surface)
• Fixed: dont invalidate art for addons that are new or not updated since last fetch
• Fixed: Android stylus devices don’t respond on input
• Fixed: segfault when ADSP is enabled in settings
• Fixed: missing art when playing something from a music add-on
• Fixed: variety of cleanups and problems for AMLogic chips
• Fixed: fixed possible directory traversal bug due to insufficient url checking
• Fixed: handling of media key on Android
• Changed: add support for pre-gzipped addons.xml in repositories which should considerably reduce repository traffic
• Changed: remove “add source”from Programs section

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Hej,
Kör kodi via Nvidia Shield.

Jag undrar om det finns ett sätt att välja en lokal srt fil på min NAS?
Även om den finns i samma mapp som filmen.

Ibland om man glömt ändra namnet på srt filen så spelas den inte fastän den finns i samma mapp som filmen.

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk

Hur får jag upp mina filmer jag har på datorn i kodi på min shield tv?
Hade problem med att ens kunna öppna min dator när man ska lägga till upnp källa.
Men nu verkar jag ha lagt till rätt mapp med alla filmer i.
Men när jag går in i en mapp där en film ska vara så är det bara tomt i kodi?

Ngn ide vad jag gjort för fel?
Man behöver väl inte köra ngn kodi server på datorn?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

Hur får jag upp mina filmer jag har på datorn i kodi på min shield tv?
Hade problem med att ens kunna öppna min dator när man ska lägga till upnp källa.
Men nu verkar jag ha lagt till rätt mapp med alla filmer i.
Men när jag går in i en mapp där en film ska vara så är det bara tomt i kodi?

Ngn ide vad jag gjort för fel?
Man behöver väl inte köra ngn kodi server på datorn?

Vet inte vad shield tv är (är det den där Nvidia saken?), men du måste dela ut filmbiblioteket över nätverket troligen. Om detta är två olika enheter du har.

Någon egentlig server behöver du inte skapa, utan blir det ändå automatiskt på sätt och vis (media server)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Vet inte vad shield tv är (är det den där Nvidia saken?), men du måste dela ut filmbiblioteket över nätverket troligen. Om detta är två olika enheter du har.

Någon egentlig server behöver du inte skapa, utan blir det ändå automatiskt på sätt och vis (media server)

Ja precis, den där nvidia saken

Verkade vara ngt galet med hemgruppen, så när jag lämnade den och sedan höger klickade på mappen jag ville dela så fungerade det med kodi...
Under 2.3 så följde jag den guiden. http://kodi.wiki/view/SMB/Windows
kanske dock var det sista i 4e steget som gjorde biffen.

Dock så har jag ett nytt problem med undertexter.
När undertexterna är inbäddade så kan jag byta mellan dem men om dem ligger i en srt fil så kan jag inte välja den.
Någon ide där?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

Ja precis, den där nvidia saken

Verkade vara ngt galet med hemgruppen, så när jag lämnade den och sedan höger klickade på mappen jag ville dela så fungerade det med kodi...
Under 2.3 så följde jag den guiden. http://kodi.wiki/view/SMB/Windows
kanske dock var det sista i 4e steget som gjorde biffen.

Dock så har jag ett nytt problem med undertexter.
När undertexterna är inbäddade så kan jag byta mellan dem men om dem ligger i en srt fil så kan jag inte välja den.
Någon ide där?

Samma namn som filmen och i samma map som filmen?

Annars kan jag tipsa om att du kan ladda hem undertexter i kodi. Dom bästa är opensubtitles och subscene finns som tillägg och under filmens gång finns det tillgängligt, är i menyn längst ner där man kan byta undertexter pausa o.s.v. där man kan synca undertexter, finns då alternativet download. Jäkligt smidigt och har man tur finns det en syncad (står en symbol bredvid texten med sync i, men kan gå med en utan också bara högre chans att det funkar).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Samma namn som filmen och i samma map som filmen?

Annars kan jag tipsa om att du kan ladda hem undertexter i kodi. Dom bästa är opensubtitles och subscene finns som tillägg och under filmens gång finns det tillgängligt, är i menyn längst ner där man kan byta undertexter pausa o.s.v. där man kan synca undertexter, finns då alternativet download. Jäkligt smidigt och har man tur finns det en syncad (står en symbol bredvid texten med sync i, men kan gå med en utan också bara högre chans att det funkar).

Märkte att just den filmen jag försökte med hade srt filen i en undermapp... Så nu fungerar det oxå
Men jag laddade ner undertexter.se addonet men när jag väljer att ladda ner undertexter genom det så står den och söker ett bra tag men hittar inget.
I den sökrutan så står inte filmens namn utan bara massa tecken, ska det vara så?

Och hur får man omslag på filmerna istället för bara namnen?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

Märkte att just den filmen jag försökte med hade srt filen i en undermapp... Så nu fungerar det oxå
Men jag laddade ner undertexter.se addonet men när jag väljer att ladda ner undertexter genom det så står den och söker ett bra tag men hittar inget.
I den sökrutan så står inte filmens namn utan bara massa tecken, ska det vara så?

Och hur får man omslag på filmerna istället för bara namnen?

Manuel söknig längst ner i download. Låter som filmen inte är döpt rätt, kodi måste ju söka över nätet för få omslag för varje film.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Undertexter.se har inte lagt upp några texter på minst 7-8 månader, och sidan är nere sedan ett antal veckor så det addonet lär inte fungera...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Undertexter.se har inte lagt upp några texter på minst 7-8 månader, och sidan är nere sedan ett antal veckor så det addonet lär inte fungera...

Ååå fasen, ja tur att det finns andra som funkar. Då bör han testa dom jag gav förslag på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Nu har något hänt så jag inte når mina utdelade mappar längre. Jag behöver ju givetvis skriva in "lösenord" som jag gjort så många gånger förut men nu funkar det inte längre.. Över en natt!

Kan någon vänlig själv hjälpa mig Jag vet att jag har pillat med det här förut och svurit hur mycket som helst utan att komma ihåg vad som bråkar.

Misstänker kombination av datornamn och lösenord alternativt så har något hänt med mina utdelade mappar. Mapparna är vad jag kan se i sin ordning så då återstår väl lösenordet då. Har testat både logiska samt ologiska lösenord men inte blir det bättre för det.

Måste en gång för alla komma ihåg hur det här funkar då jag stött på patrull flertalet gånger förut.
Jag kör windows 10 och har misstankar om att senaste uppdateringen 10586.29 som kan ha ställt till det. Alternativt så är det för att jag har dragit ur strömmen från pajen under några dagar då jag inte har varit hemma. Något annat problem finns inte i mina ögon just nu.

Mvh!