Permalänk
Medlem

Angående hårddiskvaggorna på Arc, de skruvar som man fick med för att montera hårddiskar har tagit slut och de jag köpte på Kjell & Co är alldeles för små för att användas med vaggorna utan gummiskydden. Var köper jag de skruvar som behövs?

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av zorp:

Tack för svar.

När ni gör det, tänk på oss som redan köpt era chassin så beställ lite extra frontpaneler så vi kan beställa och uppgradera

Vi skall ha det i åtanke!

Skrivet av jeeq:

Är det bara jag som tycker att eran logotyp som bäst är halvdan? Den är inte jätteful, men om ni försökte få den stilren vet jag inte, men den kommer mest ut som tråkig, och den osar inte direkt "high-end" tycker jag. Jag tycker även att texten är lite för suddig och överlag ser loggan rörig ut trots få element. Bra att ni är lite diskreta med att trycka den på era fint designade produkter, för jag tycker ni gör snygga och bra grejer.

Ni är fortfarande såpass unga så byte av logotyp skulle inte förvirra allt för mycket...

Tack för din feedback!

Skrivet av Matheeeew:

Angående hårddiskvaggorna på Arc, de skruvar som man fick med för att montera hårddiskar har tagit slut och de jag köpte på Kjell & Co är alldeles för små för att användas med vaggorna utan gummiskydden. Var köper jag de skruvar som behövs?

Du kan köpa ett komplett accessory kit på vår reservdelsshop. Just Arc var för tillfället slut, men hårddiskskruvarna här funderar lika bra: http://www.fractal-design-shop.de/index.php?a=209

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Du kan köpa ett komplett accessory kit på vår reservdelsshop. Just Arc var för tillfället slut, men hårddiskskruvarna här funderar lika bra: http://www.fractal-design-shop.de/index.php?a=209

170kr för frakt, okej...

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Matheeeew:

170kr för frakt, okej...

Ja, tyvärr har vi ingen bra lösning för frakt än. Vi jobbar på det, men i nuläget är det tyvärr rejält dyrt.

Permalänk
Medlem

Hej! Jag undrar om det går att få tag i en böjd strömsladd till min Newton R3. Hade tänkt mig samma typ av strömsladd som det är till Edison serien. Anledningen är att jag tänkt se om det går att få in min Newton i en Node 304 med lite moddning? Just i dagsläget går det inte då strömsladden är rak och kommer ta i sidan på Node 304 chassit.

Permalänk
Medlem

Node 304

Hej!

Jag bestämde mig för att bygga mig en NAS, så jag införskaffade ett stycke Node 304, samt: GA-Z170N-WIFI, Corsair RM650 (ATX), samt 6st 3TB HDDs.

Mitt problem som uppstod vid monteringen är att SATA portarna (4st av 6) på moderkortet är riktade till höger, mot nätagget.

Detta medför att det är omöjligt att montera kontakterna då nätaggregatet är för "nära" uttagen.

Jag har även kollat på prisjakt efter andra moderkort i 1151 serien (Skylake) men fick upp 4st som matchar kriterierna (att ha 6st sata portar) och alla har sata kontakterna riktade till höger.

Har jag missat någonting "smart" med chassit så att jag kan montera detta eller fungerar det helt enkelt inte att använda detta chassi till en 1151 build med atx nätagg?

(Att ha vinklade kontakter, inverterade sådana, fungerar endast med 2st portar, då dom tar i varandra om jag sätter 2st lodrätt. Så då kan jag max ha 4st diskar).

Visa signatur

Intel Core i9 10850K @ 5Ghz.
64GB DDR4 3200Mhz.
1TB NVMe M2, 1TB SSD.
Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition.
ASUS 3080 Strix OC

Permalänk
Medlem

När kan vi räkna med att få se ett Define XL R3-chassi?

Permalänk

Har ni i tanke att tillverka ett fäste/kylsfläns för era Kelvin cpu-kylare för att kunna montera på grafikkort?

Samma sorts grej som Corsair har för sina Hydro kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acherry:

Hej! Jag undrar om det går att få tag i en böjd strömsladd till min Newton R3. Hade tänkt mig samma typ av strömsladd som det är till Edison serien. Anledningen är att jag tänkt se om det går att få in min Newton i en Node 304 med lite moddning? Just i dagsläget går det inte då strömsladden är rak och kommer ta i sidan på Node 304 chassit.

Upptäckte att sladden jag efterfrågade ingick visst när man köpte chassit. Nu återstår bara att se ifall man får plats med nätagget i lilla node 304

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Stacks:

Hej!

Jag bestämde mig för att bygga mig en NAS, så jag införskaffade ett stycke Node 304, samt: GA-Z170N-WIFI, Corsair RM650 (ATX), samt 6st 3TB HDDs.

Mitt problem som uppstod vid monteringen är att SATA portarna (4st av 6) på moderkortet är riktade till höger, mot nätagget.
http://i.imgur.com/t9Usb1i.png
Detta medför att det är omöjligt att montera kontakterna då nätaggregatet är för "nära" uttagen.

Jag har även kollat på prisjakt efter andra moderkort i 1151 serien (Skylake) men fick upp 4st som matchar kriterierna (att ha 6st sata portar) och alla har sata kontakterna riktade till höger.

Har jag missat någonting "smart" med chassit så att jag kan montera detta eller fungerar det helt enkelt inte att använda detta chassi till en 1151 build med atx nätagg?

(Att ha vinklade kontakter, inverterade sådana, fungerar endast med 2st portar, då dom tar i varandra om jag sätter 2st lodrätt. Så då kan jag max ha 4st diskar).

Tyvärr, det moderkortet fungerar onekligen dåligt med Node 304. Tack för att du gjorde oss uppmärksamma på problemet!

Skrivet av Cedric:

När kan vi räkna med att få se ett Define XL R3-chassi?

Vi kan tyvärr inte svara på den typen av frågor.

Skrivet av Fryingpan:

Har ni i tanke att tillverka ett fäste/kylsfläns för era Kelvin cpu-kylare för att kunna montera på grafikkort?

Samma sorts grej som Corsair har för sina Hydro kylare?

Vi har övervägt det, men valt att inte göra det eftersom ett sådant block ändå inte kan kyla hela grafikkortet. Vi rekommenderar istället att man köper ett separat grafikkortsblock som täcker hela kortet, och kopplar in det i processorkylarens loop.

Skrivet av Acherry:

Upptäckte att sladden jag efterfrågade ingick visst när man köpte chassit. Nu återstår bara att se ifall man får plats med nätagget i lilla node 304

Fint! Att installera nätagget skall gå fint, men det kommer krocka med grafikkortet om du har ett långt sådant. Utan grafikkort, eller med ett kort grafikkort, så går det bra.

Permalänk
Medlem

Edison 650W + Node 304 med ett långt GPU = går finfint?

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av aquilla:

Edison 650W + Node 304 med ett långt GPU = går finfint?

Modulärkontakterna kommer troligen ta i grafikkortet, lite beroende på vilka modulärkontakter du använder och hur långt grafikkortet är. Integra M kan därmed vara ett bättre val (även om den har sämre elektrisk prestanda), den är bara 140mm lång.

Permalänk

Hej Fractal Design

Jag har precis byggt ihop ett system med en Fractal Design Define R5...

Tänkte ge er lite feedback, se bilden...

Vill först säga att hålet som jag markerat med grönt kanske inte är tänkt som en genomföring, jag vet inte, men det var perfekt att dra front-usb2-kabeln genom till moderkortet.

Det negativa jag har att komma med är de översta genomföringarna (markerade med rött)...
Jag försökte dra ATX12 Power genom dom (eller vad de nu heter). Tyvärr var de för små. Som tur var är kabeln två stycken 2x2 som sitter ihop med ett litet "clip" så att de går att dela på, och det behövde man göra för att få igenom kontakten. Väl igenom kunde jag sätta ihop sladden igen men det var omständigt. Gör dom hålen lite större i framtiden tack.

Sen passade inte hålbilden riktigt med mitt moderkort heller, men det har jag redan postat om i Gigabyte-tråden...

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatrimVidz:

Hej Fractal Design

Jag har precis byggt ihop ett system med en Fractal Design Define R5...

Tänkte ge er lite feedback, se bilden...
http://i.imgur.com/hKdAr8Q.jpg

Vill först säga att hålet som jag markerat med grönt kanske inte är tänkt som en genomföring, jag vet inte, men det var perfekt att dra front-usb2-kabeln genom till moderkortet.

Det negativa jag har att komma med är de översta genomföringarna (markerade med rött)...
Jag försökte dra ATX12 Power genom dom (eller vad de nu heter). Tyvärr var de för små. Som tur var är kabeln två stycken 2x2 som sitter ihop med ett litet "clip" så att de går att dela på, och det behövde man göra för att få igenom kontakten. Väl igenom kunde jag sätta ihop sladden igen men det var omständigt. Gör dom hålen lite större i framtiden tack.

Sen passade inte hålbilden riktigt med mitt moderkort heller, men det har jag redan postat om i Gigabyte-tråden...

MVH

Grön ser mer gul ut ja ja, andra om det är högst upp i chassi, är kännt problem speciellt med vissa av fractal agg, som har tjockare 8 pins kontakter än normalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av MatrimVidz:

Hej Fractal Design

Jag har precis byggt ihop ett system med en Fractal Design Define R5...

Tänkte ge er lite feedback, se bilden...
http://i.imgur.com/hKdAr8Q.jpg

Vill först säga att hålet som jag markerat med grönt kanske inte är tänkt som en genomföring, jag vet inte, men det var perfekt att dra front-usb2-kabeln genom till moderkortet.

Det negativa jag har att komma med är de översta genomföringarna (markerade med rött)...
Jag försökte dra ATX12 Power genom dom (eller vad de nu heter). Tyvärr var de för små. Som tur var är kabeln två stycken 2x2 som sitter ihop med ett litet "clip" så att de går att dela på, och det behövde man göra för att få igenom kontakten. Väl igenom kunde jag sätta ihop sladden igen men det var omständigt. Gör dom hålen lite större i framtiden tack.

Sen passade inte hålbilden riktigt med mitt moderkort heller, men det har jag redan postat om i Gigabyte-tråden...

MVH

Hej,

Det gröna hålet är främst tänkt för HD Audio-kabeln som brukar vara på väg till det hörnet, men om även USB2 sitter i det hörnet av moderkortet så går det självklart fint att dra den där också. De övre hålen blev tyvärr något tajta på just Define R5.

Vad gäller hålbilden har det relativt nyligen börjat dyka upp extra smala ATX-moderkort med ett extra hål där, men det hålet är egentligen inte en del av ATX-standarden. Självklart skall vi dock börja stödja även detta framöver.

Mvh,
Fractal Design

Permalänk
Medlem

Har ni några funderingar på ett define s mini i framtiden?

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

@Fractal Design: Hej!

Köpte ett Node 605 som jag tänkte matcha med någon lite större "low-profile" kylare till CPU. Är maxhöjden 120 mm räknat med tanke på att det ska vara ca. 30 mm kvar upp till taket på chassit eller tror ni det kan fungera bra med lite högre kylare?

Mvh
FireFox

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av erssn:

Har ni några funderingar på ett define s mini i framtiden?

Självklart har vi funderat på det, men vi kan inte uttala oss specifikt om potentiella kommande produkter. Tack för visat intresse

Skrivet av FireFox:

@Fractal Design: Hej!

Köpte ett Node 605 som jag tänkte matcha med någon lite större "low-profile" kylare till CPU. Är maxhöjden 120 mm räknat med tanke på att det ska vara ca. 30 mm kvar upp till taket på chassit eller tror ni det kan fungera bra med lite högre kylare?

Mvh
FireFox

120mm är totalt, så är det en top-down kylare rekommenderar vi att man lämnar lite marginal ovanför (resulterar i c:a 90mm max höjd).

Permalänk
Medlem

@Fractal Design: Har säkert tagits upp tidigare i tråden av andra, men monteringen i Node 605 var nog mitt livs största utmaning hittills och då överdriver jag inte det minsta.

Delarna bestod bl.a. av Asus Maximus VIII Gene och en Noctua NF-F12. Det gick att installera fläkten men när 8-pin CPU kabeln skulle i tog det stopp, även med en av de 120 mm fläktar som levererades med chassit blev det för trångt för att få i 8-pinkontakten varvid jag fick böja till kontaktens plastpiggen som håller fast kontakten rätt ordentligt för få i den. Hade det bara funnits ytterligare 10 mm upp mot CPUns kortsida så hade det problemet varit löst.

Hålen för distanserna visade sig vara borrade snett när moderkortet satt där det skulle. Diffar ungefär 1-2 mm mellan ena och andra kortsidan upp mot CPUn. Det är tur att moderkortet levereras med en Q-Shield annars hade det inte passat alls.

Kommer tyvärr inte kunna rekommendera detta chassi till någon.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av FireFox:

@Fractal Design: Har säkert tagits upp tidigare i tråden av andra, men monteringen i Node 605 var nog mitt livs största utmaning hittills och då överdriver jag inte det minsta.

Delarna bestod bl.a. av Asus Maximus VIII Gene och en Noctua NF-F12. Det gick att installera fläkten men när 8-pin CPU kabeln skulle i tog det stopp, även med en av de 120 mm fläktar som levererades med chassit blev det för trångt för att få i 8-pinkontakten varvid jag fick böja till kontaktens plastpiggen som håller fast kontakten rätt ordentligt för få i den. Hade det bara funnits ytterligare 10 mm upp mot CPUns kortsida så hade det problemet varit löst.

Hålen för distanserna visade sig vara borrade snett när moderkortet satt där det skulle. Diffar ungefär 1-2 mm mellan ena och andra kortsidan upp mot CPUn. Det är tur att moderkortet levereras med en Q-Shield annars hade det inte passat alls.

Kommer tyvärr inte kunna rekommendera detta chassi till någon.

Hej,

Det var tråkigt att höra! Om du har möjlighet att ta kort på problemen skulle vi uppskatta det, vi har inte sett de problemen förut.

Node-serien är visserligen den serie där vi prioriterar format först och användarvänlighet (tex i form av enkel kabeldragning) i andra hand, så installation i dem blir lite mer av en utmaning. Men givetvis skall komponenterna passa!

Mvh,
Fractal Design

Permalänk
Medlem

@Fractal Design:

Ja visst kan jag ta några bilder ikväll.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Kan man köpa glasfönster separat till Fractal Design Define R4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freffo:

Hejsan!

Kan man köpa glasfönster separat till Fractal Design Define R4?

En googling senare http://www.inet.se/produkt/6909743/fonstersida-for-define-r4-...

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Satt och sökte men hittade inget. Tack så mycket! God jul

Permalänk

Hej!

Jag har en fundering över om ni har fått flera av era Kelvin AIO kylare tillbaka-skickade pga av högljudda pumpar?
Min låter nämligen högt, men inte sönder på något sätt och det är inte vattnet heller.
Har reducerat volten lite för att se om det funkade men det håller fortfarande ett högt "tjut".

Skulle jag kunna köpa en ny och testa genom att bara plugga in pumpen och se hur den låter? På så sätt slippa att skicka tillbaks min nuvarande och sen smutsa ner den nya jag får.

Permalänk
Medlem

Hej!

Har ett R5 chassie idag, när jag köpte det så tänkte jag inte gör något spc och hade inget spc, men nu ett par månader senare så har jag uppgraderat mig en hel del i chassiet och skulle vilja eventuellt ha ett sidofönster istället för det andra..

Går det lösa på något sätt att få med fönster?

Edit* Googlade å hittade. 199kr var bra pris för det!
Synd att dom inte finns i lager just nu någonstans!

Googlade lite bättre :P
Visa signatur

OS: W11 | CPU: Threadripper 1950x | Minne: HyperX Predator RGB 2933 MHz 64GB| GFX: AORUS Waterforce 4080 ti | HDD sys: Samsung 850 EVO 2tb| Samsung 970 EVO 2tb | HDD other: ~31tb | Mus: Razer Deathadder Chroma| Tangentbord: Razer Ornata Chroma | Chassie: Hyte Y60 | Mobo: Asus Rog x399 e-gaming | Kylare: NZXT Kraken X62 CPU | Högtalare: Creative Gigaworks T40 II 2.0 | Hörlurar: Artic 7 | One Plus 10 pro | Nikon D800/Z6 II | Lumix G9 | http://www.instagram.com/tjofsmedia |

Permalänk
Medlem

Tänkte mig en enkel fråga, har fått överta en gammal FD define R2 som saknas 4 st diskvaggor, såg att man kan köpa dessa på er reservdelssida, men R2 finns endast som XL, är det samma till dessa chassin? köpte nyss en R5a, men dessa vaggor var tyvärr inte kompatibla

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Fryingpan:

Hej!

Jag har en fundering över om ni har fått flera av era Kelvin AIO kylare tillbaka-skickade pga av högljudda pumpar?
Min låter nämligen högt, men inte sönder på något sätt och det är inte vattnet heller.
Har reducerat volten lite för att se om det funkade men det håller fortfarande ett högt "tjut".

Skulle jag kunna köpa en ny och testa genom att bara plugga in pumpen och se hur den låter? På så sätt slippa att skicka tillbaks min nuvarande och sen smutsa ner den nya jag får.

Det är alltid svårt att bedöma ljud från beskrivningar, men det kan hända att det du hör är normalt. Om både pump och fläktar körs i full hastighet skall pumpen nästan helt överröstas av fläktarna, likaså om pumpen körs på 9V och fläktarna på låg hastighet. Pumpen snurrar ju dock i betydligt högre varv än fläktarna, så ljudet blir mer av ett "tjut".

Om du fick en Kelvin från före vi la till lågfartsadaptern till pumpen i paketet får du gärna höra av dig till supporten (http://support.fractal-design.com/support/tickets/new) så skickar de ut en adapter till dig.

Skrivet av Tuxis:

Tänkte mig en enkel fråga, har fått överta en gammal FD define R2 som saknas 4 st diskvaggor, såg att man kan köpa dessa på er reservdelssida, men R2 finns endast som XL, är det samma till dessa chassin? köpte nyss en R5a, men dessa vaggor var tyvärr inte kompatibla

Vaggorna till XL R2 passar tyvärr inte riktigt, de kommer gå att sätta i men kommer inte klicka fast. Möjligen går det att lösa med att fila ner clipsen något.

Define R3 däremot har samma vaggor som R2, om du skriver in din mail på request notification här så tar de förmodligen in några sådana: http://www.fractal-design-shop.de/index.php?a=308

Permalänk

hej fractal design, har ni tänkt på att sälja större fönster paneler separat eller att en större fönster panelen säljs med chassit. låter de som en bra produkt utveckling?.

glömde fråge tecken
Permalänk

Hej Fractal Design! För ett par år sedan köpte jag ett Fractal Design Array R2 till ett filserver/HTPC-bygge. Pga anledningar så fick jag aldrig ihop den där burken, och nu när jag äntligen har fått lite tid och delar över så verkar det som att jag supigt bort en stor del av de tillhörande skruvarna, i synnerhet de små som man skruvar ihop chassit på utsidan med. Har kollat www.fractal-design-shop.de men verkar som att ej finns något till Array R2 över huvud taget. Är det något av de befintliga kiten som fungerar är för Array R2, eller finns det något annat sätt att få tag på ett skruvkit? (Som sagt i synnerhet de små skruvarna på utsidan).

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org