Onödigt kraftfulla nätagg till grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Spana in min signatur så ser ni overkill på nätagg

Premierar man absolut tystnad och ändå vill ha en fläkt på nätagget så får man ju kosta på.

760 watt? Va la inte så mkt

Kollar inte så mkt på watten men gillar att ha overkill, varför ligga på gränsen lixom?

Varit med i 2-3 byggen och lär ha kvar det några år till. Betalar ju inte för watten utan för premium känslan och bra komponenter i, bra med sladdar, modulärt, bra rippelvärden och tyst fläkt.

(agg se sign)

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Nej menart 760 watt för en ynklig 4670k som dessutom inte är överklockad, bara lagom så där på en höft

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Sen ska man inte glömma att t.ex HDDs drar mycket mer än folk tror.
Vissa drar 2A st när man startar datorn, 20-30W per disk är att förvänta. Sen 12W~ vid användning.
Även fläktar drar väl lite extra kräm när de ska igång?

Så kollar man t.ex agg i 400-500W klassen så har de kring 30A på +12V. Några diskar och andra tunga saker så kan det bli svårt att starta

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BergEr:

Sen ska man inte glömma att t.ex HDDs drar mycket mer än folk tror.
Vissa drar 2A st när man startar datorn, 20-30W per disk är att förvänta. Sen 12W~ vid användning.
Även fläktar drar väl lite extra kräm när de ska igång?

Så kollar man t.ex agg i 400-500W klassen så har de kring 30A på +12V. Några diskar och andra tunga saker så kan det bli svårt att starta

12W är väl rätt högt räknat när jag kollar på lite olika tester. 4-9W ser det ut att vara nu för tiden.
http://www.tomshardware.com/reviews/desktop-hdd.15-st4000dm00...
Aja.
Diskarna kan dra mer precis när man startar datorn, men vid det tillfället drar ju inte grafikkortet eller processorn som mest så det blir ändå inte så relevant.

Har man 10-20 diskar så behöver man absolut ta med det i beräkningen när man skaffar nätagg, men det är kanske inte riktigt den delen TS ifrågasätter i sin frågeställning ;).

--------------------------------------------------------------------

Som svar på TS fråga är det väl ett gäng faktorer som tillsammans ger en bild av generellt överdimensionerade nätagg.
• Utrymme för ett extra grafikkort
• Möjlighet att behålla nätagget för framtida andra byggen där man ännu inte vet effektbehovet.
• Önskan om tystare nätagg då kylningen är anpassad för att klara maxlast och vid 40-60% belastning då bör fläkten då kunna jobba på mycket lägre varvtal och ändå hålla komponenterna svala.
• Grafikkortstillverkarna brukar sätta rätt höga specifikationer på min effekt för nätagget vilket säkerligen en del följer.
• Flertalet av de bästa nätaggregaten sett till kylning, kablar, ljudnivå, rippelvärden och klassificering finns tillgängliga främst med högre effekt.
• Osäkerhet på hur mycket effekt ens egna komponenter kommer dra. Better safe than sorry typ.

Sedan finns det ett gäng skrönor och missbedömningar med i bilden också antar jag.

Argumentet att försöka landa på ca 50% belastning för att få så hög effektivitet som möjligt tycker jag är "att missa målet" lite. Eller det stämmer säkerligen att nätaggen är mest effektiva i den regionen men hade man gått ner några hundra watt i effekt istället så hade man kunnat gå upp från bronze till gold eller från gold till platinum och därmed fått ut ännu lägre spill och värmeutveckling i nätagget för samma peng vilket borde vara ett bättre val om det nu är max effektivitet som är det viktigaste...

Dold text
Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

12W är väl rätt högt räknat när jag kollar på lite olika tester. 4-9W ser det ut att vara nu för tiden.
http://www.tomshardware.com/reviews/desktop-hdd.15-st4000dm00...
Aja.
Diskarna kan dra mer precis när man startar datorn, men vid det tillfället drar ju inte grafikkortet eller processorn som mest så det blir ändå inte så relevant.

Har man 10-20 diskar så behöver man absolut ta med det i beräkningen när man skaffar nätagg, men det är kanske inte riktigt den delen TS ifrågasätter i sin frågeställning ;).

--------------------------------------------------------------------

Som svar på TS fråga är det väl ett gäng faktorer som tillsammans ger en bild av generellt överdimensionerade nätagg.
• Utrymme för ett extra grafikkort
• Möjlighet att behålla nätagget för framtida andra byggen där man ännu inte vet effektbehovet.
• Önskan om tystare nätagg då kylningen är anpassad för att klara maxlast och vid 40-60% belastning då bör fläkten då kunna jobba på mycket lägre varvtal och ändå hålla komponenterna svala.
• Grafikkortstillverkarna brukar sätta rätt höga specifikationer på min effekt för nätagget vilket säkerligen en del följer.
• Flertalet av de bästa nätaggregaten sett till kylning, kablar, ljudnivå, rippelvärden och klassificering finns tillgängliga främst med högre effekt.
• Osäkerhet på hur mycket effekt ens egna komponenter kommer dra. Better safe than sorry typ.

Sedan finns det ett gäng skrönor och missbedömningar med i bilden också antar jag.
Det där med att ligga på 50% maxbelastning för att det är mest effektivt exempelvis. Eller det stämmer säkerligen, men hade man gått ner några hundra watt i effekt så hade man kunnat gå upp från bronze till gold eller från gold till platinum och därmed fått ut ännu lägre spill och värmeutveckling i nätagget för samma peng vilket ofta förbises.

Dessutom är det kanske inte hela världen att överdimensionera nätagget. Vi gör väl samma sak med lagringsutrymme och RAMminne generellt. Hellre lite för mycket än lite för lite ;).

Dold text

Ja ser ut som att det gått ner. Var på äldre 2TBs jag såg infon om 12W~.
Det kanske inte är exakt den delen TS frågar efter. Men verkar lite som att han stirrar sig blind på vad grafikkortet tar när man måste räkna in allt.
TS råkar ju sitta med 7 diskar i sin huvudburk och är en av orsakerna till att man ofta drar till med lite extra när man rekommenderar saker. Har varit med om folk med 15 diskar i datorn men de kan inte ens skilja på dator och skärm. Ibland vet man bara inte vad personen ska göra.
Eller t.ex hur mycket cpus/gpu drar vid överklock, eller amd!
Var väl någon här som körde med ett 1000W agg enbart för sitt 980Ti som personen klockade skiten ur och kylde med flytande kväve. =D

Har man så att diskarna stannar så kan de väl spinna upp vid tillfällen när cpu/gpu pressas? Även om det blir ovanligt.

Finns som sagt många variabler vid inköp av nätagg. Och som sagt är det oftast fint att ha lite extra

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Här sitter jag med ett 860 Watt platinum agg och ett 970. Kanske borde köpa 2 st till.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ja ser ut som att det gått ner. Var på äldre 2TBs jag såg infon om 12W~.
Det kanske inte är exakt den delen TS frågar efter. Men verkar lite som att han stirrar sig blind på vad grafikkortet tar när man måste räkna in allt.
TS råkar ju sitta med 7 diskar i sin huvudburk och är en av orsakerna till att man ofta drar till med lite extra när man rekommenderar saker. Har varit med om folk med 15 diskar i datorn men de kan inte ens skilja på dator och skärm. Ibland vet man bara inte vad personen ska göra.
Eller t.ex hur mycket cpus/gpu drar vid överklock, eller amd!
Var väl någon här som körde med ett 1000W agg enbart för sitt 980Ti som personen klockade skiten ur och kylde med flytande kväve. =D

Har man så att diskarna stannar så kan de väl spinna upp vid tillfällen när cpu/gpu pressas? Även om det blir ovanligt.

Finns som sagt många variabler vid inköp av nätagg. Och som sagt är det oftast fint att ha lite extra

Förstår inte vad du menar? Om jag skriver att min dator inte kommer över 350 w så kvittar det väl om jag har 7 hårddiskar? Anledningen till att jag "stirrar mig blind" på grafikkortet är som topic visar.... Min fråga var bara om jag verkligen behövde mer än 600 watt vilket jag nu förstått att jag inte behöver.. OM jag skaffar 2 eller 15 grafikkort/27 hårddiskar till så förstår jag att jag behöver mer watt dock så ville jag bara veta att jag klarar mig på 600 w. Tackar för svaren och det går bra att stänga tråden!

P.s enligt en på komplett så drar grafikkortet ca 220 w vid max belastning oklockat och diskarna ca 5 w st samt ca lika mycket per chassifläkt. Beräknat på hans teori så blir det runt 300 w vilket stämmer rätt bra på min rigg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

//ZeeRuX

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeeRuX:

Förstår inte vad du menar? Om jag skriver att min dator inte kommer över 350 w så kvittar det väl om jag har 7 hårddiskar? Anledningen till att jag "stirrar mig blind" på grafikkortet är som topic visar.... Min fråga var bara om jag verkligen behövde mer än 600 watt vilket jag nu förstått att jag inte behöver.. OM jag skaffar 2 eller 15 grafikkort/27 hårddiskar till så förstår jag att jag behöver mer watt dock så ville jag bara veta att jag klarar mig på 600 w. Tackar för svaren och det går bra att stänga tråden!

P.s enligt en på komplett så drar grafikkortet ca 220 w vid max belastning oklockat och diskarna ca 5 w st samt ca lika mycket per chassifläkt. Beräknat på hans teori så blir det runt 300 w vilket stämmer rätt bra på min rigg.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, jag tror ditt kort tar mer än 220W vid full load, men du klarar dig på 600W till ett kort.

Titta här på SweC testet av MSI gaming, som troligen drar mindre än Lightning.
Deras system tar i medel 385W och toppar på 415W.
http://www.sweclockers.com/test/21094-msi-geforce-gtx-980-ti-...

Permalänk
Antielefant
Skrivet av ZeeRuX:

P.s enligt en på komplett så drar grafikkortet ca 220 w vid max belastning oklockat och diskarna ca 5 w st samt ca lika mycket per chassifläkt. Beräknat på hans teori så blir det runt 300 w vilket stämmer rätt bra på min rigg.

Skickades från m.sweclockers.com

Umm... nej. Bara nej. Det stämmer inte alls. Jag kan tro på 220W vid normalt spelande men vid max load drar ett 980 Ti referenskort med referensklockning ganska precis 250W. Ett Lightning är varken ett referenskort eller referensklockat: Guru3Ds tester av det kortet visar att det i fabriksutförande drar dryga 300W. Överklockat drar det betydligt mer.

http://www.guru3d.com/articles-pages/msi-geforce-gtx-980-ti-l...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Om man har ett agg som är semipassivt så kan det kanske vara bra med ett kraftigt så att inte fläkten snurrar igång förrän vid hög belastning, om ens alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeeRuX:

Ska dock köpa en ssd m2 men den lär inte snatta många watt

Skickades från m.sweclockers.com

SSD's drar väl typ 3-5w så det behöver du knappt ens räkna med skulle jag säga.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR