Snabb processor viktigt vid köp av GTX 980TI?

Permalänk
Medlem

Snabb processor viktigt vid köp av GTX 980TI?

En sak som jag försökt googla fram utan stor framgång.

Har köpt ett GTX980TI, dock har jag en gammal dator som stått och dammat från 2012, den var toppad då med core i7 gen 3 och 16 GB i RAM osv. Den har även stöd för PCI express 3

Frågan är, får man ut bra prestanda med GTX980TI, även om resten av komponenterna inte är direkt det snabbaste? För hade tänkt kasta in kortet i den datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

En sak som jag försökt googla fram utan stor framgång.

Har köpt ett GTX980TI, dock har jag en gammal dator som stått och dammat från 2012, den var toppad då med core i7 gen 3 och 16 GB i RAM osv. Den har även stöd för PCI express 3

Frågan är, får man ut bra prestanda med GTX980TI, även om resten av komponenterna inte är direkt det snabbaste? För hade tänkt kasta in kortet i den datorn.

Bra prestanda får du ju rimligen ut men du drar väl sannolikt inte full nytta av 980Ti.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om det är en i7 gen 3 så utgår jag ifrån att det är en 3770/3770K det handlar om. I såna fall är det inget problem, den processorn hänger fortfarande med mycket bra. Se t.ex. Sweclockers recension av Skylake för att se hur 3770K presterar med ett 980 Ti jämfört med nyare CPUer. Om det sen är en 3770K du har så är det bara att överklocka den lite, så hänger den med ännu bättre.

Permalänk
Medlem

3770K är ju bättre än Skylake utan HT (i5-6600K) i många fall, så nä det lär inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

I7 gen3 är en alldeles utmärkt spelpropp och passar bra med 980ti

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Missat det testet helt!

Tusen tack! Såg verkligen inte ut att göra stor skillnad alls. Då vet jag med trygghet att jag inte behöver köpa ny burk

Permalänk
Antielefant
Skrivet av esafesa:

En sak som jag försökt googla fram utan stor framgång.

Har köpt ett GTX980TI, dock har jag en gammal dator som stått och dammat från 2012, den var toppad då med core i7 gen 3 och 16 GB i RAM osv. Den har även stöd för PCI express 3

Frågan är, får man ut bra prestanda med GTX980TI, även om resten av komponenterna inte är direkt det snabbaste? För hade tänkt kasta in kortet i den datorn.

*Ähum*

Läs min signatur.
http://www.3dmark.com/3dm/8064944

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Bra prestanda får du ju rimligen ut men du drar väl sannolikt inte full nytta av 980Ti.

Att du ens tar dig tid att svara på en fråga då du inte ens vet halva sanningen.
Ja din processor står sig bra än idag, om det gäller enbart spelande vill säga.