Permalänk
Medlem

Stöt av datorn

Jag har under en längre tid haft problem med random svart-skärm på datorn. Det brukar hålla i sig under några sekunder sedan kommer bilden tillbaka.

Tidigare trode jag att det var glapp i skärmkabeln men nu har jag köpt en ny skärm och problemet kvarstår. När jag skulle koppla in den nya skärmen kom jag åt baksidan av chassit och ett element i närheten. Det gav en rätt obehaglig stöt.

Nu efter lite googlande har jag läst att många skriver att det kan vara detta som gör att grafikkortet/skärmen strular men hur löser man det?. Jag har inga jordade uttag i närheten "så det är inte bara att koppla in i ett jordat uttag så löser det allt".

För test-/felsökningssyfte har jag tillgång till:

  • En multimeter

  • Jordat uttag i annat rum (mha lång skarvsladd). Problemet är att felet uppstår rätt sällan och jag kan inte ha skarvsladden liggandes i hela huset pga barn.

Bonusfråga: Bör jag vara rädd att mina komponenter kan gå sönder?

Permalänk
Skrivet av onaona:

Hej,

Nätaggregatet skickar ut låga spänningar, men som vi alla vet är det strömmen som är farlig. Om spänningarna är låga så måste väl strömmen vara hög eftersom man måste kompensera effekten?

Det är i alla fall min vilda gissning. Allt över 30 mA klassar jag som farligt.

om du har två kopparplattor inkörda i bröstkorgen ja. men du då lär du redan vara död.
du kan stoppa mobilladdare sladden i munnen men du lär inte dö kanske känna lite kittlande på tungan som man kunde göra med stora 4,5V batterier eller 9V

Skrivet av onaona:

Precis, jag har rört på många delar av moderkortet när jag haft datorn igång, men aldrig fått en stöt.

pilla inte i datorn när den är igång.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

har fått mig en jävel ur ett eluttag en gång när ja skulle köra fuse killern för vi hittade inte rätt säkring att dra ur å de gör helvetesont kan jag säga.

(fuse killer= klippa fasen och nollan samtidigt med isolerad avbitare så säkringen löser)

dock att få en stöt på likströmsidan av agget är inte möjligt det slå ifrån innan du någonsin skulle känna något öht.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av tattis:

Jag har under en längre tid haft problem med random svart-skärm på datorn. Det brukar hålla i sig under några sekunder sedan kommer bilden tillbaka.

Tidigare trode jag att det var glapp i skärmkabeln men nu har jag köpt en ny skärm och problemet kvarstår. När jag skulle koppla in den nya skärmen kom jag åt baksidan av chassit och ett element i närheten. Det gav en rätt obehaglig stöt.

Nu efter lite googlande har jag läst att många skriver att det kan vara detta som gör att grafikkortet/skärmen strular men hur löser man det?. Jag har inga jordade uttag i närheten "så det är inte bara att koppla in i ett jordat uttag så löser det allt".

För test-/felsökningssyfte har jag tillgång till:

  • En multimeter

  • Jordat uttag i annat rum (mha lång skarvsladd). Problemet är att felet uppstår rätt sällan och jag kan inte ha skarvsladden liggandes i hela huset pga barn.

Bonusfråga: Bör jag vara rädd att mina komponenter kan gå sönder?

Starta en ny tråd tror jag skulle underlätta, folk läser rubriken som inte har något med ditt problem att göra, och svarar därefter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd utbruten*

Liksom @Fextreme_fa föreslår ovan så bryter jag ut detta spår till en ny tråd, från tråden Kan man få en dödlig stöt av datorn? för att den inte ska drunkna i den tidigare diskussionen (men läs givetvis gärna det som redan skrivits där, och glöm inte att ha med några nypor salt på vägen ).


Jag passar också på att beröra följande:

Skrivet av tattis:

För test-/felsökningssyfte har jag tillgång till:

  • Jordat uttag i annat rum (mha lång skarvsladd). Problemet är att felet uppstår rätt sällan och jag kan inte ha skarvsladden liggandes i hela huset pga barn.

Det finns många bra anledningar till att inte dra jordade anslutningar in i ojordade utrymmen: se exempelvis Elsäkerhetsverket som referens (även här) eller sök på nätet efter blanda jordade och ojordade uttag och läs de inte sällan hetsiga diskussioner som uppstått genom åren.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.