Permalänk
Medlem

Hur stor blir flaskhalsen?

Tjenare, sitter just nu på en alldeles för gammal dator och har planer på att uppgradera, dock är jag student så jag måste göra det i etapper.

Just nu sitter jag på följande:
Moderbord: ASRock X58 Extreme 3
GPU: GTX 460
CPU: i7-950
Nätagg: 750W (Tänkte bygga sli men blev aldrig av)
SSD: Samsung 830

Kommer förmodligen att nu till jul att köpa ett GTX 970. (Vilket har jag inte bestämt än, lutar åt Gigabyte)

Detta kommer att leda till en redig flaskhals och tänkte som lite damage control även köpa en bra cpu kylare och överklocka processorn. Tror ni att detta kan funka tills vidare (~1-2mån) eller kommer jag bara att sitta och gråta över min flaskhals när jag spelar?

En till fundering jag har är hur värt det är att byta ut moderbordet? Ska man göra det först/sist?

Tack för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Tror inte det kommer bli nån speciellt stor flaskhals, speciellt om du överklockar processorn.

Tänk på att du måste byta moderkort och processor samtidigt. Jag tycker det kan vänta.

Permalänk
Medlem

Inga problem att köra med den CPU.

Skulle köpt R9 390 istället.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twizzter:

Detta kommer att leda till en redig flaskhals och tänkte som lite damage control även köpa en bra cpu kylare och överklocka processorn. Tror ni att detta kan funka tills vidare (~1-2mån) eller kommer jag bara att sitta och gråta över min flaskhals när jag spelar?

Redig är fel ord, skulle på sin höjd kalla det liten flaskhals om ens det, det har hänt för lite på cpu sidan de senaste åren.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Inga problem att köra med den CPU.

Skulle köpt R9 390 istället.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Skönt att höra att det inte blir en redig flaskhals iallafall!

Är dock fortfarande inte helt köpt på det här med AMD, har bråkat med många AMD prylar genom åren så vet inte om jag ska våga ge det en chans. Men efter lite research verkar det vara bra kort för pengen, dilemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twizzter:

Tjenare, sitter just nu på en alldeles för gammal dator och har planer på att uppgradera, dock är jag student så jag måste göra det i etapper.

Just nu sitter jag på följande:
Moderbord: ASRock X58 Extreme 3
GPU: GTX 460
CPU: i7-950
Nätagg: 750W (Tänkte bygga sli men blev aldrig av)
SSD: Samsung 830

Kommer förmodligen att nu till jul att köpa ett GTX 970. (Vilket har jag inte bestämt än, lutar åt Gigabyte)

Detta kommer att leda till en redig flaskhals och tänkte som lite damage control även köpa en bra cpu kylare och överklocka processorn. Tror ni att detta kan funka tills vidare (~1-2mån) eller kommer jag bara att sitta och gråta över min flaskhals när jag spelar?

En till fundering jag har är hur värt det är att byta ut moderbordet? Ska man göra det först/sist?

Tack för svar!

hmm det som flaskar borde vara 970 den cpun har mycket att ge

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twizzter:

Skönt att höra att det inte blir en redig flaskhals iallafall!

Är dock fortfarande inte helt köpt på det här med AMD, har bråkat med många AMD prylar genom åren så vet inte om jag ska våga ge det en chans. Men efter lite research verkar det vara bra kort för pengen, dilemma.

GTX 970 har ju det emot sig att den bara nyttjar 3.5GB fullt ut av minnet.

Läs testen Swec har gjort på Sapphire R9 390.
http://www.sweclockers.com/test/21190-sapphire-radeon-r9-390-...