Nvidia Shield Pro 500gb eller 16gb?

Permalänk

Nvidia Shield Pro 500gb eller 16gb?

Lite sugen på en nvidia Shield TV, men är osäker på vilken variant jag ska ha. Jag kommer mest streama spel och film. Frågan är hur den interna 500 gb-discen står sig mot att t.ex. köpa 16 gb-varianten och köpa extern hårddisk sen?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

@Vintervilan: Fixar Shield att strömma remux eller fulla blu-rays? Någon som vet?

Permalänk
Medlem

ja den ska ju klara 4k så det borde den klara tycker man. du bör köpa 16gb versionen då den med inbyggd hd kan man inte byta så ifall den går sönder inte så kul..

Permalänk

Beställde 16gb varianten under Black Friday för 1.499:-, såg inte riktigt poängen med en större intern HD då det mesta ändå kommer streamas i någon form. Skulle man behöva så kan man ju köpa till minneskort till den.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

Ja, det är lite så jag tänker också. Och som HazZarD säger, så går ju den interna hårddisken inte att byta ut. Däremot läste jag lite artiklar där testpersonerna ganska unisont säger att man bör köpa en större disk till ganska direkt, eftersom att man snabbt fyller 16gb-versionen med appar och sånt.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

ja den ska ju klara 4k så det borde den klara tycker man. du bör köpa 16gb versionen då den med inbyggd hd kan man inte byta så ifall den går sönder inte så kul..

Det är versionen med 16GB man inte kan byta hdd i, i 500GB sitter det en vanlig hybridhd.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Planerar man att använda boxen som konsol för Android spel så hade jag valt 500 GB disken. Tänker man dock strömma det mesta, ex film, spel o.s.v så lär 16 GB räcka.

Visst kan man sätta i extern lagring men vad jag förstår så är det långt ifrån alla appar som stöder att installeras på extern lagringsenhet.

Så, som vanligt, välj produkt efter vad du ska ha den till. För mig blev det 2 st 16 GB då jag bara kommer strömma till mina.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Det är versionen med 16GB man inte kan byta hdd i, i 500GB sitter det en vanlig hybridhd.

Visst, men ALLT är ju installerat på hårddisken, så byter du den så har du en tom, död konsoll och såvitt jag vet har inte Nvidia släppt programvaran? Eller är jag ute och cyklar?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Skrivet av Neon:

Planerar man att använda boxen som konsol för Android spel så hade jag valt 500 GB disken. Tänker man dock strömma det mesta, ex film, spel o.s.v så lär 16 GB räcka.

Visst kan man sätta i extern lagring men vad jag förstår så är det långt ifrån alla appar som stöder att installeras på extern lagringsenhet.

Så, som vanligt, välj produkt efter vad du ska ha den till. För mig blev det 2 st 16 GB då jag bara kommer strömma till mina.

mm, jag har svårt att se att jag skulle installera en massa android-spel. Mitt syfte är att streama spel från min PC samt streama en del filmer från min NAS. Men visst, kanske känner man ett visst sug att installera spel på konsollen efter ett tag. Inte lätt.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Visst, men ALLT är ju installerat på hårddisken, så byter du den så har du en tom, död konsoll och såvitt jag vet har inte Nvidia släppt programvaran? Eller är jag ute och cyklar?

Borde väl gå att klona med valfri mjukvara!

Har köpt en 16GB på BF och tänkte köpa 128 eller 256GB MicroSD kort.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Borde väl gå att klona med valfri mjukvara!

Har köpt en 16GB på BF och tänkte köpa 128 eller 256GB MicroSD kort.

Ett SD kort är väl inte vidare bra lösning om man tänker installera spel eller liknande på den? Anledningen är att det lär skrivas en hel del och som vi alla vet så klarar inte korten av hur många skrivningar som helst. Sen är det inte ovanligt att man får betala en hel del för att få vettig överföringshastigheter.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Såhär skriver en medlem på xda-forumet:

"On the Shield Pro, everything is on the hard drive. And it can't even be swapped with another of the exact model, as there no way to install the OS on it since the tools to do so aren't released by Nvidia.

If it dies, your console is dead; unless you can get it repaired/replaced by Nvidia."

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ett SD kort är väl inte vidare bra lösning om man tänker installera spel eller liknande på den? Anledningen är att det lär skrivas en hel del och som vi alla vet så klarar inte korten av hur många skrivningar som helst. Sen är det inte ovanligt att man får betala en hel del för att få vettig överföringshastigheter.

Jag kommer inte ha den som "spelkonsol". Om man nu inte kan byta HDD när det ju lite lönlöst att fundera på att byta ut den. Jag ska primärt ha den som streaming ifrån min Nas och spela något spel då och då. Då känns MicroSD lösningen helt OK, alternativt extern disk med USB3.

Känns lite konstigt att köpa en shield som "konsol" när det finns PS4 X-Bone m.m... För ungefär samma pengar, om man nu ska ha den med HDD...

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Jag kommer inte ha den som "spelkonsol". Om man nu inte kan byta HDD när det ju lite lönlöst att fundera på att byta ut den. Jag ska primärt ha den som streaming ifrån min Nas och spela något spel då och då. Då känns MicroSD lösningen helt OK, alternativt extern disk med USB3.

Känns lite konstigt att köpa en shield som "konsol" när det finns PS4 X-Bone m.m... För ungefär samma pengar, om man nu ska ha den med HDD...

Nja, jag tycker nog shielden skulle kunna gör sig riktigt bra som konsol men då tänker jag inte på Android spelen utan på att strömma spel från en närliggande dator. Har kört detta tidigare på INTEL NUC och det har fungerat bra faktiskt! Men man lär ju inte behöva någon betydande diskutrymme för detta.

MicroSD är helt okay när man kör något som inte skriver så värst mycket, läser man så ska man se till att köpa kort som är snabba. Jag körde MicroSD med openelec och tyvärr strulade det bara så det är inte alltid samma sak som att köra en riktig disk.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Visst, men ALLT är ju installerat på hårddisken, så byter du den så har du en tom, död konsoll och såvitt jag vet har inte Nvidia släppt programvaran? Eller är jag ute och cyklar?

Här är en som bytt hd i 500GB-versionen: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=324144&p=4...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Tack! Känns som om valet blev lite enklare nu

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Ja, vet man med sig att man kommer använda enheten som konsol att spela Android spel på så hade jag som sagt lugnt valt 500 GB versionen. Är man tveksam, då skulle jag säga att de där 1000 kr kan man ha till något bättre.

Förövrigt anser inte jag att Android spelen ens kommer i närheten av att konkurrera med PC/PS4/XBOX spel, de är det bättre att köra Nvidia stream eller Steam Stream från datorn

Att lägga filmer på maskinen förstår jag inte häller, detta är en box som är tänkt att vara uppkopplad och om man förvarar filmer så är det bättre att ha dem på en NAS eller liknande annars är strömning från nätet nice ex netflix.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Neon:

Ja, vet man med sig att man kommer använda enheten som konsol att spela Android spel på så hade jag som sagt lugnt valt 500 GB versionen. Är man tveksam, då skulle jag säga att de där 1000 kr kan man ha till något bättre.

Förövrigt anser inte jag att Android spelen ens kommer i närheten av att konkurrera med PC/PS4/XBOX spel, de är det bättre att köra Nvidia stream eller Steam Stream från datorn

Att lägga filmer på maskinen förstår jag inte häller, detta är en box som är tänkt att vara uppkopplad och om man förvarar filmer så är det bättre att ha dem på en NAS eller liknande annars är strömning från nätet nice ex netflix.

Jo, jag kommer ju i och för sig förmodligen bara strömma saker till den. Men 16gb, det känns ändå i lägsta laget. OS tar ju en del, sen kanske man ändå slänger in lite prylar. Då går det rätt fort :/

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Pajar lagringsenheten på en 16GB så går det inte att byta själv, det gör det på 500GB.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Jo, jag kommer ju i och för sig förmodligen bara strömma saker till den. Men 16gb, det känns ändå i lägsta laget. OS tar ju en del, sen kanske man ändå slänger in lite prylar. Då går det rätt fort :/

Allt beror på hur mycket du installerar men generellt är inte Android appar särskilt stora, spelen kan däremot vara ganska stora även om de inte går att jämföra med en PC. Det som brukar ta mest plats på en telefon är foto och video och hur mycket sådant kommer det finnas på en Nvidia Shield Android TV? 0 skulle jag gissa.

Skrivet av MatteN:

Pajar lagringsenheten på en 16GB så går det inte att byta själv, det gör det på 500GB.

Jag har aldrig varit med om att det interna lagringsutrymmet i mina telefoner har givet upp? Känns som risken måste vara försvinnande liten men visst finns det. Det måste var bra mycket större risk att en mekanisk disk ger upp i förtid. Sen har man alltid iallafall något års garanti. Sätter man en extern disk till enheten så kan man avlasta det interna minnet en hel del, visst allt går fortfarande inte att installera externt men det mesta och detta är vad jag förstår något som Google jobbar på med kommande Android versioner.

Som sagt, ska man köra mycket tunga Android spel så hade jag troligen valt 500 GB just för att allt inte tillåts installeras på extern disk, i alla andra fall hade jag valt den billigare. Men det är jag, har man pengarna eller ser det på ett annat vis så kör på.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Värt att veta är att Nvidia tillåter inte byta av hårddisk alls, så gör du det och det blir garanti ärende så kan det bli trubbel. Oftast kan man byta tillbaka disken men ibland kör det ihop sig helt.

Att interna minnet skulle rasa på 16 GB är som att säga att minnet i TVn eller Blu-ray spelaren skulle lägga av, d.v.s väldigt otrolig.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

1000kr extra för något man förmodligen aldrig komma dra nytta av känns lite för saftigt. Allt kommer streamas för min del, och skulle jag verkligen behöva mer utrymme så är jag säker på att t.e.x ett sd-kort kommer räcka.

Permalänk
Medlem

precis är ju bara dumt lägga på en tusenlapp när man själv kan öka uttrymmet billigt med ett minneskort.

Permalänk
Medlem

Beställde 16gb med 128gb microsdxc för 1800 kr från komplett, under black friday.

Permalänk
Medlem

Jag beställde 2 st 16 GB för 1500 kr st på Elgiganten, tyvärr fick jag dock bara en fjärr, den andra kommer inte förrns den 14e. Konstiga är att de meddelade inte ens mig om detta utan jag fick ringa o reda ut det men visst de hade säkert en hel del att packa

Vad är detta med saken att göra? mm inte mycket

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra på 500gig, 16 går snabbt att fylla.