Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

eller det mest troliga, ja om vi ska förvänta någon logik:

- strejf tyckte Windows 7 var ett "elände" redan vid lansering

Nix, jag tyckte att Windows 7 var kanonbra redan vid lansering, det bästa som MS hade släppt då. År 2015 är det värdelöst. Ingen konstig logik alls. Jag tycker att Windows 95 och 3.11 är värdelösa år 2015 också.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av PowerNet:

Nej.
Jag har sagt det hela tiden, W10 ger inte mer prestanda och det är korrekt.

Sen ser man till vad som ger mer prestanda så är det Microsoft´s fuskande med DX11, som i W8 och W10 fått buggfixar, och det har gjorts prestandaförbättringar inom DX11 delen, och DX11 har inte med operativsystemet att göra, då Microsoft ändrat i DX11.

DirectX 11 för Windows:
11.0 (W7)
11.1 (W8)
11.2 (W8 Service Pack 1 / W8.1)
11.2 (Skickad med i W10).

Det går inte att jämföra två, eller tre olika operativsystem då de kör olika mjukvara på systemen, ex DX11 vs DX11.1/11.2, eller olika antivirus versioner, olika versioner av andra mjukvaror/drivrutiner mm.

Så nej, W10 ger inte mer prestanda i sig, utan det är Microsofts´s fuskande med DirectX som ger en minimal skillnad som inte spelar någon roll alls i verkligheten.
Det klarar W7 med av, bara du har drivrutiner som är de rätta

Kallas att det går snabbare = det går snabbare.
Gå tillbaka till din 2009 hårdvara och ha dina W7 dirvers.
Men år 2015 så kör vi nya drivers

Ja så klart Microsoft fuskar med allt förlåt ......

Jo man kan visst jämföra 3 olika operativsystem jag gjorde det nyss.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag har varit jätte nöjd fram tills idag då jag igår uppdaterade till 1511 då hände det en massa saker som jag inte alls tycker om. Program avaktivera sig och märkliga lagg kom. Så halva förmiddagen har jag suttit och googlat för att försöka förstå vad som hänt och snubbla över detta http://www.ghacks.net/2015/11/24/beware-latest-windows-10-upd... .

Om det bara är skitsnack eller inte kan jag inte avgöra men det känns ju onekligen som sanning. Då jag fått ringa 2 företag för att återaktivera licenser till program som jag haft och kört så sent som igår men som idag inte ansåg att jag hade giltig licens längre efter jag uppdaterat min dator.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av strejf:

Nix, jag tyckte att Windows 7 var kanonbra redan vid lansering, det bästa som MS hade släppt då. År 2015 är det värdelöst. Ingen konstig logik alls. Jag tycker att Windows 95 och 3.11 är värdelösa år 2015 också.

Jag undrar ibland vad folk jämför med när dom jämför operativ.

Windows 7 med SSD och inget på den vs en Windows 10 dator med HDD 5400 RPM och laptop med celereon.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Don_W:

Jag har varit jätte nöjd fram tills idag då jag igår uppdaterade till 1511 då hände det en massa saker som jag inte alls tycker om. Program avaktivera sig och märkliga lagg kom. Så halva förmiddagen har jag suttit och googlat för att försöka förstå vad som hänt och snubbla över detta http://www.ghacks.net/2015/11/24/beware-latest-windows-10-upd... .

Om det bara är skitsnack eller inte kan jag inte avgöra men det känns ju onekligen som sanning. Då jag fått ringa 2 företag för att återaktivera licenser till program som jag haft och kört så sent som igår men som idag inte ansåg att jag hade giltig licens längre efter jag uppdaterat min dator.

Har inte haft några problem med det, kanske otur?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Nix, jag tyckte att Windows 7 var kanonbra redan vid lansering, det bästa som MS hade släppt då. År 2015 är det värdelöst. Ingen konstig logik alls. Jag tycker att Windows 95 och 3.11 är värdelösa år 2015 också.

Nej, W7 är inte värdelöst idag, och kommer inte vara det om 1 år, eller 5 år heller för den delen.
W10 tillför inget nytt eller användbart för användaren, så det finns ingen logik i att nedgradera till ett sämre OS då det inte tillför något förutom övervakning, insamling av uppgifter mm.

Skrivet av tvelander:

Kallas att det går snabbare = det går snabbare.
Gå tillbaka till din 2009 hårdvara och ha dina W7 dirvers.
Men år 2015 så kör vi nya drivers

Ja så klart Microsoft fuskar med allt förlåt ......

Jo man kan visst jämföra 3 olika operativsystem jag gjorde det nyss.

Nej, W7 lirar perfekt på ny hårdvara idag, och kommer fungera utan problem framöver med, och vi har nya drivrutiner med :).
Ja, Microsoft är fuskarnas fuskare nu för tiden, nästan värre än Samsung, men bara nästan.
Och nej, det går inte att jämföra 3 olika operativsystem, då de kör olika mjukvara, olika drivrutiner, olika DX versioner mm.

Skrivet av tvelander:

Jag undrar ibland vad folk jämför med när dom jämför operativ.

Windows 7 med SSD och inget på den vs en Windows 10 dator med HDD 5400 RPM och laptop med celereon.

Självklart samma hårdvara i botten vid jämförelser, allt annat vore fel.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag undrar ibland vad folk jämför med när dom jämför operativ.

Windows 7 med SSD och inget på den vs en Windows 10 dator med HDD 5400 RPM och laptop med celereon.

lite OT
Likt det här menar du?
https://www.youtube.com/watch?v=MR1Yll_bsA4
Att jämföra SSD med en 5400rpm disk är inte helt rättvist tycker jag, hade hellre sett en 7200rpm.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Nej, W7 är inte värdelöst idag, och kommer inte vara det om 1 år, eller 5 år heller för den delen.
W10 tillför inget nytt eller användbart för användaren, så det finns ingen logik i att nedgradera till ett sämre OS då det inte tillför något förutom övervakning, insamling av uppgifter mm.
Nej, W7 lirar perfekt på ny hårdvara idag, och kommer fungera utan problem framöver med, och vi har nya drivrutiner med :).
Ja, Microsoft är fuskarnas fuskare nu för tiden, nästan värre än Samsung, men bara nästan.
Och nej, det går inte att jämföra 3 olika operativsystem, då de kör olika mjukvara, olika drivrutiner, olika DX versioner mm.
Självklart samma hårdvara i botten vid jämförelser, allt annat vore fel.

haha vad fan håller du på med?

Själv skulle jag aldrig välja w7 före w10, w10 tillför så mycket mera, snabbare boot tider, flertal mindre funktioner som gör ditt liv lättare, startmenyn är så mycket snabbare och bättre. du kan mounta iso filer direkt i OS.

Nu kan jag inte alla förbättringar men listan är lång, och oavsett om det är olika DirectX versioner som gör prestanda skillnaden så får du ändå bättre prestanda med W10...

Jag jobbar med datorer och servrar dagligen och w10 är helt klart att föredra. på dom x antal maskiner jag testat dom olika på.

Skrivet av tvelander:

Jag ger upp för du har tydligen 0 erfarenhet inom operativ och jag jobbar med detta på rätt djup nivå.

Så ja ha en bra helg men jag slutar här.

@Strejf hoppas du fortsätter

Han måste ju trolla... trevlig helg på dig! och njut av din 950! bara glömma den här snubben alltså

Visa signatur
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av bärplockaren:

lite OT
Likt det här menar du?
https://www.youtube.com/watch?v=MR1Yll_bsA4
Att jämföra SSD med en 5400rpm disk är inte helt rättvist tycker jag, hade hellre sett en 7200rpm.

Nä asså jag bara menar att folk allmänt inte har en aning vad dom snackar om.

Jag skulle aldrig använda en dator utan SSD någonsin.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Installerade precis W10 på min Asus zenbook, tycker det var störtskönt jämfört med Windows 8. Kändes snyggare och lite smartare generellt. Kommer nog ta ett tag innan jag går ifrån W7 på min stationära dator dock, känner helt enkelt inte att det finns anledning att byta i och med att jag i princip bara lirar CS, och det fungerar bra som det är

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Jag ger upp för du har tydligen 0 erfarenhet inom operativ och jag jobbar med detta på rätt djup nivå.

Så ja ha en bra helg men jag slutar här.

@Strejf hoppas du fortsätter

Tråkigt att du inte kan inse fakta att Microsoft fuskar.
Precis som när de "demonstrerade" Xbox One och lät folk spela på den, jo vad hade de? Jo de hade vanliga speldatorer, med dyra cpuer och dyra grafikkort.... Bra "demonstration" av Xbox One.

Skrivet av Garderoben:

haha vad fan håller du på med?
Själv skulle jag aldrig välja w7 före w10, w10 tillför så mycket mera, snabbare boot tider, flertal mindre funktioner som gör ditt liv lättare, startmenyn är så mycket snabbare och bättre. du kan mounta iso filer direkt i OS.
Nu kan jag inte alla förbättringar men listan är lång, och oavsett om det är olika DirectX versioner som gör prestanda skillnaden så får du ändå bättre prestanda med W10...
Jag jobbar med datorer och servrar dagligen och w10 är helt klart att föredra. på dom x antal maskiner jag testat dom olika på.
Han måste ju trolla... trevlig helg på dig! och njut av din 950! bara glömma den här snubben alltså

Frågan är vad W10 älskare håller på med?
Det får stå för dig om du vill ha W10.
Jag håller inte med, då det varken är snabbare, har mer funktioner som gör någon skillnad för användningen, gör inget lättare utan tvärt om mer krångligt att sprida ut inställningar i olika kontrollpaneler, ha dåligt ribbons i utforskaren, dålig startmeny som inte är snabbare och den är sämre. Och mounta isos gjorda man för säg 10 år sedan nu, väldigt sällan det görs i dagsläget eller ens behövs.
Nej, jag får inte bättre prestanda med W10 än W8, då det är ett sämre OS, mer rörigt, utspritt mm.
Då får det stå för dig, men W10 är inte ett bra operativsystem iaf.

"strejf" och du måste trolla ja

Skrivet av tvelander:

Nä asså jag bara menar att folk allmänt inte har en aning vad dom snackar om.

Jag skulle aldrig använda en dator utan SSD någonsin.

Tråkigt att du anser att du inte har en aning om vad du pratar om, det märks också att du inte har det

Och vem kär utan SSD idag? Förutom de som köper färdigbyggda maskiner på Elgiganten/Siba/NedOnNet/MediaMarkt osv.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Har inte haft några problem med det, kanske otur?

Tur för dig vi är två på samma kontor med olika datorer som båda haft exakt samma problem idag efter just 1511 update.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Nix, jag tyckte att Windows 7 var kanonbra redan vid lansering, det bästa som MS hade släppt då. År 2015 är det värdelöst. Ingen konstig logik alls. Jag tycker att Windows 95 och 3.11 är värdelösa år 2015 också.

Du förstod nog inte poängen: 7 utvecklades och förbättrades aktivt till nästkommande version och aktivt underhåll försvann inte förrän i början av det här året. Vi talar alltså inte om ett avgrundsdjup av förbättringar mellan 7 och 10. Det blir obalanserat, på gränsen till tramsigt, att måla upp det som att det går ifrån fantastiskt till värdelöst på några månader.

Du kan däremot sakligt bedöma huruvida gjorda förändringar är förbättringar eller inte och i vilken grad. 95 och 3.11 är helt irrelevant för diskussionen och blir som argument bara dumt. 7 är en i sin livscykel aktiv version med utökad support några år framåt.

Det här är ett dilemma för MS och andra vilka är beroende av nyförsäljning oavsett om det är berättigat eller inte. Det är en balansgång i att kunna förklara sina tidigare produkter lagom mycket sämre utan att det framstår som att det var en dålig produkt. Som konsumenter behöver vi ju dock inte gå den balansgången.

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg raderade ***

Jag har raderat en mängd inlägg då diskussionen spårat ur med irrelevanta inlägg och mycket fokus på person. Se forumets trivselregler § 1 med dess underparagrafer.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, W7 är inte värdelöst idag, och kommer inte vara det om 1 år, eller 5 år heller för den delen.
W10 tillför inget nytt eller användbart för användaren, så det finns ingen logik i att nedgradera till ett sämre OS då det inte tillför något förutom övervakning, insamling av uppgifter mm.
Nej, W7 lirar perfekt på ny hårdvara idag, och kommer fungera utan problem framöver med, och vi har nya drivrutiner med :).
Ja, Microsoft är fuskarnas fuskare nu för tiden, nästan värre än Samsung, men bara nästan.
Och nej, det går inte att jämföra 3 olika operativsystem, då de kör olika mjukvara, olika drivrutiner, olika DX versioner mm.
Självklart samma hårdvara i botten vid jämförelser, allt annat vore fel.

Lite info bara, du kommer ej att kunna installera Windows 7 på nyare UEFI firmware när dessa börjar leveras. Tillverkarna kommer sluta att leverera legacy bios. Då kommer du ej kunna installera Windows 7 alls.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Oneone:

Lite info bara, du kommer ej att kunna installera Windows 7 på nyare UEFI firmware när dessa börjar leveras. Tillverkarna kommer sluta att leverera legacy bios. Då kommer du ej kunna installera Windows 7 alls.

Redan märkt detta med Z170.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oneone:

Lite info bara, du kommer ej att kunna installera Windows 7 på nyare UEFI firmware när dessa börjar leveras. Tillverkarna kommer sluta att leverera legacy bios. Då kommer du ej kunna installera Windows 7 alls.

Skrivet av tvelander:

Redan märkt detta med Z170.

Det stämmer bra. Tur att X99 fortfarande gjorde det möjligt att installera det OS jag gillar absolut bäst, och som fungerar perfekt på hårdvara som bara är året gammal.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Det florerar massor av lögner om Windows 10. Men det är den bästa versionen hittills enligt den här journalisten som brukar vara kritisk till Microsoft och skriva gott om Linux.

"While naysayers continue to come up with reason after bogus reason for Windows users to avoid Windows 10, based on my experience over the four months since its release, it's now Microsoft's best operating system to date."

http://www.zdnet.com/article/dont-let-the-grinches-put-you-of...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det florerar massor av lögner om Windows 10. Men det är den bästa versionen hittills enligt den här journalisten som brukar vara kritisk till Microsoft och skriva gott om Linux.

"While naysayers continue to come up with reason after bogus reason for Windows users to avoid Windows 10, based on my experience over the four months since its release, it's now Microsoft's best operating system to date."

http://www.zdnet.com/article/dont-let-the-grinches-put-you-of...

Windows 10 är bra det håller jag med om. Dock förstår jag inte varför dom är så kontrollerande och helt skiter i vissa saker gentemot sina kunder. Så som att inte kunna avaktivera automatiska uppdateringar , visst är ett uppdaterat operativ bättre än ett gammalt många gånger . Men för folk med mobila abonnemang är detta rent förödande. Sen 1511 uppdateringen som tydligen kom den 24-25 november som jag var sen på tydligen och först fick in igår var ju allt annat än bra. Då den orsaka tekniska problem och lagg samt återställde varenda inställning i datorn som jag själv som användare gjort.

Men bättre än tidigare versioner är det på alla punkter förutom uppdateringar kan jag hålla med om. För min egen del spelar inte uppdateringar någon som helst roll för jag använder det bara till två program som inte är ms egna och jag har aldrig ens öppnat deras webbläsare eller någon av deras appar bortsett från inställnings menyerna som man måste in i.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Alla som inte är intresserade av uppdateringar ta en titt på Windows 10 LTSB , ej för konsumenter meeeen endå

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tvelander:

Han har ju rätt i det han säger, speciellt vi som jobbar med extremt mycket olika hårdvara och nya saker hela tiden.

Tycker du det? Jag har inte påstått att Windows 10 är dåligt eller att företag bundna till MS lösningar inte ska lägga upp en strategi för att uppgradera till 10. Det jag har svårt för är de överdrivna uttalandena där saker antingen är fantastiskt upphöjt i superlativ eller värdelöst. Det anser jag varken vara sakligt eller överensstämma med verkligheten.

Det du tidigare skrivit om ingår även i min arbetsbeskrivning, än om jag lika mycket arbetar med Linux som underliggande värdsystem. Du måste också vara medveten om att inom många företag finns en ofrånkomlig konservatism då versionscykler av nödvändig mjukvara ofta ligger aningen efter. Det betyder ju inte att alla delar av it-strukturen ligger efter, men på de Windows-specifika delarna kan det vara nödvändigt.

"Extremt mycket olika hårdvara" är inte en del av den strategi jag jobbar utifrån och på vilket sätt Windows 10 en roll här får du gärna utveckla.

Skrivet av strejf:

Men det är den bästa versionen hittills enligt den här journalisten som brukar vara kritisk till Microsoft och skriva gott om Linux.

Nja, i så fall har Adrian Kingsley-Hughes lyckats bra med att dölja den entusiasmen! Han har skrivit om Linux, om än inte särskilt mycket, och då har det väl ofta varit med sur-söt smaksättning, om du förstår vad jag menar. Hans åsikt kan ju ändå ha värde... ;).

Permalänk
Medlem

Hittade en "statistik för nördar" högerklicka på klippet på youtube i Edge, för att se ljudkvallite bland annat

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av KimTjik:

Tycker du det? Jag har inte påstått att Windows 10 är dåligt eller att företag bundna till MS lösningar inte ska lägga upp en strategi för att uppgradera till 10. Det jag har svårt för är de överdrivna uttalandena där saker antingen är fantastiskt upphöjt i superlativ eller värdelöst. Det anser jag varken vara sakligt eller överensstämma med verkligheten.

Det du tidigare skrivit om ingår även i min arbetsbeskrivning, än om jag lika mycket arbetar med Linux som underliggande värdsystem. Du måste också vara medveten om att inom många företag finns en ofrånkomlig konservatism då versionscykler av nödvändig mjukvara ofta ligger aningen efter. Det betyder ju inte att alla delar av it-strukturen ligger efter, men på de Windows-specifika delarna kan det vara nödvändigt.

"Extremt mycket olika hårdvara" är inte en del av den strategi jag jobbar utifrån och på vilket sätt Windows 10 en roll här får du gärna utveckla.

Ja, vi försöker alltid uppdatera till senaste hela tiden, så klart vi testar allt inom IT innan vi rullar ut det.
Men vi försöker ligga 6 månader framåt hela tiden.

Så när användare kommer och säger dom vill ha något så har vi redan hållit på med det rätt länge.

Vi tänker aldrig bakåt, alltid framåt och det är grymt kul.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Ja, vi försöker alltid uppdatera till senaste hela tiden, så klart vi testar allt inom IT innan vi rullar ut det.
Men vi försöker ligga 6 månader framåt hela tiden.

Så när användare kommer och säger dom vill ha något så har vi redan hållit på med det rätt länge.

Vi tänker aldrig bakåt, alltid framåt och det är grymt kul.

Var fan jobbar du? Här ligger vi 6 år bakåt i tiden...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av strejf:

Var fan jobbar du? Här ligger vi 6 år bakåt i tiden...

Fy fan

Nä snart har alla laptops blivit Surface pro 3/4 med virtuella PC GRID
Och alla HDDs är borta för länge sen, nu bara W10 som skall in på alla PCs /resterande.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tvelander:

Ja, vi försöker alltid uppdatera till senaste hela tiden, så klart vi testar allt inom IT innan vi rullar ut det.
Men vi försöker ligga 6 månader framåt hela tiden.

Så när användare kommer och säger dom vill ha något så har vi redan hållit på med det rätt länge.

Vi tänker aldrig bakåt, alltid framåt och det är grymt kul.

Det är nog inte så vanligt att ha den lyxen. För många som är beroende av tredjeparts affärssystem, och mycket annat för den delen, är det senaste inte ett alternativ.

Mitt arbete är mer på serversidan och där råder väl oavsett en konservativare policy. Du skriver åtminstone mycket om klientdatorer.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av KimTjik:

Det är nog inte så vanligt att ha den lyxen. För många som är beroende av tredjeparts affärssystem, och mycket annat för den delen, är det senaste inte ett alternativ.

Mitt arbete är mer på serversidan och där råder väl oavsett en konservativare policy. Du skriver åtminstone mycket om klientdatorer.

Vi har väldigt mycket servers och sånt, men vi byggde eget moln så allt är in-house så vi slipper skicka data utanför kontoret så alla såna problem är lösta.

Vi har rätt lite policy.
Och dom vi har finns det lösningar på.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja, vi försöker alltid uppdatera till senaste hela tiden, så klart vi testar allt inom IT innan vi rullar ut det.
Men vi försöker ligga 6 månader framåt hela tiden.

Så när användare kommer och säger dom vill ha något så har vi redan hållit på med det rätt länge.

Vi tänker aldrig bakåt, alltid framåt och det är grymt kul.

Skrivet av strejf:

Var fan jobbar du? Här ligger vi 6 år bakåt i tiden...

själv så ligger visnart i en PoC där vi ska försöka köra Lumia med Continuum samt RemoteApp som tunna klienter!

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av issue:

själv så ligger visnart i en PoC där vi ska försöka köra Lumia med Continuum samt RemoteApp som tunna klienter!

Vi redan börjat med det, fick 3 950 XL idag och 3x 950.

Sen kör vi K2 med Grid och Continuum

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vi redan börjat med det, fick 3 950 XL idag och 3x 950.

Sen kör vi K2 med Grid och Continuum

jobbet är bra ibland!

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!