Nvidia gör systemkrav för virtuell verklighet

Permalänk
Melding Plague

Nvidia gör systemkrav för virtuell verklighet

Det drar ihop sig för lanseringen av VR-glasögon från Oculus och HTC. Lagom till detta publicerar Nvidia egna systemkrav, som känns igen från tidigare med ett viktigt undantag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

2x 980 SLI kanske orkar driva detta i högsta inställningar ett tag framöver? Såvida Nvidia har stöd för SLI i VR.

Permalänk
Medlem

är det lustigt att nvidia bara listar sina egna kort i Geforce experience? vore lustigare om de listade amd kort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mitt tips kom fram

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyntax5574:

2x 980 SLI kanske orkar driva detta i högsta inställningar ett tag framöver? Såvida Nvidia har stöd för SLI i VR.

Eftersom det i praktiken är 2 separata skärmar så borde ju faktiskt SLI funka utomordentligt, kan man tycka! Men riktigt så kanske det inte funkar i praktiken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyntax5574:

2x 980 SLI kanske orkar driva detta i högsta inställningar ett tag framöver? Såvida Nvidia har stöd för SLI i VR.

Det är ju lägre upplösning än 1440p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

är det lustigt att nvidia bara listar sina egna kort i Geforce experience? vore lustigare om de listade amd kort

Skickades från m.sweclockers.com

haha ja det tycker jag också
Varför skulle nvidia lista amd kort i geforce experiance

Permalänk
Skrivet av Viochee:

är det lustigt att nvidia bara listar sina egna kort i Geforce experience? vore lustigare om de listade amd kort

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Spawnbadboy:

haha ja det tycker jag också
Varför skulle nvidia lista amd kort i geforce experiance

Ni missade kanske den uppenbara ironin i formuleringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teflontanten:

Ni missade kanske den uppenbara ironin i formuleringen?

Hehe precis min tanke.

Är det bara jag som inte är hypad för VR? Känns som att det är väldigt många här på forumet som är väldigt upphetsad av VR. Jag har ju iofs inte testat VR ännu så kan ju inte säga om det är bra eller inte. Men rent spontant så känns dessa lösningar som är på g nu väldigt opraktiska.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

@enbom: För mig är spel som Star Citizen nästan synonymt med VR. Den typen av spel är ngt som kommer tjäna enormt på VR tror jag. Jag bara myser vid tanken att flyga runt i ett öppet universum med ett occulus på skallen. Nästan alla mina uppgraderingar av min burk har jag med VR i tanke.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Skrivet av teflontanten:

Ni missade kanske den uppenbara ironin i formuleringen?

Ja det borde ju vara ironi men jag fick inte den känslan när jag läste det faktiskt.
Har precis fixat till mitt eget spel så det fungerar med senaste 0.8 versionen för DK2, kanske inte så intressant men ville nämna det ändå

Permalänk
Medlem

En sak jag undrat över när det kommer till just PC VR är hur kopplar man in dem egentligen? Är det bara ström och DVI/HDMI eller är det massa USB-tjafs också? Undrar för har nämligen datorn i ena hörnet av rummet och allt annat i ett annant (för att slippa höra den surra) vilket betyder att jag har femmeterssladdar till skärmarna.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Hehe precis min tanke.

Är det bara jag som inte är hypad för VR? Känns som att det är väldigt många här på forumet som är väldigt upphetsad av VR. Jag har ju iofs inte testat VR ännu så kan ju inte säga om det är bra eller inte. Men rent spontant så känns dessa lösningar som är på g nu väldigt opraktiska.

Beror nog på vad man förväntar sig och vad man är ute efter. Kommer nog köpa en oculus tillsammans med Pascal nästa år, inte för att jag är så värst intresserad av virtuell verklighet utan för att jag tycker det verkar som ball skärmlösning för spel och film i soffan å sängen medan frugan använder TV:n. Sen kommer det säkert komma bra VR-spel och upplevelser osv, men tvivlar att det kommer vara direkt många de första åren.

Nån som har provat nått VR-headset som kan uttala sig om hur dessa fungerar som skärm/tv substitut om man tar bort själva VR-aspekten?

Permalänk
Skrivet av MiLeS:

En sak jag undrat över när det kommer till just PC VR är hur kopplar man in dem egentligen? Är det bara ström och DVI/HDMI eller är det massa USB-tjafs också? Undrar för har nämligen datorn i ena hörnet av rummet och allt annat i ett annant (för att slippa höra den surra) vilket betyder att jag har femmeterssladdar till skärmarna.

I DK2 så finns det en hel del kopplingar som du ser på bilden. Men du måste inte använda "trackern" men du är ändå begränsad av HDMI sladden från hjälmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

En sak jag undrat över när det kommer till just PC VR är hur kopplar man in dem egentligen? Är det bara ström och DVI/HDMI eller är det massa USB-tjafs också? Undrar för har nämligen datorn i ena hörnet av rummet och allt annat i ett annant (för att slippa höra den surra) vilket betyder att jag har femmeterssladdar till skärmarna.

Ja, du behöver en HDMI-sladd och två USB 3.0 för att driva Oculus. Vet inte hur det är med HTC Vive.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av enbom:

Är det bara jag som inte är hypad för VR? Känns som att det är väldigt många här på forumet som är väldigt upphetsad av VR. Jag har ju iofs inte testat VR ännu så kan ju inte säga om det är bra eller inte. Men rent spontant så känns dessa lösningar som är på g nu väldigt opraktiska.

Tror många, inkl. mig själv, hoppas att spelupplevelsen ska bli så bra som det har kapacitet att vara.
Att det ska kännas som om "du är där" i spelet. Det måste kännas både intuitivt att spela och ha minimalt med lagg
för att man inte ska må illa efter 10 minuter annars dödar det allt. Håller tummarna för det ska bli så.
Olika typer av simulatorer passar perfekt för VR. f1, stridspilot, hangarfartyg, långtradare, busschaufför or u name it kan bli riktigt bra.

Permalänk

Vill nämna en grej angående upplösningen de nämner. De säger 2160x1200 men internt när du renderar så gör man det till en lite större upplösning, nämligen 2364x1464. Detta är ungefär 34% mer yta. Detta kan man justera men för att få bäst resultat och enligt Oculus så bör man göra så här.

Permalänk
Medlem

Det vore faktiskt väldigt intressant om det skulle visa sig att AMD presterar avsevärt bättre i VR än Nvidia. Med tanke på hur de presterar generellt i 4K+ upplösning så känns det inte som en omöjlighet. Någon som har några siffror på detta?
Oftast har Nvidia haft bättre(kortare) rendering time för frames i de speltitlar jag har sett Sweclockers testat. Påverkar det här spelkänslan mer jämfört med att bara kunna skyffla pixlar som till ex. Fury-serien är rätt så duktig på?

Tackam för svar.

Visa signatur

🖥️ - R7 3800X ◾ 5700XT ◾ B450M ◾ 32GB 3800MHz 16-19-12-36 @1,4V
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 28TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G903 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Är inte SLI dumt i VR-sammanhang? Hur bra det än funkar har väl SLI alltid en viss grad av microstuttering? Jag förstår det som att all form av lagg framkallar illamående, och enkel GPU borde därför vara lämpligast.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Är inte SLI dumt i VR-sammanhang? Hur bra det än funkar har väl SLI alltid en viss grad av microstuttering? Jag förstår det som att all form av lagg framkallar illamående, och enkel GPU borde därför vara lämpligast.

De har gjort så att grafikkorten driver varsin display.
http://www.geforce.com/sites/default/files-world/nvidia-gefor...

Vet inte hur det fungerar i praktiken, men det känns som att SLI borde fungera bättre på två displayer än på bara en display. Dock lär ett kraftfullt grafikkort fortfarande vara bättre än SLI.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Är inte SLI dumt i VR-sammanhang? Hur bra det än funkar har väl SLI alltid en viss grad av microstuttering? Jag förstår det som att all form av lagg framkallar illamående, och enkel GPU borde därför vara lämpligast.

Multi-GPU har potential att vara helt makalöst bra eftersom du kan tilldela en GPU per skärm.

Notera min användning av "har potential". Det kommer alltid att släppas titlar med fullständigt frånvarande optimering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag börjar tyvärr tvivla på om VR kommer ta fart. Om inte ens folk köpte 3D skärmar och glasögon varför skulle de satsa de enorma pengarna på en kraftfull dator och VR glasögon ?

För att detta ska bli något och inte bara "dö ut" som en nishad grej måste det bli mobilt, glasögonen måste vara smidiga och lätta och ALLT måste vara inbyggt, ingen stånkande stationär PC för att driva det hela.

Jag hoppas men tvivlar mer och mer att detta kommer bli mer än en nishad produkt för gamers som sedan kommer "dö ut" ungefär som 3d skärmar har gjort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av plygv92:

Jag börjar tyvärr tvivla på om VR kommer ta fart. Om inte ens folk köpte 3D skärmar och glasögon varför skulle de satsa de enorma pengarna på en kraftfull dator och VR glasögon ?

För att detta ska bli något och inte bara "dö ut" som en nishad grej måste det bli mobilt, glasögonen måste vara smidiga och lätta och ALLT måste vara inbyggt, ingen stånkande stationär PC för att driva det hela.

Jag hoppas men tvivlar mer och mer att detta kommer bli mer än en nishad produkt för gamers som sedan kommer "dö ut" ungefär som 3d skärmar har gjort.

VR är nog framtiden, det kommer inte att dö ut. Lättare och bättre produkter kommer att komma vad det lider, och grafikkorten och drivrutiner kommer att bli bättre och anpassade för VR. Vi får räkna med en inkörningperiod dock 2-3 år

Permalänk

Efter att ha provat rätt så mycket så är min personliga uppfattning att det inte kommer bli en hit för gamers. Jag tycker där finns fler nackdelar än fördelar just i detta område. Klumpigt, det gör dig sämre som spelare, illamående(stort problem) är några exempel. Fördelarna är en helt annan upplevelse för det är det faktiskt, ruskigt coolt. Så jag tror mer att det kommer en ny typ program för andra "upplevelser" än spel som passar VR bättre. Det kan givetvis vara spel men då är de skapade med VR i åtanke.

Så en ny gren av program med annat fokus än spel kommer fylla VR landskapet tror jag på

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

Efter att ha provat rätt så mycket så är min personliga uppfattning att det inte kommer bli en hit för gamers. Jag tycker där finns fler nackdelar än fördelar just i detta område. Klumpigt, det gör dig sämre som spelare, illamående(stort problem) är några exempel. Fördelarna är en helt annan upplevelse för det är det faktiskt, ruskigt coolt. Så jag tror mer att det kommer en ny typ program för andra "upplevelser" än spel som passar VR bättre. Det kan givetvis vara spel men då är de skapade med VR i åtanke.

Så en ny gren av program med annat fokus än spel kommer fylla VR landskapet tror jag på

Vadå "ny gren"? Porr är väl inget nytt?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk

"Av någon lustig anledning väljer Nvidia att endast framhäva grafikkort i Geforce-familjen och utelämna AMD-alternativet Radeon R9 290."

Känn ironin!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Beror nog på vad man förväntar sig och vad man är ute efter. Kommer nog köpa en oculus tillsammans med Pascal nästa år, inte för att jag är så värst intresserad av virtuell verklighet utan för att jag tycker det verkar som ball skärmlösning för spel och film i soffan å sängen medan frugan använder TV:n. Sen kommer det säkert komma bra VR-spel och upplevelser osv, men tvivlar att det kommer vara direkt många de första åren.

Nån som har provat nått VR-headset som kan uttala sig om hur dessa fungerar som skärm/tv substitut om man tar bort själva VR-aspekten?

Jag har DK1 och DK2. Upplösningen räcker tyvärr inte till för att man ska kunna använda VR som ren skärmersättare. Även om upplösningen är högre i konsumentversionerna (CV1 och Vive) så räcker det ändå inte till. Det dröjer till högre upplösningar kommer, med 8K-skärmar kan det nog blir bra.

Skrivet av ludde.andersson:

Efter att ha provat rätt så mycket så är min personliga uppfattning att det inte kommer bli en hit för gamers. Jag tycker där finns fler nackdelar än fördelar just i detta område. Klumpigt, det gör dig sämre som spelare, illamående(stort problem) är några exempel. Fördelarna är en helt annan upplevelse för det är det faktiskt, ruskigt coolt. Så jag tror mer att det kommer en ny typ program för andra "upplevelser" än spel som passar VR bättre. Det kan givetvis vara spel men då är de skapade med VR i åtanke.

Så en ny gren av program med annat fokus än spel kommer fylla VR landskapet tror jag på

Ja absolut är det så. De som tror att de ska spela Call of Duty eller Battlefield eller liknande i VR kommer att bli ruskigt besvikna. Tekniken lämpar sig väldigt dåligt till sådana tillämpningar.

Upplevelser som du skriver, det är the shit. Långsammare äventyrsspel. Bilspel. Rymdspel. Helt nya typer av spel.

Ett klart och tydligt undantag är Windlands... det är så enormt bra. https://www.youtube.com/watch?v=ddRtA3ti82w
Jag får enorm handsvett när jag spelar det, av svindeln. Att det kommer till Vive med kontrollerna kommer att göra det helt otroligt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Jag har DK1 och DK2. Upplösningen räcker tyvärr inte till för att man ska kunna använda VR som ren skärmersättare. Även om upplösningen är högre i konsumentversionerna (CV1 och Vive) så räcker det ändå inte till. Det dröjer till högre upplösningar kommer, med 8K-skärmar kan det nog blir bra.

Ja absolut är det så. De som tror att de ska spela Call of Duty eller Battlefield eller liknande i VR kommer att bli ruskigt besvikna. Tekniken lämpar sig väldigt dåligt till sådana tillämpningar.

Upplevelser som du skriver, det är the shit. Långsammare äventyrsspel. Bilspel. Rymdspel. Helt nya typer av spel.

Ett klart och tydligt undantag är Windlands... det är så enormt bra. https://www.youtube.com/watch?v=ddRtA3ti82w
Jag får enorm handsvett när jag spelar det, av svindeln. Att det kommer till Vive med kontrollerna kommer att göra det helt otroligt.

/hulle.

Håller helt med dig
Jag har de senaste dagarna implementerat nya versionen 0.8 och märker att det är otroligt känsligt om fps går under 75, då börjar oculus att kasta frames vilket gör att det blir olidligt att röra huvudet. Så länge man är över 75 så funkar det perfekt, då är deras "timewarp/compositor" hantering super. Men under så arbetar den lösningen mot dig istället. DK1 och deras lösning var mycket mer förlåtande vid dåliga fps. Jag hade gärna sett att man kunde slå av deras timewarp på något sätt, helst dynamiskt.

Jag hoppas och tror att mitt spel Scaupa kan fungera bra i VR sammanhang. Spelet handlar ju om att skapa upplevelser och då fungerar ju VR perfekt. Skapa en enkel värld där du går balansgång räcker för att det ska vara kul, tex.

Får kolla upp Windlands...

Permalänk
Medlem

Då är det väl bara att hoppas att folk lär sig koda också; genvägar såsom gameworks förstör för halva marknaden...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av plygv92:

Jag börjar tyvärr tvivla på om VR kommer ta fart. Om inte ens folk köpte 3D skärmar och glasögon varför skulle de satsa de enorma pengarna på en kraftfull dator och VR glasögon ?

För att detta ska bli något och inte bara "dö ut" som en nishad grej måste det bli mobilt, glasögonen måste vara smidiga och lätta och ALLT måste vara inbyggt, ingen stånkande stationär PC för att driva det hela.

Jag hoppas men tvivlar mer och mer att detta kommer bli mer än en nishad produkt för gamers som sedan kommer "dö ut" ungefär som 3d skärmar har gjort.

Mjaa. 3DTV ger inte så mycket extraupplevelse tydligen vilket lett till svalt intresse. Här har VRheadsets mycket mer att erbjuda eftersom man får en stor upplevelseskillnad som har potential att driva på intresse och efterfrågan på produkten. Priset och teknikkravet är däremot ett stort hinder som du säger för att det här ska fungera för en bred massa.

And yes, mobilitet utan sladdar är att föredra. Jag tror att mobillösningarna som gear VR har större potential att få VR att verkligen lyckas. Inte minst om de bundlas med en inte allt för dyr handkontroll. Själv kommer jag nog skaffa ett headset till datorn, men ja. Risken finns ju att det här racet är över om 3-4 år.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled