Permalänk
Medlem

Problem med ny dator behöver hjälp.

Hej på er. Har köpt ett Asus z170 pro gaming moderkort. 6700k och corsair vengeance 3000mhz. Samt ssd 500gb från Samsung. Grafikkort vet jag inte är felet då jag testat med 3 olika med samma fel. Har även flyttat minnen och kört singel minne. Får fan inte detta system att funka stabilt. Vid ett memtest86+ får jag inga errors eller fel. Men i Windows(ja installationen går bra) men väl i Windows är booting segt med alla drivrutiner inne. Går Heller inte starta nå x64 applikationer (ja jag har 64 windows) kan starta tex wow eller TS i 32bitars men inte 64. Har ni nå råd?

Permalänk
Hedersmedlem

Är moderkortets BIOS uppdaterat till senaste?

Är sockelpinnarna till CPUn oskadade?

Flyttar tråden hit eftersom felen kan vara många.

Gör en lista på alla delar i datorn och även vilket operativsystem.

*Tråd flyttad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Sockelpinnarna ska vara oskadda. Senaste bios ligger. Usb enheten beter sig lite funky också.

Delarna:
Asus z170 pro gaming moderkort.
Intel 6700k skylake med corsair h100i gtx kylare
Corsair vengence 3000mhz 16gb
Nätagg är ett 800w fractal design satt i en r3a förut så lite äldre men har drivit en burk tills ny
970gtx grafikkort från asus dock är detta inte felet

Hjälper detta dig på något vis?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Cs go funkar med 500+ fps också ska väll läggas till. Men inget x64

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ginta:

Sockelpinnarna ska vara oskadda. Senaste bios ligger. Usb enheten beter sig lite funky också.

Delarna:
Asus z170 pro gaming moderkort.
Intel 6700k skylake med corsair h100i gtx kylare
Corsair vengence 3000mhz 16gb
Nätagg är ett 800w fractal design satt i en r3a förut så lite äldre men har drivit en burk tills ny
970gtx grafikkort från asus dock är detta inte felet

Hjälper detta dig på något vis?

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket Fractal-nätagg? Alla är inte Haswell-kompatibla (eller senare lågförbrukande processorer) och kan bli instabila speciellt i idle eller när datorn inte drar mycket.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Om du kör minnena i 2133hz istället hur funkar det då? Ser att minnena är optimerade för x99, så kanske något kompabilitetsproblem.

Visa signatur

Intel core i7 8700k - ASUS Gtx 1080ti 11GB Strix gaming - Corsair 3000MHz DDR4 16 Gb - EVGA Supernova G2 750w - Fractal Design Define S - Samsung 850 evo 500 Gb - Asus TUF Z370 Plus-Gaming - W10 Home - Asus PG279Q - Mionix Naos 8000 - Gigabite Osmium Aivia (MX Red) - Beyerdynamic dt990 250ohm - Philips Fidelio X2 -Massdrop Minimic - Modmic 4.0 - Odac+O2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vilket Fractal-nätagg? Alla är inte Haswell-kompatibla (eller senare lågförbrukande processorer) och kan bli instabila speciellt i idle eller när datorn inte drar mycket.

Satt i ett i7 960 burk med så... kan det orsaka problemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berget73:

Om du kör minnena i 2133hz istället hur funkar det då? Ser att minnena är optimerade för x99, så kanske något kompabilitetsproblem.

Testar det på lunchen. Återkommer men har för mig dom stod som det från början

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ginta:

Satt i ett i7 960 burk med så... kan det orsaka problemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Svara du inte på frågan så kan jag inte hjälpa med svaret. 960 hade inte de problemen med nätaggen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Svara du inte på frågan så kan jag inte hjälpa med svaret. 960 hade inte de problemen med nätaggen.

Återkommer på lunch säger exakt då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berget73:

Om du kör minnena i 2133hz istället hur funkar det då? Ser att minnena är optimerade för x99, så kanske något kompabilitetsproblem.

testade utan någon som helst skillnad x64 går fortfarande inte att spela och systemet verkar ostabilt i windows

Skrivet av MultiMan:

Svara du inte på frågan så kan jag inte hjälpa med svaret. 960 hade inte de problemen med nätaggen.

Skrivet av MultiMan:

Svara du inte på frågan så kan jag inte hjälpa med svaret. 960 hade inte de problemen med nätaggen.

http://www.fractal-design.com/home/product/power-supplies/dis...

Newton R2 800W, 80 PLUS

är nätagget.

något jag märkte också nu är att min klocka på moderkortet nollats medans jag varit borta och elen varit på. jag börjar få känslan av att mitt moderkort mår sisådär? även den sega shutdownen är kvar kör nu 1 minne. har ni nå tips vad jag ska testa nu eller kan det vara mitt nätagg? ska läggas till i memtest får jag inga fel har ni nå test för att testa minnena för isf är det ju antagligen moderkortet som jävlas. kan väll också vara CPU men det känns väll långsökt?

la till lite mer
Permalänk
Hedersmedlem

Newton R2 är inte kompatibelt med nyare CPUer och inte överdrivet välbyggt heller. Dags att byta även om du kan testa att stänga av energisparlägena i UEFI, men jag tycker det är dags för något bättre till en så ny dator. Corsair RMx t ex.

Att klockan påverkas kan bero på totalslut kondensatorer till 5V standby i nätagget. Inte nyttigt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ok jag hämtar ut ett Nätagg idag och testar. Återkommer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Newton R2 är inte kompatibelt med nyare CPUer och inte överdrivet välbyggt heller. Dags att byta även om du kan testa att stänga av energisparlägena i UEFI, men jag tycker det är dags för något bättre till en så ny dator. Corsair RMx t ex.

Att klockan påverkas kan bero på totalslut kondensatorer till 5V standby i nätagget. Inte nyttigt.

nu sitter ett 750 evga supernova nätagg i burken. och det enda som hänt är att jag har snabbare boot/shutdown. så det var nog 1 av felen men nu återstår problemet med att jag inte kan starta x64 applikationer

citerade multiman
Permalänk
Hedersmedlem

@Ginta: Jag rekommenderar ominstallation av OS i detta läget. Saker kan ha blivit korrupta av instabiliteten.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan: ska bli sir. brb 30min:)

Permalänk
Medlem

@MultiMan: nej du verkar fortfarande väldigt ostabilt fastnar i shuttdown igen. och får inte enns installera nvidia drivers nu checking system compability. sitter på datorn nu den blue screenar aldrig men är almänt seg i shutdown bara nu boot problemen är borta..

Permalänk
Medlem

skulle behöva ett utlåtande vad det kan vara om jag ska skruva isär hela burken och skicka tillbaka någon del... för nätagget hjälpte iaf inte.... datorn är fortfarande skum. moderkort? ram minnen? CPU? datorn stannar i shutdown inte fryser sig men slutar funka

Permalänk
Medlem

@Berget73: kan det vara ett minne som ger mig korrupta filer och problem med att installera saker och ting? eller moderkortet som är trasigt

Permalänk
Medlem

Vilken version av windows kör du? 7, 8, 10?
Har du kollat i enhetshanteraren om alla enheter har drivrutiner installerade?
Även windows update kan dra in drivrutiner för vissa hårdvaror så skadar inte att köra detta om du inte kör en väldigt ny windows version som 10:an tex.

Testa även att köra prime95 för att kolla stabiliteten.

Vilken Samsung SSD har du?

Permalänk
Medlem

@pa1983: win 7 sp1. har testat win 10 med samma problem. SSD är en samsung 850 evo 500gb.

Permalänk
Medlem

@pa1983: testar prime95 as we speak utan nå fel alls.... så cpun mår bra.... är mer moderkort/ram/ssd jag är frågande om....

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Vilken version av windows kör du? 7, 8, 10?
Har du kollat i enhetshanteraren om alla enheter har drivrutiner installerade?
Även windows update kan dra in drivrutiner för vissa hårdvaror så skadar inte att köra detta om du inte kör en väldigt ny windows version som 10:an tex.

Testa även att köra prime95 för att kolla stabiliteten.

Vilken Samsung SSD har du?

fråga borde inte datorn använda mer än 4.89gb ram med prime95 igång?

Permalänk
Medlem

liten uppdatering böt till windows 10 (bara test version dock och alla problem är borta.... kan det vara att asus z170 pro-gaming har problem med kompatibeliteten med win7?

Permalänk
Medlem

Som sagt kolla drivrutiner. Windows 7 är gammalt vid det här laget så det kan innebära problem. Man brukar alltid titta i enhetshanteraren efter man installerat OS's så allt har drivrutiner och sedan uppdaterar man alltid dom till senaste om möjligt.

Moderkortet använder Intel chipset, om något borde windows update ta hand om det alternativt gå in på intels hemsida och tanka senaste chipset drivrutinerna.

Har du windows 7 så kan du ju uppgradera till 10. Du kan ju alltid köra 7:an igen då den licensen ändå är giltig. Ganska dumt med ny hårdvara och ha ett gammalt OS som inte kan nyttja dess fulla potential. Redan 8.1 krossar 7:an på nyare hårdvara vad jag sett i tester.