Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Jag har ju varit medlem i 6 år så klart men är veteran började dock läsa här redan 2 år ish tidigare före det då man behövde ha reda på om Pentium D var ett bra köp

Men men, kul tråd! Och nej jag anser mig inte vara veteran, det dröjer nog 4 år till innan jag börjar tänka tanken!

Ivf kul att läsa om grejer som hänt här innan man kom hit!

Haha pentium D... Det var aldrig ett bra köp lol.. Större flopp än bulldozer men gav väg för dual cores..

Permalänk
Skrivet av criscros:

Haha pentium D... Det var aldrig ett bra köp lol.. Större flopp än bulldozer men gav väg för dual cores..

Dom var ju sjukt bra! IPCn för ju på topp! Drog lite ström och allt

Jag har ägt tre Pentium D i mina dagar, Jag kommer aldrig mer vilja se en sådan igen i närheten av mina system

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Dom var ju sjukt bra! IPCn för ju på topp! Drog lite ström och allt

Jag har ägt tre Pentium D i mina dagar, Jag kommer aldrig mer vilja se en sådan igen i närheten av mina system

hahhahaha och jag som liten samlade ihop så mkt ja bara kunde och köpte pentium 930 D. Fyfan ... har aldrig varit med om värre haha.

Jag kom vad som var värre då! Ecs moderkortet ja hade lol det borde vara förbjudet att säljas då.

Permalänk
Medlem

När blev du medlem? :)

Tja!
Är det bara jag eller finns det fler gamla rävar här?
2001 blev vi tvungna att regga om oss till "det nya forumet"
Och swec hade väl funnits några år tidigare, exakt när minns jag inte.
Några skojare och forumshistorier med långa långa trådar som följdes med spänning varje dag efter skolan (under skoltid oxå)
Alla överklocknings rekord med flytande kväve,
Forums hasslaren murat eller vafan han hette (2001-2002)
Ja det finns många sköna historier...
Finns det någon mer gamling här?
Dela med er egna historier, hur ni blev medlemmar och nåt forumsminne

Permalänk
Medlem

Vette 17. 2003 tror jag det va.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@p4zz *Trådar sammanfogade*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@p4zz *Trådar sammanfogade*
/moderator

Tack! Missade den my bad

Permalänk

Postar rätt sällan men varit medlem sedan mars 2005 så

Visa signatur

Core i9 9900K @ 5.0GHz | Alphacool Eisblock XPX | MSI Z390 MPG Gaming Pro Carbon | Thermaltake The Tower 900 | 2 x 480 rad + 2 x EK XRes 140 Revo D5 | MSI RTX 3090Ti Gaming X Trio 24GB | HDD: 1x500GB Samsung 970 EVO M.2, 2 x 480GB SSD + 2 x 4TB HDD @ RAID 0 | 64GB HyperX Beast RGB 3600MHz DDR4 | EVGA Supernova G2 1600W | Philips 65PUS7502/12 | Logitech lineup: G910 Orion Spark, G502 Proteus Core, Z-5500 5.1, G933 & G27, G840 musmatta

Permalänk
Medlem

Varit medlem sedan länge, 2002 tror jag. Fast hängde på sidan innan dess. Ganska roligt att leta fram ett decennium gamla inlägg man skrivit själv!

Permalänk
Hedersmedlem

Trillade in 2003. Förde en tyst och mestadels läsandes tillvaro här fram till några år senare. Eller egentligen så är jag väl fortfarande främst något av en läsare som håller mig i bakgrunden. Flikar in ett par vitsiga one-liners då och då

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Mitt första minne kopplat till Sweclockers måste har varit i början eller mitten av 00 talet. Var på 2 veckors julsemester i Sverige började med ett besök på ett internet café som hette nine mitt i centrala Stockholm där det fanns en dator med ett Sweclockers klistermärke på sidan något moddad vill jag minnas. Där spelades Counter-Strike 24/7 fast mina semesterpengar räckte inte långt tog tyvärr redan slut efter halva semestern. Väl hemkommen på våran nya dator så skulle jag få spelet o funka med hjälp av Sweclockers forum som då inte va lätt att förstå på svenska. Sen dess alltid följt och läst upp mig via denna sida.

Permalänk
Medlem

Blev medlem för att jag skulle göra mitt första datorköp, vilket var ett ihopplock.

Permalänk

Kul tråd! När räknas man som veteran? Var några år sen registrering

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Kul tråd! När räknas man som veteran? Var några år sen registrering

Man måste ha varit registrerad mellan maj och juli 2003 för att räknas som veteran.

Permalänk
Medlem

gah, synd att jag inte kom ihåg mitt första konto här på sweclockers. det var väldigt gammalt i alla fall

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakemonster:

Identifierade mig?
Inte möjje att säga, sen intresset för överklockning och moddning svalnade så har forumet inte vart lika intressant.

Fortfarande kul att läsa "ögat ser inte mer än 25fps" trådarna och dyl dock.

Näh finns väl ingen som fortfarande tror något sånt. Det myten har väl ex. VR slagit hål på rätt bra

Försöker minnas hur länge jag besökt Sweclockers innan jag faktiskt reggade mig.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Buio:

Man måste ha varit registrerad mellan maj och juli 2003 för att räknas som veteran.

Lucky bastard!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Lär alla nyreggade att veta hut såklart!

Vi kanske borde få en egen "låst" forumsdel. Kanske skulle höja kvaliteten på vissa trådar och man kanske skulle ha mer chans att få svar på mer komplicerade frågor och andra diskussioner som inte intresserad de som sätter ihop sin första dator och går på gymnasiet. Inget illa menat åt det, jag tycker det är kul att svara i trådar och hjälpa till. Men ibland drunknar vissa trådar som behöver någon mer avancerad lösning i trådar som är enkla att svara på och blir inte besvarad alls.

Å andra sidan är veteran ej likställt med hög kompetens alla gånger. Bara en ogenomtänkt ide jag fick, ni får gärna komma med andra förslag och synpunkter

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Vi kanske borde få en egen "låst" forumsdel. Kanske skulle höja kvaliteten på vissa trådar och man kanske skulle ha mer chans att få svar på mer komplicerade frågor och andra diskussioner som inte intresserad de som sätter ihop sin första dator och går på gymnasiet. Inget illa menat åt det, jag tycker det är kul att svara i trådar och hjälpa till. Men ibland drunknar vissa trådar som behöver någon mer avancerad lösning i trådar som är enkla att svara på och blir inte besvarad alls.

Å andra sidan är veteran ej likställt med hög kompetens alla gånger. Bara en ogenomtänkt ide jag fick, ni får gärna komma med andra förslag och synpunkter

Öppna upp ÖÄ/ÖD enbart för de som varit med i 10+ år ;>
Helt sjukt, 15 år i december. Nu har jag alltså varit medlem på Swec i mer än hälften av mitt liv.
Time well spent?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Öppna upp ÖÄ/ÖD enbart för de som varit med i 10+ år ;>
Helt sjukt, 15 år i december. Nu har jag alltså varit medlem på Swec i mer än hälften av mitt liv.
Time well spent?

Samma för mig Vad tycker ni har förändrats mest på Swec?

EDIT: tror jag skapade min första tråd på en 486a med windows 98.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Firar 10 år i december här, reggade mig förvisso 2002 men var en lurker i fyra år. Dock kan jag nog inte klassa mig som aktiv forummedlem förrän typ 2012 eller liknande.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrottOchStraff:

Vi kanske borde få en egen "låst" forumsdel. Kanske skulle höja kvaliteten på vissa trådar och man kanske skulle ha mer chans att få svar på mer komplicerade frågor och andra diskussioner som inte intresserad de som sätter ihop sin första dator och går på gymnasiet. Inget illa menat åt det, jag tycker det är kul att svara i trådar och hjälpa till. Men ibland drunknar vissa trådar som behöver någon mer avancerad lösning i trådar som är enkla att svara på och blir inte besvarad alls.

Å andra sidan är veteran ej likställt med hög kompetens alla gånger. Bara en ogenomtänkt ide jag fick, ni får gärna komma med andra förslag och synpunkter

Hehe, jag vet inte om just en exklusiv inre klubb som låser ut medlemmar som inte uppfyller kraven vore perfekt men förvisso, kunde man få en forumdel där högre krav ställs på de som medverkar så hade det nog inte varit något större problem. Det finns ju redan en del specialforum redan.

Just det där med att trådar drunknar i "dåliga" inlägg är ju dock ett problem. Ett bra exempel är ju "Varning för Seagate"-tråden som fort spårade ur och fortsatte i flera sidor innan en moderator helt enkelt låste tråden. Hjälper ingen när det blir en massa tjafsande om, tyvärr ofta, småsaker. I detta fall vad som är korrekt statistik.
Ska man hjälpa någon så får man ju försöka respektera vad personen är ute efter och inte lämna dåliga och för simpla svar.

Bör helt klart finnas förbättringspotentioal här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hehe, jag vet inte om just en exklusiv inre klubb som låser ut medlemmar som inte uppfyller kraven vore perfekt men förvisso, kunde man få en forumdel där högre krav ställs på de som medverkar så hade det nog inte varit något större problem. Det finns ju redan en del specialforum redan.

Just det där med att trådar drunknar i "dåliga" inlägg är ju dock ett problem. Ett bra exempel är ju "Varning för Seagate"-tråden som fort spårade ur och fortsatte i flera sidor innan en moderator helt enkelt låste tråden. Hjälper ingen när det blir en massa tjafsande om, tyvärr ofta, småsaker. I detta fall vad som är korrekt statistik.
Ska man hjälpa någon så får man ju försöka respektera vad personen är ute efter och inte lämna dåliga och för simpla svar.

Bör helt klart finnas förbättringspotentioal här.

Har blivit märkbart sämre kvalité i forumet senaste månaderna. Är som många är trötta på varandra nu och gnabbar som dom vore gifta. Ja jag vet inte om det bara är inbillning, men många trådar spårar ur mer frekvent nu. Känns som problemet är några få individer som sänker forumets kvalité.

Svårigheten med just det är att det måste finnas kompetenta på swec som gärna ställer upp och även lite rotation på det, så det inte är allt för få. Risken annars att det dör ut fort när dessa "eliter" ledsnar eller fått viktigare saker i livet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Har blivit märkbart sämre kvalité i forumet senaste månaderna. Är som många är trötta på varandra nu och gnabbar som dom vore gifta. Ja jag vet inte om det bara är inbillning, men många trådar spårar ur mer frekvent nu. Känns som problemet är några få individer som sänker forumets kvalité.

Svårigheten med just det är att det måste finnas kompetenta på swec som gärna ställer upp och även lite rotation på det, så det inte är allt för få. Risken annars att det dör ut fort när dessa "eliter" ledsnar eller fått viktigare saker i livet.

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer helt, jag har också noterat att ful argumentation blivit rätt vanligt. Jag skulle nog rekommendera att påpeka problemen för moderatorer och redaktion så att de ser att fler upplever att det fungerar dåligt och så de får förbättra situationen. Och rapportera medlemmar som inte sköter sig förstås.

Risken är ju att bra medlemmar tröttnar och lämnar forumet men också att det dåliga beteendet lätt smittar av sig. Jag tror nog de flesta av oss, speciellt vi som varit med i ett par år, vill ha ett mer samtalsvänligt forum där man ska slippa uppleva risken att bli attackerad för att ens åsikt skiljer sig eller struntsaker som stavning och liknande. Sånt händer hela tiden, sett en del exempel bara idag. Och extra illa när det drabbar nya medlemmar som söker hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har blivit märkbart sämre kvalité i forumet senaste månaderna. Är som många är trötta på varandra nu och gnabbar som dom vore gifta. Ja jag vet inte om det bara är inbillning, men många trådar spårar ur mer frekvent nu. Känns som problemet är några få individer som sänker forumets kvalité.

Svårigheten med just det är att det måste finnas kompetenta på swec som gärna ställer upp och även lite rotation på det, så det inte är allt för få. Risken annars att det dör ut fort när dessa "eliter" ledsnar eller fått viktigare saker i livet.

Skickades från m.sweclockers.com

Även du kan ju "städa upp" genom att anmäla sådana inlägg. Visst känner man sig lite som hobbypolis, och även om det har effekt så botar man såklart bara symptomen och inte sjukdomen. Men men, nånstans måste man ju börja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Haha pentium D... Det var aldrig ett bra köp lol.. Större flopp än bulldozer men gav väg för dual cores..

Pentium D 805 säger annat.

http://www.tomshardware.com/reviews/dual-41-ghz-cores,1253.ht...

EDIT: Hade en sådan i 4Ghz med hemmabyggd vattenkylning + 7950GX2. Vet att man var en av de få som kunde maxa ut Oblivion vid release. Goda tider.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av biorrith:

Även du kan ju "städa upp" genom att anmäla sådana inlägg. Visst känner man sig lite som hobbypolis, och även om det har effekt så botar man såklart bara symptomen och inte sjukdomen. Men men, nånstans måste man ju börja.

Se det istället som att ni hjälper till att göra forumet till en bättre plats. Moderatorerna ser inte allt så det är bra om man anmäler det man upptäcker även om man antar att någon moderator redan sett eller någon annan borde ha anmält.

Permalänk
Medlem

Enda gången jag har anmält inlägg är för att jag vill ha något ändrat (typ trådtitel etc). Missbruk av funktion.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Buio:

Enda gången jag har anmält inlägg är för att jag vill ha något ändrat (typ trådtitel etc). Missbruk av funktion.

Det går bra att uppmärksamma oss på allt möjligt via den. Som @anon5930 nämnde så är det svårt för de som modererar att hinna läsa allt som skrivs annars, men det är även ett bra sätt att känna av hur andra andra upplever stämningen i forumet. Känner man att det inte är rätt funktion så går det även bra att skicka PM eller använda det vanliga kontaktformuläret, vi är ju medlemmar själva och bits oftast inte alls.

On topic: Veteran! \o/

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Instämmer helt, jag har också noterat att ful argumentation blivit rätt vanligt. Jag skulle nog rekommendera att påpeka problemen för moderatorer och redaktion så att de ser att fler upplever att det fungerar dåligt och så de får förbättra situationen. Och rapportera medlemmar som inte sköter sig förstås.

Risken är ju att bra medlemmar tröttnar och lämnar forumet men också att det dåliga beteendet lätt smittar av sig. Jag tror nog de flesta av oss, speciellt vi som varit med i ett par år, vill ha ett mer samtalsvänligt forum där man ska slippa uppleva risken att bli attackerad för att ens åsikt skiljer sig eller struntsaker som stavning och liknande. Sånt händer hela tiden, sett en del exempel bara idag. Och extra illa när det drabbar nya medlemmar som söker hjälp.

Precis, har blivit väldigt dålig stämning i forumet. Som när någon hade rubriken att segates diskar går sönder, så bråkades det om statistiken i slutändan.

Spåra ur totalt.

Skrivet av biorrith:

Även du kan ju "städa upp" genom att anmäla sådana inlägg. Visst känner man sig lite som hobbypolis, och även om det har effekt så botar man såklart bara symptomen och inte sjukdomen. Men men, nånstans måste man ju börja.

Självklart, men när hela forumet verkar ha smittas är det svårt att hejda det. blir bara så man antingen ignorerar det eller lämnar tråden.

Skrivet av Biberu:

Det går bra att uppmärksamma oss på allt möjligt via den. Som @anon5930 nämnde så är det svårt för de som modererar att hinna läsa allt som skrivs annars, men det är även ett bra sätt att känna av hur andra andra upplever stämningen i forumet. Känner man att det inte är rätt funktion så går det även bra att skicka PM eller använda det vanliga kontaktformuläret, vi är ju medlemmar själva och bits oftast inte alls.

On topic: Veteran! \o/

Problemet är det blivit så vida spritt i forumet, en annan ser inte problemet längre (för man har blivit hemma blind delvis). Så antingen suckar man och lämnar tråden eller bara hjälper TS och ignorerar allt skitsnack.

Så var och en låter det fortgå, bara för det beteendet finns över allt i forumet nu mer (troligen fåtal som orsakar detta, men gör stor skada).

Förut var det språkpoliser (dom gick att stå ut med), men nu kraschars nästan varenda tråd med skit och påhopp (blir ju mängder med skräp inlägg innan admins stoppar det hela).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar