Asus ROG Swift PG279Q - Den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av SKaKIG:

Du tog nog "fri frakt" istället för "express" som jag också råkade göra. Då skickas våra skärmar imorgon istället.
De är inte slut i lager längre, så ska inte vara något knas där heller.

Ah ok. Tog de slut emellertid menar du? Undrar om våra skärmar är från en annan 'batch' då, blev ganska taggad när jag läste att många av de som hade fått sina var av bra kvalité, någonting som tydligen inte är så vanligt med den här modellen. Valde fri frakt ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av okkivas:

Ah ok. Tog de slut emellertid menar du? Undrar om våra skärmar är från en annan 'batch' då, blev ganska taggad när jag läste att många av de som hade fått sina var av bra kvalité, någonting som tydligen inte är så vanligt med den här modellen. Valde fri frakt ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag beställde runt 8.30 i fredags, runt 9.30-10 när jag kollade sen var det rött kryss och gick inte lägga de i kundvagnen.
Men nu verkar de vara i lager igen, kan ju varit begränsat antal i fredags bara med tanke på priset också

"fri frakt" verkar skickas på tisdagar och torsdagar läste jag på netonnets hemsida.

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

@Nima2001

Ja precis, 7-8 pixlar som fastnat i svart läge eller helt döda då de syns på vit/röd/grön/blå bakgrund. Och visst, från min vanliga position ser man dem knappt vid vanligt användande, men några sitter i samma område så vet man var man ska titta så hittar man dom ganska lätt...
Smutsen bakom skärmen är som en grå strimma, ca 3-4mm lång, ganska mitt på skärmen tyvärr. Man tror att det är damm som fastnat på skärmen, men går inte att få bort och syns mot de flesta bakgrunder förrutom svart/grå. Märks väl inte jättemycket när man spelar då man är fokuserad på annat, men störande när man surfar och är i windows-miljö etc... Syns rätt dåligt på bilden, men det gråa strecket mitt på bilden:

Håller med om att den är bra i övrigt, "bara" pixel och smuts som sabbar...

Permalänk
Medlem

väldigt märkligt den där gråa klumpen i mitten av skärmen... Det hade nog vart det som fick bägaren att rinna över för min del.. Lämna tillbaka den ... Även om du itne stör dig jätte mycket så tappar den i andrahandsvärde direkt pga det..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SKaKIG:

"fri frakt" verkar skickas på tisdagar och torsdagar läste jag på netonnets hemsida.

Valde också fri frakt och fick *precis* ett mail om att de skickade skärmen!

Permalänk

Min rullar fortfarande på fint fint! har inte dykt upp några problem så här i efterhand så jag är tvär nöjd!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Passade också på att beställa en från netonnet under black friday. Skickades samma dag och lär dyka upp imorgon. Hoppas man slipper problem bara, har ju läst en del oroväckande saker ändå. Känns dock ändå bra när man beställt från Netonnet, de är hjälpsamma

Kan också uppdatera med vilken batch och hur den är när jag får den

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

Jag beställde från NetonNet i fredags och fick min idag, jag har ips glow uppe i högra hörnet tillräckligt mycket för att jag skall störa mig på det. Vet inte hur jag skall göra risken finns ju att jag får en som är ännu värre om jag reklamerar :/

Min är tillverkad i Oktober 2015

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

@Blackie:
kan du ta en bild?
har det hjälpt nåt att sänka brightness till ca 20?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@Blackie:
kan du ta en bild?
har det hjälpt nåt att sänka brightness till ca 20?

Det är svårt att ta en bra bild med mobilen det ser värre ut än vad jag upplever det. Tycker att högra övre hörnet stör mig mest. Kommer mest troligt att reklamera, hoppas bara det inte blir en långdragen process...

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Det är svårt att ta en bra bild med mobilen det ser värre ut än vad jag upplever det. Tycker att högra övre hörnet stör mig mest. Kommer mest troligt att reklamera, hoppas bara det inte blir en långdragen process...
https://www.dropbox.com/s/vns8kur3w4q7aad/2015-11-30%2023.53.27.jpg?dl=1

mm vet inte.. jag har typ ett sånt hörn nere till höger... Har du brightnessat 20 ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Väldigt bra av netonnet, så skall det gå till ja. Jag gjorde själv samma sak när jag köpte en macbook pro retina för ett par år sedan, på en norsk butik som heter lefdal.
Jag sade att jag vill köpa denna, men jag tänker öppna den direkt i butiken och direkt lämna tillbaks den om det är bleed eller glow på skärmen. Är det ok? "ja, självklart, det har du rätt till"

Öppnade 3st, den tredje var perfekt. Samsungpanel med 0 bleed och noll glow.

Tog en bild för ett par år sedan. Den som lyser grått är macbooken, det är en korning bild, men man ser att uniformiteten är perfekt.
Till höger, knappt synlig, är en perfekt FG2421 VA. Hade glömt att stänga av power led på den.
Hela bakgrunden är en Panasonic VT60 plasma, som helt smälter in i mörkret.
http://imgur.com/mSVFg1U.jpg

Vilket tar mig till kommentarerna om att man skall acceptera bleed/glow för det bara är så.
Jag tycker att man absolut inte skall det, om man verkligen inte alls tänker på det någonsin ens i mörka spel/filmer.

De klarade att göra IPS utan glow 2005, samsung verkar klara det ganska regelbundet med PLS och dessutom finns det en film som heter a-tw polarizer som tar bort glow som de kan klistra på.

Jag tycker att en IPS eller IPS-variant i de över prisklasserna 2015 SKALL vara helt eller nästan helt glow och bleed-fri, ELLER ha en a-tw polarizer.
I övergången mellan CRT och LCD var det väldigt mycket bättre kvalitetskontroll av bleed och glow, för folk var vana vid crt som var mer eller mindre perfekta och returnerade LCDs i högvis om de hade problem som crt inte hade.

Om folk accepterar skräpkvalitet kommer de fortsätta sälja dyrt skräp.

Visst, men ärligt talat hur ofta spelar du spel där hela skärmen är bara svart?

Visst, jag raljerar lite, naturligtvis har IPS glow en negativ påverkan om det är extremt mycket men många som gnäller över det framstår som folk som får en mindre hjärtattack bara för att skärmen har en liten smärt belysning. Sett många trådar av folk som verkligen tokgnäller där jag ser på deras skärm och bara skrattar hur man kan gnälla. Förstår att vissa blir nekade när de gnäller över IPS glow, för jag har själv sett många exempel som verkligen är genuint skrattretande och bara anala.

Rent generellt så är OLED ändå framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Det är svårt att ta en bra bild med mobilen det ser värre ut än vad jag upplever det. Tycker att högra övre hörnet stör mig mest. Kommer mest troligt att reklamera, hoppas bara det inte blir en långdragen process...
https://www.dropbox.com/s/vns8kur3w4q7aad/2015-11-30%2023.53.27.jpg?dl=1

Två saker som jag tycker att man ska tänka på innan man reklamerar för IPS-glow:

1. Hur står variation tror du att det är mellan exemplar? Tillverkningsprocessen för panelen är ju standardiserad in i minsta detalj. Vad det gäller BLB är det en annan sak eftersom jag gissar att själva monteringen sker för hand.

2. Det är hopplöst att jämföra med bilder på andras ex från diverse forum. Om du nu inte skulle hitta två bilder med skärmen på samma inställningar, tagna med samma kamera med samma ISO, bländare och slutartid och i samma omgivande belysning. Om du fotar med mobilen är det inte ens säkert att du kommer att kunna göra en rättvis jämförelse mellan ditt gamla och ditt nya ex (om de inte står bredvid varandra).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gexxer:

Två saker som jag tycker att man ska tänka på innan man reklamerar för IPS-glow:

1. Hur står variation tror du att det är mellan exemplar? Tillverkningsprocessen för panelen är ju standardiserad in i minsta detalj. Vad det gäller BLB är det en annan sak eftersom jag gissar att själva monteringen sker för hand.

2. Det är hopplöst att jämföra med bilder på andras ex från diverse forum. Om du nu inte skulle hitta två bilder med skärmen på samma inställningar, tagna med samma kamera med samma ISO, bländare och slutartid och i samma omgivande belysning. Om du fotar med mobilen är det inte ens säkert att du kommer att kunna göra en rättvis jämförelse mellan ditt gamla och ditt nya ex (om de inte står bredvid varandra).

Du har helt rätt i det du säger jag känner ändå att det var tillräckligt för mig det stör mig alldeles för mycket ögonen drar sig mot glowljuset vid mörka bakgrunder. Har pratat med Asus supporten och de tyckte att jag skulle lämna tillbaka skärmen vilket jag kommer att göra det är ändå ett satt pris på 9000 spänn på denna skärm och för de pengarna skall man inte nöja sig med vad som helst. Men som du säger det är ingen garanti att man får en bättre skärm det får bli som det blir helt enkelt, man får hålla på tills man blir nöjd eller häva köpet. I "värsta" fall får jag köra vidare med min XL2730Z Dock fick jag mersmak för IPS med G-Sync vilket jag sett framemot och som referens har jag har en LG IPS-231 som extra skärm och den har inga glow problem överhuvudtaget.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Har fått hem min nu också, har en del glow i nedre högra hörnet som jag är lite småorolig för om jag kommer störa mig på. Annars inga döda pixlar.

Känns lite sådär då jag tycker jag har ett kanonex. av pg278q. får se hur jag gör.

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk

Fick min från NetonNet idag och jag ser varken några döda pixlar eller någon BLB, lycka! Efter man har läst massa och vart orolig.

Visa signatur

| Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB | ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 OC | ASUS Z170 MAXIMUS VIII HERO | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance LPX | Fractal Design Define R5 Titanium | Samsung 950-series PRO 512GB M.2 NVMe | Seagate Desktop SSHD 2TB 5900rpm 64MB | Corsair RM750x 750W | ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Har lite blb, ingenting som jag stör mig på och inga döda pixlar. Sjukt nöjd! dags att hitta någon bra inställning med brightness och så nu bara

Permalänk
Medlem

Har också fått min idag och hunnit testa den lite. Såg direkt att kartongen varit öppen tidigare, men såg också att den hade en "QC passed" etikett på sig, så det kändes bättre. Min är också från oktobers batch.

Än så länge känner jag mig rätt nöjd ändå.
- Inte hittat några pixelfel än så länge
- Inge damm eller skräp innanför
- Minimal BLB
- Lite glow ändå, svårt att komma undan på en IPS.
- DOCK känner jag att plastramen är lös på höger sida, från övre hörnet ner till knapparna. Det är dock inget som påverkar BLB, om jag trycker eller så.

Kommer nog behålla min så länge jag inte hittar några fler problem.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

Beställde skärmen på BF av NetonNet och fick min idag. Har lite BLB i högra hörnet som verkar vara "normalt" på dessa skärmar. Inga döda pixlar eller damm som jag kan se. Är jättenöjd! BLB:et är inget jag stör mig på efter att ha kört ett antal skärmar med IPS.

Kommer nog behålla min så länge jag inte hittar några allvarliga problem.

Är det någon som hittar någon/några bra inställningar med brightness och mera - så posta gärna det i den här tråden. Tack!

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RawN:

Har också fått min idag och hunnit testa den lite. Såg direkt att kartongen varit öppen tidigare, men såg också att den hade en "QC passed" etikett på sig, så det kändes bättre. Min är också från oktobers batch.

Än så länge känner jag mig rätt nöjd ändå.
- Inte hittat några pixelfel än så länge
- Inge damm eller skräp innanför
- Minimal BLB
- Lite glow ändå, svårt att komma undan på en IPS.
- DOCK känner jag att plastramen är lös på höger sida, från övre hörnet ner till knapparna. Det är dock inget som påverkar BLB, om jag trycker eller så.

Kommer nog behålla min så länge jag inte hittar några fler problem.

Intressant. Jag borde få min order levererad till mig imorgon.
Det är nog en bra idé att återigen se hur den är efter ett par timmar, speciellt med BLB.
Har du och alla andra testat hur era skärmar är med en vit bakgrund? Jag har haft 2st mg279q tidigare, som har ungefär samma panel. Båda två hade olika diverse problem. Den ena hade väldigt ojämn och gulaktig bild som var tydlig i vit bakgrund, den andra hade 4+ döda pixlar, en vit blobb samt skräp in i panelen.
Jag hoppas verkligen att inte behöva göra flera retur.

Permalänk
Medlem

in

Skrivet av RawN:

Har också fått min idag och hunnit testa den lite. Såg direkt att kartongen varit öppen tidigare, men såg också att den hade en "QC passed" etikett på sig, så det kändes bättre. Min är också från oktobers batch.

Än så länge känner jag mig rätt nöjd ändå.
- Inte hittat några pixelfel än så länge
- Inge damm eller skräp innanför
- Minimal BLB
- Lite glow ändå, svårt att komma undan på en IPS.
- DOCK känner jag att plastramen är lös på höger sida, från övre hörnet ner till knapparna. Det är dock inget som påverkar BLB, om jag trycker eller så.

Kommer nog behålla min så länge jag inte hittar några fler problem.

Min hade också en QC passed etikett på kartongen..

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Flera som säger att de har "lite glow".
Är det sett rakt framifrån, eller skiftar denna panel glow över hela ytan?

Har NÅGON fått en helt utan glow?

(Jag köpte en på bf för skojs skull. Noll bleed, noll döda pixlar men 100% av ytan har milt glow som skiftar om man rör sig. på normalt avstånd/vinkel syns det "bara" i nedre hörnen).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Svårt att ta en bild och få med hur det verkligen ser ut, men så här ser min ut ungefär:

(brightness 20)
Nere i högra hörnet är det jag märker är lite illa, tråkigt att det är gulaktigt bleed. skulle det varit silveraktigt glow hade det varit mindre irriterande.

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av SKaKIG:

Svårt att ta en bild och få med hur det verkligen ser ut, men så här ser min ut ungefär:
http://i.imgur.com/fwiyWtv.jpg?1

(brightness 20)
Nere i högra hörnet är det jag märker är lite illa, tråkigt att det är gulaktigt bleed. skulle det varit silveraktigt glow hade det varit mindre irriterande.

Håller med, eller mörk violett/blåaktig

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Ditt exemplar låter riktigt bra.. så du köpte en på bf för skojs skull? I see...
"på normal avstånd" är ju det som är intressant. Där det bara syns i nedre hörnen. Du bryr dig ju inte om din skärm ser helt knas ut när du tittar på den upp och ner in och ut hängandes från taket baklänges...

Skrivet av JBE:

Flera som säger att de har "lite glow".
Är det sett rakt framifrån, eller skiftar denna panel glow över hela ytan?

Har NÅGON fått en helt utan glow?

(Jag köpte en på bf för skojs skull. Noll bleed, noll döda pixlar men 100% av ytan har milt glow som skiftar om man rör sig. på normalt avstånd/vinkel syns det "bara" i nedre hörnen).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

Har nu fått mitt ex från Netonnet. Minimalt med glow i högra hörnet, inget som stör mig.
Inga döda pixlar

Supernöjd hittills.

Permalänk
Medlem

Hämtade min idag trots att den kom till utlämningsstället igår så hade jag inte tid att hämta den.
Har fått ett bra exemplar då det är lite bleed i högra hörnet som fler andra har men det tror jag inte jag kommer störas av. Det får tiden utvisa, inga döda pixlar heller.
Hinner inte testa att spela något utan måste fixa lunch och sen åka och jobba, får testa inatt efter jobbet...

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Jag köpte också på Netonnet BF kampanjen. Hämtade ut min idag och har tyvärr också fått ett dåligt exemplar. Har hittat 3 eller 4 döda pixlar, sedan orkade jag inte söka fler. Dom är ju så små :D.
Men värre är IPS glowen. Skickade en RMA begäran till Netonnet idag, får se hur det går.
Med standardinställd ljusstyrka:

Nedställd ljusstyrka till 20:

Känner inte att jag kan leva med det här på en så pass dyr skärm, blir bländad av det gula ljuset ifrån hörnen. Helt utblaskade färger och otäck gul ton.
I övrigt en fantastisk skärm!

Permalänk
Medlem

Den där ser inte bra ut.. Sen med döda pixlar med.. Gl med nästa

Skickades från m.sweclockers.com

Men du ser skillnaden mellan normal brightness och den rekommenderade brightnessen (mellan 14 - 24 nånstans typ) .. Det är stor skillnad på skärmarna då.. Så till er som ska kolla era nya skärmar.. ställ enr brightness direkt för det kommer inte se bra ut med så hög default.. Finns ingen anledning att testa det så eller att ta bilder och posta de här med så hög brightness o sen säga "kolla vad hemskt" ..

Visa signatur

Citera för svar!