Över en miljon svenskar har drabbats av datorvirus de senaste 12 månaderna

Permalänk
Medlem

Kan någon ge ett exempel på ett virus som kan drabba en användare utan att han eller hon aktivt måste göra något? Aktivt i stil med att klicka på "installera insticksprogram"/"ladda ner ett program och köra"/ "dubbelklicka på en bifogad fil i eposten".

Det har påstås att man kan få virus bara av att koppla upp datorn mot internet eller av att besöka en hemsida, och nog för att det finns säkerhetshål i både Windows och webbläsarna, men är det någon som har ett konkret exempel?

Permalänk
Medlem

Virus? Jag har inte ens något virusprogram och har klarat mig utan de senaste 7 åren.

Det är bara ren okunskap som gör att människor får virus. "Oooh, titta här" - *klick*

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

@petabyte.se
Script på sidor kan köras och utföra en rad uppgifter utan användares tillåtelse och infektera din dator.
Finns browser tillägg för att minska risk, NoScript t.ex. har jag för mig är ganska bra.
Men vill du vara helt säker så lär du inte koppla upp dig på internet alls.

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Därför man kör Linux eller OSX

Men snälla, du har hängt på swec sen 2008 och tror fortfarande att det inte finns virus till osx? Skäms.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Jag undrar också hur man lyckas få virus på datorn?

Vad jag "vet" så har min dator varit virusfri ända sedan Windows XP-tiden när "blaster" eller vad det hette kom.

Ingen kan ju dock säga att de inte varit drabbade av de virus som slinker förbi antivirusskydden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Ingen kan ju dock säga att de inte varit drabbade av de virus som slinker förbi antivirusskydden.

Och vilka virus är det som slinker förbi, jo majoriteten som är gjorda efter år 2000.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Tycker de som svarat nej på frågeställningen är lite väl trångsynta. Ett virus kan mycket väl finnas på er dator just nu utan att ni vet om det.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meckoman:

@petabyte.se
Script på sidor kan köras och utföra en rad uppgifter utan användares tillåtelse och infektera din dator.
Finns browser tillägg för att minska risk, NoScript t.ex. har jag för mig är ganska bra.
Men vill du vara helt säker så lär du inte koppla upp dig på internet alls.

Infektera permanent? har du isåfall ett exempel på när det här har skett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Tycker de som svarat nej på frågeställningen är lite väl trångsynta. Ett virus kan mycket väl finnas på er dator just nu utan att ni vet om det.

Med Linux så lever man väldigt tryggt!

Visa signatur

BOOOM

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Tycker de som svarat nej på frågeställningen är lite väl trångsynta. Ett virus kan mycket väl finnas på er dator just nu utan att ni vet om det.

Vist kan det vara så, men gäller ju dom senaste 12 månaderna som många verkat ha missat

Jag skrev nej, just för jag inte fått något på över 12 månader (vad jag vet), kör noskript och antivirusprogram, samt sökt då och då över datorn med både malwarebytes och nod32 online scan.

Noskript ger en hel del skydd, efter jag la in det första gången har jag inte fått virus på bra länge (fick förr minst 1 om året).

Jaja, finns ju ingen garanti att något letat sig in ändå (avast gör ofta scan på datorn).

Det värsta moderna viruset idag, är den falska MS supporten som suger pengar från folk. Det är troligen det som gör folk nervösa av internet.

Inte konstigt att folk är oroliga för internethandel, även om den är säker och bra så länge man inte tar butiker som är "för billigt för att vara sant". Trygg E-handel symbolen om man är riktigt skakis för handel över nätet, den garanterar trygg e-handel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag kör så klart antivirusprogram då virus inte är så lätt att unvika som att "bara inte klicka på dumma grejer". Det som händer om man klickar på dumma grejer är att ens lista över installerade program ser ut som på bilden nedan. Den där skärselden fick jag möta när jag skulle hjälpa en person med en dator jag byggde en månad innan. Det blev att formatera om datorn då det inte ens gick att ladda ner Avast eller liknande längre. Gick man in på Avast och tryckte download så skickades man till en falsk sida med falskt avast. Varenda websida var proppfylld med reklam som poppade upp. Det var en spännande upplevelse att använda den datorn.

Jag hade gjort misstaget att bara ha windows defender på den personens dator. Nu kör personen Avast, vilket gör att majoriteten av sån där skit borde stoppas redan innan det kommer in i datorn. Han fick en liten kurs i internetvett också. Förhoppningsvis behöver jag inte rensa den datorn igen den närmsta tiden.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av magma86:

Rubriken borde ändras till "Över en miljon svenskar porrsurfar", då det låter mer korrekt. Jag har då aldrig haft ett virus sen 2000 då jag körde windows millenium.

Man får inte virus endast utav porrsidor, det finns överallt, även där du minst anar det.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

Kan någon ge ett exempel på ett virus som kan drabba en användare utan att han eller hon aktivt måste göra något? Aktivt i stil med att klicka på "installera insticksprogram"/"ladda ner ett program och köra"/ "dubbelklicka på en bifogad fil i eposten".

Det har påstås att man kan få virus bara av att koppla upp datorn mot internet eller av att besöka en hemsida, och nog för att det finns säkerhetshål i både Windows och webbläsarna, men är det någon som har ett konkret exempel?

https://nakedsecurity.sophos.com/2015/10/19/malvertising-meet...

Så kallad malvertising är väl ett av de lättare sätten att få malware på sin dator utan att själv göra något dumt.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem

Mardrömmen är ju om man har virus, som någon styr remote för att utnytja min bandbredd/datorkapacitet utan att man vet om det till onda ting. Räknar alltås inte in windows här i nuläget
Man har ju rätt många nätverksupkopplade enheter i hemmet tex: tv, förstärkare, mobiler, surfplattor, datorer, linux servrar osv och inte har jag kunskapen som behövs för att övervaka all den trafiken och hitta vad som inte hör hemma.
Och jag skulle kalla mig kunnig på området (mer än medelsvensson)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

En på jobbet klickade på postnordmejlet.
6 servrar krypterade.

Permalänk
Medlem

Mindre en 20 % som använder internetbank? Hur är det möjligt med minimal kontant hantering, räkningar med mera? Det är ju 1 miljon typ av dom där 1,3 som går till baken varje månad minst en gång om inte mera. Låter ju helt sjukt enligt mig. Eller har jag missuppfattat det hela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

En på jobbet klickade på postnordmejlet.
6 servrar krypterade.

Tsss.... tjänstefel! Gissar att backupen fungerade eftersom du inte gör en stor grej av det

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Det är väl alla förbannade länkar på Facebook man ser... "Vad betyder ditt namn? Klicka här och gör testet" etc. Vart enda medelålderskvinna jag har på Facebook sysslar ju med sånt där!

Kan inte säga att jag har fått något "virus" på otroligt länge... Vissa gånger har dock mitt Avast! skrutit om att den blockerat ett och annat virus, ifrån olika nätsidor, men som sagt tror jag endast det är skryt eller "virus" av mildaste grad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Foffi:

Eller hur många som använder McAfee, som brukar vara ungefär som att ha virus (datorn blir som sirap etc)

Haha. Råkade installera McAfee nyligen när jag installerade Legacy of the void (missade att klicka bort skiten under installationen) och skiten gick inte att ta bort. Behövde gå in i Felsäkert läge och avinstallera bort skiten. McAfee borde räknas som adware vid detta laget. Inte ens de som jobbar med skiten vet hur man avinstallerar programmet och det har så många säkerhetshål att det inte ens borde få kallas ett antivirus.

Skrivet av anon183825:

Trodde du fattade sarkasmen...

Men skämt åsido jag har aldrig fått ett virus.

Som du märkt av ja.

Skrivet av magma86:

Rubriken borde ändras till "Över en miljon svenskar porrsurfar", då det låter mer korrekt. Jag har då aldrig haft ett virus sen 2000 då jag körde windows millenium.

Japp. Det är så det börjar..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av to0shy:

Mindre en 20 % som använder internetbank? Hur är det möjligt med minimal kontant hantering, räkningar med mera? Det är ju 1 miljon typ av dom där 1,3 som går till baken varje månad minst en gång om inte mera. Låter ju helt sjukt enligt mig. Eller har jag missuppfattat det hela?

I alla fall äldre skickar in räkningar och kör autofaktura. Inget billigt i längden, för varje räkning tas en avgift ut.

Men yngre och medelåldern bör och vad jag sett kör med internetbank. Måste varit en snäv åldersgrupp, kan jag tycka dom använt i undersökningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Anledningen är att folk klickar på tjejerna på piratebay

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Om du inte använder antivirus-program, hur kan du då veta att du aldrig haft virus?

De där antivirus programen hittar aldrig nå virus när man söker igenom datorn. Så jag kör bara med windows inbyggda + Malewarebytes nu för tiden.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

En på jobbet klickade på postnordmejlet.
6 servrar krypterade.

Det är andra gången vi får in det nu, som tur är har vi hunnit isolera det innan det har gjort allt för mycket skada..

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tsss.... tjänstefel! Gissar att backupen fungerade eftersom du inte gör en stor grej av det

Ja vi har väldigt bra backuper, men det gick ett antal timmar tills det var återställt.
Detta visar hur viktigt det är att anställda inte har mer åtkomst än vad de behöver.
Nu klarade sig merparten av servrarna.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av enoch85:

Virus? Jag har inte ens något virusprogram och har klarat mig utan de senaste 7 åren.

Det är bara ren okunskap som gör att människor får virus. "Oooh, titta här" - *klick*

Bad troll is bad...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ronnylov:

Känner inte att problemet är så stort att jag vill betala för något ytterligare antivirusprogram som segar ner datorn mer än vad själva virusen skulle göra. Är ganska försiktig och undviker ladda ner massa skit från internet och låter bli att besöka "konstiga sidor".

Det där med att datorn skulle segas ner stämmer inte, inte heller att endast skumma sidor drabbas.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Har aldrig fått någon virusvarning på mina datorer jag haft under min livstid. Just nu kör jag MSE och mbam någon gång i månaden, men vem vet, min dator kanske är full av FUD-virus/malware utan att jag vet ett smack :P. Har ju självklart surfat på sidor man kanske inte borde, men aldrig har jag blivit påverkad av skadlig kod vad jag vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det där med att datorn skulle segas ner stämmer inte, inte heller att endast skumma sidor drabbas.

I och för sig kanske det märks mindre nu för tiden än då man satt med mekaniska diskar som långsamt scannades igenom med en processorbelastning på 99,5%. Minns på jobbet då datorn alltid var seg i minst 15 minuter varje morgon efter den hade startats. Där körde de F-Secure vilket helt dödade all prestanda. Tänker typ 10-15 år sedan. Numera kör de "System Center Endpoint Protection" vilket är samma sak som Windows Defender fast företagsanpassat. Inte alls lika mycket seghet som förr i tiden. Hemma upplevde vi samma sak, Norton, McAffee och allt vad det hette hade samma problem, kunde låsa datorn totalt. Men med Windows Defender är det aldrig sådana problem. Så att antivirus inte påverkar prestandan det tror jag inte på, men det kan påverka prestandan olika mycket beroende på hur aggressivt det jobbar.

Nej inte enbart skumma sidor som drabbas, men risken är större där.

Edit: Osäker på om det heter defender eller security Essentials det där inbyggda antiviruset i Windows 10.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ronnylov:

I och för sig kanske det märks mindre nu för tiden än då man satt med mekaniska diskar som långsamt scannades igenom med en processorbelastning på 99,5%. Minns på jobbet då datorn alltid var seg i minst 15 minuter varje morgon efter den hade startats. Där körde de F-Secure vilket helt dödade all prestanda. Tänker typ 10-15 år sedan. Numera kör de "System Center Endpoint Protection" vilket är samma sak som Windows Defender fast företagsanpassat. Inte alls lika mycket seghet som förr i tiden. Hemma upplevde vi samma sak, Norton, McAffee och allt vad det hette hade samma problem, kunde låsa datorn totalt. Men med Windows Defender är det aldrig sådana problem. Så att antivirus inte påverkar prestandan det tror jag inte på, men det kan påverka prestandan olika mycket beroende på hur aggressivt det jobbar.

Nej inte enbart skumma sidor som drabbas, men risken är större där.

Edit: Osäker på om det heter defender eller security Essentials det där inbyggda antiviruset i Windows 10.

Har du inte en dator från förra seklet eller köpt något väldigt billig så kommer du inte märka av det. Du lever kvar i det gamla, skulle jag tro.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Jag [obs. personligen] ser ingen direkt poäng med att köra ett antivirus i realtid.

I och med att man installerar "security suites" så introducerar man en potentiell och stor attackvektor in i systemets kärna. Tyvärr.

Det går att utnyttja operativssystemets inbyggda flerskals-skydd och dessa skyddar väldigt bra mot malware.

Jag kör Windows 7 Pro och använder upplägget nedan, vars effekt kan liknas vid ett grovhugget HIPS + antimalware;

1. Vanligt användarkonto,
2. UAC max,
3. Software Restriction Policy (vitlistning av program),
4. Microsoft EMET,
5. Grupp policy inställningar för att säkra datorn ytterligare,
6. Blockera exekvering från "utsatta" mappar, t ex cache, användarmappar med kommandot icacls (vilket iofs Software Restriction Policy sköter. Men hängslen och livrem gäller),
7. Windows brandvägg,
8. Google Chrome (eller varianter på chromium) med stark sandlåda kombinerat med Ublock Origin,
9. Skanna systemet nån gång i veckan t ex inför backup, med portabla virusscanners t ex Hitmanpro, Avira, Emsisoft osv.

Med ovan upplägg har jag inte blivit drabbad av virus eller malware. Inga jobbiga false positives osv.