Permalänk

det dåliga med AMD

Hej allesammans
Jag undrar vad det dåliga med AMD är.

Har sett att de är mycket billigare och har ofta mer core och ghz. Fast det jag inte förstår är vad det dåliga är, eftersom de flesta använder sig av intel (även jag).

har funderat på denna processor FX-8320 funkar den bra? för surf och lättare spel.

tack på förhand!!

Permalänk
Medlem

De alstrar mer värme och presterar inte lika bra trots högre frekvenser.

Permalänk
Medlem

Relativt låg IPC jämfört med Intels nyaste. Föra att kompensera för detta brukar man dra upp klockfrekvensen vilket resulterar i varmare cpu och högre strömföbrukning.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

För att svara på din andra fråga, ja, en FX-8320 fungerar bra för surf och lätt spelande.

Permalänk
Medlem

Mer cores behöver inte betyda bättre prestanda. Som ovan sa. Högre temperatur och presterar inte lika bra som Intel gör. Inte konstigt flesta väljer Intel före AMD.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

För att svara på din fråga: ja en 8320 duger mer än väl till surf,hemanvänding och hör och häpna så fungerar den faktiskt okej till spel med.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Hymer:

För att svara på din fråga: ja en 8320 duger mer än väl till surf,hemanvänding och hör och häpna så fungerar den faktiskt okej till spel med.

spel i allmänhet eller några speciella titlar ? GTA 5, Fallout 4, Anno 2205, The Witcher 3, vilka upplösningar och FPS.
vad jag läst så presterar den ungefär som en i3 ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Spel i allmänhet. Den är ju inte helt skit, Sen att platformen är hutlöst utdaterad är en annan sak Jag märkte dock ingen större skillnad mellan min i7 2600 och en 8320 när jag hade båda.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Om du klockar en 8320 så är det helt okej i mina ögon visst intel är bättre i häst längder egentligen.
Mitt lan rigg klarar av alla titlar jag lirar bl.a GTA V. på 60 stabila fps.
Föredrar dock intel men amd är inte så dumt.

Permalänk
Medlem

Kör AMD själv (se sig) och så länge du inte ska ha flera grafikkort eller ligga på 120 fps i dom senaste spelen duger den mer än väl
Med mitt grafikkort är de den som begränsar mig i spel, inte processorn.

Fast i dagsläget är de svårt att rekommendera en FX processor i en nybyggd speldator, plattformen är som sagt ganska utdaterad.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Den som säger att en fx cpu är skit i spel säger i princip att de äldre i5orna/i3or också är det. För det är där emellan en fx8320 ligger ibland lite bättre o ibland lite sämre. MEN även om de är helt ok för allround så skulle jag aldrig rekomendera dessa att köpas helt nytt, det är helt enkelt bättre att köpa en nyare i3a då.

Amd fx serie är oerhört "gammal" och intels haswell i3a har inte bara bättre prestanda i det mesta men det drar mycket mindre ström, utvecklar mycket mindre värme och är lite billigare i slutändan.

Då kan du ju tänka dig att skylake i3orna käkar upp fx cpuerna.

Måste du ha amd så köp begagnat eller kör på fm2+. Tyvärr är inte amd något att hänga i julgranen just nu..

Edit: definera gärna "lättare spel".

Edit2: så det dåliga med amd är att de är helt enkelt bakomflötet! De har svikit sin entusiast krets rätt hårt och irriterat många(inkl mig) genom att när de väl hittar rytmen så väljer de att lägga ner det bara sådär! :I

De hade kunnat göra så mkt me deras steamroller,jaguar och deras apuer men istället valde amd att helt enkelt skita ner sig.
Synd som fan då jag gillar deras kreativa produkter väldigt mycket.

Permalänk
Medlem

Att köpa någon AMD prolle var på tal när jag köpte min för 2 och ett halvt år sedan. Då presterade 8350 ganska jämt med min 3570k i många scenarion om jag kommer ihåg rätt. Idag så är den föråldrad. Intel har släppt Haswell, haswell refresh och skylake och det är fortfarande 8350 från AMD.
Ett skylake system har USB 3.1 idag, M.2, Sata express. Ett amd system har få sata 6Gb och i vissa fall inga usb 3.0 ens (nu är det mest de dyrare korten kvar och det har alla USB 3.0). IPC på AMD är långt ifrån intel idag (iallafall på FX serien) och för priset så är en intel i5 4460 (100kr dyrare) bättre i typ alla spel, drar mindre ström och har mer features

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Fungerar fint för dagens spel, men inget jag skulle rekommendera om du måste köpa moderkort/allt nytt.

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hubbe88:

För att svara på din andra fråga, ja, en FX-8320 fungerar bra för surf och lätt spelande.

Ehmm definiera lättare spel? Jag har en sådan och spelar alla de senate spelaen inklusive Witcher 3 och med helt tillfredställande FPS ska jag tillägga. Även Fallout 4 funkar utan mankemang på högsta inställningar, så nej den är inte ens kass när det gäller tyngre spel. Använder ett GTX970 G1 till detta. Använder även Windows 10 och är fram till idag fullt stabil.

Du lär få bättre FPS i vissa tyngre fåtrådade spel med en INTEL:prolle men denna FX CPU räcker långt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ehmm definiera lättare spel? Jag har en sådan och spelar alla de senate spelaen inklusive Witcher 3 och med helt tillfredställande FPS ska jag tillägga. Även Fallout 4 funkar utan mankemang på högsta inställningar, så nej den är inte ens kass när det gäller tyngre spel. Använder ett GTX970 G1 till detta. Använder även Windows 10 och är fram till idag fullt stabil.

Du lär få bättre FPS i vissa tyngre fåtrådade spel med en INTEL:prolle men denna FX CPU räcker långt.

ja det är på tiden att någon bevisar folk lite sanning från egen erfarenhet.

folk här brukar ju säga att tom en 2500k räcker för de flesta idagsläget som är snäppet "sämre" än 3570k.

Fx 8320 presterar ungefärligt med ett 3570k i spel. Ibland sämre och ibland bättre.

Då undrar jag verkligen, vart är logiken ?

visst, fx 8320 behöver oerhört mkt ström och utvecklar snuskigt mycket värme men den är fan inte någon "surf cpu", den klarar väldigt mycket annat

med det sagt så skulle fortfarande INTE rekommendera någon att köpa helt nytt från fx/am3+ serien tyvärr.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av criscros:

ja det är på tiden att någon bevisar folk lite sanning från egen erfarenhet.

folk här brukar ju säga att tom en 2500k räcker för de flesta idagsläget som är snäppet "sämre" än 3570k.

Fx 8320 presterar ungefärligt med ett 3570k i spel. Ibland sämre och ibland bättre.

Då undrar jag verkligen, vart är logiken ?

visst, fx 8320 behöver oerhört mkt ström och utvecklar snuskigt mycket värme men den är fan inte någon "surf cpu", den klarar väldigt mycket annat

med det sagt så skulle fortfarande INTE rekommendera någon att köpa helt nytt från fx/am3+ serien tyvärr.

Tja visst kräver den mer än en vanlig i7/i5:a (s115X), men ska du ha en sockel 2011:CPU så är den inte mycket lättare rent strömmässigt.
Använder en CM Hyper 212+ kylare och kommer inte över throttlingsgränsen för FX:en, så att den skulle vara speciellt svårkyld kan jag inte säga, vid surf så är den inte heller jobbig det faktiskt finns strömspar på denna, precis som på en INTEL:dito.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ehmm definiera lättare spel? Jag har en sådan och spelar alla de senate spelaen inklusive Witcher 3 och med helt tillfredställande FPS ska jag tillägga. Även Fallout 4 funkar utan mankemang på högsta inställningar, så nej den är inte ens kass när det gäller tyngre spel. Använder ett GTX970 G1 till detta. Använder även Windows 10 och är fram till idag fullt stabil.

Du lär få bättre FPS i vissa tyngre fåtrådade spel med en INTEL:prolle men denna FX CPU räcker långt.

Jag menade inte att antyda att processorn var dålig eller bara klarar lättare spel, jag svarade bara på hans fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av falukorvstjockisen:

Hej allesammans
Jag undrar vad det dåliga med AMD är.

Har sett att de är mycket billigare och har ofta mer core och ghz. Fast det jag inte förstår är vad det dåliga är, eftersom de flesta använder sig av intel (även jag).

har funderat på denna processor FX-8320 funkar den bra? för surf och lättare spel.

tack på förhand!!

Jag säger att det är en helt ok cpu trots sin ålder, klocka den lite så går den som fx8350 som jag själv har , den kör jag ihop med ett R9 390 och spelar bf3 bf4 crysis metal gear solid v och allt på max , i bf4 går den aldrig under 60FPS men ligger mellan 60-125 fps beroende på bana mm, men väldigt stabilt, cpu som sådan är väldigt kraftfull även om den inte kan mäta sig med Intel.
Talar man pris prestanda så ligger amd bra till, vad gäller ström så visst drar den lite mer men det skulle ta mej åtskilliga år att en tjäna mellanskillnaden ifall man väljer intel före pga strömförbrukning, jag har en asus hyper evo nånting som kylare som är långt ifrån den bästa men håller cpu under 65 grader då 65 sägs vara gränsen på denna cpu finns inga klara besked om max tempen.
Så får du ett bra pris så varför inte, men samtidigt vill du ha nyare så är det förståeligt.
Har du amd moderkort sen tidigare eller ska du köpa allt nytt?

/Tony

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Mer cores behöver inte betyda bättre prestanda. Som ovan sa. Högre temperatur och presterar inte lika bra som Intel gör. Inte konstigt flesta väljer Intel före AMD.

Det med temperatur hade jag låtit vara osagt!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Var inte AMD valet förr i tiden för spel?
Vad hände?

Permalänk
Medlem

Det enklaste är väl att länka TS lite benchmarks, så kan han själv avgöra prestanda per krona och se hur stor skillnaden i strömförbrukning är.

I det här sweclockerstesterna (och säkert många fler) är 8350 och ett gäng andra processorer med.
http://www.sweclockers.com/test/20908-intel-core-i7-5775c-och...
http://www.sweclockers.com/test/17016-intel-core-i7-4770k-och...

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Det enklaste är väl att länka TS lite benchmarks, så kan han själv avgöra prestanda per krona och se hur stor skillnaden i strömförbrukning är.

I det här sweclockerstesterna (och säkert många fler) är 8350 och ett gäng andra processorer med.
http://www.sweclockers.com/test/20908-intel-core-i7-5775c-och...
http://www.sweclockers.com/test/17016-intel-core-i7-4770k-och...

Bra idé. Jag kan hjälpa till att få fram lite siffror gällande pris/prestanda.

FX-8350 kostar i dagsläget 1849kr och får 643 poäng i flertrådade Cinebenchtestet. (Väljer just flertrådade poängen eftersom det är mest realistiskt till riktigt datoranvändande)

643/1849=0,34 prestada per krona

Det närmaste vi kommer från intel i samma prisväg är i5 4690k för 2349kr som fick 558 poäng i testet. (Egentligen hade vi behövt gått ner till i5 4460 för att rättvist jämfört samma prisklass, men den finns tyvärr inte med i samma test.)

558/2349=0,23 prestanda per krona

Som vi ser här med denna jämförelse är AMDs processor hela 67% bättre pris/prestanda jämfört med i5 4690k.

För skojs skull jämför vi också med Intels nyaste i7 6700k som kostar 3999kr och får 862 poäng i testet.

862/3999=0,21

Ännu sämre pris/prestanda alltså, inte så förvånande dock med det hutlösa priset.

Så ja, vad säger man. Är man bara ute efter pris/prestanda är AMD the way to go med stor skillnad. I den aspekten är AMDs processorer grymt underskattade tyvärr. Vad det beror på vet jag inte, okunskap kanske? Det känns ju som pris/prestanda borde vara en rätt väsentlig del vid motiverande till köp, eller?

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Skrivet av vikham:

Bra idé. Jag kan hjälpa till att få fram lite siffror gällande pris/prestanda.

FX-8350 kostar i dagsläget 1849kr och får 643 poäng i flertrådade Cinebenchtestet. (Väljer just flertrådade poängen eftersom det är mest realistiskt till riktigt datoranvändande)

643/1849=0,34 prestada per krona

Det närmaste vi kommer från intel i samma prisväg är i5 4690k för 2349kr som fick 558 poäng i testet. (Egentligen hade vi behövt gått ner till i5 4460 för att rättvist jämfört samma prisklass, men den finns tyvärr inte med i samma test.)

558/2349=0,23 prestanda per krona

Som vi ser här med denna jämförelse är AMDs processor hela 67% bättre pris/prestanda jämfört med i5 4690k.

För skojs skull jämför vi också med Intels nyaste i7 6700k som kostar 3999kr och får 862 poäng i testet.

862/3999=0,21

Ännu sämre pris/prestanda alltså, inte så förvånande dock med det hutlösa priset.

Så ja, vad säger man. Är man bara ute efter pris/prestanda är AMD the way to go med stor skillnad. I den aspekten är AMDs processorer grymt underskattade tyvärr. Vad det beror på vet jag inte, okunskap kanske? Det känns ju som pris/prestanda borde vara en rätt väsentlig del vid motiverande till köp, eller?

Ännu en som använder Cinebench för att återskapa vad du tror är "realistiskt datoranvändande" varför inte använda Spel som test om det är spel som troligen används mest.. ?

558/2349=0,23 prestanda per krona & 862/3999=0,21 seriöst nu får du ge dig

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Sitter med 8350 klockad till 4.5ghz, har inga problem med nya spel.

Visa signatur

Gamer: AMD RYZEN 1800,MSI X370 Gaming Pro, DDR4 32gb 2666Mhz, Vega 56 8GB,OCZ Trion 240GB, Samsung SSD 830 128gb, 2TB HD, WD HD 650GB, XFX 850W HTPC: i5 2500, 16gb ram, samsung ssd 500gb, Gefroce 1030

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BigganD:

Sitter med 8350 klockad till 4.5ghz, har inga problem med nya spel.

Körde med en FX-6300 i BF4 tillsammans med R9 290. Bytte sedan till en i5 3570k och då klarade jag inte längre av att köra på samma grafik.

Tror AMD "underskattnings-hypen" är hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

Ännu en som använder Cinebench för att återskapa vad du tror är "realistiskt datoranvändande" varför inte använda Spel som test om det är spel som troligen används mest.. ?

558/2349=0,23 prestanda per krona & 862/3999=0,21 seriöst nu får du ge dig

För den som redigerar/gör 3d-rendering är detta relevanta siffror.

Till tråden:
Sen i spel gör 83x0 jobbet. Grafikkortet är det som spelar roll till 90% i slutändan. Har lirat SC2 LotV maxat det senaste utan märkbara problem. Intel kanske ger några extra FPS, men vem bryr sig? Alla tittar på siffror, 75 FPS till 90 FPS i exemplet ovan, men de flesta sitter på en 60Hz panel, och då ser man ingen jvla skillnad. Skit i siffrorna, sanningen är att det är knapp märkbar skillnad i de flesta av fallen.

Sen i strömförbrukningen så är det knappt skillnad då ingen processor lastas till 100% i spel. Vad spelar 500W mot 550W för roll? I 100% last drar en 8350 runt 200W mot en 3570k 130W, men den drar mindre i idle, vilket datorn ändå sitter i det mesta av tiden, det jämnar ut sig en del över tid.

Folk bryr sig för mycket om siffror.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av LPG:

För den som redigerar/gör 3d-rendering är detta relevanta siffror.

Till tråden:
Sen i spel gör 83x0 jobbet. Grafikkortet är det som spelar roll till 90% i slutändan. Har lirat SC2 LotV maxat det senaste utan märkbara problem. Intel kanske ger några extra FPS, men vem bryr sig? Alla tittar på siffror, 75 FPS till 90 FPS i exemplet ovan, men de flesta sitter på en 60Hz panel, och då ser man ingen jvla skillnad. Skit i siffrorna, sanningen är att det är knapp märkbar skillnad i de flesta av fallen.

Sen i strömförbrukningen så är det knappt skillnad då ingen processor lastas till 100% i spel. Vad spelar 500W mot 550W för roll? I 100% last drar en 8350 runt 200W mot en 3570k 130W, men den drar mindre i idle, vilket datorn ändå sitter i det mesta av tiden, det jämnar ut sig en del över tid.

Folk bryr sig för mycket om siffror.

ja bryr mig inte om siffror men ja jämför inte äpplen med bananer.

hur många håller på med 3d-rendering och hur många spelar spel.. ?
ingen jvla skillnad ? skulle några FPS över 60 vara okej om man har en 60hz skärm om man spelar Fps-spel ? CoD, CSGO, Team Fortress 2, osv

vikham jämförde 8350 med i5 4690k syftar du på att dom är likvärdiga om man har ett dedikerat grafikkort ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Min 8350 @ 4.8Ghz hänger med i alla spel jag kör. BF4, SC2, Battlefront och lite sådant.
Kör BF4 mest med blandade Ultra/High@1080p många gånger i 100+ FPS
Inte tycker jag det går särskilt varmt heller, sitter en gammal H80 som kyler.

Proppen köpte jag 2012-11-06 för 1886kr samt moderkortet i sign.
Hållt i 3 år och ser ingen anledning att uppgradera för många tusen KR för att få några enstaka FPS till.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grönahunden:

ja bryr mig inte om siffror men ja jämför inte äpplen med bananer.

hur många håller på med 3d-rendering och hur många spelar spel.. ?
ingen jvla skillnad ? skulle några FPS över 60 vara okej om man har en 60hz skärm om man spelar Fps-spel ? CoD, CSGO, Team Fortress 2, osv

vikham jämförde 8350 med i5 4690k syftar du på att dom är likvärdiga om man har ett dedikerat grafikkort ?

Försök att ta det lite lugnt nu.... andas.... såja. Visst är det så att du får mer FPS med en INTEL-CPU och det har ingen här förnekat, eller hur?
Men jag själv var på väg att köpa en i7 4790K (4000:- + med moderkort) nyligen men kollade upp var jag skulle vinna med ett sådant byte och kom fram till att jag bara skulle betala en massa onödiga stålar, för ett fåtal FPS mer i de spel jag spelar, så det blir inget av detta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inofficiell ambassadör

8350 i sig är ingen dålig cpu för sin tid. Men plattformen är idag så gammal att jag aldrig skulle köpa den om jag köpte nytt idag. Bara att kolla på t.ex GTA V benchens minimum fps tidigare i tråden.
FX 8350: 46
6600k: 61

30% högre minimum fps. Värt att uppgradera för om man redan sitter på en 8350? Kanske. Kanske inte. Men om man ska köpa helt nytt blir ju valet enkelt Intel.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A