Permalänk
Medlem

Dator med skärm

Något extra värt att lägga pengar på eller något som är värt att byta ut? Jag antar att det kommer gå att överklocka denna setup? Räcker chassit till utrymmesmässigt? Funderar även på en 24-tums IPS-skärm till detta eftersom han vill kunna kolla på tv/film på skärmen. Eller fungerar det att kolla tv/film på en vanlig gejmingskärm? Skärmen kan få kosta 2-3K. Tacksam för svar.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8794817/2015-11-23

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Inaktiv

Kundvagnen ser helt OK ut, men grabben är alltså 10 år och ska spela GTA och CS:GO?
Är inte det lite väl våldsamma spel för en 10-åring eller är jag bara knäpp?

Permalänk
Medlem

Lyckligt lottad 10-åring Köp en skärm av Dell, riktigt bra IPS paneler med nära intill perfekt färgkurva från fabrik

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard:

Något extra värt att lägga pengar på eller något som är värt att byta ut? Datorn ska vara till en 10-åring som ska spela lite GTA, CsGo. Jag antar att det kommer gå att överklocka denna setup? Räcker chassit till utrymmesmässigt? Funderar även på en 24-tums IPS-skärm till detta eftersom han vill kunna kolla på tv/film på skärmen. Eller fungerar det att kolla tv/film på en vanlig gejmingskärm? Skärmen kan få kosta 2-3K. Tacksam för svar.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8794817/2015-11-23

Ser riktigt bra ut, bortsett från moderkortet som inte kommer gå in i chassit. Fractal Design Core 1300 är endast för M-ATX / M-ITX moderkort, då välj ett med den storleken istället så kommer det gå mycket bättre.
Eftersom grabben tänker spela CSGO så är en 120-144Hz skärm att föredra och det fungerar givetvis att kolla på film på en TN-panel.
Skulle rekommendera denna då den dels är prissänkt med 500kr, samt att det är en riktigt bra skärm(efter lite justeringar med färginställningarna/installation av en annan färgprofil så blir färgerna mycket skönare att titta på).

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Går säkert att pressa ut lite bättre komponenter men ser helt okej ut

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

Det ser nog ut att funka. Men GTA och CS till en 10'åring? 15 och 18-års gräns på dem, skulle nog fundera både en och tre gånger innan jag låtit mina barn sätta mig framför såna spel.

https://spellararen.wordpress.com/2013/09/18/4-anledningar-ti...

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Rickard:

Något extra värt att lägga pengar på eller något som är värt att byta ut? Datorn ska vara till en 10-åring som ska spela lite GTA, CsGo. Jag antar att det kommer gå att överklocka denna setup? Räcker chassit till utrymmesmässigt? Funderar även på en 24-tums IPS-skärm till detta eftersom han vill kunna kolla på tv/film på skärmen. Eller fungerar det att kolla tv/film på en vanlig gejmingskärm? Skärmen kan få kosta 2-3K. Tacksam för svar.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8794817/2015-11-23

inte för att kritisera men GTA 5 är inget för en 10åring Båda dom spelen är rekommenderat för +18år

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Kundvagnen ser helt OK ut, men grabben är alltså 10 år och ska spela GTA och CS:GO?
Är inte det lite väl våldsamma spel för en 10-åring eller är jag bara knäpp?

Du är inte knäpp (iaf inte om det),

Det är för tidigt. Åldersgränserna på de spelen kan säkert diskuteras vilken nivå de ska vara på men 10 åringar ska inte spela de där titlarna.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Kundvagnen ser helt OK ut, men grabben är alltså 10 år och ska spela GTA och CS:GO?
Är inte det lite väl våldsamma spel för en 10-åring eller är jag bara knäpp?

Skrivet av Yorg:

Det ser nog ut att funka. Men GTA och CS till en 10'åring? 15 och 18-års gräns på dem, skulle nog fundera både en och tre gånger innan jag låtit mina barn sätta mig framför såna spel.

https://spellararen.wordpress.com/2013/09/18/4-anledningar-ti...

Skrivet av Grönahunden:

inte för att kritisera men GTA 5 är inget för en 10åring Båda dom spelen är rekommenderat för +18år

Istället för att kritisera varför 10åringen ska spela spelen eller ej, så kanske ni kan ta en extra koll på kundvagnen och se att moderkortet är i formfaktorn ATX, medan chassit endast tar in M-ATX / M-ITX - Och faktiskt hjälpa TS med det han behöver.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Istället för att kritisera varför 10åringen ska spela spelen eller ej, så kanske ni kan ta en extra koll på kundvagnen och se att moderkortet är i formfaktorn ATX, medan chassit endast tar in M-ATX / M-ITX - Och faktiskt hjälpa TS med det han behöver.

Eller så är det tillräckligt viktig grej för att man ska skriva det ändå? Men ja, klantigt av oss att missa det.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Vist att det är åldersgräns men sen kan man ju som vuxen även lära barn vad som är verklighet och spel, jag har själv en grabb som får panga lite CS mot bottar ibland och det har vi inga problem med, inga drömmar och springer inte runt och försöker kniva sina vänner heller. Låter man sina barn spela så får man även förklara att det inte är verklighet.

Jag tycker för övrigt att det ser bra ut förutom att moderkortet inte går in i chassit

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av winne:

Du är inte knäpp (iaf inte om det),

Det är för tidigt. Åldersgränserna på de spelen kan säkert diskuteras vilken nivå de ska vara på men 10 åringar ska inte spela de där titlarna.

Alltså jag har inte själv några barn så jag har ju ingen rättighet att uttala mig om barnuppfostran och så, men spel där man har möjlighet att mörda människor oftast på brutala sätt är lite väl mycket för en 10-åring att hantera.

När man sitter framför en skärm och trycker på avtryckaren för att knäppa en annan människa ger inte riktigt bra signaler till en såpass ung grabb som kan få för sig att det är så här det fungerar i verkligheten.

Skrivet av Pamudas:

Istället för att kritisera varför 10åringen ska spela spelen eller ej, så kanske ni kan ta en extra koll på kundvagnen och se att moderkortet är i formfaktorn ATX, medan chassit endast tar in M-ATX / M-ITX - Och faktiskt hjälpa TS med det han behöver.

En mindre petitess i sammanhanget som lätt kan åtgärdas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon183825:

Kundvagnen ser helt OK ut, men grabben är alltså 10 år och ska spela GTA och CS:GO?
Är inte det lite väl våldsamma spel för en 10-åring eller är jag bara knäpp?

Äsch, spelade sådant när jag var yngre. Jag har då inga som helst problem med moral eller dylikt. Har heller inte dödat någon!

Visa signatur

GPU: XFX 7970 | CPU: i5 3570K | Moderkort: asrock z77 extreme4 | PSU: 650W corsair | Ram: 20 GB corsair vengance

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Kundvagnen ser helt OK ut, men grabben är alltså 10 år och ska spela GTA och CS:GO?
Är inte det lite väl våldsamma spel för en 10-åring eller är jag bara knäpp?

Spelade gta när jag var 6 år och jag anser att jag inte har några större defekter. Ingen ide att hetsa upp sig bättre de lär sig att världen kan vara farlig. Sen kanske de lär sig lite trafikvett på köper

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av rakmakkan:

Äsch, spelade sådant när jag var yngre. Jag har då inga som helst problem med moral eller dylikt. Har heller inte dödat någon!

Skrivet av jOnÄTÄn:

Spelade gta när jag var 6 år och jag anser att jag inte har några större defekter.

Samma här. spelade mkt skjut spel när jag var lite och jag vet idag vad som är rätt och fel och lider inget av det. Vist tycker man inte att ens barn ska spela det så låter man dom inte spela, men är det inte ditt/dina barn så försök då inte uppfostra barnet/barnen då. Alla blir inte psyko eller mår dåligt av att spela, men det får man ju som förälder även läsa av hos barnet!

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Spelade gta när jag var 6 år och jag anser att jag inte har några större defekter. Ingen ide att hetsa upp sig bättre de lär sig att världen kan vara farlig. Sen kanske de lär sig lite trafikvett på köper

Samma här, men låt inte det stoppa moralpolisen.

Permalänk
Visa signatur

H440 | RM750X | Z97 Pro AC | 4790K | H80i GT | HyperX 32GB | Asus GTX1070 OC | 850 Evo 1TB | Asus G20CB/i5 6400/16GB/850Evo 500GB/GTX950 | Dell U3415W UWQHD | B&W MM1 | QPad MK-85 | Mionix Naos 7000 | MacBook Pro 15 Retina i7/16GB/512GB/GT750M | Thinkpad X1 Yoga | Canon 1DX | Sony RX100V | Sony A7RII

Permalänk
Medlem

Man kan överleva bilkrockar utan bälte också, det betyder inte att man inte ska använda bälte.

Det här är viktigt och det kan påverka barn väldigt mycket och väldigt negativt. Det gäller inte alla barn men jag kan inte för mitt liv förstå varför man skulle vilja chansa med sina egna barn.

Läs på, skaffa en mer nyanserad bild än era personliga anekdoter. Man har inte åldersgränser utan anledning och barn under utveckling är väldigt sårbara.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yorg:

Man kan överleva bilkrockar utan bälte också, det betyder inte att man inte ska använda bälte.

Det här är viktigt och det kan påverka barn väldigt mycket och väldigt negativt. Det gäller inte alla barn men jag kan inte för mitt liv förstå varför man skulle vilja chansa med sina egna barn.

Läs på, skaffa en mer nyanserad bild än era personliga anekdoter. Man har inte åldersgränser utan anledning och barn under utveckling är väldigt sårbara.

Tack, kunde inte sagt det bättre själv!

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Man kan överleva bilkrockar utan bälte också, det betyder inte att man inte ska använda bälte.

Det här är viktigt och det kan påverka barn väldigt mycket och väldigt negativt. Det gäller inte alla barn men jag kan inte för mitt liv förstå varför man skulle vilja chansa med sina egna barn.

Läs på, skaffa en mer nyanserad bild än era personliga anekdoter. Man har inte åldersgränser utan anledning och barn under utveckling är väldigt sårbara.

Kära sweclocker vän, ta nu detta med glimten i ögat, för det är med glimten i ögat jag skriver detta, och jag vet mycket väl att det inte bara var du som komenterade i den stilen, dock är det bara dig jag citerar.

och det är bara för att jag just upptäckte hur perfekt bra din profilbild var iom ditt /dina svar.

Nu är jag förälder själv med vuxna barn, som själva förhoppningsvis snart skall ha barn, och en sak man lär sig genom livet och som man själv tyckte då man var ung förälder, är väl att kom inte här och säg åt mig hur jag skall ta hand om mina barn, när dina ungdjävlar står o gapar o skriker på Coop

Allt detta i god ton och ingen kritik, var mest Din Avatar som fick mig att le lite sådär mitt i lunchen...:) hoppas du som jag ocks ser humorn i det..

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Kära sweclocker vän, ta nu detta med glimten i ögat, för det är med glimten i ögat jag skriver detta, och jag vet mycket väl att det inte bara var du som komenterade i den stilen, dock är det bara dig jag citerar.

och det är bara för att jag just upptäckte hur perfekt bra din profilbild var iom ditt /dina svar.

Nu är jag förälder själv med vuxna barn, som själva förhoppningsvis snart skall ha barn, och en sak man lär sig genom livet och som man själv tyckte då man var ung förälder, är väl att kom inte här och säg åt mig hur jag skall ta hand om mina barn, när dina ungdjävlar står o gapar o skriker på Coop

Allt detta i god ton och ingen kritik, var mest Din Avatar som fick mig att le lite sådär mitt i lunchen...:)

Uppfostring får alla göra som de vill men det här gränsar till omsorgsbrist hos föräldrar.

Folk verkar inte riktigt förstå vilka risker det här innebär för deras barn, det är rätt allvarligt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Rickard:

Något extra värt att lägga pengar på eller något som är värt att byta ut? Datorn ska vara till en 10-åring som ska spela lite GTA, CsGo. Jag antar att det kommer gå att överklocka denna setup? Räcker chassit till utrymmesmässigt? Funderar även på en 24-tums IPS-skärm till detta eftersom han vill kunna kolla på tv/film på skärmen. Eller fungerar det att kolla tv/film på en vanlig gejmingskärm? Skärmen kan få kosta 2-3K. Tacksam för svar.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8794817/2015-11-23

klart

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8796415/2015-11-24

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

En studie som gjordes på universitetsstudenter för ett par år sen kom fram till:

Citat:

In sum, violent video games do cause an increase in aggression, and the effects are cumulative and can be relatively long-lasting.

The more you play, the more aggressive you become: A long-term experimental study of cumulative violent video game effects on hostile expectations and aggressive behavior

Youssef Hasana, Laurent Bèguea, Michael Scharkowb, Brad J. Bushmanc
Journal of Experimental Social Psychology
Volume 49, Issue 2, March 2013, Pages 224–227

Det här experimentet var alltså på vuxna människor, som oss, barn är väldigt mycket mer formbara och har inte alls samma möjligheter att skilja spel från verklighet. Att sitta med barn när de spelar eller ser på film är bra, det är alltid bra att hjälpa dem förstå. Men det räcker inte när det handlar om spel eller film gjord för 18-åringar, du kommer inte kunna förklara bort effekterna det har på barnet.

Förstår inte heller varför de ska spela såna spel när det finns väldigt många andra, mycket bättre alternativ? Spel som är gjorda för barn i den åldern, varför väljer man inte dem?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt annat moderkort, då det inte passar, sen vanliga rekommendationen försök hitta någon cpu kylare som passar även om den bara kostar 200kr för det kommer fungera mycket bättre och vara mycket tystare än Intels egna.
Angående skärm så är det nog lite hur svårt att veta hen har för TN med responstid vs IPS med betraktningsvinkel och och färg. Det är ju en prisfråga och hur länge skärmen är tänkta att användas samt om det ska gå att ligga i sängen eller en fåtölj och kolla utan att vrida den jämfört med om man sitter framför i en stol. Samt att om hen är van vid att du har bra IPS skärmar så lär hen se skillnad ganska snabbt om det inte är en bra TN panel. Jag antar att det ska räcka en bit in i tonåren och i bästa fall lite till med ett nytt grafikkort och någon ssd då det blir tal om det.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Kundvagnen ser helt OK ut, men grabben är alltså 10 år och ska spela GTA och CS:GO?
Är inte det lite väl våldsamma spel för en 10-åring eller är jag bara knäpp?

Skrivet av Yorg:

Det ser nog ut att funka. Men GTA och CS till en 10'åring? 15 och 18-års gräns på dem, skulle nog fundera både en och tre gånger innan jag låtit mina barn sätta mig framför såna spel.

https://spellararen.wordpress.com/2013/09/18/4-anledningar-ti...

Skrivet av Grönahunden:

inte för att kritisera men GTA 5 är inget för en 10åring Båda dom spelen är rekommenderat för +18år

Skrivet av winne:

Du är inte knäpp (iaf inte om det),

Det är för tidigt. Åldersgränserna på de spelen kan säkert diskuteras vilken nivå de ska vara på men 10 åringar ska inte spela de där titlarna.

Skrivet av anon183825:

Alltså jag har inte själv några barn så jag har ju ingen rättighet att uttala mig om barnuppfostran och så, men spel där man har möjlighet att mörda människor oftast på brutala sätt är lite väl mycket för en 10-åring att hantera.

När man sitter framför en skärm och trycker på avtryckaren för att knäppa en annan människa ger inte riktigt bra signaler till en såpass ung grabb som kan få för sig att det är så här det fungerar i verkligheten.

En mindre petitess i sammanhanget som lätt kan åtgärdas.

Körde GTA San Andreas med min kompis när vi var cirka 7 år, det har inte påverkat någon av oss negativt alls. Visst, nu kanske GTA V är mer realistiskt än vad SA var, men så farligt är inte spelen. TV är ju mycket värre att titta på idag. Kolla bara hur mycket mord det sker om dagen.

OnT: Ändra chassit då du valt ett ATX moderkort, och i Chassit går det endast in mATX,Mini-ITX. Skärmar vet jag inte mycket om så det får andra hjälpa dig med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard:

Något extra värt att lägga pengar på eller något som är värt att byta ut? Datorn ska vara till en 10-åring som ska spela lite GTA, CsGo. Jag antar att det kommer gå att överklocka denna setup? Räcker chassit till utrymmesmässigt? Funderar även på en 24-tums IPS-skärm till detta eftersom han vill kunna kolla på tv/film på skärmen. Eller fungerar det att kolla tv/film på en vanlig gejmingskärm? Skärmen kan få kosta 2-3K. Tacksam för svar.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8794817/2015-11-23

Vänta tills fredag black friday rean då kanske du har lite tur att hitta komponenter med lite rabatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harling:

Körde GTA San Andreas med min kompis när vi var cirka 7 år, det har inte påverkat någon av oss negativt alls. Visst, nu kanske GTA V är mer realistiskt än vad SA var, men så farligt är inte spelen. TV är ju mycket värre att titta på idag. Kolla bara hur mycket mord det sker om dagen.

OnT: Ändra chassit då du valt ett ATX moderkort, och i Chassit går det endast in mATX,Mini-ITX. Skärmar vet jag inte mycket om så det får andra hjälpa dig med

Ok, jag har inte velat väcka björnen, men nu räcker det.

Hur vet du att ni inte har påverkats? Vad har du för vetenskaplig grund du lutar dig emot när du säger att "så farligt är inte spelen"?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Ska bara in och agera lite moralpolis här också, men inte av anledningen till att spelen är våldsamma (vilket är en tillräcklig anledning i min bok, men jag kan förstå att vissa tycker det är okej ändå).

Jag tänker mer på folket som spelar. Ska grabben in och lira multiplayer i CS:GO så kommer han få träffa på en del otrevligt folk. Detsamma med GTA. Jag skulle rekommendera single-player eller lokalt i några år till. Personligen började jag inte lira online förrän jag var 13+, och det är en väsentlig skillnad mellan dom få åren.

Men det är bara mina åsikter. Jag ber om ursäkt om du inte ville höra detta.

Angående datorn så tror jag att de råd som givits i tråden borde funka bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Ok, jag har inte velat väcka björnen, men nu räcker det.

Hur vet du att ni inte har påverkats? Vad har du för vetenskaplig grund du lutar dig emot när du säger att "så farligt är inte spelen"?

TS Vill ha råd på ett datorköp.
Jag ser inte att han bad om tips för hur hans barn skall uppforstras alternativt få tips om universitetsstudier i ämnet.

Topic?

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Skrivet av Yorg:

En studie som gjordes på universitetsstudenter för ett par år sen kom fram till:

The more you play, the more aggressive you become: A long-term experimental study of cumulative violent video game effects on hostile expectations and aggressive behavior

Youssef Hasana, Laurent Bèguea, Michael Scharkowb, Brad J. Bushmanc
Journal of Experimental Social Psychology
Volume 49, Issue 2, March 2013, Pages 224–227

Det här experimentet var alltså på vuxna människor, som oss, barn är väldigt mycket mer formbara och har inte alls samma möjligheter att skilja spel från verklighet. Att sitta med barn när de spelar eller ser på film är bra, det är alltid bra att hjälpa dem förstå. Men det räcker inte när det handlar om spel eller film gjord för 18-åringar, du kommer inte kunna förklara bort effekterna det har på barnet.

Förstår inte heller varför de ska spela såna spel när det finns väldigt många andra, mycket bättre alternativ? Spel som är gjorda för barn i den åldern, varför väljer man inte dem?

Hej vän!

Som psykologi student, är detta säkert ett ämne du både läser om och diskuterar dagligen, och det är inget man kommer att säga emot dig i på något sätt, Då jag saknar den vetenskapen.

Och det var bara så jag ville framföra det, med en dunk i ryggen, och ett stort glatt jäkla skratt, din goa moralpolis....

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.