Komplett Winter Gamer, värt eller vänta?

Permalänk

Komplett Winter Gamer, värt eller vänta?

Har funderat på att köpa en stationär, min budget ligger runt 10k.
Hade kanske kunnat bygga men föredrar att köpa färdigt just nu, och kanske någongång i framtiden bygga en.

Planen var att vänta tills nästa vecka, black friday och köpa en dator då, men såg att komplett hade rea denna helgen, inklusive deras winter gamer paket. Och nu är jag kluven, ska jag köra på, eller vänta.
Är det ens en bra dator?

https://www.komplett.se/komplett-gamer-premium-skylake-editio...

Från den begränsade kunskapen jag har så ser den ganska bra ut.

Målet jag har är att kunna spela det mesta nu och framöver på medium eller högre.

Även om jag inte bryr mig jäääätte mycket ifall jag hade behövt köra något spel i framtiden på low!

Vill gärna höra folks åsikter!

Permalänk
Medlem

@Lord Fuzzyboots:

Tycker inte att det är en bra dator för gaming. Du vill minst köra med R9 390 8GB idag som gamer.
De har lagt all tyngd på i7 som inte ens behövs för en grym gaming dator. Du kan få grym CPU och samtidigt få med en R9 390 8GB för priset om du bygger själv. Du skulle kunna få med 6600K + 390 på ca 11000 under black friday med hela kitet där du kan överklocka till 4.5Ghz samma dag.

Btw deras PSU är skräp, du kan få en ordentlig PSU för dem pengarna också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lord Fuzzyboots:

Har funderat på att köpa en stationär, min budget ligger runt 10k.
Hade kanske kunnat bygga men föredrar att köpa färdigt just nu, och kanske någongång i framtiden bygga en.

Planen var att vänta tills nästa vecka, black friday och köpa en dator då, men såg att komplett hade rea denna helgen, inklusive deras winter gamer paket. Och nu är jag kluven, ska jag köra på, eller vänta.
Är det ens en bra dator?

https://www.komplett.se/komplett-gamer-premium-skylake-editio...

Från den begränsade kunskapen jag har så ser den ganska bra ut.

Målet jag har är att kunna spela det mesta nu och framöver på medium eller högre.

Även om jag inte bryr mig jäääätte mycket ifall jag hade behövt köra något spel i framtiden på low!

Vill gärna höra folks åsikter!

För guds skull, var inte dumsnål!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8782902/2015-11-20

En HDD kan köpas och kopplas in vid ett senare tillfälle.

Permalänk

Ah antar att det bara är jag som är otålig och vill ha det snabbt.
Men i see your point, båda två.
Mer logiskt av mig att sätta ihop något liknande det chokladtomte länkade.
Ska ta och vänta tills black friday. Se vad andra personer sätter ihop. Se vad jag själv kan fixa ihop!

Permalänk
Skrivet av Seunlau:

@Lord Fuzzyboots:

Tycker inte att det är en bra dator för gaming. Du vill minst köra med R9 390 8GB idag som gamer.
De har lagt all tyngd på i7 som inte ens behövs för en grym gaming dator. Du kan få grym CPU och samtidigt få med en R9 390 8GB för priset om du bygger själv. Du skulle kunna få med 6600K + 390 på ca 11000 under black friday med hela kitet där du kan överklocka till 4.5Ghz samma dag.

Btw deras PSU är skräp, du kan få en ordentlig PSU för dem pengarna också.

Man kan byta ut delar på komplett om man trycker på configa, men det drar det nog iväg över 10k

Du kan ju byta ut psun till https://www.komplett.se/product/847391/datorutrustning/ntaggr... för bara 246 kr, det är väl helt okey?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord Fuzzyboots:

Ah antar att det bara är jag som är otålig och vill ha det snabbt.
Men i see your point, båda två.
Mer logiskt av mig att sätta ihop något liknande det chokladtomte länkade.
Ska ta och vänta tills black friday. Se vad andra personer sätter ihop. Se vad jag själv kan fixa ihop!

haha jag kommer snart inte kunna köpa dessa komponenter själv då de kommer ta slut alldeles för snabbt. Jag bryr mig dock inte, det viktiga är att du får vad du betalar för! Inga snålheter här utan vi kör så det rycker!

Ca 10000 utan skärm och då har du 50-60 fps i de flesta spel ett bra tag framöver.
Viktiga delar enl mig, PSU, CPU, GPU, SSD.. allt ska vara kvalité!

Lycka till på Black Friday!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8783029/2015-11-19

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Seunlau:

haha jag kommer snart inte kunna köpa dessa komponenter själv då de kommer ta slut alldeles för snabbt. Jag bryr mig dock inte, det viktiga är att du får vad du betalar för! Inga snålheter här utan vi kör så det rycker!

Ca 10000 utan skärm och då har du 50-60 fps i de flesta spel ett bra tag framöver.
Viktiga delar enl mig, PSU, CPU, GPU, SSD.. allt ska vara kvalité!

Lycka till på Black Friday!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8783029/2015-11-19http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8783029/2015-11-19

Men för f-n, om du läser vill han inte bygga själv. Så med din kundvagn exklusive skärmen går allt på 10,3k + montering (799) + OS (1k~). Lite väl över budget va? Inget fel med din kundvagn men att spamma den i varenda tråd funkar inte då alla vill ha olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Men för f-n, om du läser vill han inte bygga själv. Så med din kundvagn exklusive skärmen går allt på 10,3k + montering (799) + OS (1k~). Lite väl över budget va? Inget fel med din kundvagn men att spamma den i varenda tråd funkar inte då alla vill ha olika.

Lugna ner dig lite nu va...han kommer att gå ner till 10000 på black friday, dessutom så kostar 390 3200 på netonnet. Du vet att jag har rätt och att han borde välja 390 istället för 380. Att spara in ca 500 på en sån grej som GPU är jo.... ja du vet

Sluta va så neg ok?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Seunlau:

Lugna ner dig lite nu va...han kommer att gå ner till 10000 på black friday, dessutom så kostar 390 3200 på netonnet. Du vet att jag har rätt och att han borde välja 390 istället för 380. Att spara in ca 500 på en sån grej som GPU är jo.... ja du vet

Sluta va så neg ok?

3290 - 2390 är lika med 900kr skillnad mellan korten, inte 500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

3290 - 2390 är lika med 900kr skillnad mellan korten, inte 500kr.

4690K är 2349
6600K är 2649

Z97 är 799
z170 är 1600

ddr3 minnen ca 400
ddr4 minnen ca 700

resultatet är ca 1500 i sparade om man väljer 4690K och kan då uppgradera från 380 till 390. Och gissa om skillnaden på FPS blir större än om du hade köpt 6600K med 380? Du vet själv att man kan klocka upp mot 4.5ghz och få dem där 3-5 extra fps också + 15 eller mer från bättre GPU.

som sagt, om grym uppgraderingspaket dyker upp för 6600K så kan den vara värd att köpa istället, annars är det 3-5 fps vs 15+

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Seunlau:

4690K är 2349
6600K är 2649

Z97 är 799
z170 är 1600

ddr3 minnen ca 400
ddr4 minnen ca 700

resultatet är ca 1500 i sparade om man väljer 4690K och kan då uppgradera från 380 till 390. Och gissa om skillnaden på FPS blir större än om du hade köpt 6600K med 380? Du vet själv att man kan klocka upp mot 4.5ghz och få dem där 3-5 extra fps också + 15 eller mer från bättre GPU.

som sagt, om grym uppgraderingspaket dyker upp för 6600K så kan den vara värd att köpa istället, annars är det 3-5 fps vs 15+

Fast en CPU håller längre än en GPU och DDR4 kommer bli nya standaren. Jag förutsätter att TS lirar i 1080p och 380 är gjort för just 1080p.
Lättare att byta ut en GPU efter ett år eller två och CPUn kommer hänga med en mycket längre tid än så.

Permalänk

Det är bra pris.
Detta kommer jag nog köra

Komplett 230T Midi Tower, det verkar vara samma som Corsair Graphite 230T Midi Tower, verkar bra med fläktar fram också för bra luftflöde.

Sedan psu valde jag Corsair CX 600M, 600W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze det verkar riktigt bra faktiskt

Sedan cpu tog jag 6700 i7 utan extra kylning den, har en TDP på 65 vilket en standard intel cpu cooler kommer klara av galant, och kommer inte klocka heller så behöver inge K modell, verkar som fler och fler spel kommer dra nytta av hyperthreading som i7an har.

Kommer köra ASUS B150M-C, Socket-1151 Moderkort, måste ha pci platsen till mitt gamla ljudkort, tror det är helt okey mobo

Sedan minnen kommer jag köra Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 16GB 2x8GB, jäkla bra pris på dessa 2666mhz minnen.

Och kommer enbart köra en Samsung 850 EVO 500GB SSD SATA6.0Gbps

Och sedan standard sakerna, tror inte grafikkortet är så bra dock men det duger tills pascal kommer.

Allt landar på 12319 kr vilket är ett bra pris om du jämför med andra webshoppar så får man ungefär samma saker men utan ett 960 gtx kort, så man kan säga att man får det på köpet.

Någon som har några synpunkter på min config?

När man tar 6700 cpun som ör standard står det ntel Core i7-6700 Skylake Socket-LGA1151, Quad Core, 3.4GHz, 8MB, 65W, 14nm, w/fan, PC-PROD

Nu beställde jag den, om man inte väljer till någon annan cpu kylare så får man till en Akasa CPU Cooler AK-959CU värde 399 kr, tror den är helt okey.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none