EU planerar stärkta kontroller av Bitcoin och anonyma betalsätt

Permalänk
Livsnjutare 😎

Som det alltid varit de senaste 15-20åren;

Passa på innan det finns en lag emot det!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon40704:

Jasså? vad är det för tecken du pratar om?

http://www.coindesk.com/researcher-suggests-isis-fundraising-...
http://www.businessinsider.com/isis-supporter-outlines-how-to...
http://www.networkworld.com/article/3005308/security/hacktivi...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

@Immersion: Jag tror att även om bitcoin specifikt nämns handlar det nog om kryptovalutor överlag, precis som att Piratebay alltid setts som huvudmålet i copyright-mål. Jag tror knappast att dom sätter bestämmelser man kan kringgå genom att migrera allt till doge-coin.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

förstår inte varför folk har problem för detta, det kommer inte påverka normal svensson

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 1up:

@Immersion: Jag tror att även om bitcoin specifikt nämns handlar det nog om kryptovalutor överlag, precis som att Piratebay alltid setts som huvudmålet i copyright-mål. Jag tror knappast att dom sätter bestämmelser man kan kringgå genom att migrera allt till doge-coin.

Uttalande från EU nämner inte bitcoin specifikt alls. Sweclockers hänvisar till Reuter som källa och de nämner bitcoin som den största virtuella valutan. Därifrån valde Sweclockers att använda bitcoin i sin rubrik vilket helt felaktigt får det att verka att EU specifikt är ute efter bitcoin. Men ingen verkar orka läsa citatet i artikeln där de nämner vad det handlar om utan alla hänger upp sig på rubriken.

Här är artikeln: http://www.reuters.com/article/2015/11/20/us-france-shooting-...

Det finns två uttalanden citerade i artikeln:

"strengthen controls of non-banking payment methods such as electronic/anonymous payments, money remittances, cash-carriers, virtual currencies, transfers of gold or precious metals and pre-paid cards in line with the risk they present"

"Among the sectors under assessment, the use of virtual currencies will be subject to particular attention"

Så de vill titta på remittering, transporter av guld och andra värdefulla metaller, alla former av digitala valutor och förbetalda bankkort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av 1up:

@Immersion: Jag tror att även om bitcoin specifikt nämns handlar det nog om kryptovalutor överlag, precis som att Piratebay alltid setts som huvudmålet i copyright-mål. Jag tror knappast att dom sätter bestämmelser man kan kringgå genom att migrera allt till doge-coin.

Det enda dom kan göra är att det blir svåre att bedriva webplaster som bedriver bitcoin verksamhet oregelerat.
Själva grund aritekturen och alla miners osv blir nog mkt svårt att komma åt för hittils är det ju inget olagligt med det...

Som sagt..man blir så jävla less...detta är nackdelen med dessa terror atentat, det var min första tanke " å nej nu blir mer anti terror lagar"

utvecklingen går utför. Det känns som det är en tidsfråga eller åtminstonde inom ens livstid där man får vfara beredd på att sälja sitt privatliv helt och man får helt enkelt att acceptera att allt man gör på nätet sparas och loggas och analyseras

Jag tror man kommer bli tvungen att vara kriminell på olika sätt för att bara anonym på internet då dom gör det svårare och svårare i och med varje terrorist attack Som sagt när dom väl sjösatt dessa anti terror lagar är dom omöjliga att få bort igentilgen såvida det inte är något parti som går till val med spefikt dessa frågor i åtanke

Det återstår att seom VPN tunlarnas framtid även globalt sett är sveriges vpn tunlar rankade bland dom bästa då de ej loggar trafikdata till skillnad från många andra. För att komma runt det skulle behöva använda dubbla vpn tunlar i framtiden om något sådant förslag införs.

Sweclockers speglar ju inte direkt befolkningen men sedan är ju frågan hur mkt vanligt folk bryr sig längre, känns som det sålt si själv och sitt privatliv för länge sedan. Vi har mkt smarta telefoner av tacka för detta, det har gjort oss avtrubbade, för det har igentligen varit omöjligt att skydda sig mot att bli spårad och kartläst via alla dessa appar, android 6.0 där har man nyligen fått möjligheter att själv bestämma vilka appar ska ha tillåtelse. Det är fortfarande svårt utan att roota telefone att han en riktig brandvägg som bestämmer vilka appars som ska ha utgående trafik... pga av det inte gått så har folk helt enkelt blivit avtrubbade och sluta bry sig då vi alla är djupt beroende av våra smart telefoner som mer kan beskrivas som en 3e hjärnhalva numera och är djupt integrerad i oss.

Vad som är skrämmande dock är att vi är med i EU, och dom kan tvinga oss på idotiska grejjor så som datalagringsdiriktivet, så ja..det kan blir åt helvete detta... om det blir mer anti terror lagar, dom vet att det är bråttom dom vill få igenom allt medans befolkningen är rädda och ger dom stöd för dessa anti terror lagar.

Det är skrämmande att se att sverige öppet pratar om att dom ser över möjligheterna att få knäcka krypteringar och att hacka datorer med trojanska hästar, förvisso vet jag att dom har gjort detta i det dolda länga så kallad aktiv signalspaning men att statsminstern nu pratar öppet om det tyder ju på att vi blivit ännu mer avtrubbade. Men ingen vågar säga ifrån för då tycker folk att man är okänslig och att man inte visar sympati med frankrike...

Om vi ska behålla demokratin i sverige är det vikitgt att inte ha en massövervakande samhälle där staten har koll på allt som vi gör,
då är det ju öst tyskland med stasi vi bor i och inte en demokrati eller hur ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sphinx:

Självklart vill EU göra det här, folk kan ju inte hålla på att handla utan att betala skatt.

Precis, 1% av forumet förstår detta

Permalänk
Avstängd

Det är skitlätt att stoppa dessa kryptovalutor för de är inte värda ett skit egentligen.

Man gör det via exchanges och kan folk inte få riktiga pengar utan stora avgifter så är de inte värda något till skillnad mot vad nördarna påstår.

Bitcoin är alltså knuten till riktiga pengar och utan att kunna göra om btc till usd så dör valutan.

Permalänk
Medlem

Läs: Bankerna är rädda för att tappa kontroll.

Permalänk
Medlem

"Hur EU-ministrarna vill gå tillväga för att få bättre kontroll över de olika betalmetoderna framgår inte, utan blir en fråga för Europakommissionen."

Hehe have fun with that. Enda sättet att få kontroll är att förbjuda den helt och det blir säkert jättepoppis.

Permalänk
Medlem

Terrorism är lukrativt. Folk blir rädda, desperata och slänger värderingarna genom fönstret.
Inom den närmsta tiden kommer ni få höra och läsa om lagförslag som är helt upp åt väggarna. Många gånger lobbade av folk som i slutändan tjänar på det.
Ju mer vi stänger ner och begränsar ju mer lukrativ blir marknaden. Klartext: mer pengar för brottslingarna att tjäna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Uttalande från EU nämner inte bitcoin specifikt alls. Sweclockers hänvisar till Reuter som källa och de nämner bitcoin som den största virtuella valutan. Därifrån valde Sweclockers att använda bitcoin i sin rubrik vilket helt felaktigt får det att verka att EU specifikt är ute efter bitcoin. Men ingen verkar orka läsa citatet i artikeln där de nämner vad det handlar om utan alla hänger upp sig på rubriken.

Här är artikeln: http://www.reuters.com/article/2015/11/20/us-france-shooting-...

Det finns två uttalanden citerade i artikeln:

"strengthen controls of non-banking payment methods such as electronic/anonymous payments, money remittances, cash-carriers, virtual currencies, transfers of gold or precious metals and pre-paid cards in line with the risk they present"

"Among the sectors under assessment, the use of virtual currencies will be subject to particular attention"

Så de vill titta på remittering, transporter av guld och andra värdefulla metaller, alla former av digitala valutor och förbetalda bankkort.

Ok, fel av mig, jag läste lite snabbt och tolkade det fel när jag sedan läste inlägget jag svarade på. I regel ska man alltid gräva sig ner till botten/källan, jag var väl lite lat sähär på kvällskvisten när kaffet tappat fäste bara. Sorry.

Skrivet av Immersion:

Det enda dom kan göra är att det blir svåre att bedriva webplaster som bedriver bitcoin verksamhet oregelerat.
Själva grund aritekturen och alla miners osv blir nog mkt svårt att komma åt för hittils är det ju inget olagligt med det...

Som sagt..man blir så jävla less...detta är nackdelen med dessa terror atentat, det var min första tanke " å nej nu blir mer anti terror lagar"

utvecklingen går utför. Det känns som det är en tidsfråga eller åtminstonde inom ens livstid där man får vfara beredd på att sälja sitt privatliv helt och man får helt enkelt att acceptera att allt man gör på nätet sparas och loggas och analyseras

Jag tror man kommer bli tvungen att vara kriminell på olika sätt för att bara anonym på internet då dom gör det svårare och svårare i och med varje terrorist attack Som sagt när dom väl sjösatt dessa anti terror lagar är dom omöjliga att få bort igentilgen såvida det inte är något parti som går till val med spefikt dessa frågor i åtanke

Det återstår att seom VPN tunlarnas framtid även globalt sett är sveriges vpn tunlar rankade bland dom bästa då de ej loggar trafikdata till skillnad från många andra. För att komma runt det skulle behöva använda dubbla vpn tunlar i framtiden om något sådant förslag införs.

Sweclockers speglar ju inte direkt befolkningen men sedan är ju frågan hur mkt vanligt folk bryr sig längre, känns som det sålt si själv och sitt privatliv för länge sedan. Vi har mkt smarta telefoner av tacka för detta, det har gjort oss avtrubbade, för det har igentligen varit omöjligt att skydda sig mot att bli spårad och kartläst via alla dessa appar, android 6.0 där har man nyligen fått möjligheter att själv bestämma vilka appar ska ha tillåtelse. Det är fortfarande svårt utan att roota telefone att han en riktig brandvägg som bestämmer vilka appars som ska ha utgående trafik... pga av det inte gått så har folk helt enkelt blivit avtrubbade och sluta bry sig då vi alla är djupt beroende av våra smart telefoner som mer kan beskrivas som en 3e hjärnhalva numera och är djupt integrerad i oss.

Vad som är skrämmande dock är att vi är med i EU, och dom kan tvinga oss på idotiska grejjor så som datalagringsdiriktivet, så ja..det kan blir åt helvete detta... om det blir mer anti terror lagar, dom vet att det är bråttom dom vill få igenom allt medans befolkningen är rädda och ger dom stöd för dessa anti terror lagar.

Det är skrämmande att se att sverige öppet pratar om att dom ser över möjligheterna att få knäcka krypteringar och att hacka datorer med trojanska hästar, förvisso vet jag att dom har gjort detta i det dolda länga så kallad aktiv signalspaning men att statsminstern nu pratar öppet om det tyder ju på att vi blivit ännu mer avtrubbade. Men ingen vågar säga ifrån för då tycker folk att man är okänslig och att man inte visar sympati med frankrike...

Om vi ska behålla demokratin i sverige är det vikitgt att inte ha en massövervakande samhälle där staten har koll på allt som vi gör,
då är det ju öst tyskland med stasi vi bor i och inte en demokrati eller hur ?

Visst kan man bli mörkrädd när man läser nyheter som sånt här var och varannan vecka nu för tiden (som tex den här facebook nyheten) nyligen. Men ingen verkar direkt bry sig. Även om staten skulle lagstifta om att alla måste ha en spårnings-app i mobilen så skulle inte Svenska folket ens rösta upp piratpartiet till 4%.
Vad hände med alla visselblåsare, jo dom är antingen internationellt efterlysta eller så sitter dom inlåsta för resten av livet.
Det är ingen som verkar vilja argumentera mot metodernas effektivitet heller. Det spelar ingen roll ifall dom lägger alla resurser på en enda IP adress. Vill personen bakom den ip-adressen kommunicera utåt utan att dom ska kunna lyssna av det så går det. Inga problem, enigma släng dig i väggen. Där faller hela terrorist-argumentet med en gång.
Det är som att dom håller en pistol mot huvudet på dig och säger att det är lugnt, du ska ju ändå inte göra något dumt... </rant>

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saccer:

"Hur EU-ministrarna vill gå tillväga för att få bättre kontroll över de olika betalmetoderna framgår inte, utan blir en fråga för Europakommissionen."

Hehe have fun with that. Enda sättet att få kontroll är att förbjuda den helt och det blir säkert jättepoppis.

Som jag skrev innan så är det skitlätt att kontrollera om man vill.

Permalänk
Skrivet av 1up:

Ok, fel av mig, jag läste lite snabbt och tolkade det fel när jag sedan läste inlägget jag svarade på. I regel ska man alltid gräva sig ner till botten/källan, jag var väl lite lat sähär på kvällskvisten när kaffet tappat fäste bara. Sorry.

Visst kan man bli mörkrädd när man läser nyheter som sånt här var och varannan vecka nu för tiden (som tex den här facebook nyheten) nyligen. Men ingen verkar direkt bry sig. Även om staten skulle lagstifta om att alla måste ha en spårnings-app i mobilen så skulle inte Svenska folket ens rösta upp piratpartiet till 4%.
Vad hände med alla visselblåsare, jo dom är antingen internationellt efterlysta eller så sitter dom inlåsta för resten av livet.
Det är ingen som verkar vilja argumentera mot metodernas effektivitet heller. Det spelar ingen roll ifall dom lägger alla resurser på en enda IP adress. Vill personen bakom den ip-adressen kommunicera utåt utan att dom ska kunna lyssna av det så går det. Inga problem, enigma släng dig i väggen. Där faller hela terrorist-argumentet med en gång.
Det är som att dom håller en pistol mot huvudet på dig och säger att det är lugnt, du ska ju ändå inte göra något dumt... </rant>

Tror det har att göra med att folk har gett upp också som jag sa, innan smartphonen kom så var mer folk intresserade av att behålla sitt privatliv sedan när smartphonen kom och dess appar fick man göra ett val antingen att använda telefonen och sälja sitt privatliv på köpet eller inte använda mobil. dom flesta valde att använda mobilen.

Det är bara avancerade användare som kan skapa sig adminstratör rättighetter på sin egen telefon vilket är lite lustigt...

Facebook är också en orsak... som har bidragit till att folk har delat med sig mer om sig själva...

Jag vet sedan länge att siter inkl facebook kan följa ens spår även när man är utloggad..
Dom flesta har säkert sitt google konto inloggat hela tiden i webbläsaren utan att tänka på det...
när du väl gör det så läggs all din browser aktivtet till i din profil som google bygger om dig.

Det är därför jag använder en plug so heter ghostery som just stoppar alla trackers och cookie spårning
Annars kommer du bli fullständigt kartlaggd även om du använder vpn osv..
Många av svenska myndigheter använder cookies och dom brukar varna för detta men det otäcka är ju med hjälp av kakor osv kan dom få reda på din aktivetet och surfvanor i webbläsaren... så ja... akta er för cookies..dessvärre funkar inte sidor om man stänger av dom helt ghostery funkar som så att den accepterar ingående cookie trafik men blockar utgående trafik så man lurar siterna på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Är bankerna som borde kontrolleras av EU om något om hur fan de spenderar sina pengar istället för människor. Går mer och mer emot kontrollsamhälle. Alla de lagändringar och politiska spel som sker just nu är för att höja bankernas värde i samhället. Tycker de är lite löjligt. Undrar hur många miljarder europas banker har lånat ut till ISIS, pengar som aldrig kommer att kommatillbaka till banken som VI blir tvungna att betala.

Fuck EU

Glöm inte stadsobligationer som kommer bli totalt värdelösa när länder inte längre får låna pengar för att betala sina utgifter och ränta på alla andra lån. Eller den dagen räntan röjs med dagens skulder. Vi har idag rekordlåg ränta. Big bang i slutet av vintern nästa år? Euro är dömd och kommer inom några år vara död, samma med EU.

Vart du än kollar så finns det troligen en föredetta Goldman Sachs-anställd insyltad i korruptionen eller en som nyligen blev anställd av denna bank. Revolving door...

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC-banan:

Var får dom alla dessa ideer från? Det kommer inte att göra någon som helst skillnad. Jag tror inte att terroristerna använder elektronisk valuta direkt. Handlar nog mer om kontanter. Ska vi inte sätta in GPSer i alla sedlar också när vi ändå är igång?

Vore det inte smartare att göra något som faktiskt kan göra skillnad? Grundlig kontroll vid gränserna, hårdare kontroll av vapenförsäljning till exempel?

Kommer dom "reversa" alla dessa sjuka lagar sen när ISIS är utplånat eller ska vi leva i ett samhälle utan demokrati och personlig integritet?

Man brukar förbjuda det som inte är bra men försäljning av vapen ger pengar till statskassan så det blir då automatiskt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40704:

Jasså? vad är det för tecken du pratar om?

Det är samma tecken som USA brukar se när ett oljeland inte levererar som USA vill. Väl inne i landet går det inte att hitta orsaken till att man gick in i landet men väl där så kan man se till att man får sin olja framöver.

Här är det pengar man vill ha kontroll över. Det ska helst vara alla EU:s medborgares. Så om det är något så ska man kunna ta allt utan att fråga eller ens behöva skicka någon för att hämta. Skulle EU av någon anledning behöva lite mer så går det att bara ta för sig utan att behöva fråga.
Här har vi vissa lagar som ger staten rätt att låsa enskild person samtliga tillgångar i bankerna. Det fungerar bäst när man fått bort alla kontanter och helst även typ Bitcoin, guld mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

förstår inte varför folk har problem för detta, det kommer inte påverka normal svensson

Folk har problem med det för att de använder Bitcoins till att begå kriminella handlingar på darknet. Det här är ju fan som att gnälla över att sedlar får vattenstämpel. De som gnäller mest i en sån situation är de som förfalskar pengar. Och de som gnäller mest nu är de som köper droger och annat skit med Bitcoins.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Duktigt /s

Visa signatur

Chassi:Svart Define R5, Moderkort: Gigabyte GA-970A-DS3P, Processor: FX-6300 Black edt,[B] Kylare: [/B]Hyper 212 EVO, RAM: Ballistix 2x4GB, Grafikkort: Sapphire R9 280X, Nätaggregat: CX600

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

Ok, fel av mig, jag läste lite snabbt och tolkade det fel när jag sedan läste inlägget jag svarade på. I regel ska man alltid gräva sig ner till botten/källan, jag var väl lite lat sähär på kvällskvisten när kaffet tappat fäste bara. Sorry.

Visst kan man bli mörkrädd när man läser nyheter som sånt här var och varannan vecka nu för tiden (som tex den här facebook nyheten) nyligen. Men ingen verkar direkt bry sig. Även om staten skulle lagstifta om att alla måste ha en spårnings-app i mobilen så skulle inte Svenska folket ens rösta upp piratpartiet till 4%.
Vad hände med alla visselblåsare, jo dom är antingen internationellt efterlysta eller så sitter dom inlåsta för resten av livet.
Det är ingen som verkar vilja argumentera mot metodernas effektivitet heller. Det spelar ingen roll ifall dom lägger alla resurser på en enda IP adress. Vill personen bakom den ip-adressen kommunicera utåt utan att dom ska kunna lyssna av det så går det. Inga problem, enigma släng dig i väggen. Där faller hela terrorist-argumentet med en gång.
Det är som att dom håller en pistol mot huvudet på dig och säger att det är lugnt, du ska ju ändå inte göra något dumt... </rant>

Vi har ett exempel med svenska sjöfartsverket. En båt gick på grund pga att ett grund inte fanns på sjökortet. Verket hävdade att de inte kände till grundet och det går inte att mäta djupet varje millimeter så alla godtog det. Lite senare under rättegången så kom det fram mätningar som visade att verket kände till grundet och de blev då ersättningsskyldiga(hur nu ett statligt verk kan bli det).
Den person som lämnat uppgifterna fick sen ny tjänst. Han blev fyrvaktare på en mindre ö och fick resten av sin anställning bo för sig själv. Ett alternativ till fängelse. Förmodligen bara staten som kan göra så.
Så jag röstar inte för central styrning av mina tillgångar.

Permalänk
Medlem

Härligt att byråkraterna ger sig på allt som de inte förstår med släggan.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Hur mycket det gör emot terrorism kan diskuteras men tycker det är jättebra initiativ att försöka få lite mer kontroll på hittepå-skräpet.

Det är nog mindre om kontroll och mer att bankerna förlorar på om det skulle börja användas mera.

Permalänk
Medlem

Med risk för att låta konspirationsteoretisk; surfar man på dyningarna från Paris-attentaten för att få till skott övervakning och kontrollsystem man från makthavarhåll länge velat ha av diverse olika skäl, men som man aldrig hade fått folkligt stöd för tidigare?

Förslagen är inte precis några nyheter, och åtgärdernas effektivitet när det kommer till att förhindra terrorattentat tycks i bästa fall vara begränsad.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av 1up:

Varför får man känslan av att alla nya idéer som dyker upp nu i samband med terror-attentaten är saker som legat på en hylla och bara väntat på att de ska dyka upp någon långsökt anledning till att de ska införas. Allt hamnar i slutändan om pengar.
Hur många banker och myndigheter är de som förlorar på att folk handlar med bit-coin - en hel del.
Hur många är det som tjänar på att starta upp en övervakningsmyndighet som kostar x antal miljarder per år.
</foliehatt>

Helt riktigt. "Ja vi kan inte få igenom dessa kontrollgrejerna nu, men så fort en stor terrorgrej händer så dåjävlar!"

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Finns tecken på att ISIS faktiskt sitter på en del bitcoin så det är inte helt taget ur luften. Om du sen läser längre än rubriken så ser du att det gäller väldigt mycket mer än bara just bitcoin. Det är bara en liten del men av någon anledning valde Sweclockers att använda det i rubriken.

"strengthen controls of non-banking payment methods such as electronic/anonymous payments and virtual currencies and transfers of gold, precious metals, by pre-paid cards."

Tack för den... Läste såklart artikeln, och skrev "Tror inte terroristerna använder elektronisk valuta direkt" och inte "bitcoins". Nämnde faktikst inte bitcoins någonstanns alls i min text så jag vet inte riktigt var du fick det ifrån

Sen överdrev jag i min text, troligtvis finns det terrorister som handlar med elektronisk valuta, tex om man behöver flytta pengar genom länder. men jag har svårt för att se att en stor del av transaktionerna görs så. Antagligen använder dom kontanter. Eller som du citerade guld och andra ädelmetaller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon40704:

USA finansierar ISIS mer än vad bitcoins marketcap är för att få bort Assad men ändå är det bitcoin är felet.. haha jo ok

Förövrigt är bitcoins inte ens anonymt - om något är det nog det absolut sämsta man kan använda för att tvätta pengar eftersom allting loggas online av flera tusen personer.

http://www.nasdaq.com/article/the-european-crackdown-on-bitco...

Ironin i det här är oslagbar.

Som allting annat är detta ett fuffens från bankerna. De har inte lika bra kontroll (om någon) över bitcoin så de vill bekämpa det. De flesta med pengar är nog för giriga för att bry sig om samhället.

Permalänk
Medlem

@OC-banan: Men nu var det ju BitCoin ISIS hade. Ska han inte få skriva det enbart för att du inte nämnde just det?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

@OC-banan: Men nu var det ju BitCoin ISIS hade. Ska han inte få skriva det enbart för att du inte nämnde just det?

Men herregud, läste du ens vad jag och han skrev? Trolling much?

Ifall du var seriös så: Hans text var alltså ett svar till något jag skrivit tidigare, där han påstodd att jag inte läst mer än rubriken för att det inte endast var bitcoins dom använde utan andra saker också. Och där jag svarade tillbaka att jag skrev "elektronisk valuta". alltså väldigt många olika betalsätt och inte alls bara bitcoins..

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC-banan:

Men herregud, läste du ens vad jag och han skrev? Trolling much?

Ifall du var seriös så: Hans text var alltså ett svar till något jag skrivit tidigare, där han påstodd att jag inte läst mer än rubriken för att det inte endast var bitcoins dom använde utan andra saker också. Och där jag svarade tillbaka att jag skrev "elektronisk valuta". alltså väldigt många olika betalsätt och inte alls bara bitcoins..

På vilket sätt skulle han trolla? Du ifrågasatte varför Zotamedu nämnde Bitcoin, vilket han såklart gjorde för att du skrev att du inte trodde de använde elektronisk valuta och han korrigerade dig inte bara i sakfrågan utan var också vänlig nog att vara lite mer detaljerad i vad för elektronisk valuta det finns källa på att de använt. Ditt ifrågasättande av det är irrelevant såvida du inte anser att Bitcoin inte ingår i "elektronisk valuta". Jag ser inget trollande alls BlackBirds inlägg, men däremot såg det ut som du försöker bortförklara dig lite.

Permalänk
Medlem

@Evil Peter:

Nej han var inte "också vänlig nog att vara lite mer detaljerad i vad för elektronisk valuta det finns källa på att de använt". Han citerade vad EU vill stärka lagarna mot. Vilket är mycket mer än bara bitcoins, vilket Zotamedu där citerade. Men sa att jag endast skrev om. Vilket jag ej gjorde.

"Ditt ifrågasättande av det är irrelevant såvida du inte anser att Bitcoin inte ingår i "elektronisk valuta"."
Det är klart det är relevant då Zotamedu påpekade MIG att jag inte hade läst mer än rubriken pga att det inte bara är bitcoins det gäller utan annat också (inklusive annan elektronisk valuta)! Och då svarade jag honom att han har fel för jag skrev inte bara bitcoins, jag skrev elektronisk valuta.. Medan han säger att jag bara skrev om bitcoins.. Det är ju precis det jag försökte förklara för honom att jag INTE skrev. så hur tusan skulle det vara irrelevant? Ja bitcoins är en slags elektronisk valuta, men det jag försöker förklara nu för dig är att HAN skrev att JAG bara nämnde bitcoins. Vilket jag försöker förklara att jag INTE gjorde. Jag tog upp ALL elektronisk valuta när han påpekade att jag bara tog upp bitcoins.

Ska också ge en sammanfattning:
Jag - "Jag tror inte att terroristerna använder elektronisk valuta direkt."

Zotamedu - "Om du sen läser längre än rubriken så ser du att det gäller väldigt mycket mer än bara just bitcoin. Det är bara en liten del men av någon anledning valde Sweclockers att använda det i rubriken.

Jag - "Tack för den... Läste såklart artikeln, och skrev "Tror inte terroristerna använder elektronisk valuta direkt" och inte "bitcoins". Nämnde faktikst inte bitcoins någonstanns alls i min text så jag vet inte riktigt var du fick det ifrån"

Citatet från artikeln - "strengthen controls of non-banking payment methods such as electronic/anonymous payments and virtual currencies and transfers of gold, precious metals, by pre-paid cards."

Jag vet inte vad det är som händer här om ni försöker trolla eller bara inte läst vad vi skrivit från början. Men jag orkar inte argumentera/förklara något mer. Så ha en bra dag på er allihop! puss puss