Stefan Löfven nämner tre åtgärder för att bekämpa terrorister

Permalänk

Skulle vi inte öppna våra hjärtan eller vad var det pajjasen från Täby sa?

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7900X3D | Asus ROG Strix X670E-E Gaming | Corsair DDR5 6000MHz CL30 Dominator Platinum RGB 32GB |
| Asus Geforce RTX 4090 ROG Strix Gaming OC | Samsung 990 Pro 2TB | Seasonic Prime TX 1000W |
| Creative Sound Blaster X4 | Asus ROG Hyperion GR701 |

Permalänk
Medlem

@KingCobra:
Ingen finländare som begått terroristdåd i Sverige säger du, någon källa på det? Terrorism i Sverige har i huvudsak begåtts av politiska extremister (även om det mycket väl kan ändras de kommande åren), och svenskar med finlänskt ursprung är väl inte mindre troliga att ingå i dessa grupperingar som andra svenskar.

Ska vi låta oss påverkas så mycket av rädsla för terrorister borde väl vi ta och stänga gränsen till Norge och stoppa all invandring därifrån. Breivik dödade väl ensam fler skandinaver än samtliga Syriska terrorister gjort tillsammans...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av metaljohan:

NSA, FRA eller vad fan dom nu heter får mer än gärna läsa min mail, lyssna på mig när jag pratar med polarna i mobilen eller vad det nu kan vara. Jag har precis inget att dölja. Det verkar vara folk som har något att dölja som är oroliga och står med megafon och skriker ut att storebror kommer och tar dig. Har du inget fuffens för dig som är kriminellt så behöver du fan inte bry dig ett skit. Mer massövervakning åt folket.

Ondskan segrar genom att goda människor inte gör något.

Jag antar att du vill att vi avskaffar religionsfriheten eftersom du ändå är ateist, eller pressfriheten eftersom du inte är journalist?
Om du inte har något emot övervakning kan du väl skicka dina telefonbilder, sms och email i ett pm här här, du har ju ändå inget att dölja?

Permalänk
Medlem

Öppna hjärtan? Vad leder det till egentligen? än att Svenska folket blir utnyttjade?
Jag har hört från en vis man att dom snällaste personerna kommer sist. Jag är en snäll person men jag har gränser och det verkar inte regeringen ha.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Om du inte har något emot övervakning kan du väl skicka dina telefonbilder, sms och email i ett pm här här, du har ju ändå inget att dölja?

Ta av dig foliehatten. Vad tror du FRA skulle göra med mina mail med lösenord till olika sajter som dustinhome t.ex. Skulle dom beställa datorprylar till FRA och låta mig betala eller?

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7900X3D | Asus ROG Strix X670E-E Gaming | Corsair DDR5 6000MHz CL30 Dominator Platinum RGB 32GB |
| Asus Geforce RTX 4090 ROG Strix Gaming OC | Samsung 990 Pro 2TB | Seasonic Prime TX 1000W |
| Creative Sound Blaster X4 | Asus ROG Hyperion GR701 |

Permalänk
Medlem

Bara jag som tänker på folk som spelar Cs?

- Du, jag plantar bomben här då.
- Bra, nu jävlar ska de sprängas!

Ingen?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Vilket jävla skämt. I Sverige skrattar alla åt Finland? Jo men tjena. Finland, en majoritet av svenskarna och resten av världen skrattar åt Sverige och det sinnessjuka och självdestruktiva beteende vår regering ägnat sig åt. Finland behöver inte "boosta" några tillkortakommanden eftersom det är en stigande nation som bland annat har världens bästa utbildning. Detta samtidigt som Sverige sänks allt längre ner av landsförrädare såsom Löfven och de sanslöst korkade individer som fortfarande stöder detta vansinne.

kul å höra.. mycket bra argument.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Är det därför du fäller en sådan onödig kommentar istället för att kommentera och argumentera istället? Varför ett sådant vänsterbeteende?

För att det inte går att argumentera mot rena felaktigheter om personen är fundamentalist. Det kastas ut "fakta" till höger och vänster utan att folk ens verkar reflektera över att det är deras egna åsikter och rädslor de talar om, inte verkligheten.

Att någon, fortfarande, kan dra fram ett slitet argument som "bidragsflyktingar" gör mig bara ledsen, det är för korkat och det var för korkat redan för fem år sen. Om man, trots sin tillgång till internet och alla möjligheter att faktiskt granska artiklar källkritiskt ändå sväljer allt som Dagerman och gänget pumpar ur sig så är man långt bortom all räddning och tyvärr lite för korkad för sitt eget bästa. Inget jag kan säga kommer ändra det eftersom man inte är beredd att omvärdera sin fundamentalistiska tro, lite på samma sätt som Daeshs stollar.

Sverige står inte inför ruinens brant, vi lever inte i ett otryggt land, vi är inte "snart minoritet i vårat eget land" och Sverige är inte på väg att bli en muslimsk stat. Om du tror på någon av dessa stolligheter så har du fel.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av metaljohan:

Ta av dig foliehatten. Vad tror du FRA skulle göra med mina mail med lösenord till olika sajter som dustinhome t.ex. Skulle dom beställa datorprylar till FRA och låta mig betala eller?

Jag bryr mig inte om dina lösenord. Skicka några bilder, mejl eller sms från din telefon istället. När du tillåter företag och myndigheter detta hela dagarna är det väl inget fel att jag kollar på dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Det där är ett enormt lustigt inlägg med tanke på att sveriges största invandringsgrupp är finnar. Finnar som bland annat härstammar från de som flydde hit eller skickades som barn pga. pågående krig i hemlandet. Halv mille säger du? Ganska nära antalet finländare som lever i sverige just nu! Men jag antar att du inte skrattar åt oss för att vi hjälpte dina landsmän på ett så pass liknande sätt?

Hade inte finnarna stoppat ryssen hade väl putin varit statsminister här nu

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Hade inte finnarna stoppat ryssen hade väl putin varit statsminister här nu

Ser inga problem med det. Putin är gryym.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Jag bryr mig inte om dina lösenord. Skicka några bilder, mejl eller sms från din telefon istället. När du tillåter företag och myndigheter detta hela dagarna är det väl inget fel att jag kollar på dem?

Jämför du privatpersoner med statliga säkerhetsoganisationer så är du ju ute och seglar. Skulle gärna skicka hela min mobils innehåll till FRA men absolut inte till dig.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7900X3D | Asus ROG Strix X670E-E Gaming | Corsair DDR5 6000MHz CL30 Dominator Platinum RGB 32GB |
| Asus Geforce RTX 4090 ROG Strix Gaming OC | Samsung 990 Pro 2TB | Seasonic Prime TX 1000W |
| Creative Sound Blaster X4 | Asus ROG Hyperion GR701 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonkeN:

här i finland så skrattar alla åt sverige... speciellt när stads ministern ber om hjälp från andra länder.. ja fyfan va glad jag är att vara finne och inte svenne.. såg att tyskland hade sakt att dom skulle ta emot 3-40 tusen flyktingar på ett år! redan nu ha väll sveriges befolkning ökat med sisådär en halv mille... pinsamt.. man ska först ta han om sina egna innan man ska spela hjälte och hjälpa dom andra...

Har ärligt talat inte inte koll på exakta nummer, men Tyskland är väl ändå det land i världen (Europa iaf) som tar/planerar/planerade att ta emot flest flyktingar?

Vart kommer 3-40k ifrån?

https://en.wikipedia.org/wiki/Refugees_of_the_Syrian_Civil_Wa...

Verkar uppskatta det till 200k för två månader sedan, tror mig ha sett siffrorna 600-800k nånstans, samtidigt som jag tror jag såg att Sverige låg någonstans mellan 100-200k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Nej detta är inte nån lösning på nåt enligt mig, man får ta in så många man KAN ta hand om, simple!

har du hört om några ensam komna stackars flickor, Nä stäng gränsen,inför dna fingeravtryck mm

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Och hur definierar man det? Så många man kan ta hand om utan att välfärden blir lidande? Eller så många man "kan" ta hand om utan att svenskar påverkas det minsta?

I grunden blir det en fråga om hur mycket man är redo att offra för att andra människor ska få det bättre.
Personligen är jag också för att färre ska fly till sverige, men av helt andra anledningar. De allra flesta med den åsikten säger något i stil med, tänk på våra pensionärer eller våra arbetslösa etc. Det är ren egoism, då även den allra fattigaste och mest miserabla svensken har det långt mycket bättre än syrier som flyr och då är det viktigt att vi betonar syrier.

Jag anser att färre borde fly eftersom vi inte kan ge dem det rättvisa liv som de och deras framtida barn har rätt till som människor i dagens samhälle. Markant skillnad.

tyvärr är det inte de som verkligen behöver hjälp som är på flykt

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Inget jag kan säga kommer ändra det eftersom man inte är beredd att omvärdera sin fundamentalistiska tro, lite på samma sätt som Daeshs stollar.

Sverige står inte inför ruinens brant
Rår lite grann på vad du menar. Vi tar ju lån för att finanserna flyktningarna. Statsskuld ökar. Kommunerna säger att dom inte har råd.

vi lever inte i ett otryggt land
Polisen har ju några "no-go" zoner. Är det för att det är tryggt i dessa zoner så dom inte behövs där?
Är det därför Säpo höjer hotnivån?

Vi är inte "snart minoritet i vårat eget land"
Detta har väl tagits lite bakom bakfoten om jag finns det rätt. Var det inte Tino som sa något liknande att OM flyktningsströmmen försätter som den gör så är vi minoritet i vårat land inom 10-15år.
https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/101531675857782...
Där fick han ju snabbt mothugg av massa vänsterfolk som sa att flyktningsströmmen inte skulle hålla i sig och att den skulle minska men det har den ju inte gjort än så länge, först nu när vi har infört gränskontroller.
Det är lätt att göra som du att plocka ur saker ur sitt sammanhang.

Jag tycker du ska ta till dig lite av det jag har citerat. Kanske granska dina källor noggrannare. Istället för att kasta sten i glashus.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Sverige står inte inför ruinens brant
Rår lite grann på vad du menar. Vi tar ju lån för att finanserna flyktningarna. Statsskuld ökar. Kommunerna säger att dom inte har råd.

Alla länder har lån, att vi skulle ta lån för att finansiera flyktingar (och inte säg, SD's partibidrag?) är skitsnack.

Citat:

vi lever inte i ett otryggt land
Polisen har ju några "no-go" zoner. Är det för att det är tryggt i dessa zoner så dom inte behövs där?
Är det därför Säpo höjer hotnivån?

Backa upp att det finns områden dit polisen inte åker med bevis tack. Att SÄPO höjer nivån har att göra med att hela europa gör det, det är inget svenskt problem. Det gör heller inte Sverige till ett otryggt land, skulle du känna dig tryggare i Afrika, Mellanöstern, Ryssland/Asien, USA eller i resten av Europa?

Citat:

Vi är inte "snart minoritet i vårat eget land"
Detta har väl tagits lite bakom bakfoten om jag finns det rätt. Var det inte Tino som sa något liknande att OM flyktningsströmmen försätter som den gör så är vi minoritet i vårat land inom 10-15år.
https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/101531675857782...
Där fick han ju snabbt mothugg av massa vänsterfolk som sa att flyktningsströmmen inte skulle hålla i sig och att den skulle minska men det har den ju inte gjort än så länge, först nu när vi har infört gränskontroller.
Det är lätt att göra som du att plocka ur saker ur sitt sammanhang.

Tino plockar fritt saker ur sina sammanhang, förstår inte hur du menar att jag gjort det?

Citat:

Jag tycker du ska ta till dig lite av det jag har citerat. Kanske granska dina källor noggrannare. Istället för att kasta sten i glashus.

Right back at 'ya.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av e1m1:

Det där är ett enormt lustigt inlägg med tanke på att sveriges största invandringsgrupp är finnar. Finnar som bland annat härstammar från de som flydde hit eller skickades som barn pga. pågående krig i hemlandet. Halv mille säger du? Ganska nära antalet finländare som lever i sverige just nu! Men jag antar att du inte skrattar åt oss för att vi hjälpte dina landsmän på ett så pass liknande sätt?

Jag tror och hoppas att han är i minoritet här på Åland om att "skratta" åt er.

Jag vet mycket väl om vad Sverige gjorde för mina landsmän under krigen och det ska ni ha en eloge för. Man måste väl för f*n hjälpa folk i nöd.
Tack för mig.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

De flesta dåden har dock skett av folk som levt i europa väldigt länge eller är födda här.

Grejen är väl också att finnar är väl mer kända för att gilla knivar.. blir inga massmord då.
Dock har det skett knivdåd både här och där i detta land, av finnar.

Vapen som vapen, tycker jag, men vissa är mer effektiva.. Sen i vilken situation de används.
Att döda en annan människa är fel, oavsett om det är religöst, politiskt, hämd eller vad det nu skulle kunna vara.

Det står även i Koranen, vilket dessa människor borde veta. Men nu finns det alltid folk som vill tolka den på sitt eget sätt, t.ex. för att sätta en politisk agenda.
I fallen med Al Qaida och IS, så vill de ha en "sann Islamisk stat" i den muslimska världen. Det innebär att den ska vara fri från all inblandning från västländerna och ett införande av sharialagar. För att komma dit vänder och vrider de på Koranens budskap och anser sig ha rätt attt begå mord och till och med massmord, på alla som motsätter sig deras tolkning av den..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Alla länder har lån, att vi skulle ta lån för att finansiera flyktingar (och inte säg, SD's partibidrag?) är skitsnack.

Vad har SD med detta att göra? Du använder en väldigt konstig argumentationsteknik.
https://www.avanza.se/placera/telegram/2015/09/11/ekofin-sver...
http://www.dn.se/nyheter/sverige/regeringen-behover-lana-for-...
Förövrigt så tar man pengar från biståndet.

Citat:

Backa upp att det finns områden dit polisen inte åker med bevis tack. Att SÄPO höjer nivån har att göra med att hela europa gör det, det är inget svenskt problem. Det gör heller inte Sverige till ett otryggt land, skulle du känna dig tryggare i Afrika, Mellanöstern, Ryssland/Asien, USA eller i resten av Europa?

Det är ganska vida känt och är inte direkt svårt att finna men jag skickar med en länk. Att hela Europa höjer säkerhetsnivån gör inte Sverige säkrare. Som sagt var man kan inte bara påstå att Sverige är ett tryggt land och säga att alla andra som säger något annat har fel. Det beror helt på mot vad man jämför med.
http://www.svd.se/55-no-go-zoner-i-sverige

Citat:

Tino plockar fritt saker ur sina sammanhang

Är du seriös?

Citat:

Right back at 'ya.

Ehm nej? Jag kastar inte sten i glashus. Du kanske bör uppdatera dig istället.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Stefan löfven säger nu på presskonferensen live tre åtgärder för att bekämpa terrorister: Utreda ökade befogenheter att övervaka krypterad kommunikation som exempelvis Skype och Viber.

Vad tror ni, är det rätt väg att gå? Vad för konsekvenser tror ni det kommer ge för oss andra?

Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21792719.ab

Edit:

Jag tänker, att dessa befogenheter kan komma att missbrukas och hota yttrandefriheten

Paris, London, Madrid, USA m fl. är lysande exempel på att ökad övervakning varken hindrar eller minskar antalet brott.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sithson:

Paris, London, Madrid, USA m fl. är lysande exempel på att ökad övervakning varken hindrar eller minskar antalet brott.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja. Har du tillgång till något konkret exempel. Artikel eller liknande? Jag vill minnas att jag läst något liknande men kommer ej ihåg vart.

Mvh

Permalänk
Medlem

De kan väl få övervaka min skypekonversation bäst de vill.. Det ända som sägs är ändå "Rusha B", "Han är A platå" etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Vad har SD med detta att göra? Du använder en väldigt konstig argumentationsteknik.
https://www.avanza.se/placera/telegram/2015/09/11/ekofin-sver...
http://www.dn.se/nyheter/sverige/regeringen-behover-lana-for-...
Förövrigt så tar man pengar från biståndet.

Jag använde en annan del av statsfinansen som ett exempel. Att Sverige lånar pengar är inte konstigt eller något nytt för flyktingkrisen. Samtidigt kan man lika gärna se det som att vi lånar pengar för att betala för något annat i budgeten, som partibidrag t.ex, för pengarna kommer ur samma pool. Den enda skillnaden är att det var oförutsedda utgifter. Alltså blir det fel att tala om att lån är något begränsat till just flyktingkostnader.

Skulle vi komma åt alla skattesmitande svenskar som skattar i typ Schweiz men bor i Sverige skulle vi definitivt inte behöva ta lånet just nu, vi kan lika gärna säga att vi behöver låna för att täcka upp för deras uteblivna skatteintäkter.

Citat:

Det är ganska vida känt och är inte direkt svårt att finna men jag skickar med en länk. Att hela Europa höjer säkerhetsnivån gör inte Sverige säkrare. Som sagt var man kan inte bara påstå att Sverige är ett tryggt land och säga att alla andra som säger något annat har fel. Det beror helt på mot vad man jämför med.
http://www.svd.se/55-no-go-zoner-i-sverige

Haha, Gudmundsson. Vad kommer näst? Birro? Har du ens läst artikeln? Han insinuerar att det finns "no-go" zoner men erkänner själv att det faktiskt inte är sant utan något som han själv väljer att kalla det. Du måste ha bättre på fötterna om du vill försöka göra nåt liknande yvigt uttalande.

Ja, det beror på vad man jämför med, självklart. Det är ju PRECIS det jag menar. Sverige är ett tryggt land jämfört med nästan alla andra länder, hur fan kan man då försöka påstå något annat utan att skämmas?

Citat:

Är du seriös?

Ehm nej? Jag kastar inte sten i glashus. Du kanske bör uppdatera dig istället.

Mjo, det gör du, iaf genom att försöka hävda att jag gör det och sen komma med propagandaskräp som "bevis".

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av metaljohan:

Jämför du privatpersoner med statliga säkerhetsoganisationer så är du ju ute och seglar. Skulle gärna skicka hela min mobils innehåll till FRA men absolut inte till dig.

Varför inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Ja. Har du tillgång till något konkret exempel. Artikel eller liknande? Jag vill minnas att jag läst något liknande men kommer ej ihåg vart.

Mvh

Ska kolla, sitter på bussen.
När svenska myndigheter fått frågan om att peka på en direkt händelse vid vilken massövervakningen lett dem till skurkarna har de hittills inte lyckats svara.

Det har hittills varit hederligt polisiärt arbete och punktbevakning som burit frukt för dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sithson:

Det har hittills varit hederligt polisiärt arbete och punktbevakning som burit frukt för dem.

?

Vad har du fått det ifrån?

Citat:
Europeiska säkerhetstjänster avslöjade terrorplanerna mot Sverige, uppger flera källor till TT. Krypterad kommunikation mellan Sverige och Mellanöstern ska tyda på att Mutar Muthanna Majid inte har agerat ensam, enligt samma källor.

http://www.svd.se/polisen-bilden-kan-vara-till-nytta

Förhoppningsvist så har dessa säkerhetstjänster även knäckt krypteringen!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jag använde en annan del av statsfinansen som ett exempel. Att Sverige lånar pengar är inte konstigt eller något nytt för flyktingkrisen. Samtidigt kan man lika gärna se det som att vi lånar pengar för att betala för något annat i budgeten, som partibidrag t.ex, för pengarna kommer ur samma pool. Den enda skillnaden är att det var oförutsedda utgifter. Alltså blir det fel att tala om att lån är något begränsat till just flyktingkostnader.

Det är ganska nytt för flyktningskrisen jo. Problemet är också att i denna flyktningskris att det tas pengar från annat som bistånden vilket jag även skrev tidigare men du läser mellan raderna.

Citat:

Skulle vi komma åt alla skattesmitande svenskar som skattar i typ Schweiz men bor i Sverige skulle vi definitivt inte behöva ta lånet just nu, vi kan lika gärna säga att vi behöver låna för att täcka upp för deras uteblivna skatteintäkter.

Så därför ska vi låna för att vi inte kommer åt dom? Du vet väl om att efter 7 år så är knappt hälften av alla invandrare i arbete. Invandringen är inte lönsam.
http://www.tino.us/2014/06/skrona-att-invandrare-kommer-i-arb...

Citat:

Haha, Gudmundsson. Vad kommer näst? Birro? Har du ens läst artikeln? Han insinuerar att det finns "no-go" zoner men erkänner själv att det faktiskt inte är sant utan något som han själv väljer att kalla det. Du måste ha bättre på fötterna om du vill försöka göra nåt liknande yvigt uttalande.

Det är inget fel på per Gudmundsson? Spelar ju ingen roll vad man vill kalla det. Det är fortfarande områden polisen, ambulansen och brandkåren inte åker in själva utan assistans. Varför skulle jag inte läsa en artikel jag länkar?
Jag har iaf något att komma med medan nu bara kommer med dina personliga åsikter, vilket inte säger någonting.

Citat:

Ja, det beror på vad man jämför med, självklart. Det är ju PRECIS det jag menar. Sverige är ett tryggt land jämfört med nästan alla andra länder, hur fan kan man då försöka påstå något annat utan att skämmas?

Mjo, det gör du, iaf genom att försöka hävda att jag gör det och sen komma med propagandaskräp som "bevis".

Och ännu en gång denna dåliga argumentationsteknik. På detta vis vinner du aldrig några debatter.
Jag tror många ser Sverige som mindre tryggt nuförtiden än för säg 10 år sedan. Med ISIS-anhängare som finns i Sverige(Varav Göteborg är det största nästet), Ett förberedande till terrordåd i Stockholm, Självmordsbombaren i Stockholm, 2st terrordåd i Paris.
Att säga att "folk" har fel för att dom ser Sverige som otryggt är bra naivt. Att sedan bara säga något sådant som detta du skrev:

Sverige står inte inför ruinens brant, vi lever inte i ett otryggt land, vi är inte "snart minoritet i vårat eget land" och Sverige är inte på väg att bli en muslimsk stat. Om du tror på någon av dessa stolligheter så har du fel.

Du kanske inte tycker det men det betyder inte att andra har fel. Jag själv skulle inte bli förvånad ifall vi skulle stänga gränserna. Det ryktas om det och det kan jag förstå med tanke på hur läget ser ut i Sverige just nu.

Jag kommer inte med något propagandaskräp. Du kommer dock bara med dina personliga åsikter och allmänna påhopp. Det började med ditt första inlägg där du "bashade" nivån på inläggen men själv håller en väldigt låg nivå. Varav att kasta sten i Glashus. Tänk på det.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Dom som vill fortsätta ha krypterad kommunikation bör använda mjukvara som endast är helt öppen och fri. Skype är proprietärt och kan lätt avlyssnas med bakdörrar. Som med Dropbox som tydligen har en dekrypteringsnyckel för alla Dropboxar.

Yttrandefriheten är redan begränsad. Den är begränsad med att om man säger något som inte är korrekt så kan människor gå upp i en gigantisk känslobomb eller kanske snart i framtiden anmäla dessa tankebrott. Påminner om kommunistiska länder där befolkningen höll koll på varandra och anmälde varandra till underrättelsetjänster. Då försvann folk, idag hängs dom ut i massmedia, förlorar vänner, inkomst, arbete.

Vilka är terroristerna egentligen? Det är intressant att läsa vad foliehattar skriver men det dom skriver verkar följa ett mönster. Det var en övning på liknande händelse samma dag och det fanns några som fick varningar i förväg att något skulle hända. Ett mönster som tydligen följer 9/11, Oklahoma, Oslo och nu Parisattacken. Om dessa teorier stämmer vet jag inte men när mönster visar sig blir jag intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Det är ganska nytt för flyktningskrisen jo. Problemet är också att i denna flyktningskris att det tas pengar från annat som bistånden vilket jag även skrev tidigare men du läser mellan raderna.

https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/statsskulden/Fakta_...

Där kan du läsa lite om hur vår skuldsituation ser ut. Att det skulle vara ett nytt fenomen att staten lånar pengar för sina finanser vet jag inte riktigt hur du får ihop?

Citat:

Så därför ska vi låna för att vi inte kommer åt dom? Du vet väl om att efter 7 år så är knappt hälften av alla invandrare i arbete. Invandringen är inte lönsam.
http://www.tino.us/2014/06/skrona-att-invandrare-kommer-i-arb...

Jag har aldrig kallat invandring lönsamt, vet inte varför du drar upp det? Ska vi börja debattera palestinakrisen också?

Citat:

Det är inget fel på per Gudmundsson? Spelar ju ingen roll vad man vill kalla det. Det är fortfarande områden polisen, ambulansen och brandkåren inte åker in själva utan assistans. Varför skulle jag inte läsa en artikel jag länkar?
Jag har iaf något att komma med medan nu bara kommer med dina personliga åsikter, vilket inte säger någonting.

Inga fel på Gudmundsson? En man som själv beskriver sin egen blogg så här:

Citat:

Min blogg riktar sig till en snäv målgrupp intresserad av kontraterrorism, islamistiska frågor, jihadister och andra religiösa frågor.

Han är många saker men objektiv är inte en av dem. Han, Tino och Birro är väl de främsta propagandisterna för SD som inte (än) förklarat sig bruna.

Sen väntar jag fortfarande på bevis på att polisen har "no-go" zoner i Sverige, du påstod det. Bevisa det nu.

Citat:

Och ännu en gång denna dåliga argumentationsteknik. På detta vis vinner du aldrig några debatter.
Jag tror många ser Sverige som mindre tryggt nuförtiden än för säg 10 år sedan. Med ISIS-anhängare som finns i Sverige(Varav Göteborg är det största nästet), Ett förberedande till terrordåd i Stockholm, Självmordsbombaren i Stockholm, 2st terrordåd i Paris.
Att säga att "folk" har fel för att dom ser Sverige som otryggt är bra naivt. Att sedan bara säga något sådant som detta du skrev:

Dålig argumentationsteknik? Om något så är det du som är demagog, som försöker klistra argument på mig som jag aldrig sagt, som försöker presentera åsikter som fakta och som försöker (inte värst framgångsrikt) använda dig av härskartekniker. Eristik, Schopenhauer hade varit stolt.

Många tycker säkert att Sverige var tryggare för 10 år sen, det betyder inte att det är sant.

https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/mord-och-drap.html

Nämen? Trots ökad befolkning och invandring så har dödligt våld inte ökat? Snarare tvärt om? Skillnaden, om något, är medias intresse av att skriva om det. Som den här snubben i Boliden, det har varit rätt enorm mediebevakning, varför kan man undra? Vore det inte intressantare att tala om något som faktiskt utgör en reell risk för alla svenskar, trafiken t.ex? Eller den psykiska ohälsan? Men det är ju ju inte lika smaskiga nyheter...

Citat:

Sverige står inte inför ruinens brant, vi lever inte i ett otryggt land, vi är inte "snart minoritet i vårat eget land" och Sverige är inte på väg att bli en muslimsk stat. Om du tror på någon av dessa stolligheter så har du fel.

Du kanske inte tycker det men det betyder inte att andra har fel. Jag själv skulle inte bli förvånad ifall vi skulle stänga gränserna. Det ryktas om det och det kan jag förstå med tanke på hur läget ser ut i Sverige just nu.

Jag kommer inte med något propagandaskräp. Du kommer dock bara med dina personliga åsikter och allmänna påhopp. Det började med ditt första inlägg där du "bashade" nivån på inläggen men själv håller en väldigt låg nivå. Varav att kasta sten i Glashus. Tänk på det.

Snyggt försök, men det är du som bara lyckats skaka fram folk som tycker saker för att stödja din tes, det räcker inte. Presentera bevis på att det faktiskt är reella risker vi talar om och inte bara egoism och brist på empati hos svenska folket.

Keep trying.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW