Permalänk
Medlem

Bluescreen efter städning

Hej!

Fick igår för mig att städa min dator för första gången, (köpt 2012). Dammsög chassits "golv", samt blåste (med munnen) rent damm från CPU-fläkten och GPU-fläktarna. Efter jag kopplat in allt som vanligt igen startade jag datorn och CS:GO och fick en bluescreen utan felkod. När jag sedan startade upp datorn igen kändes allting laggigt och efter ca 10-15 fick jag samma bluescreen igen (utan att göra något på datorn). Efter flera timmars googlande provade jag att starta datorn utan grafikkortet inkopplat och nu stängs datorn av oväntat fast utan någon bluescreen. Någon som har några förslag på vad som kan vara fel?

Mina specs:
Operativsystem: Microsoft Windows 10 Home
Processor: Intel Core i5 3570K
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: MSI Z77A-G43
Minne: 1x 8 GB Corsair Vengeance 1 600 MHz
Grafikkort: MSI Radeon HD 78xx
Hårddisk: Seagate Barracuda 7200 1TB
Nätaggregat:Fractal Design Integra 500 W
Temperaturer: Runt 25 grader i chassit

Tack på förhand!

Permalänk

Du ska ALDRIG dammsuga i en dator, skapar alldeles för mycket statisk elektricitet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RatusDesigns:

Du ska ALDRIG dammsuga i en dator, skapar alldeles för mycket statisk elektricitet!

Tack för snabbt svar. Är medveten om det men trodde ej det skulle vara någon fara att suga upp några dammråttor från golvet...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RatusDesigns:

Du ska ALDRIG dammsuga i en dator, skapar alldeles för mycket statisk elektricitet!

Tror jag har lyckats hitta problemet. Tankade HWMonitor och upptäckte att min CPU ligger på nästan 100 grader på alla kärnor när jag startar ett program, måste väl vara fläkten som fått stryk då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ahl1n:

Hej!

Fick igår för mig att städa min dator för första gången, (köpt 2012). Dammsög chassits "golv", samt blåste (med munnen) rent damm från CPU-fläkten och GPU-fläktarna. Efter jag kopplat in allt som vanligt igen startade jag datorn och CS:GO och fick en bluescreen utan felkod. När jag sedan startade upp datorn igen kändes allting laggigt och efter ca 10-15 fick jag samma bluescreen igen (utan att göra något på datorn). Efter flera timmars googlande provade jag att starta datorn utan grafikkortet inkopplat och nu stängs datorn av oväntat fast utan någon bluescreen. Någon som har några förslag på vad som kan vara fel?

Mina specs:
Operativsystem: Microsoft Windows 10 Home
Processor: Intel Core i5 3570K
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: MSI Z77A-G43
Minne: 1x 8 GB Corsair Vengeance 1 600 MHz
Grafikkort: MSI Radeon HD 78xx
Hårddisk: Seagate Barracuda 7200 1TB
Nätaggregat:Fractal Design Integra 500 W
Temperaturer: Runt 25 grader i chassit

Tack på förhand!

För det första, du ska ALDRIG ALDRIG dammsuga i en dator. Blås helst med tryckluft. Har du en kompressor i till ex garagetckan du använda den till att blåsa rent datorn. /dennis

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ahl1n:

Tror jag har lyckats hitta problemet. Tankade HWMonitor och upptäckte att min CPU ligger på nästan 100 grader på alla kärnor när jag startar ett program, måste väl vara fläkten som fått stryk då?

Skickades från m.sweclockers.com

Om inte fläkten har stannat så har antagligen pushpinsen till kylaren monterats fel från början och därför har kylaren släppt taget nu och tappat kontakten. Köp ny kylpasta, plocka bort kylaren, rengör, lägg på ett riskorn pasta i mitten på CPUn, läs på hur pushpinsen ska vridas innan montering, och tryck därefter ner pinnarna igen, rakt ned bara, rör inget efter det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ahl1n:

Tror jag har lyckats hitta problemet. Tankade HWMonitor och upptäckte att min CPU ligger på nästan 100 grader på alla kärnor när jag startar ett program, måste väl vara fläkten som fått stryk då?

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som om Du är något på spåret.
Men den processorn borde klocka ner sig automatiskt vid dessa temperaturer, så Du borde inte få STOP fel.

Har Du överklockat processorn?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ahl1n:

Tror jag har lyckats hitta problemet. Tankade HWMonitor och upptäckte att min CPU ligger på nästan 100 grader på alla kärnor när jag startar ett program, måste väl vara fläkten som fått stryk då?

Skickades från m.sweclockers.com

Om det nu är så, så kan det leda till alla de symptom som du upplevt, throttling (lagget), bluescreens, "spontana" avstängningar osv. Isf är det möjligt att kylaren har slagits ur position och sitter dåligt, och därmed även kyler väldigt illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Om inte fläkten har stannat så har antagligen pushpinsen till kylaren monterats fel från början och därför har kylaren släppt taget nu och tappat kontakten. Köp ny kylpasta, plocka bort kylaren, rengör, lägg på ett riskorn pasta i mitten på CPUn, läs på hur pushpinsen ska vridas innan montering, och tryck därefter ner pinnarna igen, rakt ned bara, rör inget efter det.

Fläkten snurrar som den ska, får nog införskaffa kylpasta. Tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Låter som om Du är något på spåret.
Men den processorn borde klocka ner sig automatiskt vid dessa temperaturer, så Du borde inte få STOP fel.

Har Du överklockat processorn?

Har inte överklockat processorn, utan istället för att klocka ner vid hög temperatur så stängs datorn av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rarifag:

Om det nu är så, så kan det leda till alla de symptom som du upplevt, throttling (lagget), bluescreens, "spontana" avstängningar osv. Isf är det möjligt att kylaren har slagits ur position och sitter dåligt, och därmed även kyler väldigt illa.

Har med funderat i de banorna. När jag känner på fläkten verkar den sitta lite löst, antagligen därför den kyler kasst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag dammsuger ALLTID mina datorer och det är aldrig problem (15 år med massa olika datorer). Sätt fast fläkten igen så är det bara att köra
Så länge du inte kör munstycket nära känsliga komponenter är det ingen fara. Jag rekomenderar att använda tryckluft på spray istället, det kommer åt överallt och det är inte lika känsligt. Stå på balkongen bara....det är MYCKET damm i en dator
Kolla så du inte fått damm i kylaren vid CPUn och kolla så fläkten jobbar som den skall. Kylaren skall inte sitta löst såklart.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag dammsuger ALLTID mina datorer och det är aldrig problem (15 år med massa olika datorer). Sätt fast fläkten igen så är det bara att köra
Så länge du inte kör munstycket nära känsliga komponenter är det ingen fara. Jag rekomenderar att använda tryckluft på spray istället, det kommer åt överallt och det är inte lika känsligt. Stå på balkongen bara....det är MYCKET damm i en dator

Ja så får det nog bli nästa gång jag dammar ur den!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Löst!

Löste problemet! Det var CPU-fläkten som hade lossnat lite från fästet. Nere på under 40 grader nu så förhoppningsvis ska den inte stängas av mer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ahl1n:

Löste problemet! Det var CPU-fläkten som hade lossnat lite från fästet. Nere på under 40 grader nu så förhoppningsvis ska den inte stängas av mer

Skickades från m.sweclockers.com

Super!

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen allihopa!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ahl1n:

Tack för snabbt svar. Är medveten om det men trodde ej det skulle vara någon fara att suga upp några dammråttor från golvet...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är det inte heller.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ahl1n:

Hej!

Fick igår för mig att städa min dator för första gången, (köpt 2012). Dammsög chassits "golv", samt blåste (med munnen) rent damm från CPU-fläkten och GPU-fläktarna. Efter jag kopplat in allt som vanligt igen startade jag datorn och CS:GO och fick en bluescreen utan felkod. När jag sedan startade upp datorn igen kändes allting laggigt och efter ca 10-15 fick jag samma bluescreen igen (utan att göra något på datorn). Efter flera timmars googlande provade jag att starta datorn utan grafikkortet inkopplat och nu stängs datorn av oväntat fast utan någon bluescreen. Någon som har några förslag på vad som kan vara fel?

Mina specs:
Operativsystem: Microsoft Windows 10 Home
Processor: Intel Core i5 3570K
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: MSI Z77A-G43
Minne: 1x 8 GB Corsair Vengeance 1 600 MHz
Grafikkort: MSI Radeon HD 78xx
Hårddisk: Seagate Barracuda 7200 1TB
Nätaggregat:Fractal Design Integra 500 W
Temperaturer: Runt 25 grader i chassit

Tack på förhand!

Jag vet inte om du försökte trolla eller inte men du får nog ta och införskaffa dig en ny dator. Alla komponenter i datorn är nog förmodligen rökta av ESD-skador.

Ledsen grabben!

Skickades från m.sweclockers.com