Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbobbin:

Intressant tråd, har fått mig att fundera lite över aktier mm, är just nu student så jag har all tid i världen, låga utgifter och ett startkapital på ca 20-30k som jag gärna ser växer. inte mycket pengar så men mycket pengar när man är student någon som har tips på var jag kan läsa och lära mig om aktier mm? har ingen erfarenhet av det så gärna en guide för "dummies". Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan rekommendera bloggen Rikatillsammans.se, ignorera dock allt prat om hans better globe, det verkar vara mer marknadsföring. Övrig information tycker jag berättas lagomt pedagogiskt. Hela "pengamaskin"-tänket gillar jag själv. Det är ju knappast något man blir "rik" på snabbt.

Även Avanza blogg särskilt Claes Hembergs är bra med många tankeexempel.http://blogg.avanza.se/hemberg/

Sedan det här med att vara rik, vad är det? För egen del känner jag mig rikare genom att ha en bra struktur och tänk om min privatekonomi som låter mig vara förberedd på plötsliga utgifter och att ha råd att köpa/göra det jag vill utan att behöva låna(inom normala gränser). Det handlar alltså dels om att ha buffertar som man lånar av sig själv från samt en aktie/fondportfölj som känns tillräckligt säker över en lång tid och som ska växa kontinuerligt av ränta på ränta och ett månadssparande.

Skillnaden på Buffert och sparande är viktig. Sparandet är det som alltid ska växa och aldrig nallas av. Buffert och lönekontot ska gå plus minus noll på t.ex. ett års sikt. Hur jag senare använder sparpengarna vet jag inte riktigt än, men för framtida barn eller för "peace of mind" eller fuck you-pengar eller något.

För en annan form av rikedom som jag börjat uppskatta kan jag rekommendera bloggen http://minimalisterna.se. En form av sinnesro kan vara rikedom även det :-).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Inaktiv

Varför vill man bli rik? Man blir inte lyckligare för det eller?
Jag har hört om folk som tagit sitt liv för att det blivit för mycket av att de varit rika.

Jag anser att rikedom sitter i själen och inte hur mycket man äger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Varför vill man bli rik? Man blir inte lyckligare för det eller?
Jag har hört om folk som tagit sitt liv för att det blivit för mycket av att de varit rika.

Jag anser att rikedom sitter i själen och inte hur mycket man äger.

Det finns dem som vill det, och dem som inte vill det. Vissa blir lyckligare och underlättar sitt liv, andra blir deprimerade och tar sitt liv...
Tror inte de tagit sitt liv på grund av att de haft för mycket pengar, då hade de ju kunnat skänka bort alla pengarna och bli lyckliga igen.
Näe finns nog andra anledningar till varför.

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

Har själv tjänat en bra hacka på aktier. Är rätt mycket jobb att sätta sig in i förtag och deras ekonomi/utveckling, men tycker man det är kul så är det pengar som kan växa rätt snabbt.

Leta upp stabila företag som går med vinst, har en väldig tillväxt potential och på en hyfsat säker marknad. Att köpa de värsta högoddsarna är mer som ett lotto, har själv gjort missen och gick in allt för mycket i ett oljebolag.. Halvkul..

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

ja och nej, det var mest affärs kvinnor som besökte och många var faktiskt helt okej.

Var inte prostitution (självklart så fick man ju ligg titt som tätt). Dom betala ordagrant för att sitta å snacka och bli stötta på, inget mer. Sen så blev det att man träffa dom finare kvinnorna under dagen när man inte jobba (var kvälls/natt jobb). Och sedan var det inte en dans på rosor, fy fan va skumt folk man träffa asså... skumt är nog extremt underdrivet i detta fallet.

Och detta var ett jobb du hittade på....arbetsförmedlingen eller xD ? haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pollux89:

Har själv tjänat en bra hacka på aktier. Är rätt mycket jobb att sätta sig in i förtag och deras ekonomi/utveckling, men tycker man det är kul så är det pengar som kan växa rätt snabbt.

Leta upp stabila företag som går med vinst, har en väldig tillväxt potential och på en hyfsat säker marknad. Att köpa de värsta högoddsarna är mer som ett lotto, har själv gjort missen och gick in allt för mycket i ett oljebolag.. Halvkul..

Själv förlorade man en del på africa oil
Kör på ganska stabla företag numera och i skrivandets stund jagar jag högutdelare.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Och detta var ett jobb du hittade på....arbetsförmedlingen eller xD ? haha

hehe det hade varit något :), nae men stog å snackade med ett par kompisar så kom det fram en kärring (verkade sjukt irriterad över något) och undra om jag ville tjäna lite pengar..(varnings flaggorna viftades hejvilt) så på skämt sa jag att mina organ inte är till salu och jag prostituerar mig ej ;). Efter det så snackade vi lite mera och hon gav mig ett visitkort och jag tog en liten studieresa till företaget som hon drev och sedan fick dom en till anställd.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

hehe det hade varit något :), nae men stog å snackade med ett par kompisar så kom det fram en kärring (verkade sjukt irriterad över något) och undra om jag ville tjäna lite pengar..(varnings flaggorna viftades hejvilt) så på skämt sa jag att mina organ inte är till salu och jag prostituerar mig ej ;). Efter det så snackade vi lite mera och hon gav mig ett visitkort och jag tog en liten studieresa till företaget som hon drev och sedan fick dom en till anställd.

Inte läst alla kommentarer så du kanske nämnt det men vilket år var detta?

Kikade runt lite kring det du skriver om och som jag förstår det så måste man ha ett speciellt VISA för att ÖHT få jobba heltid i Japan?
Hur gick du tillväga? Var det cash under the table?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Varför vill man bli rik? Man blir inte lyckligare för det eller?
Jag har hört om folk som tagit sitt liv för att det blivit för mycket av att de varit rika.

Jag anser att rikedom sitter i själen och inte hur mycket man äger.

Tror inte de har tagit sitt liv just pga. att dom hade för mycket pengar. Snarare är det nog så att dom insett att dom kunde gjort så mycket annat med den tid dom lagt ner på att tjäna pengar. Pengarna i sig är ju inte så svårt att göra sig av med, så om det verkligen är det som är problemet är det ju lätt att lösa.

Själv skulle jag bli lyckligare av mer pengar. Det skulle öppna upp för många projekt som jag verkligen vill utföra men inte har pengar för i dagsläget. Visserligen lever jag på studiebidrag i dagsläget, så jag är väl kanske ett extremfall, men det ska ändå räknas med.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Hade det funnits en genväg till att bli rik, hade jag inte skrivit ut den här!
Alla sätt att bli "rik" innebär hårt arbete, 24/7 i dom flesta fall.
Att ha det "skapligt" handlar om prioriteringar för det mest, är en dyr bil målet så är nudlar rätt gott

Haha jadu nudlar, första dagarna kanske det smakar bra sen så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Själv skulle jag bli lyckligare av mer pengar. Det skulle öppna upp för många projekt som jag verkligen vill utföra men inte har pengar för i dagsläget. Visserligen lever jag på studiebidrag i dagsläget, så jag är väl kanske ett extremfall, men det ska ändå räknas med.

Passa på och njut, sen när du har pengar har du inte tid för roliga projekt

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Att ha en bra utbildning är en bra början men inte alltid ett måste. Att ha tur, vara framåt och skaffa kontakter är viktigare.
Själv har jag gått 2 år el-tele och sen ett påbyggnadsår. Började jobba när jag var 15 med sommarjobb och sen har det bara rullat på. Mitt första riktiga jobb gav mig 13kkr/mån och har sen höjt lönen mer än fyrdubbelt på ca 20 år. Jobbar nu inom försäljning i detta område och tjänar drygt 50 kkr i månaden. Är absolut inte någon höginkomsttagare men jag anser att jag klarar mig bra.
Har inga studieskulder eller annat och nu när jag och sambon bor i lägenhet så kan jag spara drygt 15 000kr/mån. Kommer snart till hus så detta sparande kommer tyvärr inte kunna fortsätta.
Har samtidigt haft lite tur med aktier. Satsade 25kkr för 6 år sen i Sensys Traffic, de står nu runt 500kkr. Synd att man inte satsade mer bara men samtidigt så är inte resan slut än. Det finns nog en hel del till att hämta i detta företag då de just nu går som tåget. Räknar med att de skuttar upp mot nya höjder imorgon när delårsrapporten kommer.

Att bli rik tror jag inte du blir lyckligare av men det är klart att livet underlättas av att ha mer pengar. Min far sa alltid att jag skulle gifta mig rikt men det gjorde jag inte men jag är lycklig ialafall.

Lycka till med dina rikedommar men kom ihåg att först bestämma vad rikedom är.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Passa på och njut, sen när du har pengar har du inte tid för roliga projekt

Lite det jag känner också. Nu har man tid och energi, men inga pengar. Sen har man pengar och energi, men ingen tid. När man är pensionär har man både tid och pengar, men då har man ingen energi istället.

Hur man än vrider och vänder på det så verkar pengar alltid göra livet bra mycket lättare, det är nog inget snack om saken.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Vad tror ni om att handla med binära optioner?

Kan det vara så enkelt som det verkar i videon? Någon som provat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RuneWebradio:

Vad tror ni om att handla med binära optioner?

Kan det vara så enkelt som det verkar i videon? Någon som provat?

Orkar inte titta på videon, men nej, det är inte ett lätt sätt att tjäna pengar. Det är extremt hög risk med binära optioner. Det grundar sig precis som all annan värdepappershandel på att du ska vara bättre än marknaden på att förutse förändringar i aktiekurser etc. Det är extremt få som över ett stort sample slår index och antagligen gör ingen det alls här på Sweclockers.

Aktier är en bra sparform och inte mer än så egentligen. Det krävs en otrolig skicklighet (om det alls är möjligt) att slå index så vi vanliga dödliga gör nog bäst i att köpa en indexfond (läs Avanza zero eller liknande).

Permalänk
Medlem

Köpte vår 3:a för 3 år sedan för 1.6 Mkr, den var värd c:a 1,8 då, men hade hemska tapeter m.m. så ingen köpte den (svårt att tapetsera om hmm).
Har sett 3:or på samma gata säljas för 2,8 Mkr nyligt. Rätt bra vinst om vi säljer. Grejen är ju att alla lägenheter gått upp och man måste ha någonstans att bo...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Köpte vår 3:a för 3 år sedan för 1.6 Mkr, den var värd c:a 1,8 då, men hade hemska tapeter m.m. så ingen köpte den (svårt att tapetsera om hmm).
Har sett 3:or på samma gata säljas för 2,8 Mkr nyligt. Rätt bra vinst om vi säljer. Grejen är ju att alla lägenheter gått upp och man måste ha någonstans att bo...

Folk uppskattar tydligen att bostäder redan är renoverade, men det betyder inte nödvändigtvis att bostäder med renoveringsbehov är undervärderade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Folk uppskattar tydligen att bostäder redan är renoverade, men det betyder inte nödvändigtvis att bostäder med renoveringsbehov är undervärderade.

De gör de, och nej det de behöver inte nödvändigtvis vara undervärderade, värderingen fick vi av mäklare och egen jämförelse.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

De gör de, och nej det de behöver inte nödvändigtvis vara undervärderade, värderingen fick vi av mäklare och egen jämförelse.

Det jag menade var att lägenheten inte alls var värd 1.8 när ni precis hade köpt den men att den säkert kan ha blivit det efter att ni renoverade en del. Folk är slöa och det går säkert att göra bra pengar om man kan fixa det mesta själv.

Permalänk
Medlem

@xpanterx:

Lägenheten är ju inte värd mer än vad någon är villig att betala? Och är ingen villig att betala 1,8 pga av fula tapeter så är den inte värd 1,8.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

@SwedZi: Jag menade givetvis för en 3:a på samma kvm och adress

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@htbtoma: haha han ska ha cred för att ha bollar att lägga in 50k när fingerprint låg på 6kr och var rena förhoppningsbolaget, men visst även om det framstod som galet tog han rätt beslut. Vet du om han behöll dem/har kvar dem?

En annan vågade inte investera för jag ansåg risken och konkurrensen i sensorer var alldeles för hög.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

@Maarus:

ja, han har dom kvar
next biometrics gjorde ju också ett jävla hopp för ett tag sedan, synd att man inte var med o lastade in lite där

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

Fingerprint har ju stigit rätt bra dom senaste veckorna. Jag köpte 100st i oktober för 342kr/st efter jag läst om dom i denna tråden. Nu är dom uppe i 620kr och kommer stiga mer under 2016. Tack för tipset.

Fingerprint Cards

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMM386:

Det finns dem som vill det, och dem som inte vill det. Vissa blir lyckligare och underlättar sitt liv, andra blir deprimerade och tar sitt liv...
Tror inte de tagit sitt liv på grund av att de haft för mycket pengar, då hade de ju kunnat skänka bort alla pengarna och bli lyckliga igen.
Näe finns nog andra anledningar till varför.

Då har du missuppfattat hela saken. Det är inte pengarna i sig som gör att man blir automatiskt deprimerad, men om du gör pengar till din största prioritet i livet så är det var du borde förvänta dig.

Permalänk

Satsa på lotto!
Nej men finns ju hur mycket sätt som helst men att kunna marknadsföra sig bra och ha en hyfsad idée att gå efter är väl en bra ide.

Sen blir man inte olycklig av pengarna utan som människa vill man alltid ha mer så blir ofta att man lägger ner ännu mer tid på jobbet vilket gör att du missar tid med familj, vänner och dina andra intressen.
Så man får lära sig väl hitta en bra balans istället för pengar kan inte ge allt tyvärr även om man tror det!

//Gramps

Permalänk

Kan tipsa om ett par aktier jag hitta på idag. Om det är någon annan som vill prova lyckan på dessa?

Spectracure la en beställning på 3000st till i morgon.

TC-tech Sweden Börsnoterade den 30 Nov.

Och mina Fingerprint Cards är snart fördubblade.

Någon kanske vill starta en aktie-tips tråd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RuneWebradio:

Kan tipsa om ett par aktier jag hitta på idag. Om det är någon annan som vill prova lyckan på dessa?

Spectracure la en beställning på 3000st till i morgon.

TC-tech Sweden Börsnoterade den 30 Nov.

Och mina Fingerprint Cards är snart fördubblade.

Någon kanske vill starta en aktie-tips tråd?

Jag köpte Telia och Ericsson aktier någon gång på 90-talet gick ner flera tusen första dagen, sedan dess har jag inte vågat köpa aktier bättre med fonder i så fall eller vanligt sparkonto, finns väl fortfarande de med cirka 1% ränta.

Kanske inte något man blir superrik på men känns rätt härligt om man t.ex. lyckas spara ihop till en bättre begagnad bil. Ska man bli rik ska man definitivt inte låna pengar, sparar alltid ihop pengarna även om det tar flera år.

Permalänk
Skrivet av herakles:

Jag köpte Telia och Ericsson aktier någon gång på 90-talet gick ner flera tusen första dagen, sedan dess har jag inte vågat köpa aktier bättre med fonder i så fall eller vanligt sparkonto, finns väl fortfarande de med cirka 1% ränta.

Kanske inte något man blir superrik på men känns rätt härligt om man t.ex. lyckas spara ihop till en bättre begagnad bil. Ska man bli rik ska man definitivt inte låna pengar, sparar alltid ihop pengarna även om det tar flera år.

Precis som jag. Jag köpte 100st Telia aktier, det va strax innan jag fyllde 18. Sålde dom efter några år för ca 45kr st eller va det va. Typ samma kurs dom har än i dag.

Lite info jag hitta.

"I juni 2000 sålde staten 30 procent av Teliaaktierna till privata investerare och noterade företaget på Stockholmsbörsen. 954.000 svenskar tecknade sig för aktier till priset 85 kronor per aktie.

Även jag spar till det jag vill ha. Har ingen vidare bra lön men inte mycket utgifter heller för den delen. Och endast ett bolång på 30% av vädret. Men sen i september då jag börja läsa denna tråden har jag köpt aktier för ca 60k som nu är vädra nära 100k det känns kul.

Men man ska aldrig köpa aktier som man inte är beredd att förlora. Viktigt att tänka på. Jag har 6st olika aktier, hälften går upp och andra hälften ner men tror även dom kommer gå upp under nästa år.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av RuneWebradio:

TC-tech Sweden Börsnoterade den 30 Nov.

Vad bitter man blir när man tänker "det här borde man verkligen investera i," och har försökt öppna en aktiedepå hos Avanza utan framgång, eftersom jag är skriven utanför EU. Var seriöst sugen på att skjuta in några lusentappar i den aktien, och nu har den gått upp 71%. Gah.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.