Inget ljud ur högtalarna, Hjälp.

Permalänk
Medlem

Inget ljud ur högtalarna, Hjälp.

Hej,
Mitt ljud har slutat fungera. Det är ett vanligt Logitech 2.1 system som är kopplat till högtalarutgången på moderkortet (Den gröna utgången). Har testat med några andra högtalare och det är samma problem med dem.
Jag kör Windows 10 med RealTek drivrutiner installerade.
Vid "uppspelningsenheter" vid högtalarikonen i nedre högra hörnet är rätt enhet valt som standard. Det ger även utslag vid mätaren där när jag slår på en låt i Spotify eller kollar Youtube.
Jag har kollat så jag inte tagit mute överallt och att volymen är uppdragen.

Jag har helt slut på idéer. Är det ljudkretsen på moderkortet som är paj tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vickypod:

Hej,
Mitt ljud har slutat fungera. Det är ett vanligt Logitech 2.1 system som är kopplat till högtalarutgången på moderkortet (Den gröna utgången). Har testat med några andra högtalare och det är samma problem med dem.
Jag kör Windows 10 med RealTek drivrutiner installerade.
Vid "uppspelningsenheter" vid högtalarikonen i nedre högra hörnet är rätt enhet valt som standard. Det ger även utslag vid mätaren där när jag slår på en låt i Spotify eller kollar Youtube.
Jag har kollat så jag inte tagit mute överallt och att volymen är uppdragen.

Jag har helt slut på idéer. Är det ljudkretsen på moderkortet som är paj tro?

Har du provat högtalarna med något annan ljudenhet? Mobil etc?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

Har du testat att ändra ingången på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Gör som NoToes antyder, testa alla utgångar du har. Det kan vara så att de har fått fel namn.

Permalänk

Hade samma problem, tog bort realteks mjukvara så löste sig problemet

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.
Jag har testat högtalarna med min mobil och får då ljud, verkar inte vara fel på mina högtalare.
Har också testat att stoppa in högtalarna i andra utgångar bak på moderkortet utan några resultat.
Drivrutinerna har tagits bort, testats och senare installerats på nytt utan att återfå ljudet.
*Suck.
Några andra idéer?

Permalänk
Medlem

@Vickypod
Fungerar andra enheter (hörlurar t.ex) i utgångarna på moderkortet?
Känns som det är lättaste sättet att testa om det är moderkortet som spökar eller inte.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du gjort något med datorn när det slutade fungera, uppdateringar eller ombyggnader ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoToes:

@Vickypod
Fungerar andra enheter (hörlurar t.ex) i utgångarna på moderkortet?
Känns som det är lättaste sättet att testa om det är moderkortet som spökar eller inte.

Inga enheter funkar, nej.

Skrivet av mrqaffe:

Har du gjort något med datorn när det slutade fungera, uppdateringar eller ombyggnader ?

Satte i ett grafikkort för ungefär 2 månader sen.
För 1 månad sen startade inte datorn upp och visade upp ett meddelande om USB- fel. Det löstes genom en rengöring av allt damm i datorn.
Annat än det har det varit lungt.

Känns ju mer och mer som att det är ljudkretsen på moderkortet ändå. Ska prova att sätta in ett ljudkort från en annan dator och se om ljudet kommer tillbaka då. Borde ju funka tycker man.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vickypod:

Inga enheter funkar, nej.

Satte i ett grafikkort för ungefär 2 månader sen.
För 1 månad sen startade inte datorn upp och visade upp ett meddelande om USB- fel. Det löstes genom en rengöring av allt damm i datorn.
Annat än det har det varit lungt.

Känns ju mer och mer som att det är ljudkretsen på moderkortet ändå. Ska prova att sätta in ett ljudkort från en annan dator och se om ljudet kommer tillbaka då. Borde ju funka tycker man.

Du kan även prova att boota med en livelinux, funkar ljudet då vet du att det är mjukvarufel i win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan även prova att boota med en livelinux, funkar ljudet då vet du att det är mjukvarufel i win.

Bra idé! Jag bootade linux med en flashdisk och körde igång ett youtube klipp inne i linux och kollade också i inställningarna inne i linux så rätt källa var aktiverad och det stämde ju. Inget ljud kom fram där heller.
Är det säkerställt att det är hårdvarufel nu?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vickypod:

Bra idé! Jag bootade linux med en flashdisk och körde igång ett youtube klipp inne i linux och kollade också i inställningarna inne i linux så rätt källa var aktiverad och det stämde ju. Inget ljud kom fram där heller.
Är det säkerställt att det är hårdvarufel nu?

Det är iallafall med stor sannolikhet ett hårdvarufel, linux brukar fixa alla drivers direkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är iallafall med stor sannolikhet ett hårdvarufel, linux brukar fixa alla drivers direkt.

Ok! Synd att det inte är ett simpelt fel i mjukvaran. Får införskaffa ett enkelt ljudkort helt enkelt.

Tack alla för svar med tips på felsökning. Mycket hjälpsamt!