Laptop 10" -Linux - Vad finns det för alternativ?

Permalänk
Medlem

Laptop 10" -Linux - Vad finns det för alternativ?

Hej. Finns det några riktigt små laptops ute på marknaden idag? De flesta verkar vara hybrider. Tanken är att jag skall köra Arch med i3wm så en touch skärm är inget jag vill ha / behöver använda.

Denna (dock med touch/avtagbar skärm) har jag hittat men vet inte om jag kan köra linux på den? Har ni några tips? Den ska alltså vara så liten som möjligt. Såvida det gäller sverige eller utrikes spelar ingen större roll. (dock är ju åäö ett stort plus)

Permalänk
Skrivet av llxt:

Hej. Finns det några riktigt små laptops ute på marknaden idag? De flesta verkar vara hybrider. Tanken är att jag skall köra Arch med i3wm så en touch skärm är inget jag vill ha / behöver använda.

Denna (dock med touch/avtagbar skärm) har jag hittat men vet inte om jag kan köra linux på den? Har ni några tips? Den ska alltså vara så liten som möjligt. Såvida det gäller sverige eller utrikes spelar ingen större roll. (dock är ju åäö ett stort plus)

Det där är en chromebook och har antagligen någon arm cpu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

@ShatteredXs: Jag är väl medveten om att det är en chromebook och linux skall tydligen gå att köra på dessa. Om det går på just denna model låter jag vara osagt. Jag är ut efter fler alternativ som är 10" om det finns någonstans i denna värld.

Permalänk
Medlem

Det finns en del att läsa här:
http://www.linux-netbook.com/chromebooks/

Permalänk
Medlem

@jaqob: Tack så mycket! Skall kika på dessa.