Permalänk

Hemmabyggd PC stänger av sig

Byggde för några månader sedan en PC med i7 4970K, Asus GTX 980 strix, MSI Z97S SLI Krait Edition,Corsair CX 750M och har detta chassi: https://www.komplett.se/product/8576...-silent-ultra#

För ca en vecka sen så stängde datorn av sig mitt i allt när jag satt och spelade. Var som att det blev strömavbrott, den bara stängde av sig. Några sekunder senare startar den om igen men slår av sig efter bara 3-4 sekunder igen. Så höll det på några gånger tills jag drog ut strömsladden.

Testade att ta ut grafikkortet och körde igång den och då funkade den, så trodde att det var grafikkortet som hade pajat.
Men stoppade i grafikkortet igen och den startade även då och har funkat i en vecka utan problem.

Men..har inte haft igång den på 1-2 dagar nu och när jag nyss skulle starta PCn så gjorde den så där igen. Den gick igång några sekunder och slog av sig, startade upp i några sekunder och slog av sig igen. Någon windowsskärm hann aldrig komma upp på skärmen.

Jag har väldigt många fläktar i PCn. 6 fläktar, plus processorfläkten, sen har grafikkortet 2 fläktar.
Så jag ligger på 50-62 grader när jag spelar, kring 32-39 när jag surfar och gör lättare saker med datorn, så känns inte som ett värmeproblem.

Vad kan vara felet?

Permalänk
Medlem

6st fläktar är lite overkill om man säger så. Visst kan dom vara placerade så dom arbetar mot varan men med tanke på tempsen så är det nog knappast problemet oavset.

Skulle snarare tippa på moderkort eller nätag alternativt minnesproblem som får moderkortet att balla ur.
Det du kan börja med om du aldrig gjord detta är att köra memtest86+. 2st rundor då första rundan är ett snabbtest så räkna med en 4 timmar du får åsidosätta åt detta. Detta test kostar dig inget mer än tid och det ska "alltid" göras på en nybyggd dator eller en dator där minne, moderkort eller CPU byts ut på.

Efter det kanske man får kolla på BIOS/UEFI om det finns några bugfixar då det inte kostar något att uppgradera om de finns stabilitetsfixar. Efter det är det börjar man få testa med annat nätag och eller moderkort.

Du kör inte med någon OC eller automatiskt OC i bios som kan ställa till det för det kan orsaka alla tänkbara lustiga fenomen.

Kasst nätag som ger instabilla spänningar är något som kan orsaka reboots och andra drifts problem. Hade en dator som hamnade i reboot loop helt plötsligt. Vart enda primärkonding hade kokts på det agget.

Går ofta att se om du tar en ficklampa och kollar om kondigarna är svullnad eller spruckna genom att titta ner genom fläkten på agget.
Nytt agg bör inte dö ASAP men det händer. Ett av mina som dog snabbast blåste alla primära kondigar inom 6 månader efter det var det stendött.

Permalänk
Inaktiv

Kommer du ens fram till BIOS skärmen?
Kanske något av RAM minnena som är dåliga så det kanske är värt att köra en memtest

Edit: Såg nu att pa1983 hann förre ^^