Moderaterna vill ge större möjligheter till dataavläsning för att bekämpa terrorism

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Var det allt du hade som försvar på det eftersom just dessa saker kan de göra idag och har alltid kunnat?

Jag försvarar inget. Men du får tolka det helt fel och uppåt väggarna galet som du alltid gör i alla forumtrådarna här.

Allt är inte fritt tillgängligt idag?

Permalänk
Skrivet av thomas_skane:

Kan någon övervakningsförespråkare visa ett tillfälle när avancerad signalspaning avvärjt en terroristattack?

Vi har redan idag en enorm avancerad övervakningsapparat med stora befogenheter. Och resultaten?

Ja... Vad de avlyssnat är till den största delen hemligt, till och med för riksdagsledamöter. Men de lovar att de gör nytta!

Exempel: Storbritannien har hittills avvärjt... hur många attacker var det nu igen? Hur tror du att de spårade upp de personerna? Genom att gå runt och knacka dörr? Fråga spåkärringen på tivoli? Titta i stjärnorna?

Att underrättelsetjänster sen inte delar ut information om sina operationer till den breda allmänheten är väl mindre förvånande: det gör inte den vanliga polisen heller: risken är ju att man liksom, tipsar brottslingarna om att det är bäst att schappa, och det är ju inte riktigt meningen.

Polis och underrättelsetjänst är liksom inte några elaka typer som vill fötrycka dig, kontrollera dig, spionera på ditt p-tittande eller smygkolla dina inlägg på Sweclockers. De är helt vanliga svenskar som bor i villa, radhus och llägenhet och drivs av en önskan om att vårt land ska vara en trygg och säker plats för andra vanliga svenskar.
Så du kanske helt enkelt får försöka lita på våra folkvalda och myndigheter?

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Nej, det jag vill är att locka ut dig i verkligheten där din integritet bakom en datorskärm är betydelselös i det klimat som råder i världen idag, att du tycker att du har rätt till din frihet och din integritet kan du få tycka, men som det ser ut i världen idag så är inte det högsta prioritet med all rätt...men det är klart, vem fan bryr sig i att det kan utbryta en världskrig så länge du får behålla din integritet på nätet (där du uppenbarligen tror att du är så hemlig idag), din integritet är en illusion, du har den egentligen inte idag redan i den utsträckning du verkar tro, storebror ser dig redan och har gjort hela ditt liv.

Påvisa fakta för att massövervakning fungerar.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av Ludovicus:

Om det inte är vi väljare som indirekt styr landet genom våra politiska representanter, vem menar du då att det är som styr?

Problemet är ju just det att vi styr indirekt, tror inte det är många som kan säga att de håller med det parti man röstat på till varje punkt. Själv så ser jag inget vettigt parti, visst de har några bra idéer var men det är allt enligt mig.

Hur som helst är jag bara j*vligt trött på systemet vi lever i.

Permalänk
Skrivet av anon150792:

För sant, sorgligt men sant, vi det svenska folket blir inte omfrågade när politiker säger ja/nej till beslut, dem kör sit eget race vilket gör att jag tycker det är fel att säga att vi lever i en demokrati, alla val slutar ju efter att man väljer ett parti, sen kan partierna göra vad fan dem vill utan att folket har någon som helst rätt att göra något åt det, det är ett skämt att säga att vi har demokrati i sverige då folket inte har något val.

Att vi inte har nationela röstningar i fråga om de flesta besult är inte demokratiskt och jag blev inte tillfrågad om jag ville rästa ja/nej till datalagringsinitsiativet t.e.x. utan det var en upgörelse helt mellan de olika partierna, dem skiter totallt i folket och gör vad dem vill själva, därför tycker jag helt enkelt att politik inte är lösningen på något alls i dagens läge, den enda gången som dem fejkar intresse för folkets bästa är när det börjar närma sig val, förstår dock varför man inte röstar om små saker, men de lite större besluten röstas det inte heller om utan där kör man över alla varken du vill det eller ej.

Håller med dig, och sättet att "köra sitt eget race" är genom att gnata till andra partier om hur de själva vill göra istället för att tillsammans komma fram till en lösning. Det är som att normer styr hur vi ska lösa problem, till och med de största. Och debatter blir ju helt patetiska när de som representerar partiet i debatten inte kan säga annat än vad de kommit överens om i partiet, blir väldigt ensidigt och drygt.

Permalänk

Sålänge det är mot "utvalda" personer så är det okej för mig. Men absolut inte mot alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Den lagen blir inte klar förrän tidigaste 2017 dock, så det är inte speciellt prioriterat av våran regering.

Ja det är ju löjligt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galvanizer:

Jag försvarar inget. Men du får tolka det helt fel och uppåt väggarna galet som du alltid gör i alla forumtrådarna här.

Allt är inte fritt tillgängligt idag?

Oj oj oj, det är jag låååångt ifrån ensam att göra om så är fallet.

Vad är inte fritt tillgängligt idag?

Skrivet av thorsama:

Påvisa fakta för att massövervakning fungerar.

Du som är expert på terroristbekämpning, vad sitter du på Sweclockers forum och hänger för? Ut och gör lite nytta istället, du sitter ju med lösningarna uppenbarligen...eller är det bara så att du är rädd för vad de kan hitta hos dig om de skulle råka snubbla över din dator eller mobil eller vad du nu kan tänkas använda?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Oj oj oj, det är jag låååångt ifrån ensam att göra om så är fallet.

Vad är inte fritt tillgängligt idag?

Du som är expert på terroristbekämpning, vad sitter du på Sweclockers forum och hänger för? Ut och gör lite nytta istället, du sitter ju med lösningarna uppenbarligen...eller är det bara så att du är rädd för vad de kan hitta hos dig om de skulle råka snubbla över din dator eller mobil eller vad du nu kan tänkas använda?

Om du svarar på min fråga så kanske vi sakligt utan personliga påhopp kan föra diskussionen vidare, eller du kanske inte kan det?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finurliig:

Exempel: Storbritannien har hittills avvärjt... hur många attacker var det nu igen? Hur tror du att de spårade upp de personerna? Genom att gå runt och knacka dörr? Fråga spåkärringen på tivoli? Titta i stjärnorna?

Att underrättelsetjänster sen inte delar ut information om sina operationer till den breda allmänheten är väl mindre förvånande: det gör inte den vanliga polisen heller: risken är ju att man liksom, tipsar brottslingarna om att det är bäst att schappa, och det är ju inte riktigt meningen.

Polis och underrättelsetjänst är liksom inte några elaka typer som vill fötrycka dig, kontrollera dig, spionera på ditt p-tittande eller smygkolla dina inlägg på Sweclockers. De är helt vanliga svenskar som bor i villa, radhus och llägenhet och drivs av en önskan om att vårt land ska vara en trygg och säker plats för andra vanliga svenskar.
Så du kanske helt enkelt får försöka lita på våra folkvalda och myndigheter?

Du är historiskt naiv och har inte förstått dig på värdet av att styra en nation baserat på principer istället för godtyckligheter. Alla som tycker att övervakning är en bra idé borde läsa mer Hayek. Men det klart, kommunism, fascism och nazism (och liknande) kan ju absolut inte hända i det moderna, Svenska, stabila samhället!

Bekämpningen av terrorism måste nästan vara reaktiv, om man inte bestämmer sig för att köra invasioner som USA, men då får man skit för det med. Det enda alternativet som är kvar är massövervakning, som är det absolut sämsta alternativet.

Permalänk
Medlem

Ja, att avlyssna är väl inget fel men det gäller att samla data som är användbar. Det är metoden att samla data som är viktig för att nå ett bra resultat.

Att samla data för att just "samla data" är slöseri med tid och resurser. Kvalitet före kvantitet.

När det gäller terrorbekämpning måste man störa terroristernas nätverk. Lägga upp trovärdiga men falska IS sidor där besökarna kan mata in data. Då avslöjas de som har en sned verklighetsuppfattning (inom islam). På så sätt skrämma bort de som besöker deras IS sidor.

Alltså - vi kan inte bara bekämpa terroristerna på hemmaplan (i Sverige).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thorsama:

Om du svarar på min fråga så kanske vi sakligt utan personliga påhopp kan föra diskussionen vidare, eller du kanske inte kan det?

Vadå pesronangrepp? Du tar åt er för ingenting alldeles för lätt, det finns ingenting i det jag skrev som är ett personangrepp.
Finns heller inget att svara på för du ser inte helheten. Du låser fast dig vid att de endast ska sitta och avlyssna alla datorer, något det inte ens finns resurser till.
Denna avlyssning är bara en del utav allt i sökandet, men ett måste att genomföra för att täcka upp allt, men du (och de flesta andra här) verkar bara värna mer om eran integritet än ifall vi kan stoppa terrorister, så ni sitter och antar att det inte kommer att fungera baserat på Eric Arthur Blair's (George Orwell's riktiga namn) bok Nineteen Eighty-Four, en bok som skrevs 1949 och är lika mycket påhitt och Sci-Fi som Tillbaka till framtiden triologin.
Eric Arthur Blair var ingen profet, han var författare och journalist.

Så än en gång, varför sitter du på ett forum och tjafsar om detta när du sitter inne med den totala lösningen om hur man ska gå till väga?

Skrivet av madeofelias:

Sålänge det är mot "utvalda" personer så är det okej för mig. Men absolut inte mot alla.

Hur ska du skilja ut dem? Vem bestämmer vem som ska avlyssnas? ALLA är potentiellt misstänkta i ett sådant här läge.

Skrivet av cresoll:

Ja, att avlyssna är väl inget fel men det gäller att samla data som är användbar. Det är metoden att samla data som är viktig för att nå ett bra resultat.

Att samla data för att just "samla data" är slöseri med tid och resurser. Kvalitet före kvantitet.

När det gäller terrorbekämpning måste man störa terroristernas nätverk. Lägga upp trovärdiga men falska IS sidor där besökarna kan mata in data. Då avslöjas de som har en sned verklighetsuppfattning (inom islam). På så sätt skrämma bort de som besöker deras IS sidor.

Alltså - vi kan inte bara bekämpa terroristerna på hemmaplan (i Sverige).

Är det väl ingen som påstått heller, men med tanke på att det sker rekryteringar till IS här i Sverige så är det den delen vi måste ta tag i...precis som alla andra länder måste ta tag i det.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Vadå pesronangrepp? Du tar åt er för ingenting alldeles för lätt, det finns ingenting i det jag skrev som är ett personangrepp.
Finns heller inget att svara på för du ser inte helheten. Du låser fast dig vid att de endast ska sitta och avlyssna alla datorer, något det inte ens finns resurser till.
Denna avlyssning är bara en del utav allt i sökandet, men ett måste att genomföra för att täcka upp allt, men du (och de flesta andra här) verkar bara värna mer om eran integritet än ifall vi kan stoppa terrorister, så ni sitter och antar att det inte kommer att fungera baserat på Eric Arthur Blair's (George Orwell's riktiga namn) bok Nineteen Eighty-Four, en bok som skrevs 1949 och är lika mycket påhitt och Sci-Fi som Tillbaka till framtiden triologin.
Eric Arthur Blair var ingen profet, han var författare och journalist.

Så än en gång, varför sitter du på ett forum och tjafsar om detta när du sitter inne med den totala lösningen om hur man ska gå till väga?

Hur ska du skilja ut dem? Vem bestämmer vem som ska avlyssnas? ALLA är potentiellt misstänkta i ett sådant här läge.

Är det väl ingen som påstått heller, men med tanke på att det sker rekryteringar till IS här i Sverige så är det den delen vi måste ta tag i...precis som alla andra länder måste ta tag i det.

Skrivet av Rajat:

.eller är det bara så att du är rädd för vad de kan hitta hos dig om de skulle råka snubbla över din dator eller mobil eller vad du nu kan tänkas använda?

Du anklagar mig grundlöst för att potentiellt ha olagligt material. Jag påstår att sådan är personligt angrepp.

Det är nog snarare du som inte ser helheten och drar förhastade antaganden om mig. Finns det någon mening att lägga astronomiska resurser på något som inte fungerar som kunde användas på bättre sätt? Exempel: Lägg resurser på att stabilisera området och utveckla det istället för denna typ av övervakning, misär skapar extremister.

Har jag nämnt den boken du antar att jag baserar mina åsikter på? Jag har inte ens läst den boken ännu.

Sen att jag anser att mänskliga rättigheter är det som avskiljer oss till stor del från personer som vill förtrycka är ju en annan diskussion.

Men återigen, kan du svara på min ursprungliga fråga?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thorsama:

Du anklagar mig grundlöst för att potentiellt ha olagligt material. Jag påstår att sådan är personligt angrepp.

Det är nog snarare du som inte ser helheten och drar förhastade antaganden om mig. Finns det någon mening att lägga astronomiska resurser på något som inte fungerar som kunde användas på bättre sätt? Exempel: Lägg resurser på att stabilisera området och utveckla det istället för denna typ av övervakning, misär skapar extremister.

Har jag nämnt den boken du antar att jag baserar mina åsikter på? Jag har inte ens läst den boken ännu.

Sen att jag anser att mänskliga rättigheter är det som avskiljer oss till stor del från personer som vill förtrycka är ju en annan diskussion.

Men återigen, kan du svara på min ursprungliga fråga?

Jag anklagar dig inte för någonting, jag skriver en fråga, därav användandet utav "?".
Ditt försvar om mänskliga rättigheter betyder ingenting i jakten på terrorister, vad är det du inte förstår? Eller är du sån som hellre har ett gäng terrorister springades lös på stan och spränga och skjuta slite som de vill så länge det inte kommer ut vilken porr du samlar på i din dator? <<<<--- Det var en fråga, inget påhopp, bästa att informera det tydligen då du alltid missar frågetecknet.

På vad ska de lägga astronomiska resurser? Jag skrev tidigare att de inte har resurser att övervaka alla, men du verkar enormt rädd för att något ska komma fram om dig.
Nej, du har inte nämnt boken, jag har heller inte påstått att du nämnt boken, men du kanske skulle ta och läsa den innan vi går vidare i denna diskussion så att du förstår sammanhanget till varför jag ens nämnde den.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jag anklagar dig inte för någonting, jag skriver en fråga, därav användandet utav "?".
Ditt försvar om mänskliga rättigheter betyder ingenting i jakten på terrorister, vad är det du inte förstår? Eller är du sån som hellre har ett gäng terrorister springades lös på stan och spränga och skjuta slite som de vill så länge det inte kommer ut vilken porr du samlar på i din dator? <<<<--- Det var en fråga, inget påhopp, bästa att informera det tydligen då du alltid missar frågetecknet.

På vad ska de lägga astronomiska resurser? Jag skrev tidigare att de inte har resurser att övervaka alla, men du verkar enormt rädd för att något ska komma fram om dig.
Nej, du har inte nämnt boken, jag har heller inte påstått att du nämnt boken, men du kanske skulle ta och läsa den innan vi går vidare i denna diskussion så att du förstår sammanhanget till varför jag ens nämnde den.

Du har fortfarande inte svarat på min fråga.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thorsama:

Du har fortfarande inte svarat på min fråga.

Du har bara inte förstått svaret, för svar har getts.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Självfallet måste polisen kunna ta del av information för att utreda vare det rör sig om telefon, bankkonton eller e-mail/data. Förstår verkligen inte ni kan tycka att de olika informationskanalerna skiljer sig. Tror ni på allvar att dessa förslag kommer bara för att jävlas med svenska folket? I så fall är ni rejält trångsynta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Du har bara inte förstått svaret, för svar har getts.

Ingenstans i dina svar ser jag fakta på att det bevisligen ger effekt med massövervakning. Om nu svaret är att det är en del av en större helhet vill jag givetvis att du påvisar ett helomfattande svar över hur hela systemet fungerar och vilken roll massövervakningen har i det stora hela.

Sen har du inte påvisat några källor på dessa påstådda större system heller, vi ska anta att det du skriver är fakta? Jag ber om ursäkt, men jag litar inte blint på en person på ett forum.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Hur gör du den associationen här?

Jag som tycks vara den enda som inte har något att dölja ser absolut inget fel i detta, sluta vara så narcissistiska.

Vad heter du? Vad har du för personnummer? Vad röstar du på? Vad har du för fetischer? Vad gillar du för positioner? är du gay eller straight? Är det ok att äta kött? Är du religiös? Vilken religion? Vill du verkligen att någon okänd människa kan se svaren på alla dom frågorna? I så fall är det fritt fram att svara på frågorna här i forumet hehe. Dessutom har du ingen aning vem som kan använda informationen mot dig oavsett om dina svar är "ok" enligt nuvarande regering kan nästa säga att det inte är "ok".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Abit AB9 Pro, E6600 @ 3200 MHz, 3gb ram 800 MHz 1:1, ATI 4890 GPU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thorsama:

Ingenstans i dina svar ser jag fakta på att det bevisligen ger effekt med massövervakning. Om nu svaret är att det är en del av en större helhet vill jag givetvis att du påvisar ett helomfattande svar över hur hela systemet fungerar och vilken roll massövervakningen har i det stora hela.

Sen har du inte påvisat några källor på dessa påstådda större system heller, vi ska anta att det du skriver är fakta? Jag ber om ursäkt, men jag litar inte blint på en person på ett forum.

Och jag har svarat att detta endast är en del utav vad som behöver göras, ingenting som säger att det är massövervakning då det inte finns resurser för det, får se om du förstod svaret denna gång då.

Skrivet av subwoofermania:

Vad heter du? Vad har du för personnummer? Vad röstar du på? Vad har du för fetischer? Vad gillar du för positioner? är du gay eller straight? Är det ok att äta kött? Är du religiös? Vilken religion? Vill du verkligen att någon okänd människa kan se svaren på alla dom frågorna? I så fall är det fritt fram att svara på frågorna här i forumet hehe. Dessutom har du ingen aning vem som kan använda informationen mot dig oavsett om dina svar är "ok" enligt nuvarande regering kan nästa säga att det inte är "ok".

Vad man heter och personnummer är INTE uppgifter som på något sätt är hemliga liksom andra uppgifter, vem som helst kan få reda på mycket om en genom www.upplysning.se eller www.ratsit.se, där kan jag kolla upp vad folk har för inkomst, skulder m.m.
Vad jag har för fetischer, gillar för positioner, om jag är gay eller straight eller något av det andra är absolut inga hemligheter och svarar gärna på det om du tycker det är intressant att veta, men på vilket sätt ska de hitta terrorister genom att veta att jag är en köttätande straight kille som har en fetisch för sexiga underkläder och gillar att bli avsugen?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finurliig:

Exempel: Storbritannien har hittills avvärjt... hur många attacker var det nu igen? Hur tror du att de spårade upp de personerna? Genom att gå runt och knacka dörr? Fråga spåkärringen på tivoli? Titta i stjärnorna?

Att underrättelsetjänster sen inte delar ut information om sina operationer till den breda allmänheten är väl mindre förvånande: det gör inte den vanliga polisen heller: risken är ju att man liksom, tipsar brottslingarna om att det är bäst att schappa, och det är ju inte riktigt meningen.

Polis och underrättelsetjänst är liksom inte några elaka typer som vill fötrycka dig, kontrollera dig, spionera på ditt p-tittande eller smygkolla dina inlägg på Sweclockers. De är helt vanliga svenskar som bor i villa, radhus och llägenhet och drivs av en önskan om att vårt land ska vara en trygg och säker plats för andra vanliga svenskar.
Så du kanske helt enkelt får försöka lita på våra folkvalda och myndigheter?

Hur fungerade underrättelse innan Internet? Fanns det inte eller tittade de i stjärnorna? Gick hela Kalla Kriget till genom att de knackade dörr? Nä, visst finns det metoder som inte innebär att man sprättar upp samtliga mail som skickas över Sveriges gränser och söker igenom dem. Vi har ett omfattande skydd för papperspost men tydligen är det okej så länge det är digitalt. Det finns ett ord här som är viktigt i all rättssäkerhet och alla ingripande från staten mot folket - proportionalitet. Om du inte vet vad det betyder så bör du läsa upp om det innan du går vidare. Är det nödvändigt att massövervaka? Fyller massövervakningen sitt syfte? Måste vi läsa av alla mail och alla chattar? Finns det metoder som kan ge samma resultat med mindre ingripande medel?

Det är där skon klämmer. Att övervaka misstänkta är inget underligt. Det har vi alltid gjort och där finns det ett konkret behov och syfte med övervakningen. Problemet är när man börjar vilja övervaka alla medborgare utan misstanke, utan behov och utan konkret syfte. Vi plöjer ner massor av pengar och resurser på anläggningar som eliminerar vår integritet och ingen kan ens bevisa att det fyller sitt syfte. Kanske borde vi istället lägga ner pengar på infiltratörer och förebyggande åtgärder och samtidigt låta privatlivet vara privat?

Att underrättelser inte vill gå in i detalj eller kommentera pågående utredningar kan jag förstå. Men samtidigt har de en skyldighet att informera regering, riksdag och folket om vad de håller på med. De är här för att tjäna oss, inte tvärt om. Nej, jag litar inte på folkvalda som ljuger för oss eller anonyma tjänstemän utan ansvar. De lovade att FRA aldrig skulle användas av polisen för att sedan stegvis utöka befogenheterna, hemligt samarbeta och dela information med NSA och nu har inte ens liken kallnat innan de vill att vi ska ge dem mer befogenheter.

Igen, för du svarade faktiskt aldrig på frågan: Har svensk massövervakning lett till att ett terrordåd stoppats?

Allt du gav var ett exempel om ett annat land där du tror att de möjligtvis kanske har använt en annan typ av övervakning för att stoppa ett okänt terrorbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Och jag har svarat att detta endast är en del utav vad som behöver göras, ingenting som säger att det är massövervakning då det inte finns resurser för det, får se om du förstod svaret denna gång då.

Vad man heter och personnummer är INTE uppgifter som på något sätt är hemliga liksom andra uppgifter, vem som helst kan få reda på mycket om en genom www.upplysning.se eller www.ratsit.se, där kan jag kolla upp vad folk har för inkomst, skulder m.m.
Vad jag har för fetischer, gillar för positioner, om jag är gay eller straight eller något av det andra är absolut inga hemligheter och svarar gärna på det om du tycker det är intressant att veta, men på vilket sätt ska de hitta terrorister genom att veta att jag är en köttätande straight kille som har en fetisch för sexiga underkläder och gillar att bli avsugen?

Okej, hur är det med bilder och information som kopplar ditt konto här till ett namn?

Vad är ditt namn, din adress, ditt personnummer? Kan vi få se intima bilder på dig och din eventuella flickvän? Ett ex fungerar också. Var brukar du äta lunch? Det skulle även vara kul att se bilder inne i din lägenhet.

Ovanstående information om dina föräldrar vore också bra att ha, så att jag kan vara säker på att ni inte är terrorister. Du har ju inget att dölja i ditt privatliv så kom igen nu. Det finns ju ingen anledning att begränsa vad okända kan få reda på om dig. Jag vill ha ditt användarnamn och lösenord till Steam också så jag kan ta reda på om du spelar med terrorister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Och jag har svarat att detta endast är en del utav vad som behöver göras, ingenting som säger att det är massövervakning då det inte finns resurser för det, får se om du förstod svaret denna gång då.

Jo jag förstår att du poängterar att det är en del av ett större mer omfattande arbete, du kan försöka att ringla dig ur att ge mig ett konkret svar på min fråga hur mycket du vill. Det bevisar bara ytterligare att du inte kan svara på frågan.

Varför?

För att det är ett ineffektivt s.k. "skydd" som inte gör annat än att skada individerna det är designat för att skydda.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thomas_skane:

Okej, hur är det med bilder och information som kopplar ditt konto här till ett namn?

Vad är ditt namn, din adress, ditt personnummer? Kan vi få se intima bilder på dig och din eventuella flickvän? Ett ex fungerar också. Var brukar du äta lunch? Det skulle även vara kul att se bilder inne i din lägenhet.

Ovanstående information om dina föräldrar vore också bra att ha, så att jag kan vara säker på att ni inte är terrorister. Du har ju inget att dölja i ditt privatliv så kom igen nu. Det finns ju ingen anledning att begränsa vad okända kan få reda på om dig. Jag vill ha ditt användarnamn och lösenord till Steam också så jag kan ta reda på om du spelar med terrorister.

Skrivet av thorsama:

Jo jag förstår att du poängterar att det är en del av ett större mer omfattande arbete, du kan försöka att ringla dig ur att ge mig ett konkret svar på min fråga hur mycket du vill. Det bevisar bara ytterligare att du inte kan svara på frågan.

Varför?

För att det är ett ineffektivt s.k. "skydd" som inte gör annat än att skada individerna det är designat för att skydda.

Ta av er skygglapparna istället, världen befinner sig i krig, era krav på att bibehålla eran integritet som ni vill gäller inte då.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Inget illa menat, men ni verkar behöva gå ut och ta en nypa luft bägge två innan ni fortsätter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Vi kan ta bort yttrandefriheten också. Jag har ändå inget kontroversiellt att säga, så vad ska vi med den friheten till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Ta av er skygglapparna istället, världen befinner sig i krig, era krav på att bibehålla eran integritet som ni vill gäller inte då.

Och du tycker att vi är skyddade från detta krig om FRA får läsa mina erotiska konversationer med killar i Ryssland?

Läs mitt tidigare inlägg där bl.a. proportionalitet tas upp. Men argumentet om "rent mjöl i påsen" håller inte riktigt då det alltid finns saker man inte vill ska sluta vara privat.

Vad för skydd har vi för att ingen hackar FRA och får tillgång till allt? Där är det redan samlat och sorterat i en databas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Ta av er skygglapparna istället, världen befinner sig i krig, era krav på att bibehålla eran integritet som ni vill gäller inte då.

För att vara någon som påstår sig se helheten så finner jag det lustigt att du inte kan förstå att integriteten inte är det centrala i vår argumentation. Visst jag anser integritet en väldigt viktig aspekt och vad jag surfar på för sidor har varken du eller någon annan som jag inte personligen anser lämplig rätt till, såvida jag inte är rimligt misstänkt för brott. Men integriteten är en del av en större helhet vilket vi kallar frihet.

Det handlar mer om huruvida vi ska tillåta dessa extremister påverka våra liv och värderingar.

De vill att vi ska förändra oss att fall i led med deras synsätt, total kontroll och dominans. Att införa verktyg som tillåter detta om än i mindre mån, exempelvis massövervakning är att ta ett steg i fel riktning och motverkar det centrala i ett modernt och öppet samhälle som Sverige.

Nu säger jag inte att det nödvändigtvis leder till att vi tar fler steg i fel riktning. Men är det värt att ens ta ett steg i den riktningen genom att arbeta på ett sätt som inte motverkar terrorismen?

Men du har fortfarande inte svarat på min fråga.

Jag ger dig ytterligare en chans:

Finns det konkreta bevis på att massövervakning har någon riktig effekt?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Traumklang:

Finns inga ord ens att beskriva hur jag hatar Zbigniev Brzezinski.
Att räkna ihop alla dödsoffer som åstadkommits med hjälp av hans "strategier", skulle nog katapultera honom på en top tre plats bland största massmördare i människans historia. Kanske han tom tar ledningen där.

För övrigt ska det tilläggas att Zbigniev fortfarande bedriver en aggressiv kampanj mot Ryssland och hans böcker lägger svart på vit fram hans teorier om hur Ryssland ska kunna lamslås genom att manipulera andra europeiska stater. Zbigniev ger intryck av att vara en polsk ultranationalist.

Nu kan vi ju hoppas att äpplet fallit långt ifrån trädet än om det mesta pekar på motsatsen, men det bör framhållas att det är Zbigniews son, Mark Brzezinski, som är USA:s ambassadör i Sverige. Mark har kopplingar till de neokonservativa i USA, alltså den grupp som starkast förespråkar att USA bör värna om världsdominans. Mark och hans fru har goda personliga kontakter med DN:s chefsredaktör Peter Wolodarski.

Ovan beskrivna är inte ett försök att bygga upp en konspirationsteori. Det är dock alltid viktigt att veta vem som är vem för att vara bättre i stånd att kunna bedöma vad i det här fallet journalister skriver. Personer med starka band till någon med extrema åsikter behöver ju nödvändigtvis inte dela dem, än om sannolikheten att det finns gemensamma kontaktytor ökar.

Personligen är jag opolitisk och drivs bara av ett nutidshistoriskt intresse.

Red: vände bak och fram på några ord i första stycket.
Permalänk

@thomas_skane:

Om terrorister använder sig av internet för sin planering och kommunikation så är det väl rimligt att myndigheterna har befogenhet att leta just där. Annars blir ju deras jobb lite som att ge sig ut med ett metspö i en öken, eller hur?
Det är också rimligt, proportionerligt, och ett sätt att förebygga terrordåd som inte stör medborgarnas liv i någon nämnvärd omfattning. Dett innebär bara att den övervakning som finns i resten av våra liv även omfattar det vi gör på internet, så att internet inte blir en fristad för kriminella, som det i stor utsträckning har varit hittills.

När skrev jag vidare att staten skulle övervaka alla? Det skrev jag inte. Jag skrev att de borde ges medel att övervaka misstänkta terrorister. Dvs precis det du själv tyckte var rimligt: övervaka när det finns konkreta misstankar?
...och är du verkligen så naiv att du på fullt allvar tror att svensk säkerhetstjänst inte har sprättat upp pappersbrev genom historien? Tänk efter en gång till, min vän..

...så vad är problemet, och varför är övervakning så himla känslig bara för att mediet som övervakas är internet, när övervakning är en accepterad del av våra liv överallt annars? På skattemyndigheten, i butiken, på stan, på gymmet. Och så vidare?

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"