Permalänk
Medlem

Problem med cat6 kabel.

Tjena! Läget är som så att vi har fått en tv box från Telia som ska drivas av vår fiberuppkoppling. Problemet är att medieomvandlaren sitter i ena sidan av huset och boxen i andra. Jag har därför valt att sätta upp en switch på andra planet där boxen som ska ge signal åt en dator, en accesspunkt, en ps4 samt att det går en kabel ner till boxen. Problemet är jag dragit en kabel i plaströr på krypvinden som sträcker längs huset. Denna kabeln ligger på 50 meter. Sen har jag som sagt en kabel som går från den switchen som 50 meteraren matar till tv boxen och den kabeln ligger på 20 meter. Testade att koppla in en laptop där boxen ska sitta och får bara "oidentifierat nätverk" värt att nämna är att 50 meters kabeln är det mycket kvar på och kan kortas säkert 15 m. Boxen fungerar endast om jag drar en kabel direkt ifrån medieomvandlaren till boxen vilket inte är möjligt under en längre period då jag lagt kabeln den kortaste vägen mitt över golv och grejer. Undrar därför om det kanske beror på signalförluster eller om jag borde bygga om kabeln till boxen?

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem

Har du provat med en router mellan fiberconverter och switch? (är inte helt hemma på fiberuppkopplingar, kan mycket väl vara så att det inte behövs)
Prova även med datorn i ändan som går från converter -> switch och se om det fungerar.
Vad har du för uttrustning?

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk

Hej Zadrok... Har precis fått fiber installerat hos mig.
Tittade lite på mediaomvandlaren och switchen bredvid den. Där ser man att man skall dra ut tv på en separat lina. Nätverk på en egen samt telefon på egen lina. Om du har telia som mig så borde det se lika dant ut. Har du installationsmanualen. Kolla i den.

mvh Micke

Permalänk
Medlem

Såg nu i internetmanualen att IPTV kräver egen utgång så jag har lite jobb framför mig att dra fram en kabel...till...

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan använda delar som stödjer vlan om du inte vill dra mer kabel, finns redan 2 stora trådar om det.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/845719-telia-fiberlan-v...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-t...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.