Moderaterna vill ge större möjligheter till dataavläsning för att bekämpa terrorism

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludovicus:

Om det inte är vi väljare som indirekt styr landet genom våra politiska representanter, vem menar du då att det är som styr?

Personer som väljare utser som väljs ut direkt inifrån ett parti.
Sällan som någon blir invald som riksdagsledamot utan att vara bland dom första namnen på listan.

Sverige är ingen direktdemokratistat det borde väl alla veta.

Permalänk
Medlem

De kan börja med att sluta skicka ner miljoner till terroristerna i Syrien, samt göra något åt exempelvis NATO-Turkiets oljeköp, stöd och skydd av islamister.

"Stoppa Sveriges stöd till al-Qaidas allierade i Syrien"
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2836510-stoppa-sveriges-sto...

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

Haha. Regeringen skiter fullständigt i vad folket tycker.

För sant, sorgligt men sant, vi det svenska folket blir inte omfrågade när politiker säger ja/nej till beslut, dem kör sit eget race vilket gör att jag tycker det är fel att säga att vi lever i en demokrati, alla val slutar ju efter att man väljer ett parti, sen kan partierna göra vad fan dem vill utan att folket har någon som helst rätt att göra något åt det, det är ett skämt att säga att vi har demokrati i sverige då folket inte har något val.

Att vi inte har nationela röstningar i fråga om de flesta besult är inte demokratiskt och jag blev inte tillfrågad om jag ville rästa ja/nej till datalagringsinitsiativet t.e.x. utan det var en upgörelse helt mellan de olika partierna, dem skiter totallt i folket och gör vad dem vill själva, därför tycker jag helt enkelt att politik inte är lösningen på något alls i dagens läge, den enda gången som dem fejkar intresse för folkets bästa är när det börjar närma sig val, förstår dock varför man inte röstar om små saker, men de lite större besluten röstas det inte heller om utan där kör man över alla varken du vill det eller ej.

Permalänk
Inaktiv

Var väl bara en tidsfråga innan förslag om utökad övervakning kom? Det har ju varit ett av argumenten för att inte köra igång med datalagringsdirektivet (och liknande) överhuvudtaget, dvs öppna inte den kranen för det blir bara mer o mer. O där är vi nu.

En undersökning visar att dom flesta av oss don´t give a shit, vilket är ytterst märkligt tycker jag.

http://feber.se/webb/art/338333/svenskar_tycker_det_r_rtt_oke...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jag som tycks vara den enda som inte har något att dölja ser absolut inget fel i detta, sluta vara så narcissistiska.

barnsligt skrivet.
Detaljerna kring "större möjligheter till dataavläsning" är inte specificerade och därför "ser" vi bara det vi antar.
Att du hävdar att du inte har något att dölja är sannolikt en lögn, eftersom jag gissar att du har minst 10 lösenord att hålla koll på dagligen.

Eftersom jag inte kan dagens lagar kring dataavlyssning, och inte vet exakt vad moderaterna föreslår att ändra, så kan jag själv varken säga bu eller bä. Däremot vore det trist om en framtida extremistregering fick vantarna på tio år av data som de sedan kan filtrera och hitta "oliktänkande". Eller om alla mina och min familjs konversationer, lösenord och personuppgifter kom på vift genom en enda hackattack mot ett dåligt skyddad statligt nätverk. Eller om en trött anställd valde att sälja databasen över hela sverige till högstbjudande. Eller om systemet används för att automatiskt identifiera de som smiter från public service avgiften eller laddar ner några serier från nätet.

Nej just det, det skulle bekämpa terrorism. Ja just det.. då är det nog ingen fara! Det måste ha varit svårt att vara terrorist innan internet uppfanns. Tänk, då kunde man ju inte koordinera någonting alls, eller?

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Avstängd

Övervakning är hemskt och strider mot demokratiska värderingar. Vi borde sträva att värna om vår personliga integritet och hylla kryptografi och anonyma, krypterade och säkra kommunikationskanaler.

Men tyvärr. Hur önskvärt det än är att värna om den personliga integriteten och och hur hemskt övervakning är så är det något som kommer att öka. Sverige, Europa och hela världen kommer allt mer att övervakas mer och mer. Sverige, och Europa kommer att bli en totalitär stat med kontinuerlig, fortgående hårdövervakning över allt och allt.

Med så mycket invandring så är övervakning oundvikligen något som behövs.
Med invandring så är det inte bara människor som man importerar, utan även kultur, värderingar, levnadssätt, ideologier, religion, normer, traditioner, livsåskådningar och annat.
Allt detta år sådant som präglat det samhälle som finns i deras hemländer, inklusive sekteriskt våld och såväl historiska som pågående konflikter.

Med en invandringspolitik där man ofiltrerat tar in alla och sedan placerar dem ut ankomna på ett fåtal orter så egentligen har man ju bara flyttat konflikten från ett ställe till ett annat. Samma grunder som har låtit det gro till den situation vi har idag finns ju kvar.

Sen har vi ett underligt, bakvänt system som belönar dem bränner sina pass och korsar nationens gränser olovligen, och straffar dem som gör rätt för sig och faktiskt har pass och söker asyl innan dom kommer in i landet.

Nu kommer väl folk antagligen angripa mig med ogrundade anklagelser om rasism.

Permalänk
Medlem

@Mainman:
Det handlar enbart om att vinna röster från folk som är rädda för terrorism. Det är bevisat om och om igen att massövervakning av data endast kostar en förmögenhet, utan att get något positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Hur gör du den associationen här?

Jag som tycks vara den enda som inte har något att dölja ser absolut inget fel i detta, sluta vara så narcissistiska.

Dela med dig av all din personliga information på detta forumet, lägg in det som din signatur, dela med dig av din GPS signal och alla personliga inköp.
Du har ju trots allt inget att dölja.

Permalänk
Medlem

Denna bilden passar in rätt väl i sammanhanget.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stenkul:

Fast så här går det när man ''öppnar sina hjärtan'' och släpper in vem som helst...Då får man skörda det man sår..

Läste att Paristerrorn gick igenom via PSN+....

Har inte så mycket med flyktingar att göra, däremot jäkligt mycket att göra med att man finansierar terrorn (som man gör från NATOs sida), kriger där och ställer till elände. Att kriga mot terrorismen är ytterst usel metod som har usel ratio för att lyckas, men vad gäller mellanöstern så så att det finns andra mål i område så självaste terrorn hjälper väst ha en anledning att stanna kvar. Terrorism problemet har blivit uppemot 10 ggr större problem sedan "kriget mot terrorismen" påbörjades.

How terrorism ends:
http://www.rand.org/pubs/research_briefs/RB9351/index1.html
Bara 7% av terroristgrupperna vinns med militära medel, som allra störst framgång har man polis och politik att göra.

Frankrike är ett land som bombar i Syrien, och ger pengastöd till "moderata" rebeller:
http://m.france24.com/en/20140821-france-arms-syria-rebels-ho...
(för mer info om hur väst stödjer dessa grupper så hittar man info genom wikileaks, t.ex. denna:
https://www.facebook.com/wikileaks/posts/717847608250354
Man lät ISIS växa för att man hoppades på att de skulle störta Assad - som är allierad med Ryssland och Kina, vilket väst förstås inte gillar)

Osama bin Laden frågade varför Sverige aldrig har blivit angripen, och gav svaret. Vi har inte varit och krigat i "deras" länder, de har ingen anledning att hata oss.

Och det här är en bra enledning till at vi inte bör gå med i NATO, vi ska inte finansiera terrorn och skapa dessa stora flyktingproblem, vi ska inte med på kontraproduktiva "äventyr". Och går vi med och krigar på högre nivå så kommer vi garanterat ha ännu större behov av vad som mycket påminner om en polisstat.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

idioti.

Är det David Cameron som har föreslagít detta?

Permalänk

Hade M´s "införa gränskontroller" gjorts på ett seriöst vis, alltså med hård handskarna. hade M kanske kunnat vinna tillbaka några SD röster om det gett resultat. Nu blev det inget mer än lite symbolpolitik som M kommer förlora ännu mer röster till SD, igen.
Nu vill M införa medel så att alla kan övervakas av Big Brother...such...

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisdvdr:

Hade M´s "införa gränskontroller" gjorts på ett seriöst vis, alltså med hård handskarna. hade M kanske kunnat vinna tillbaka några SD röster om det gett resultat. Nu blev det inget mer än lite symbolpolitik som M kommer förlora ännu mer röster till SD, igen.
Nu vill M införa medel så att alla kan övervakas av Big Brother...such...

Det va ju inte M som införde gränskontrollerna dock. Deras förslag innebar ju ett stopp för alla asylsökande som kommer via ett annat EU-land. Dvs hade det blivit totalstopp för alla asylsökande.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Verkar som att terroristerna har skrämt Moderaterna åt de väg de vill, till ett mindre friare "västvärld", precis som terroristerna själva försöker bygga upp.
Den fria och öppna värld vi vill ha och lever i är känslig mot angrepp, tyvärr. Men en inlåst stat med kontroll är mycket mer känslig mot rebelliska aktioner och inbördeskrig, vilket vår värld inte är!

Permalänk
Medlem

Släng vänligen in en klausul som uttryckligen förbjuder användandet av information insamlad via dataavlyssning och signalspaning om det inte gäller rikets säkerhet.

Permalänk
Medlem

Nice att de bara tar billiga poäng genom mer avlyssning istället för att ta tag i de riktiga problemen. Som tillexempel att vi tar in IS terrorister på löpande band. Skulle kunna ge hur många exempel som helst på bättre åtgärder...
Men det var allt bra längesedan som man tappade förtroendet för våra politiker.
Visst kanske det skulle kunna stoppa något enstaka attentat. men en stat där politikerna vet för mycket om varje enskild individ är riktigt farligt.

Visa signatur

CPU: I3 3240 GPU: MSI R HD7850 2G @1.1ghz RAM: 2x4G @1600
Phanteks Enthoo Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Hur gör du den associationen här?

Jag som tycks vara den enda som inte har något att dölja ser absolut inget fel i detta, sluta vara så narcissistiska.

Narcissism? Vad har det med ett privatliv att göra? Jag vill inte att någon snokar bland mina privata filer och uppgifter. Vill jag begå ett terrorbrott så tänker jag inte spara några filer som avslöjar det oavsett, de filerna finns endast i min hjärna. Detta handlar om kontroll, att man vill ha övervakning och det döljs oftast i försök att stoppa terrorism.

Permalänk
Medlem

Man ska ALDRIG ta beslut medan känslorna fortfarande flödar. Helt jävla idiotiskt.

Inför man sånt här skit bestraffar man befolkningen. Det är PRECIS det terroristerna vill.

Korkade politiker. Representativ demokrati är förlegad och fungerar uppenbarligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Mainman:
Det handlar enbart om att vinna röster från folk som är rädda för terrorism. Det är bevisat om och om igen att massövervakning av data endast kostar en förmögenhet, utan att get något positivt.

Okey, ge mig en vettig källa där det är bevisat?

Jag tror absolut att fler terrorattentat hade skett om regeringar inte övervakade för fem öre.

Jag säger inte att jag är för massövervakning, har dock svårt att tro på det du säger. Gillar inte heller tanken på att man är "övervakad".
Väldigt svår fråga detta. Tiderna förändras, polisens sätt måste också ändras för att kunna förhindra brott. Något måste göras iaf, den saken är klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

MEN NEJ. Jag skiter i om de spränger hela Stockholm i luften. Ingen jävla polisstat som lyssnar på allt och alla.

Ja precis.
Då när du sprängs så kan du iaf vara nöjd över att snuten inte vet vilken porr du gillar eller att du tankade ner senaste avsnittet från Bolibompa.

Patetiskt..

Permalänk
Medlem

Övervakningen verkar ju inte funka i USA så varför skulle det funkar här?
Postas på öppet forum vart de ska slå till och det räcker tydligen inte till för att få fast på en gärningsman.

Permalänk
Medlem

1984

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem

Är lättare att få igenom en motion där vi inför striktare gränskontroll så att illegala invandrare inte kan ta sig in lika lätt. Får vi med andra länder i norden så underlättar detta enormt. Är väl bara att sätta in militär och kustbevakning så att de gör någon nytta.

Övervakning av trafik lär inte hjälpa ett dugg såvida du inte försöker få tag på någon inhemsk idiot som messar sin polare innan har drar för att spränga upp den lokala korvmojen. Hoten är betydligt fler utanför vårat land än inuti. Är ju lite som Magnus Betnér sade; "När vi väl får en självmordsbombare så är det en klant."

Är väl bättre att offra den lilla delen av integritet och införa striktare gränskontroll där EU medlemskap och bakgrundskoll genomförs, istället för att avlyssna trafik där alla påverkas. Är väl någon procent som rör sig mellan gränserna regelbundet. Är betydligt bättre än att övervaka trafik där hela befolkningen påverkas.

Har personligen inte lust att ha min information potentiellt lagrat på någon server i väntan om att hamna på vift när säkerheten brister. Dessutom är det integritetskränkande att spionera på andras liv i sådan mån, oavsett hur goda avsikter man har eller hemligt man tror att det är.

Permalänk
Medlem

Ja, låt oss bevara det öppna samhället genom att i hemlighet avlyssna dess innevånare.
Snygg retorik, Batra.

Har man motiv att begå brott så tro fan att man kommer undvika lagens arm oavsett hur många tentakler den har. Det är ju inte som att terroristerna raggat medlemmar till sitt attentat i Paris på Facebookgruppen "Intresse: Terroristattack Paris 2015-11-13".

Sedan har underrättelsetjänsterna ofta väldigt glatta käftar efter varje attentat som slipper dem genom händerna. I ena stunden stoltserar dem med att de kände till personerna som begick brottet och i andra gråter dem krokodiltårar över hur deras övervakningsmedel inte är tillräckligt alls-överskridande.

Permalänk

@Rajat: Det är inte du själv som avgör om du har något att dölja eller inte

Permalänk
Medlem

Nämen vad ovanligt och oväntat. Nåt hemskt händer och så vill man passa på att pressa igenom en massa nya lagar för övervakning och kontroll.
Har det inte funkat tidigare så lär det inte funka nu. Lös orsaken till att attackerna händer istället, idioter.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludovicus:

Om det inte är vi väljare som indirekt styr landet genom våra politiska representanter, vem menar du då att det är som styr?

Samma som har styrt de senaste tvåhundra åren, storkapitalet. Innan dess var det adeln. Den klass som kontrollerar produktionsmedlen sitter också på makten. Sålänge produktionen styrs av en liten grupp med vinstintresse som drivkraft är demokrati bara tomma ord.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Kanske borde vi istället sluta att skapa miljöer som föder fram terrorgrupper? Kanske borde USA sluta med sitt terror drönarprogram? Kanske borde väst sluta med sina ekonomiska och politiska spel i Mellanöstern?

Jag är en fri människa och har då friheten till ett privatliv, friheten att med nära och kära prata om känsliga ämnen jag inte är redo att gå runt i allmänheten och säga. På grund av hur vårt samhälle är format så gör det att ett massövervakningsprogram är lätt att missbruka för de som är i makt, för att få företags, sin egen eller andra personers vilja igenom.

Vad jag vet har NSA aldrig kunna bevisat att de avväjt något brott, de är inte där för vår säkerhet, där är där för elitens säkerhet för de är rädda för oss.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Själv undrar jag varför detta kom ut efter Paris attacken, detta sker ju konstant i andra länder såsom Irak, Syrien m.fl. Bekämpa terrorism är svårt men en bra ända och starta vid är att lära ut, och då menar jag att i just detta fallet när de vara isis att man då ska lära andra att dessa inte är muslimer och representerar INTE islam. Lite skevt att alla inte vet om detta...

Permalänk
Medlem

Det är inte "representativ demokrati" som är felet, problemet finns i kontrollen av informationsutbudet. Om man bryr sig, får man till övervägande delen information från snarlika källor som står den ekonomiska och därmed politiska makten nära. Visst, alla har tillgång till internet och bibliotek, men den information som faktiskt kommer människor till del är snäv och begränsad. Gemene man vet inte vad det finns för alternativa eller kritiska källor och invaggas i tron att man har allt man behöver, och får därmed inte ens möjlighet att inse varför man inte ska nöja sig med regeringsvänlig (dvs pro-Washington/Pentagon) media.

Visst, ibland publicerar också DN undantagsvis kritiska debattartiklar, där Sverige beskrivs som klientstat, men de drunknar i flödet och återspeglar inte den allmänna tendensen. Ett ambiöst reportage om Snowden är t ex ingen frisedel för resten av innehållet som redan varit grund i att forma människors åsikter och uppfattningar.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.