Backup tjänst som även kan göra backup på mountade nätverksenheter.

Permalänk
Medlem

Backup tjänst som även kan göra backup på mountade nätverksenheter.

Tjena,

Testade precis Backblaze i hopp om att det skulle vara en bra tjänst, blev glatt överaskad över priset 5$/Månad för "obegränsad backup" men blev sedan mött av en vägg som inte verkar gå att lösa.

Dom har inget stöd för att göra backup på något som finns på nätverksdiskar, jag har "Documents" "Pictures" samt "Desktop" mountade från min server för att slippa kopiera över varje gång man gör en ominstallation av datorn.

Finns det någon annan bra tjänst där ute som är krypterad och tillåter att ta backup från nätverksdiskar?

Permalänk
Vila i frid

Gratisprogrammet Cobian Backup fixar det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Gratisprogrammet Cobian Backup fixar det mesta.

Jag tror inte den gör det jag behöver, det jag behöver är en molnlagrings tjänst med klient som tillåter backup från nätverksdiskar och som inte heter OneDrive eller Dropbox.

Permalänk
Vila i frid

Vad är det exakta ändamålet för lagringen? Backup, arkivering, recover? Vad har du för kriteria för återlagring dvs tidsmässigt?

Seriösare spelare är t.ex. Iron Mountain http://www.ironmountain.com/ eller Back Blaze https://www.backblaze.com/ etc för det finns ju hur mycket säkerhetskopieringslösningat/lagring att välja mellan.

För små och mellanstora företag lät vi Disaster Recover vara lokalt belägen medans backup lagras i annan brandsäkrad lokal och/eller Iron Mountain (beroende på datamängd).

Hemma hos mig själv kör jag med Windows Backup, Cobian Backup och Veeam Backup. Som lagringsmedia har jag USB3-diskar och NAS. Off-site lagring tycker jag inte behövs för hemmet. Brinner det så brinner det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Tjena,

Testade precis Backblaze i hopp om att det skulle vara en bra tjänst, blev glatt överaskad över priset 5$/Månad för "obegränsad backup" men blev sedan mött av en vägg som inte verkar gå att lösa.

Dom har inget stöd för att göra backup på något som finns på nätverksdiskar, jag har "Documents" "Pictures" samt "Desktop" mountade från min server för att slippa kopiera över varje gång man gör en ominstallation av datorn.

Finns det någon annan bra tjänst där ute som är krypterad och tillåter att ta backup från nätverksdiskar?

CrashPlan klarar av det direkt i Linux, Mac OS och FreeBSD operativsystem.
CrashPlan klarar av det i Windows miljöer om tjänsten körs under ett användarkonto: http://support.code42.com/CrashPlan/4/Backup/Backing_Up_A_Win...

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Lägger även jag en röst på CrashPlan, precis som Veni skriver så kör jag det installerat under mitt användarkonto i Windows och därigenom kommer den även åt min NAS, har i dagsläget runt 5 TB som backupas.

Har inte haft ett enda problem sen jag satte upp det för över ett år sedan, det hängde klockrent med genom Windows 10-uppgraderingen också

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift