Varför väljer alla Fractal Design Define S?

Permalänk

Varför väljer alla Fractal Design Define S?

När man kollar runt på olika forum så rekommenderar alla Fractal Design Define S, jag tänkte nog köpa Fractal Design Core 3300 Svart är det någon större skillnad på dom med luftflöde osv?
?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Den största fördelen med Fractal Design Define S jämfört med Fractal Design Core 3300 är att man kan ta bort hårddisken burarna och få mer plats och bättre luftflöde om jag inte är helt ute och cyklar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Finns väl flera bra märken som Cooler Master, Lian-Li, Antec

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Den största fördelen med Fractal Design Define S jämfört med Fractal Design Core 3300 är att man kan ta bort hårddisken burarna och få mer plats och bättre luftflöde om jag inte är helt ute och cyklar.

de kan man i alla chassin på marknaden i princip, allt som behövs är en borrmaskin och ett borrhuvud.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag köpte Define S för att jag hade planer om att trycka in en massa fläktar och skulle inte ha en massa hårddiskar i burken.

Permalänk

Define = Ljuddämpade chassin, Hög kvalitet, S modellen är lite mer optimerad för högre luftflöde och bättre kompabilitet med vattenkylning än R5
Arc = Optimerad för luftflöde, Bra kvalitet
Core = Budget serien, Bra luftflöde, Lite billigare chassin som saknar vissa features men ändå bra chassin i prisklassen

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Finns väl flera bra märken som Cooler Master, Lian-Li, Antec

Detta är inte publicservice

Permalänk
Skrivet av Emil Hansson:

Define = Ljuddämpade chassin, Hög kvalitet, S modellen är lite mer optimerad för högre luftflöde och bättre kompabilitet med vattenkylning än R5
Arc = Optimerad för luftflöde, Bra kvalitet
Core = Budget serien, Bra luftflöde, Lite billigare chassin som saknar vissa features men ändå bra chassin i prisklassen

Kanske tar ett Define r5 då, vill ha ljuddämpat.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Kanske tar ett Define r5 då, vill ha ljuddämpat.

"Define S" d.v.s ljuddämpat. Kolla bilder på båda så ser du skillnaden, det är i princip samma chassi.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blue eyed devil:

När man kollar runt på olika forum så rekommenderar alla Fractal Design Define S, jag tänkte nog köpa Fractal Design Core 3300 Svart är det någon större skillnad på dom med luftflöde osv?
?

Jag tog det främst för att s saknar platser för 5,25 tums enheter helt och inga hdburar såklart man har ju ändå plats för 5 enheter bakom på höjden,där huserar min 850 pro min 840 evo och nån gammal mekanisk samsung på 2 tb.Man kör ju ändå allt från usb idag.Sen satte jag in 3 140mm i fronten för maximalt luftflöde till mina gtx 980 i sli,funkar alldeles perfekt:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonas1972:

Jag tog det främst för att s saknar platser för 5,25 tums enheter helt och inga hdburar såklart man har ju ändå plats för 5 enheter bakom på höjden,där huserar min 850 pro min 840 evo och nån gammal mekanisk samsung på 2 tb.Man kör ju ändå allt från usb idag.Sen satte jag in 3 140mm i fronten för maximalt luftflöde till mina gtx 980 i sli,funkar alldeles perfekt:-)

Upplever du att varm luft blir stillastående runt grafikkorten? Define S har ju en heltäckt plåt bak medan R5an har perforerad. Frågar för att jag är sugen på en Define S och planerar att ha 3 140 i fronten och en 140 bak.

Permalänk
Medlem

@anon172162: heltäckt plåt bak?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Upplever du att varm luft blir stillastående runt grafikkorten? Define S har ju en heltäckt plåt bak medan R5an har perforerad. Frågar för att jag är sugen på en Define S och planerar att ha 3 140 i fronten och en 140 bak.

Har också haft ett S, rekommenderar en fläkt i botten för att få extra luftflöde över grafikkorten. Om du inte har ett för långt power supply Jag hade delarna i sign och t.om. mitt högljudda 290x gick tyst, för att vara ett radeon kort såklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vinolik:

@llrobbanll: heltäckt plåt bak?

Kanske lite vagt beskrivet Menar plåten som sitter till höger om expansionsplatserna. Den plåten är perforerad på R5 vilket gör att luft kan ventileras ut där. På Define S är den plåten hel vilket är lite synd.

Skrivet av willeykk:

Har också haft ett S, rekommenderar en fläkt i botten för att få extra luftflöde över grafikkorten. Om du inte har ett för långt power supply Jag hade delarna i sign och t.om. mitt högljudda 290x gick tyst, för att vara ett radeon kort såklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske gör så att jag kör två fläktar på de översta platserna i fronten då och sedan en i botten. Om jag nu kan bestämma mig någon gång vilket chassi jag vill ha

Permalänk

Anledningen till varför jag Körde på ett Define S är tack vare den stora öppna ytan i chassit. Riktigt behändigt att bygga i!

Visa signatur

Cisco Certified CCNP R&S, CMNO, CCDA