Permalänk
Medlem

Får inte ut min hastighet(fiber)

Tjena!
Lycklig som få när man får ett sms från telia att fibertjänsterna nu kopplats in. Byter modemet mot Asus RT-N66 och kör en bredbandskoll via wifi. Ligger på 100mbit. Kör en bredbandskoll till via stationära datorn vars uppkoppling går via en switch (zyxel Gs-105d v2). Får ut ungefär samma som via wifit. Låter bra men jag har ju beställt 250mbit... Körde en bredbandskoll till via laptopen direktkopplad med kabel från routern och visst 300mbit/s. Behöver jag bättre grejer kanske? En annan switch?

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem

Hur är det kopplat?
Fiber -> Asus RT-N66 -> switch (zyxel Gs-105d v2) -> stationär datorn?
Eller finns det annat inkopplat?
Har du dålig kabel mellan router och switch?
Vad får du för hastighet om du kopplat laptopen med kabel till switchen?
Om du tittar på status för nätverksinterfacet under kontrollpanelen network and sharing service / change adapter settings? Vilken hastighet har ditt nätverkskort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Tjena!
Lycklig som få när man får ett sms från telia att fibertjänsterna nu kopplats in. Byter modemet mot Asus RT-N66 och kör en bredbandskoll via wifi. Ligger på 100mbit. Kör en bredbandskoll till via stationära datorn vars uppkoppling går via en switch (zyxel Gs-105d v2). Får ut ungefär samma som via wifit. Låter bra men jag har ju beställt 250mbit... Körde en bredbandskoll till via laptopen direktkopplad med kabel från routern och visst 300mbit/s. Behöver jag bättre grejer kanske? En annan switch?

Har du gigabit portar hela vägen? annars lär du bara få ut 100Mbit
Vad har du för hastighet internt på nätverket?(kablar kanske inte klarar hastigheten)

EDIT: kolla vad då får för hastighet internt först kan vara något som är fel där.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Har du kollat med Telia så de ställt in det rätt?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Har du provat med laptopen inkopplad på samma switch som den stationära?

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Körde en koll mellan laptop och switch och fick fullgott värde. Körde sedan med samma kabel från samma uttag i swtchen in i den stationära och får bara 100mbit... Vad är det frågan om?

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem

Gå in i kontrollpanelen-maskinvara-enhetshanterare. Välj nätverkskort-egenskaper och fliken avancerat. Kontrollera under speed&duplex att inte det är begränsat till 100

Permalänk
Medlem

Hade samma problem en gång i tiden. Då var det mitt inbyggda Killer NIC som var boven i dramat (Eller rättare sagt mjukvaran). Den var nämligen inställd på att max uppkopplingshastighet var 100/10 istället för 100/100 i mitt fall.

Permalänk
Medlem

@Imlal Samma för mig tydligen. Mitt "Killer network manager" stod och stampade på 100/10. Lite skum mjukvara måste jag säga... Hade nog tagit mig ett bra tag att komma fram till att det var mjukvaru relaterat så tack så mycket! Full fart!

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5