Permalänk
Medlem

OSMC's septemberuppdatering ute nu: https://osmc.tv/2015/09/osmcs-september-update/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Har precis fått fiber hemma, är sugen på att hitta på något server-relaterat med en Pi. Någon som har förslag? Någon som använder PLEX eller liknande?

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk

Funtar på att köpa en Pi2 på skoj. Nån som kör med IPTV?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Ubuntu Mate 15.10 för Pi 2 ute nu:
https://ubuntu-mate.org/raspberry-pi/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Nu kan man ansluta en dongel och spela upp ljudet från Pi'n i blåtandshögtalare med OSMC.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Fääkk, jag vill se arga snickaren via osmc men jag lyckas inte nå kanal5.

Permalänk
Medlem

kör du med det här addonet då?? brukar för de mesta funka bra http://www.rieter.net/content/

Permalänk
Skrivet av Eawo:

kör du med det här addonet då?? brukar för de mesta funka bra http://www.rieter.net/content/

Ja det gjorde den faktiskt, den listar filerna lite klumpigare än andra men bättre det än sitta vid datorn för att se 5an. Tackar.

Jag är sugen på att köpa en till Pi2 för att logga lite temperaturer och vattenmätare samt visa statistik på webbsida (sql php).

* Lite rädd för ha en Pi2 på dygnet runt då laddare och annat tycks ta eld överallt, men om jag tar en från känd mobiltillverkare så bör det väl vara tryggt?

* Lämpligaste OS vore Raspbian ?

* Bästa webservern: Nginx?

* Sen behöver jag något för att fånga upp sensorsignalerna och lägga i sql databas?

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av touch panelen man kan köpa till pi2?
Fungerar den bra och är den "lätt" att installera?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

LasseFrasse jag håller på och beställer hem sensorer av olika slag ska börja bygga lite olika mysensorer titta här www.mysensors.org sen som program "Controller" ska ja köra domoticz www.domoticz.com. Men har beställt de mesta på ebay så väntar på sakerna fortfarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Eawo:

domoticz www.domoticz.com. Men har beställt de mesta på ebay så väntar på sakerna fortfarande.

Jag såg förvisso fram emot att skapa något eget men Domoticz såg väldigt fint ut.
Har klickat runt lite men hittills inte sett svaret; är Domoticz även en webhost så man kan se allt på webben?

Permalänk
Medlem

aa det stämmer

Permalänk

Skulle behöva tips på en bra och billig fjärrkontroll till min Pi 2.
Om det skulle gå att kunna starta den via kontrollen skulle vara guld!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isakksson:

Skulle behöva tips på en bra och billig fjärrkontroll till min Pi 2.
Om det skulle gå att kunna starta den via kontrollen skulle vara guld!

http://elinux.org/RPi_VerifiedPeripherals#USB_Remotes
http://elinux.org/RPi_VerifiedPeripherals#USB_IR_Receivers

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

* Lite rädd för ha en Pi2 på dygnet runt då laddare och annat tycks ta eld överallt, men om jag tar en från känd mobiltillverkare så bör det väl vara tryggt?

Jag har nästan alla mina grendosor samt adaptrar / laddare och så vidare i en Bluelounge Cablebox.

Snyggare än att ha såna grejer synligt, går att gömma sladdar i och flamsäkert .

Finns i svart och vitt samt i en stor modell och en mindre (vad jag vet).

https://www.netonnet.se/art/ljudbild/kopplaanslut/kabeldoljni...

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Ack, när jag väl fick kanal 5 genom Rieter, ja då ändrar kanal 5 och sänder via någon annan så gick det inte att nå filmerna längre. *snyft*

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

* Lite rädd för ha en Pi2 på dygnet runt då laddare och annat tycks ta eld överallt, men om jag tar en från känd mobiltillverkare så bör det väl vara tryggt?

Har du en vettig laddare så bör de vara lugnt, jag har själv kört med en Iphone laddare 24/7.

@drwlz
Hur mycket får man plats med i en sådan låda?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Har du en vettig laddare så bör de vara lugnt, jag har själv kört med en Iphone laddare 24/7.

@drwlz
Hur mycket får man plats med i en sådan låda?

Dom sväljer en hel del faktiskt. Detta är måtten på den stora varianten:

Mått: (L)40,7 cm x (B)15,8 cm x (H) 13,5 cm

Beror på vad man vill få in i den antar jag, men i min har jag en större grendosa och två små, samt en del kablar.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

har nån hittat på lösning att installera vanlig w10 på rpi2 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trajce:

har nån hittat på lösning att installera vanlig w10 på rpi2 ?

Det kommer aldrig gå då Pi använder en helt annan processortyp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av L'ombra:

Det kommer aldrig gå då Pi använder en helt annan processortyp.

http://www.microsoft.com/en/mobile/phone/lumia950/specificati...
De mobilerna kör W10 på ARM.. Finns docka för att köra dom med skärm och mus.

Finns W10 till RPi fast det är ett extremt bantat "OS", dvs bara Core. Men det är nog bara en tidsfråga tills de släpper en version med GUI.
http://www.engadget.com/2015/04/30/windows-10-preview-raspber...

Permalänk
Medlem

Nu ska jag köpa en Raspberry Pi som komplement till min arduino (som är påväg på posten).

Men, det får bli den nya £5 varianten!

The Verge - Raspberry Pi Zero

Har ni gissningar på vilken leverantör i sverige som kommer få in denna först / alternativt vilka sidor ni beställt ifrån tidigare?
Behöver Zeron helst innan den 21a december.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

Nu ska jag köpa en Raspberry Pi som komplement till min arduino (som är påväg på posten).
Men, det får bli den nya £5 varianten!
Har ni gissningar på vilken leverantör i sverige som kommer få in denna först / alternativt vilka sidor ni beställt ifrån tidigare?
Behöver Zeron helst innan den 21a december.

Och den har en egen tråd: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1399868-rpi-zero

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

Nu ska jag köpa en Raspberry Pi som komplement till min arduino (som är påväg på posten).

Men, det får bli den nya £5 varianten!

The Verge - Raspberry Pi Zero

https://www.raspberrypi.org/wp-content/uploads/2015/11/rsz_img_4054.jpg

Har ni gissningar på vilken leverantör i sverige som kommer få in denna först / alternativt vilka sidor ni beställt ifrån tidigare?
Behöver Zeron helst innan den 21a december.

Är du säker på att du vill ha Zero. Den är sämre prestandamässigt än RPI2.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Funderar på en pi 2 i julklapp till sambo som just nu sitter med telefon och kollar på tv3 play.

Krav: TV3 Play, Netflix och PopcornTime. Har Kodi stöd för dessa tre?
Jag vill inte dra internet kabel till tvn utan behöver trådlöst, tips på trådlöstnäverkskort? Får bara ut 30mbit på N, behöver då ac kanske för och kunna streama? Behöver man mer lagring om man ska streama Popcorntime?

Annars får jag vänta på Compute stick 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jussit:

Funderar på en pi 2 i julklapp till sambo som just nu sitter med telefon och kollar på tv3 play.

Krav: TV3 Play, Netflix och PopcornTime. Har Kodi stöd för dessa tre?
Jag vill inte dra internet kabel till tvn utan behöver trådlöst, tips på trådlöstnäverkskort? Får bara ut 30mbit på N, behöver då ac kanske för och kunna streama? Behöver man mer lagring om man ska streama Popcorntime?

Annars får jag vänta på Compute stick 2.

netflix funkar ej dock Tv3 funkar skapligt.
Jag kör med en asus n10 usb dongel.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren:
Funkar popocorntime?