Första intrycken av Fallout 4

Permalänk
Medlem

Efter 6 timmars spelande så är det precis som jag misstänkte...

Detta är det överlägset bästa spel som skapats sedan Skyrim!

Förutom den konsolskadade UI:n så har jag inget negativt att säga om Fallout 4.

Närvarokänslan, världen, grafiken, ljuden, röstskådespeleriet osv Allt känns helt j-vla suveränt och jag vill bara hem från jobbet för att spela mera, en känsla jag inte haft sedan just Skyrim. Har inte råkat ut för några buggar heller.

Bethesda: Ni har gjort det igen!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Satans massa buggar här.. Fastnar i terminaler, allting blir vitt och suddigt i regn, ibland lila och blått nu efter att jag stängde av "wet" settingen. Ibland springer man fort som in i helvete när fpsen ökar i trånga utrymmen.

Känns som att dom portat spelet rakt av och sket i att testa det.. Tyvärr förstör allt detta lite av stämningen i ett förutom buggarna underbart spel.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Satans massa buggar här.. Fastnar i terminaler, allting blir vitt och suddigt i regn, ibland lila och blått nu efter att jag stängde av "wet" settingen. Ibland springer man fort som in i helvete när fpsen ökar i trånga utrymmen.

Känns som att dom portat spelet rakt av och sket i att testa det.. Tyvärr förstör allt detta lite av stämningen i ett förutom buggarna underbart spel.

Det är samma motor som i Skyrim så sätt framelimit till 60fps så slipper du fysik och terminal buggar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Det är samma motor som i Skyrim så sätt framelimit till 60fps så slipper du fysik och terminal buggar.

Ja och det är dåligt gjort av bethesda. Maxfps - 60.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Ja och det är dåligt gjort av bethesda. Maxfps - 60.

Ja det är lite tråkigt kan jag hålla med om. Inte för det drabbar mig personligen då jag är van med inputlagget / inte märker av det med vsync. Spelet är dock förbannat nice i övrigt, långt ifrån snyggaste spelet men fullt tillräcklig grafik för att sätta en härlig stämning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Permalänk
Medlem

För mig krångla ljudet första gången jag startade spelet. (Inget ljud alls). Detta löste sig med en omstart.
Den andra buggen var när jag skulle ta upp "kött" från dem första insekterna . Så fick jag upp hela insekten och kunde röra runt den i hela rummet? Typ som om man hade jedi krafter eller nått.

Annars har det funkar bra för mig. Dock bara spelat tills man precis träffar på hunden.
Storyn upplever jag som så där, änsålänge iallafall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Spelar PS4 versionen.

Har nog spelat 5-6 timmar iallafall, här är mina tankar.

  • Tog ca 40 minuter att installera spelet på konsolen, har aldrig varit med om så lång installationstid från fysisk skiva.

  • Ibland buggar subtitles i konversationer så att texten står stilla på det första personen sa istället för att gå vidare till nästa fras.

  • Verkar som att hitboxen är lite skev, ofta kan man sikta på en fiende men ändå inte träffa flera gånger.

Förutom det har jag inte märkt av några fler buggar.

Jag gillar stilen på det här fallout spelet, känns som att det har blivit lite mer hightech än tidigare spel men ändå med 50-tals stilen intakt.

Jag gillar hur dom har löst bygga settlement material, att kunna ta gammalt skrot och göra om till material. (Förstår dock inte hur en stor metallskylt kan ge 2 steel medans en liten hammare ger 4?)

Längtar tills det finns modstöd på konsollern, lär dock komma med en del buggar

Permalänk
Medlem

15tim spelat och älskar varje minut. Har inte stört mig på några buggar, och mer än stabila 60fps behöver jag inte.
Gillar random legendary fiender, och craftingen är underbar. Tänk lite mods på detta sen!
Har spenderat alldeles för mycket tid på att bygga settlements dock. Haha.
Många sidequests med roliga karaktärer. Men SATAN vad jag hatar bloodbugs! Och radscorps!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Bara spelat två timmar än så länge. Har ledigt hela nästa vecka så då lär det köttas desto mer..

Tycker det flyter på bra. Har cappat på 100Hz via skärminställningarna och har hittills inte fastnat i någon terminal. Kör 2560x1440 på Ultra och det kanske är lite väl, men har inte störts av låg FPS än så länge. Får se, kanske får ställa ner det senare.

Det jag inte alls gillar är inventory etc, känns väldigt kantigt och osmidigt på PC.

Permalänk
Skrivet av MrMadMax:

För mig krångla ljudet första gången jag startade spelet. (Inget ljud alls). Detta löste sig med en omstart.
Den andra buggen var när jag skulle ta upp "kött" från dem första insekterna . Så fick jag upp hela insekten och kunde röra runt den i hela rummet? Typ som om man hade jedi krafter eller nått.

Annars har det funkar bra för mig. Dock bara spelat tills man precis träffar på hunden.
Storyn upplever jag som så där, änsålänge iallafall.

Är ingen bug att man kan ta upp fysik objekt har vart så i skyrim också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShatteredXs:

Är ingen bug att man kan ta upp fysik objekt har vart så i skyrim också

Skickades från m.sweclockers.com

aha, fräckt! jag lyckades göra något utan att veta om det
Då tar jag tillbaka det.
Men vet inte hur jag lyckades? För har inte lyckats med det igen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

aha, fräckt! jag lyckades göra något utan att veta om det
Då tar jag tillbaka det.
Men vet inte hur jag lyckades? För har inte lyckats med det igen.

Håll inne knappen du använder för att loota, i Skyrim "E". Efter "en liten stund" blir det flytta / hantera läge, och man kan släpa runt föremålet. "E" igen för att släppa. Antar att det fungerar likadant i F4.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

aha, fräckt! jag lyckades göra något utan att veta om det
Då tar jag tillbaka det.
Men vet inte hur jag lyckades? För har inte lyckats med det igen.

Om man håller in "interact" ("E" som standard) så kan man dra, lyfta, släpa osv på olika objekt.

Edit: pucktvåa.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Enkom spelat i tre timmar än så länge, men fått litet känsla för det. En rad små buggar har dock redan uppenbarat sig, och en del iakttagelser har gjorts:

  • HUD/UI är gräslig. Uppenbar konsolport som inte passar i det minsta på PC.

  • Det har blivit lättare att plundra diverse behållare i omgivningen; man behöver inte längre aktivera dem, utan enbart sikta på byrån/arkivskåpet/liket/etc. för att plocka på sig innehållet. Nackdelen är att man inte längre får någon utförlig information om sakerna man plockar upp, som vikt och dylikt.

  • Det märks att grafikmotorn är föråldrad, speciellt när det kommer till animationer och karaktärer. "Rörliga skyltdockor" utan djup.

  • Mängder med små buggar, men inget katastrofalt. Dialog som inte spelas upp, avbryts tvärt av rörelser, undertexter som inte följer med konversationen. Dock försvann ansiktet på min karaktär när jag stod och skulpterade i startskärmen som bäst - inte optimalt. En slumpmässig krasch har jag också upplevt, men p.g.a. autosparfunktionen bara en mindre irritation.

  • Alldeles för snabb inledning av spelet. Kunde varit mycket längre för att bygga upp bättre känslor för personerna och förbättrat inlevelsen.

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på om man det finns möjlighet att reklamera ett spel när man brutit plasten och använt produktnyckeln, har man rätt till det?? Spelet är ju ospelbart!

Permalänk

Jag har hunnit spela ca 10 timmar nu och är väldigt nöjd så här långt. Jag tycker dock att det är under all kritik med alla småbuggar och prestandaproblem som nu finns vid release...inte okej! I övrigt är spelet riktigt grymt! Jag gillar verkligen grafiken och det nya V.A.T.S samt den uppiffade "skjutmekaniken"! Basbyggandet är riktigt beroendeframkallande och väldigt välgjort vilket jag inte riktigt hade förväntat mig.

Ett stort minus är väl att kontrollerna känns väldigt "off" på PC. Helt uppenbart att spelet är utvecklat för en handkontroll , detta kommer kanske fixas med mods senare (jmr SkyUI till Skyrim).

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

Hej
Jag persölig tycke om Action Spel,men detta här Spel kan De släppa av 10 År .
Jag är Besviken från bara att titta.......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Jag behöver hjälp med workshopen. Jag har material för att crafta vissa saker men spelet låter mig ändå inte crafta. Jag fattar ingenting. Kan någon hjälpa?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Jag spelar på PC och jag älskar spelet. Har inte stött på någon bugg alls i spelet allt flyter på

Det enda jag störde mig på var mouse acceleration som jag stängde av mha av att ändra i 2 ini filer (tog max 2 min, väldigt enkelt). Har ingen märkbar inputlag eller något, låter vsync/60fps cap ligga kvar, ser ingen mening med att ändra då spelet uppenbarligen är gjort för 60fps och får problem annars. Förstå mig inte på er som klagar på buggarna som uppstår när man ändrar fpsen, det är ju Ni som "förstör" spelet och framkallar buggarna

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag behöver hjälp med workshopen. Jag har material för att crafta vissa saker men spelet låter mig ändå inte crafta. Jag fattar ingenting. Kan någon hjälpa?

Är dom röda när du står och placerar ut dom eller syns de inte alls?

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Är dom röda när du står och placerar ut dom eller syns de inte alls?

Jag vill tex crafta en säng. Det står uppe till höger att jag har material men E knappen är ändå grå. Kan ej klicka på craft. De syns inte alls.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag vill tex crafta en säng. Det står uppe till höger att jag har material men E knappen är ändå grå. Kan ej klicka på craft. De syns inte alls.

Du måste gå till stället där du vill placera sängen, när den är grön kan du placera ut den. Man behöver inte stå vid bänken När du är innanför bostadsområdet, håll bara inne V så kan du börja crafta vart du vill och städa upp området (tabort trasiga hus, bilar och allt)

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

Var tvungen att hålla på med fixar för att få det att funka (av med gsync och 60 fps limit).
Klarar inte av att köra i 60 fps och med Vsync.

Får underkänt. Önskar jag hade köpt det genom Steam så jag hade kunnat lämna tillbaka det.

0/5 poäng

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Var tvungen att hålla på med fixar för att få det att funka (av med gsync och 60 fps limit).
Klarar inte av att köra i 60 fps och med Vsync.

Får underkänt. Önskar jag hade köpt det genom Steam så jag hade kunnat lämna tillbaka det.

0/5 poäng

Håller helt med. Förstår inte att vissa kan tycka att det är OK att ett spel inte klarar mer än 60 fps 2015. Helt bisarrt!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Du måste gå till stället där du vill placera sängen, när den är grön kan du placera ut den. Man behöver inte stå vid bänken När du är innanför bostadsområdet, håll bara inne V så kan du börja crafta vart du vill och städa upp området (tabort trasiga hus, bilar och allt)

Ska prova senare. Tack!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehallq:

Jag spelar på PC och jag älskar spelet. Har inte stött på någon bugg alls i spelet allt flyter på

Det enda jag störde mig på var mouse acceleration som jag stängde av mha av att ändra i 2 ini filer (tog max 2 min, väldigt enkelt). Har ingen märkbar inputlag eller något, låter vsync/60fps cap ligga kvar, ser ingen mening med att ändra då spelet uppenbarligen är gjort för 60fps och får problem annars. Förstå mig inte på er som klagar på buggarna som uppstår när man ändrar fpsen, det är ju Ni som "förstör" spelet och framkallar buggarna

Va? Nej, jag har inte ändrat någonting. Min skärm är 144Hz vilket gör att spelet buggar ur.

Dessutom, icke att förglömma:

http://www.pcgamer.com/fallout-4-resolution-and-frame-rate-wont-be-limited-on-pc/

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Håller helt med. Förstår inte att vissa kan tycka att det är OK att ett spel inte klarar mer än 60 fps 2015. Helt bisarrt!

Tänker att det kanske är ett bra spel och jag skulle kunna snällt böja mig framåt och spela i 60 fps.
Men är sådant input lag så det blir helt otänkbart för mig.
Ska bli kul att se vad som händer. Inga limits lovade de ju. Men av vad man läser om motorn så verkar det omöjligt med +60.

Och varför tog nVidia bort tweak guiden på Geforce hemsidan? Upptäckte det att det inte fungerade så bra med gsync?

Permalänk
Medlem

Hej!

Ni som har problem med latens/muslatens. Har ni testat att gå in i "Falloutprefs.ini (antar jag att den heter)" och ändra "ipresentinterval" till "0"? Detta stänger av Vsync. För att slippa buggar relaterat till hög bildfrekvens så är det möjligt att sätta en "frame cap" i tredjepartsmjukvaror såsom Nvidia Inspector. För er med AMD så är jag osäker på vilken mjukvara som passar bäst.

Den som vill spela MED Vsync och samtidigt minska ingångslatens så långt det går. Den kan med fördel sätta ett frame cap två hz under bildskärmens specificerade uppdateringsfrekvens. Då brukar den mesta fördröjningen försvinna. De tekniska anledningarna bakom detta vågar jag inte skriva.

Angående FOV så finns det tweaks för att åtgärda detta också. Bara att konsultera storebror Google.

Hoppas det kan vara till hjälp för någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Va? Nej, jag har inte ändrat någonting. Min skärm är 144Hz vilket gör att spelet buggar ur.

Dessutom, icke att förglömma:

http://www.pcgamer.com/fallout-4-resolution-and-frame-rate-wont-be-limited-on-pc/

Va nej vadå? Jag klagade på dom som hade ändrat och sen klagade. Du har inget att ta åt dig
Men har man en 144hz skärm, är det inte bara att trycka på en knapp och ställa den på 60hz så löser det problemet? (har ingen 144hz, så vet inte själv).

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L