Samsung vägrar redovisa importsiffror för Copyswede – överklagar tingsrättens dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Som jag sagt tidigare tror jag tyvärr inte att Samsung kan vinna om inte lagen skrivs om eller tas bort. Men det är bra att Samsung driver det vidare!

Precis så. Det är en lag som är föråldrad och kass. Men det är likväl en lag och det kommer bli svårt för Samsung att vinna.

Det bästa är om lagen kan ändras men då copyswede är en organisation som får in mycket pengar via dessa avgifter har de stora resurser att lobba våra politiker. Politiker som inte ens med den bästa av viljor kan kallas beslutsmässiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Det är där branchen ska sätta in stöten & se till att om man betalar sin privatkopieringsavgift så har man rätt att privatkopiera oavsett kopieringsskydd eller inte samt att om det finns ett kopieringsskydd så ska det ses som ett försvårande för gemene man att utföra sin lagstadgade rättighet. Kan man tycka!

Kassettskatten infördes i september 1982, så om våra politiker gjort sitt jobb hade de gett skinvbranchen smäll på fingrarna redan när kopieringsskyddade CD-skivor började säljas i mitten på 90-talet. Men man har istället visat förståelse för kopieringsskydd på grund av piratkopieringen, som är något annat.

Ett liknande exempel är att vi alla har lagstadgad rätt att ta säkerhetskopior för personligtbruk av programvara vi köpt. Det försvåras ju avsevärt av att i princip allt har kopieringsskydd idag, men vad gör våra folkvalda? Inget. De bryr sig inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Samsung, fighting the good fight.

Permalänk
Medlem

Att betala en avgift för att en dator kan användas för kopiering/nedladdning av skyddat material är som att belägga en kofot med avgift för att den kan användas vid inbrott...

/ B

Permalänk
Medlem

Det enda som kan tänkas vara "avsett för privatkopiering" idag måste ju vara PVR-Boxar asså...

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om swecopy och hur lagen ser ut men är inte förra domen där swecopy vann helt självklar (vilket även denna lär bli)? Lagen ser ju ut som den gör och så länge den gör det så spelar det ju ingen roll, detta handlar ju inte om hur vida vi ska ha kassettavgift utan hur vida samsung ska betala den som alla andra eller inte.

Nått som verkligen hade vart intressant hade vart å läsa domen från nått år sedan när de beslutade att kassettavgift fortfarande var relevant på typ all lagring. Skulle vilja se hur i h-vete swecopy lyckades motivera att nästan all form av lagring används i så stor utsträckning till privatkopiering att de bör avgiftsbeläggas. Tycker faktiskt kassettavgiften var en rätt bra lösning när kassetterna då de i princip bara användes till att banda grejer från tv, radio, videobutiker, och att kopierade musik och film till vänner, men nu börjar det ju bara bli löjligt.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kassettskatten infördes i september 1982, så om våra politiker gjort sitt jobb hade de gett skinvbranchen smäll på fingrarna redan när kopieringsskyddade CD-skivor började säljas i mitten på 90-talet. Men man har istället visat förståelse för kopieringsskydd på grund av piratkopieringen, som är något annat.

Ett liknande exempel är att vi alla har lagstadgad rätt att ta säkerhetskopior för personligtbruk av programvara vi köpt. Det försvåras ju avsevärt av att i princip allt har kopieringsskydd idag, men vad gör våra folkvalda? Inget. De bryr sig inte.

Problemet med att kopieringsskydda CD skivor är att då följer man inte white book standard & får inte kallas för compact disc.
https://en.wikipedia.org/wiki/White_Book_(CD_standard)

Jag kommer ihåg när jag köpte Maffia (spelet) & min grabb ville ha det med fastän det innehöll ett kopieringsskydd så gick den att klona (man ställde in brännareprogramet på ett speciellt sätt, tog ~5h att klona) inte genom att manipulera kopieringsskyddet utan klona skivan vilket jag gjorde med kopieringsskydd & allt så att kopian innehöll kopieringsskyddet mao. min lagliga privatkopierade skiva till min son.

Det går man kopierar inte man klonar.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

TACK SAMSUNG!!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Det enda som kan tänkas vara "avsett för privatkopiering" idag måste ju vara PVR-Boxar asså...

Fast det du spelar in på din box går väl endast att visa på just den boxen? Du kan inte kopiera över det till någon annan disk/skiva och sedan dela med dig.

Är ju i princip inget som kan privatkopieras numera, så om inte alla kopieringsskydd slopas bör man ta bort avgiften.

Blir intressant att se om Samsung vinner detta, men det enda dom kan strida om är huruvida telefoner/plattor/datorer är "särskilt ämnade" för privatkopiering, eller vad det nu står i lagen. Det man vill är ju att politikerna istället tittar på själva lagen, inser att den i sig är förlegad och därmed plockar bort den.

Copyswede menar att lagen är modern eftersom den är "teknikneutral", men det man missar (väljer att utelämna) är att hela branschen förändrats, man kan inte köpa och dela med sig av musik och film på samma sätt längre.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Avstängd

Hade vi haft ett samhälle som drevs av sunt förnuft så finns det ingen chans att Samsung kan förlora det här i Hovrätten.
Att dom förlorade i tingsrätten är inte så konstigt då tingsrätten har inget med rätt och fel att göra utan det är ju en politisk domstol.

I hovrätten kommer det handla om en mobiltelefon eller en hårddisk är särskild ägnad för att privatkopiera upphovsskyddat material.
En mobil eller hårddisk är ju lika mycket särskild ägnad för privatkopiering som en bil är särskild ägnad för att fly från rån.

Men sunt förnuft är ju omodernt i Sverige.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Problemet med att kopieringsskydda CD skivor är att då följer man inte white book standard & får inte kallas för compact disc.
https://en.wikipedia.org/wiki/White_Book_(CD_standard)

Jag kommer ihåg när jag köpte Maffia (spelet) & min grabb ville ha det med fastän det innehöll ett kopieringsskydd så gick den att klona (man ställde in brännareprogramet på ett speciellt sätt, tog ~5h att klona) inte genom att manipulera kopieringsskyddet utan klona skivan vilket jag gjorde med kopieringsskydd & allt så att kopian innehöll kopieringsskyddet mao. min lagliga privatkopierade skiva till min son.

Det går man kopierar inte man klonar.

Privatkopiering gäller dock inte programvara utan det är endast musik.

Oavsett vad så ska de inte försvåra något som man har laglig rätt att göra. Det hör till god sed att det skall vara lätt för medborgare i en nation att ta del av samtliga rättigheter de har, och säkerhetskopiera programvara får man ju göra, vilket innebär att det blir ologiskt med kopieringsskydd även där.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kan inte alla gå in och göra en ansökan på Copyswede? Så kanske vi kan se till att de får en uppsjö av ansökningar att hantera.

http://www.copyswede.se/ansok-registrera/rattighetshavare-2/

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Om inte samsung vinner hoppas jag faktiskt att de slutar sälja sina mobiler här och gärna apple också. Då blir de ett j*vla liv när alla svenssons får reda på orsaken till att de inte kan köpa sin nya mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Varför väga in politisk uppfattning i detta? I värsta fall riskerar man i så fall att framstå som korkad då det är just vänstersidan som inte vill ha det på det här viset.

Snarare bygger hela resonemanget som Copyswede för på att saker som kan användas för vissa ändamål ska straffbeskattas för att "ersätta" företag eller individer för förlorad inkomst. Enligt detta resonemang skulle vi ju kunna straffbeskatta en skruvmejsel eftersom man kan skada någon annan med en sådan. Tror att du också förstår att ingen är för den principen, dock finns det många politiska partier som blir påverkade av lobbyism.

Jag hör dig, onödigt att dra in politiska åsikter. Däremot vill jag påpeka att om man producerar tex musik som spelas upp i TV, så kanske man ska ta mer betalt av TV-produktionen istället för tillverkarna av produkter som eventuellt kan användas för att spara denna media på? Oavsett om copyswede utnyttjar en lag eller inte så är det helt omoraliskt och efterblivet att ens söka ersättning för detta trots att man har rätt till det.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Back_Man:

Om inte samsung vinner hoppas jag faktiskt att de slutar sälja sina mobiler här och gärna apple också. Då blir de ett j*vla liv när alla svenssons får reda på orsaken till att de inte kan köpa sin nya mobil.

Ja. Alla som har fälts borde ha gjort så från början. Sverige är en relativt liten marknad för de flesta så det kan inte svida nämnvärt i den internationella plånboken. Hade man gjort så så skulle opinionen mot det här föråldrade systemet väckts på gräsrotsnivå och det hade varit ett jävla liv.

Men Svenska folket idag är nöjda bara de får en ny omgång breaking bad på Netflix. Det finns ingen kämparglöd, inget engagemang.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Uppdrag granskning please! Copyswede har fuffens för sig kan jag garantera

Kan inte alla skicka in förslag till Uppdrag granskning om Compyswede, så kanske det blir något. Jag gjorde det precis.

SKicka till granskning@svt.se

Permalänk
Medlem

Chansen att de vinner är nog försvinnande liten, men jag hejar som fan på dem!
GO SAMSUNG!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Vilka jävla tjuvar Copyswede är. 2014 stal de 118 611 944 kr från Svenska folket. Det är dags att vi tar tag i det här och krossar dem. Parasiter!

118 611 944 kr!
118 MILJONER KRONOR
för att inte göra ett skvatt. Det som är så sjukt är att det är ungefär lika mycket som de fick in på sina licencer för vidaresändning (132 Mkr).

Dags att vakna nu, Sverige!

Källa: http://www.copyswede.se/om-copyswede/arsredovisning/

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Google Music

Hur fungerar det när jag kopierar hela min samling dit? Många gb utan kostnad för mig. Vill inte Copyswede få lite pengar från Google också snart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Privatkopiering gäller dock inte programvara utan det är endast musik.

Oavsett vad så ska de inte försvåra något som man har laglig rätt att göra. Det hör till god sed att det skall vara lätt för medborgare i en nation att ta del av samtliga rättigheter de har, och säkerhetskopiera programvara får man ju göra, vilket innebär att det blir ologiskt med kopieringsskydd även där.

Japp så var det, men får man verkligen inte manipulera kopieringsskyddet?

Citat:

Särskilda bestämmelser om datorprogram m.m.
26 g § Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål. Detta gäller även rättelse av fel.

2st. Den som har rätt att använda ett datorprogram får framställa säkerhetsexemplar av programmet, om detta är nödvändigt för den avsedda användningen av programmet.

Avtalsvillkor som inskränker användarens rätt enligt andra, fjärde eller femte stycket är ogiltiga. Lag (1997:790).

https://lagen.nu/1960:729#P26gS5

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

@ioVulture: Det där kan bli väldigt djupt vatten du beger dig ut på om man börjar syna vilken elektronik du har hemma och vem som tillverkat diverse komponenter.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shadowfang:

Hur fungerar det när jag kopierar hela min samling dit? Många gb utan kostnad för mig. Vill inte Copyswede få lite pengar från Google också snart?

Det har faktiskt varit uppe på tapeten ;).
http://www.sweclockers.com/nyhet/15940-eu-diskuterar-kopierin...

Men det verkade inte bli något av detta. Säkert för svårt att kontrollera.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Vilka jävla tjuvar Copyswede är. 2014 stal de 118 611 944 kr från Svenska folket. Det är dags att vi tar tag i det här och krossar dem. Parasiter!

118 611 944 kr!
118 MILJONER KRONOR
för att inte göra ett skvatt. Det som är så sjukt är att det är ungefär lika mycket som de fick in på sina licencer för vidaresändning (132 Mkr).

Dags att vakna nu, Sverige!

Källa: http://www.copyswede.se/om-copyswede/arsredovisning/

Kan ju förstås ha läst lite fel så den som vill får gärna rätta mig, då jag bara kikat lite som hastigast.
Men går ju att se deras utbetalningar också http://issuu.com/ymrkommunikation/docs/150077_copyswede_f__rd... på sida 15 finns utbetalningstabeller i siffror och första som nämns är ett totalt utbetalat belopp på 188 083 000kr.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antor:

Fast nu handlar det inte om ett brott, utan om privatkopiering som är någonting vi får göra i Sverige.

... Däremot är det ju ingen som gjort det sedan 90-talet eller så, så det är en otidsenlig avgift för någonting som ingen gör.

Usch vad jag ogillar grova generaliseringar.
Känner ett antal som med mig privatkopierade under 90-talet och i viss mån gör det än idag.

Skrivet av Dallebull:

Det enda som kan tänkas vara "avsett för privatkopiering" idag måste ju vara PVR-Boxar asså...

Erhm det finns fortfarande dedikerade MP3-spelare (fast marknaden är bra mkt mindre idag än när de kom).
Hur gör man till dem om inte privatkopierar på ett eller annat sätt?
DET är en av de få saker som idag faktiskt skulle innefattas av en kopieringsavgift.
Men nej då hade ju CS inte fått in lika mkt ockerpengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Kan ju förstås ha läst lite fel så den som vill får gärna rätta mig, då jag bara kikat lite som hastigast.
Men går ju att se deras utbetalningar också http://issuu.com/ymrkommunikation/docs/150077_copyswede_f__rd... på sida 15 finns utbetalningstabeller i siffror och första som nämns är ett totalt utbetalat belopp på 188 083 000kr.

Det är klart att man kan se deras utbetalningar i årsredovisningen. Årsredovisningen är till för att man ska kunna bilda sig en ekonomisk klarhet i bolaget ifråga. Din poäng är?

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Inaktiv

Skönt att något stort företag tar kampen! Tänk om detsamma var möjligt för radiotjänsts maffia-verksamheter...

Permalänk

Hurra för att tjäna pengar på andras bekostnad... no, but seriously...

Visa signatur

Här ska det ju stå något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Skönt att något stort företag tar kampen! Tänk om detsamma var möjligt för radiotjänsts maffia-verksamheter...

Kontakta kommunpolitiker eller liknande och gör ditt missnöje hört. Det leder längre än klagomål på ett forum

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

Nå, jag har hela tiden sagt att tingsrättens dom inte kommer att hålla. Vi får väl se.. Antingen faller den i hovrätt eller så gör den det garanterat i högsta domstolen. Jag tror att efter hela debaklet med licenstvång på datorer så har de högre instanserna insett värdet/relevans med teknikkunnande. Tingsrätten dock, är en jäkla lekstuga, alltid varit.