Permalänk
Medlem

Kodi + NAS Server databas

Hallå där!

Jag har idag en nas server som står och rullar, på den har jag phpMyAdmin.
Sen har jag en mediaspelare med windows 10 och Kodi som sköter filmer och serier.

Jag skulle vilja scanna av och lägga in filmerna i en databas på min nas server.
Jag har läst och testat mig fram på kodis hemsida, men får det inte att funka alls.

Tiden före jag hade nas servern så la jag in det som står på kodis sida och hade då en egen server och databas på mediaburken, och då fungerade allt bra.

Så jag undrar om det är någon som har en mediaspelare med kodi och som sen har fixat så att man har en databas på en separat server, typ en nas server, och hur fanken man får det hela att fungera

Det som händer nu är att när jag startar kodi så är det en svart ruta bara i flera minuter, och om jag klickar i rutan så kommer en ruta upp om att kodi har slutat fungera, om jag då tar bort filen advancedsettings.xml så startar kodi utan problem, men så fort jag lägger in den filen igen så hänger sig kodi.

En fråga till, måste jag öppna porten 3306 i min router för att allt ska fungera?
Och vart ska jag peka den öppningen till? Min medaispelare eller min nas?

Permalänk
Medlem

@kiptanoi
Jag följe denna guiden till min setup-
https://www.youtube.com/watch?v=3PmmDtK65ks&list=FL_qd4PuwZv3...

Du ska peka mot din nas och porten ska du inte behöva öppna.

Tänk på att skriva rätt databasversion, kodi databas
som du ser där ska kodi 15 ha 93 under MyVideos på MySQL servern detta ska sköta sig självt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@kiptanoi
Jag följe denna guiden till min setup-
https://www.youtube.com/watch?v=3PmmDtK65ks&list=FL_qd4PuwZv3...

Du ska peka mot din nas och porten ska du inte behöva öppna.

Tänk på att skriva rätt databasversion, kodi databas
som du ser där ska kodi 15 ha 93 under MyVideos på MySQL servern detta ska sköta sig självt.

Aha, ska jag skapa dessa databaser manuellt alltså först?

Permalänk
Medlem

Min advancedsettings.xml ser ut så här:

<advancedsettings>
<videodatabase>
<type>mysql</type>
<host>192.168.1.77</host>
<port>3306</port>
<user>kodi</user>
<pass>kodi</pass>
</videodatabase>
<musicdatabase>
<type>mysql</type>
<host>192.168.1.77</host>
<port>3306</port>
<user>kodi</user>
<pass>kodi</pass>
</musicdatabase>
<videolibrary>
<importwatchedstate>true</importwatchedstate>
<importresumepoint>true</importresumepoint>
</videolibrary>
</advancedsettings>

------------------------------------------------------------------------------------------------------
192.168.1.77 är min nas maskin med myphpadmin appen installerad.
Jag kan tillägga att jag driver en hemsida med som använder databaser, och då funkar allt bra med att läsa och skriva från databaser.

Och så fort jag lägger in advancedsettings.xml under userdata mappen så vill inte kodi hänga med, det tar någon minut innan den startar, och väl där inne så kan jag inte göra något alls med mina videos, jag kan tex inte uppdatera innehållet, jag kan välja skrapare, men den vill absolut inte starta scanningen och uppdatera filmerna.

Tar jag bort advancedsettings.xml så fungerar kodi utmärkt, och jag kan uppdatera filmer med skrapare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiptanoi:

Min advancedsettings.xml ser ut så här:

<advancedsettings>
<videodatabase>
<type>mysql</type>
<host>192.168.1.77</host>
<port>3306</port>
<user>kodi</user>
<pass>kodi</pass>
</videodatabase>
<musicdatabase>
<type>mysql</type>
<host>192.168.1.77</host>
<port>3306</port>
<user>kodi</user>
<pass>kodi</pass>
</musicdatabase>
<videolibrary>
<importwatchedstate>true</importwatchedstate>
<importresumepoint>true</importresumepoint>
</videolibrary>
</advancedsettings>

------------------------------------------------------------------------------------------------------
192.168.1.77 är min nas maskin med myphpadmin appen installerad.
Jag kan tillägga att jag driver en hemsida med som använder databaser, och då funkar allt bra med att läsa och skriva från databaser.

Och så fort jag lägger in advancedsettings.xml under userdata mappen så vill inte kodi hänga med, det tar någon minut innan den startar, och väl där inne så kan jag inte göra något alls med mina videos, jag kan tex inte uppdatera innehållet, jag kan välja skrapare, men den vill absolut inte starta scanningen och uppdatera filmerna.

Tar jag bort advancedsettings.xml så fungerar kodi utmärkt, och jag kan uppdatera filmer med skrapare.

Instinktivt tycker jag det där låter som nåt åtkomstproblem, med tanke på den långa fördröjningen innan Kodi startar. Säkert något som väntar på att timeouta. Har du ett lokalt library sedan gammalt kanske den gör fallback på det.

Det är inte så att sqlservern som default står inställd på att bara acceptera lokala connections, och att du aktivt måste släppa på connections från andra maskiner? Antar både websidan du snackar om och phpmyadmin ligger lokalt på NASen?

En annan grej som är lätt att glömma är att lägga till katalogerna med filerna du vill ha i libraryt som source. Har du allt på samma drive räcker det med att bara lägga till driven, och välja scrapers individuellt per underkatalog. Tror dock inte detta är problemet, det borde inte bära sig åt på det vis du berättar vid uppstart om det vore så.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiptanoi:

Aha, ska jag skapa dessa databaser manuellt alltså först?

Ja precis skapa dessa först, sen tar du bort kodi mappen ifrån appdata mappen som ligger dold under din användare.

Där efter bara start upp kodi som vanligt sen avluta de, då kan lägga till din advancesettning fil.
Starta upp kodi Då ska ta de en kort stund innan menynera ploppar fram, sen lägg till film mapparna som vanligt och scanna.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Instinktivt tycker jag det där låter som nåt åtkomstproblem, med tanke på den långa fördröjningen innan Kodi startar. Säkert något som väntar på att timeouta. Har du ett lokalt library sedan gammalt kanske den gör fallback på det.

Det är inte så att sqlservern som default står inställd på att bara acceptera lokala connections, och att du aktivt måste släppa på connections från andra maskiner? Antar både websidan du snackar om och phpmyadmin ligger lokalt på NASen?

En annan grej som är lätt att glömma är att lägga till katalogerna med filerna du vill ha i libraryt som source. Har du allt på samma drive räcker det med att bara lägga till driven, och välja scrapers individuellt per underkatalog. Tror dock inte detta är problemet, det borde inte bära sig åt på det vis du berättar vid uppstart om det vore så.

Ja, webservern, sidan och phpmyadmin ligger på NASen, och jag har redan en sourcefil som hänvisar till mina mappar sedan gammalt, och den fungerar klockrent när jag inte har advanced filen inblandad...
Ett exempel är:
<source>
<name>Filmer Blu-Ray</name>
<path pathversion="1">smb://MEDIA/Bluray/Filmer Blu-Ray/</path>
<allowsharing>true</allowsharing>
</source>

Jag kan absolut testa med att radera allt som har med kodi att göra och prova när allt är nollat, men har för mig att jag nyligen gjorde det.

Hur kan jag testa om den bara tillåter connections lokalt, och ändra det isf, är det bara nått enkelt inne bland inställningarna som syns lätt inne på NASen?

Och min source fil och hela kodi fungerar klockrent med scrapers och allt utan advanced filen, men så fort den är inblandad, så är det en jäkla fördröjning, och väl inne i kodi så finns inga filmer och inga serier, det enda som finns är mina source, och när jag är där inne så vill inte uppdatering av innehåll ens starta när jag väljer scrapers vid en mapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det är inte så att sqlservern som default står inställd på att bara acceptera lokala connections

Googlade lite....

Fann detta då
By default, the MySQL client on the ReadyNAS will only accept connections from localhost. You have to alter the configuration files to allow connections from other PC's on your network. The above thread contains all the info you will need to set up MySQL (via PhpMyAdmin) on the ReadyNAS.

Källa: http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=135634
Och vad som står i tråden som de hänvisar till är för mig extremt krångligt, och jag förstår inte hur man SKA göra för att få till så att den inte bara tillåter en lokal connection, men jag tror att det handlar om att jag ska in i någon config fil, och ändra "bind-address = 0.0.0.0"

Men HUR man gör det är en gåta för mig.

Permalänk
Medlem

@kiptanoi:

Då äre nog det som är prylen då, och förstår vad du menar med krångligt. Jag antar att du redan gått igenom webinterfacet/phpmyadmin noggrant efter någon option att slå på remote access för sqlservern, och inte hittat något? Leta en gång till, denna gång dubbelt så noggrant, speciellt i phpmyadmin. Om du ändå inte hittar något, så kan du fortsätta läsa:

Det intressanta i det länkade inlägget är detta:

Citat:

Finally, in the MySQL config file (/etc/mysql/my.cnf) you have to uncomment / create the following line:

bind-address = 0.0.0.0

Nu har jag ingen som helst praktisk erfarenhet av ReadyNAS, men det du är ute efter är att få ett shell med skrivrättigheter till /etc/mysql/my.cnf på den. Om du sedan gör det via lokal konsoll, ssh, eller whatever är helt egalt. Förslagsvis googlar du på "ReadyNAS root ssh access" eller "ReadyNAS root console", det borde finnas guider. Putty är en bra, gratis SSH-klient.

Väl inne öppnar du filen i någon texteditor. Jag hade gamblat på att nano var installerat. Kör kommandot:

nano /etc/mysql/my.cnf

Finns inte nano, så kan du testa med vi istället. Mycket stor sannolikhet att någon variant av det finns förinstallerat:

vi /etc/mysql/my.cnf

Vi är mycket mindre intuitivt än nano, så börja med att googla rätt på en guide och läs på lite om dess grundläggande modes och kommandon. När du öppnat filen är du i command mode. Vad du behöver göra är att gå till insert mode (tryck i-tangenten), göra förändringarna, gå tillbaka till command mode (esc) och spara samt avsluta med kommandot :wq

Sedan behöver du få mysql att ladda om konfigurationsfilen. Lättaste sättet att åstadkomma det är förmodligen att starta om NAS:en. Innan du gör det kan du köra kommandot:

sync

...från konsollen du redigerade konfigurationsfilen i, bara för att säkerställa att dina förändringar sparats till disk.

Sedan är det bara att testa loss med Kodi och hoppas det lirar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekomdera att kolla mysql inställning och lägga till följande:

[mysqld] # Skip reverse DNS lookup of clients skip-name-resolve

Som default försöker mysql-servern att slå upp hostnamet på den anslutande klienten och har man ingen lokal dns-server hemma i nätverket så tar detta "extrem" tid, vilket skulle förklara segheten du beskriver.
Men den där raden åtgärdar det problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

@kiptanoi:

Då äre nog det som är prylen då, och förstår vad du menar med krångligt. Jag antar att du redan gått igenom webinterfacet/phpmyadmin noggrant efter någon option att slå på remote access för sqlservern, och inte hittat något? Leta en gång till, denna gång dubbelt så noggrant, speciellt i phpmyadmin. Om du ändå inte hittar något, så kan du fortsätta läsa:

Det intressanta i det länkade inlägget är detta:

Nu har jag ingen som helst praktisk erfarenhet av ReadyNAS, men det du är ute efter är att få ett shell med skrivrättigheter till /etc/mysql/my.cnf på den. Om du sedan gör det via lokal konsoll, ssh, eller whatever är helt egalt. Förslagsvis googlar du på "ReadyNAS root ssh access" eller "ReadyNAS root console", det borde finnas guider. Putty är en bra, gratis SSH-klient.

Väl inne öppnar du filen i någon texteditor. Jag hade gamblat på att nano var installerat. Kör kommandot:

nano /etc/mysql/my.cnf

Finns inte nano, så kan du testa med vi istället. Mycket stor sannolikhet att någon variant av det finns förinstallerat:

vi /etc/mysql/my.cnf

Vi är mycket mindre intuitivt än nano, så börja med att googla rätt på en guide och läs på lite om dess grundläggande modes och kommandon. När du öppnat filen är du i command mode. Vad du behöver göra är att gå till insert mode (tryck i-tangenten), göra förändringarna, gå tillbaka till command mode (esc) och spara samt avsluta med kommandot :wq

Sedan behöver du få mysql att ladda om konfigurationsfilen. Lättaste sättet att åstadkomma det är förmodligen att starta om NAS:en. Innan du gör det kan du köra kommandot:

sync

...från konsollen du redigerade konfigurationsfilen i, bara för att säkerställa att dina förändringar sparats till disk.

Sedan är det bara att testa loss med Kodi och hoppas det lirar.

SSH = ON

bind-address = 0.0.0.0 = klart

Omstart av NAS = Klart

När jag då startar kodi med advanced filen så uppstår detta

Tar jag bort advanced filen så startar kodi som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurri:

Jag skulle rekomdera att kolla mysql inställning och lägga till följande:

[mysqld] # Skip reverse DNS lookup of clients skip-name-resolve

Som default försöker mysql-servern att slå upp hostnamet på den anslutande klienten och har man ingen lokal dns-server hemma i nätverket så tar detta "extrem" tid, vilket skulle förklara segheten du beskriver.
Men den där raden åtgärdar det problemet.

Jag la även till denna rad som du föreslog....
Men det blev ingen skillnad.
Kodi krachar vid uppstart....

Nu bytte jag ut min lokala adress mot min IP adress utåt i advanced filen, någon krach ruta kommer då aldrig upp, men kodi fastnar i loading rutan, och sen händer inget mera förens jag klickar på rutan, då kommer det upp en ruta som säger att kodi inte svarar.

Permalänk
Medlem

Jag tror det fungerar nu, efter att ha gjort om min advancedsettings fil till följande

<advancedsettings>
<videodatabase>
<type>mysql</type>
<host>192.168.1.77</host>
<name>kodi_video</name>
<user>kodi</user>
<pass>kodi</pass>
</videodatabase>
<videolibrary>
<importwatchedstate>true</importwatchedstate>
<importresumepoint>true</importresumepoint>
</videolibrary>
</advancedsettings>

Tog bort music delen och la till <name> taggen
och bort med port taggen, och poff så startar kodi och jag kan uppdatera mitt filmbibliotek samt att det rasslar i min nas samtidigt som den uppdaterar

Så tackar som tusan för er tid och den hjälp jag fick för att få igång detta trassel