Permalänk
Skrivet av pa1983:

Skillnaden är ju PCI-E banor så med SLI skulle jag föredra 5930K (40st pcie-e banor) då 5820K (28st pci-e banor) har begränsningar där och man får kolla hur PCI-E banorna fördelas på moderkort i fråga med.

Men om jag köper ett GTX980Ti + en 950 PRO hd + Vanlig HD, kommer jag ens behöva 28 banor? Räcker inte 20?

Permalänk
Medlem

Som jag skrev, om man körde SLI då det "bör" man ha 32st minst om man nu ska få ut en av poängerna med LGA2011.
Så ja utan SLI räcker 20st för dom flesta i det fallet.

Du får fortfarande kolla hur dessa fördelas på moderkortet med just 5820K då du helt enkelt saknar 12st så du placerar korten optimalt sedan men detta ska stå i manualen under PCI-E slotsen om det finns restriktioner och denna finner du på hemsidan från tillverkaren av moderkortet i pdf format normalt sett.

Permalänk

@pa1983: Ok, tack så mycket. Får börja titta närmare på de olika moderkortsvarianterna då. Hade tänkt mig Asus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technocore:

@pa1983: Ok, tack så mycket. Får börja titta närmare på de olika moderkortsvarianterna då. Hade tänkt mig Asus

Ang. X99, kolla efter moderkort som har m2-platser.
Kör på m2-SSD med senaste generationen så får du 2-3gånger snabbare hastighet kontra vanlig SATA-SSD.

Permalänk
Medlem

Viktigt att M.2 platsen har 4x PCI-E 3.0 banor dragna till sig. M.2 plats är inte hela värden då det fins addaptrar för detta. M.2 kan ha både PCi-E och sata draget till sig.

Permalänk

@TurblarBoy, @pa1983

Jag har fastnat för moderkortet Asus X99-A. Det är deras billigaste X99 kort (tror jag), men vad jag kan se så finns det ingen anledning för mig att köpa ett dyrare asus kort. Det verkar ha i stort sett samma funktioner. Och det ska ha M.2 plats
Lutar åt att jag stoppar i en 5930x och klockar den lite om det är enkelt.

Permalänk
Medlem

Har också suttit och jämfört och funderat senaste månaden. Tänkte att jag gärna ville ha Skylake för USB3.1/C och DDR4, och kunde nöja mig med en i5-6600k eftersom i7an inte fanns i lager. Men nu verkar ju inte i5an finnas knappt heller.

Jag vill gärna gå ner till µ-ATX för att kunna ha mindre chassi, vilket minskar antalet kort en hel del, särskilt om man ska gå på X99 som alternativ med en 5820k.

Det som verkar vettigast är i så fall EVGA X99 Micro2 som ligger på 2690kr, då är det med M.2 och USB3.1 typ C.

Det blir då 2690kr plus 5820k som billigast för 3889kr, så 6579kr plus minne.

Asus Z170M-Plus och en i5-6600k skulle hamna på runt 4000kr, så det är nästan 2600kr för de extra två kärnorna.

Jag är ju van med min 1090T med 6 kärnor i 4GHz, men när man bara spelar spel så känns det väl fortfarande som en i5 med sina snabba fyra kärnor skulle vara en tillräckligt bra uppgradering. Men när de inte finns i lager så...

Får hoppas att de kommer in lagom till Black Friday!

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technocore:

@TurblarBoy, @pa1983

Jag har fastnat för moderkortet Asus X99-A. Det är deras billigaste X99 kort (tror jag), men vad jag kan se så finns det ingen anledning för mig att köpa ett dyrare asus kort. Det verkar ha i stort sett samma funktioner. Och det ska ha M.2 plats
Lutar åt att jag stoppar i en 5930x och klockar den lite om det är enkelt.

Asus X99-A finns i en USB 3.1 version. Kan vara värt det om du vill ha upp hastigheten lite på USB.

5930x känner jag inte till. Menar du 5930K ?

Jag skulle som sagt rekommendera 5820K om du har budget eller 5960X om du har fri budget.

Permalänk
Medlem

Ska du köpa X99 så hade jag rekommenderat MSI istället för Asus när det kommer till val av moderkort. Har själv ett X99-PRO som lider av boot problem och detta problem verkar gälla alla modeller. Vill dock påpeka att alla får inte det här problemet men många har råkat ut för det.

Se denna länk för mer info om problemet!
https://www.youtube.com/watch?v=A6SOdSeWSCM

MvH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sacred:

Ska du köpa X99 så hade jag rekommenderat MSI istället för Asus när det kommer till val av moderkort. Har själv ett X99-PRO som lider av boot problem och detta problem verkar gälla alla modeller. Vill dock påpeka att alla får inte det här problemet men många har råkat ut för det.

Se denna länk för mer info om problemet!
https://www.youtube.com/watch?v=A6SOdSeWSCM

MvH

Kör själv Asus utan problem.
MSI kör ju ofta med (ö)kända Killer nätverkskretsen. Jag hade inte valt dem.

Killen i videon har ju 3x7 USB enheter anslutna. Om man planer att ha det kanske man skall kika på annan bräda.
Asrock X99 Workstation har fått bra betyg i tester men jag hade endå tagit Asus X99 då priset är oslagbart.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Technocore:

@TurblarBoy, @pa1983

Jag har fastnat för moderkortet Asus X99-A. Det är deras billigaste X99 kort (tror jag), men vad jag kan se så finns det ingen anledning för mig att köpa ett dyrare asus kort. Det verkar ha i stort sett samma funktioner. Och det ska ha M.2 plats
Lutar åt att jag stoppar i en 5930x och klockar den lite om det är enkelt.

Såvida du inte vet att du har nytta av dom extra PCI Express-banorna (och det är värt mellanskillnaden) så bör du ta 5820K istället.

Permalänk
Medlem

Jag skulle själv valt 6 kärniga intel den lilla kraften de ger alla varje år är inte mycket men ska man håll på med program och spel så kan man göra alt samtidigt är fler kärnor bättre, alla snackar om intel kraft men den höj 10% varje år inte mycket vad som krävs idag med konvertera filmer och cracka saker hela tiden samtidigt man spelar, jag klarar allt fortfarande på en Phenom 6 kärnig 4+Ghz plus överklockat grafikkort det krävs lite för klara saker....
Min nästa blir intel om de klarar sina saker, får se på zen.....

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Skrivet av OrlMrt:

Asus X99-A finns i en USB 3.1 version. Kan vara värt det om du vill ha upp hastigheten lite på USB.

5930x känner jag inte till. Menar du 5930K ?

Jag skulle som sagt rekommendera 5820K om du har budget eller 5960X om du har fri budget.

Ja jag menade 5930k. Min budget är 20k +/- 1k. Klockar 5820k lika bra som 5930k?

Skrivet av Sacred:

Ska du köpa X99 så hade jag rekommenderat MSI istället för Asus när det kommer till val av moderkort. Har själv ett X99-PRO som lider av boot problem och detta problem verkar gälla alla modeller. Vill dock påpeka att alla får inte det här problemet men många har råkat ut för det.

Se denna länk för mer info om problemet!
https://www.youtube.com/watch?v=A6SOdSeWSCM

MvH

Tack, nu har du ökat min tvehågsenhet. Jag som mer eller mindre hade bestämt mig

Skrivet av OrlMrt:

Kör själv Asus utan problem.
MSI kör ju ofta med (ö)kända Killer nätverkskretsen. Jag hade inte valt dem.

Killen i videon har ju 3x7 USB enheter anslutna. Om man planer att ha det kanske man skall kika på annan bräda.
Asrock X99 Workstation har fått bra betyg i tester men jag hade endå tagit Asus X99 då priset är oslagbart.

Hmm ja tror jag går på asus trors allt. Kommer inte ha så mkt usb. bara några få.

Skrivet av anon42512:

Såvida du inte vet att du har nytta av dom extra PCI Express-banorna (och det är värt mellanskillnaden) så bör du ta 5820K istället.

Kommer ju inte gå SLI eftersom det suger i spel... och skulle bli tokdyrt... (såvida man inte kör 4k eller nåt... och måste ha det)
Det är väl bara den där nya M.2 disken och 980 ti,

Så det finns ingen skillnad på 5820 vs 5930 utom +200Mhz och fler PCI expressbanor?
Klockar 5820k lika bra som 5930k ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Kör själv Asus utan problem.
MSI kör ju ofta med (ö)kända Killer nätverkskretsen. Jag hade inte valt dem.

Killen i videon har ju 3x7 USB enheter anslutna. Om man planer att ha det kanske man skall kika på annan bräda.
Asrock X99 Workstation har fått bra betyg i tester men jag hade endå tagit Asus X99 då priset är oslagbart.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3060381

Denna MSI bräda har både m.2 anslutning och fler usb portar än Asus x99-A usb 3.1 version.

Den kör även med intels NIC. Enda skillnaden mellan denna och asusen är att ljudkretsen e lite "sämre".

Jag planerar införskaffa ett X99 system runt BF och jag tänker helt klart satsa på detta moderkort som verkar ge mest för pengarna utan att offra nyare tekniker så som usb 3.1 och m.2 anslutning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technocore:

Så det finns ingen skillnad på 5820 vs 5930 utom +200Mhz och fler PCI expressbanor?
Klockar 5820k lika bra som 5930k ?

Överklockar du blir det ingen skillnad alls. Båda klockar lika bra. Skillnaden är PCI banor vilka du bara nyttjar om du köra många grafikkort. Upp till 3st går fint med 5820K.

Permalänk
Medlem

@edvint: Riktigt bra pris. Helt klart ett alternativ. Jag har dock inte läst något om det.

Reviews från den tidigare versionen utan USB 3.1
http://www.tomshardware.com/reviews/msi-x99s-sli-plus-motherboard,4116.html

http://www.anandtech.com/show/8557/x99-motherboard-roundup-asus-x99-deluxe-gigabyte-x99-ud7-ud5-asrock-x99-ws-msi-x99s-sli-plus-intel-haswell-e/18

Kortet verkar ha haft Killer förut men har nu bytt till Intel. Så se till att få rätt.