Activision Blizzard vill köpa King för 50 miljarder kronor

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laggzor:

varför ska de köpa King av alla tillverkare? de som rakt av kopierade nån snubbes spel

http://i.imgur.com/WLfWX9N.png

" utvecklarna bakom candy crush saga " jo visst kunde de deras copy paste

Precis och detta beteende har fått mig att undvika deras programvaror.
Sedan är det ej bra att de är så extremt penga k-ta i spelet heller.

Men jag tror att enkla spel som kan locka en stor skara användare är det enklaste att mjölka pengar på i spelbranschen, så jag förstår att priset blev hög.

Permalänk
Medlem

Ena stunden gnäller spelföretagen om hur utsatta de är pga piratkopiering, i andra har de 50 MILJARDER till övers att lägga på sån här skit.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rajat:

Du har inte funderat på att de unga företagen i Sverige bara vill tjäna pengar och sedan leva gott, King har inte ens sin bas kvar i Sverige av skatteskäl (detsamma gäller Spotify och många andra unga svenska företag) och nu så får de loss pengar, det sker väldigt ofta.

Ja givetvis är det så. Valet på individnivå är inte ifrågasatt eller märkligt på något sätt.
Jag var kanske lite otydlig med att jag menade att det här var ett samhällsproblem snarare än en fråga om hur varje enskild individ i form av företagsägare önskar agera med sina ägor på en fri marknad.
Egentligen är väl forskningsområdena värre än musik/IT/spel eftersom skattepengarna som plöjs ner i forskning också glider oss ur händerna.
Oavsett så blir intellectual property och tjänter viktigare och viktigare för landets ekonomi med framtiden i åtanke och om de mest lyckade bolagen inom denna sektor systematiskt flyttar över Atlanten så kan man anta att det är lite problematiskt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag känner ingen som inte spelar eller har spelat Candy Crush eller något liknande på Facebook/smartphone. Samtidigt känner jag inte heller någon som betalat för extrasaker i spelen, alla spelar utan att köpa extraliv och sådant. Vilka slösar pengar på sådana här spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

Ena stunden gnäller spelföretagen om hur utsatta de är pga piratkopiering, i andra har de 50 MILJARDER till övers att lägga på sån här skit.

Bara för man har mycket ska man inte acceptera att folk inte betalar för sig. Vill man använda en produkt som kostar pengar ska man betala.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

"No one has figured out how to really make money with casual games yet, but once someone does, we'll just buy them."
- Bobby Kotick, 2008

Permalänk
Medlem

Lägg 50 miljarder på Warcraft 4 istället....

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av gabriel15:

Tråkigt att activision köpte upp blizzard till att börja med.

Vi behöver företag som lever på att göra bra spel inte på att hypa upp saker och lura folk till att köpa dåligt skit.

Dock jobbar väl de båda fortfarande rätt fristående?

Har inte sett Activision's inblandning i varken WoW, Starcraft 2, Diablo 3, Heartstone, Heroes of the Storm eller Overwatch om man säger så. Känns mer som att de slog ihop sig för att säkra varandras finanser mer än något annat, speciellt då man inte sett någon inverkan på Activisions spel från Blizzard heller.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Skrivet av Sebban84:

Har aldrig förstått hur folk spelar sånna skitspel som candycrush. 50 miljarder wtf?

Spelföretaget är knappast värt en miljard än mindre femtio.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte hur detta kan vara värt 50 miljarder kronor.. För de pengarna kan de nog utveckla många egna casual mobilspel som är liknande.
Men som jag förstår det så vill dom åt King/Candy Crush användarbas... Men är de användarna så trogna till King/Candy Crush att det är värt så mycket pengar?
Av egen erfarenhet så känns de som att dessa användare flockas till vilket casualspel som helst, oavsett utvecklare, sålänge spelet är populärt bland kompisar.

Lite skillnad mot tex Blizzards användarbas. Jag hade tex. aldrig spelet Hearthstone eller Heroes of the Storm om jag inte redan varit en WoW/SC spelare sedan tidigare och varit ett fan av Blizzards spel. Plus att jag har ett faktiskt intresse för spel. Inte en "lira på bussen casual spelare"

..eller?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Jag ser inte hur detta kan vara värt 50 miljarder kronor.. För de pengarna kan de nog utveckla många egna casual mobilspel som är liknande.
Men som jag förstår det så vill dom åt King/Candy Crush användarbas... Men är de användarna så trogna till King/Candy Crush att det är värt så mycket pengar?
Av egen erfarenhet så känns de som att dessa användare flockas till vilket casualspel som helst, oavsett utvecklare, sålänge spelet är populärt bland kompisar.

Lite skillnad mot tex Blizzards användarbas. Jag hade tex. aldrig spelet Hearthstone eller Heroes of the Storm om jag inte redan varit en WoW/SC spelare sedan tidigare och varit ett fan av Blizzards spel. Plus att jag har ett faktiskt intresse för spel. Inte en "lira på bussen casual spelare"

..eller?

Hearstone och Heroes of the storm är överlägset de mest casualvänliga spelen i sin klass.
Om det är som du säger så är detta ett solklart köp för dem

Permalänk
Sötast
Skrivet av enbom:

Hmm.... Känns som att de hade kunnat lägga de där 50 miljarderna på något vettigare. ಠ_ಠ

De kunde kanske patchat bort alla bottar från wow?
Tänk, folk kanske hade velat spela spelet om det funnits mänskliga spelare kvar? hmm...

Permalänk
Medlem

Sanslösa summor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag ser inte hur detta kan vara värt 50 miljarder kronor.. För de pengarna kan de nog utveckla många egna casual mobilspel som är liknande.
Men som jag förstår det så vill dom åt King/Candy Crush användarbas... Men är de användarna så trogna till King/Candy Crush att det är värt så mycket pengar?
Av egen erfarenhet så känns de som att dessa användare flockas till vilket casualspel som helst, oavsett utvecklare, sålänge spelet är populärt bland kompisar.

Lite skillnad mot tex Blizzards användarbas. Jag hade tex. aldrig spelet Hearthstone eller Heroes of the Storm om jag inte redan varit en WoW/SC spelare sedan tidigare och varit ett fan av Blizzards spel. Plus att jag har ett faktiskt intresse för spel. Inte en "lira på bussen casual spelare"

..eller?

Du har helt klart en poäng, man borde kunna hypa vilket skitspel/uppsättning skitspel som helst till skyarna för 50 miljarder men i och med att King redan är ett vinstdrivande bolag är det lättare att gå den vägen. Huruvida det faktiskt kommer vara lönsamt är en annan historia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

De kunde kanske patchat bort alla bottar från wow?
Tänk, folk kanske hade velat spela spelet om det funnits mänskliga spelare kvar? hmm...

Patchat bort? Det är tekniskt omöjligt att "patcha" något som inte ligger i mjukvaran i spelet, dom kan ju alltid fylla upp hela servrarna med gm:s.

Ontopic:Så planen är- låt King fortsätta med sin grej, och hoppas att inget annat casual--mobilspel dyker upp och tar alla kunder innan vi tjänat tillbaka 50 miljarder, jo men tjena.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Man blir mer fascinerad över vissa inlägg i denna tråd än att Blizzard lagt ett bud på King.
Så många ogenomtänkta inlägg där ett tänkande utanför sin egen zon lyser med sin frånvaro.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Sötast
Skrivet av 1up:

Patchat bort? Det är tekniskt omöjligt att "patcha" något som inte ligger i mjukvaran i spelet, dom kan ju alltid fylla upp hela servrarna med gm:s.

Ontopic:Så planen är- låt King fortsätta med sin grej, och hoppas att inget annat casual--mobilspel dyker upp och tar alla kunder innan vi tjänat tillbaka 50 miljarder, jo men tjena.

Tekniskt omöjligt? skulle i princip går att göra med något så löjligt som ett macro som kollar kartan.

Har man någonsin spelat en BG t.ex så ser man hur 7 bottar springer i en klunga i samma pattern, fram å tillbaka, fram å tillbaka.

Går att implementera betydligt bättre lösningar, sådana lösningar som t.ex F2P spel lyckas med utan problem.

Men wow är sub, varje bot drar in 120spänn i månaden åt blizz så inte sådär jättekonstigt att ett toppstyrt företag ej bryr sig om sin kundbas.

Anyway, väldigt oft, men att det ej skulle gå att lösa är bara rätt skrattretande

Permalänk
Medlem

Tror inte att det är så enkelt som att de vill åt användarbasen som så, som många säger så är det nog få människor som ser "ooh, king har gjort ett nytt spel, det måste jag testa".

King ÄR candy crush, och det känns väldigt osannolikt att de kommer få samma framgång med markant annorlunda spel.

MEN!
King har spenderat år med att samla data om spelare. De vet precis när på dygnet det är som bästa att locka spelaren till att köpa något. När de ska få ett gratisliv osv. Eller t.ex när en spelare antagligen hellre slutar spela än köper sig förbi ett problem.

Detta är data som jag tror är fullständigt ovärderlig när man vill släppa andra spel. Och självklart så innebär köpet av King mer än bara en fördel, du får ett företag som haft en närmast exponentiell? vinstökning, en gigantisk användarbas, en plattform för att släppa nya spel från.

Jag tror iaf inte att det är orimligt att om absolut ingenting görs mer än att köpet genomförs, så kommer king inbringa nog med vinst inom ett par år för att motivera köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

varför ska de köpa King av alla tillverkare? de som rakt av kopierade nån snubbes spel

http://i.imgur.com/WLfWX9N.png

" utvecklarna bakom candy crush saga " jo visst kunde de deras copy paste

Har King något spel som inte är ett re-skin av en redan existerande titel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Du har inte funderat på att de unga företagen i Sverige bara vill tjäna pengar och sedan leva gott, King har inte ens sin bas kvar i Sverige av skatteskäl (detsamma gäller Spotify och många andra unga svenska företag) och nu så får de loss pengar, det sker väldigt ofta.

Inte så konstigt när vår politikermaffia & co bedriver häxjakt på näringslivet och deras anställda. Svårt att konkurrera en världsmarknad då.

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

Även om de har många titlar och många registrerade spelare så måste man sälja en jädrans massa spel för att täcka köpesumman då mobilspel kostar småpengar eller rent av är gratis, därutöver kostnader för personal och support, servrar samt utveckling av befintliga titlar som nya. 50 miljarder kronor är definitivt ett löjligt överpris, svårt att tänka mej att något företag inom spelbranschen är värd sådana pengar då spel med några få undantag åldras snabbt och andra fysiska tillgångar är begränsade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Spelföretaget är knappast värt en miljard än mindre femtio.

Så du skulle inte köpa ett företag som gick med 1,9 miljarder sek i vinst för 1 miljard sek?

Permalänk
Medlem

Förbluffande många experter i den här kommentarstråden. Ni kanske ska bli börsmäklare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zelements:

Inte så konstigt när vår politikermaffia & co bedriver häxjakt på näringslivet och deras anställda. Svårt att konkurrera en världsmarknad då.

Det bedrivs ingen häxjakt alls på varken näringsliv eller anställda.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det bedrivs ingen häxjakt alls på varken näringsliv eller anställda.

Med en extremt hög marginalsats som slår till på låga nivåer kan man faktiskt säga att det pågår en häxjakt på alla som tjänar lite mer än andra. Sveriges skatter på arbete är extrema.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skatt-pa-arbete/M...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av head:

Med en extremt hög marginalsats som slår till på låga nivåer kan man faktiskt säga att det pågår en häxjakt på alla som tjänar lite mer än andra. Sveriges skatter på arbete är extrema.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skatt-pa-arbete/M...

Sveriges skatter gör att du har gratis skola och inte behöver betala skyhöga summor för sjukvård bl.a

Du behöver inte länka till vad skatter är, jag vet vad det är och jag ser det som något bra, de som tjänar mer SKA betala mer i skatt, inget fel i det.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd

50 miljarder är ju så sjukt överprisat så man tror ju att det redan är första april, ska dom försöka övertala alla medelålders tanter som spelar candy crush att börja spela wow nu eller hur kan dom ha tänkt när dom kom fram till det budet?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd

var det bara jag som läste fel på king och bing?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Sveriges skatter gör att du har gratis skola och inte behöver betala skyhöga summor för sjukvård bl.a

Du behöver inte länka till vad skatter är, jag vet vad det är och jag ser det som något bra, de som tjänar mer SKA betala mer i skatt, inget fel i det.

Det är inte bara sverige som har gratis skola och sjukvård. Det är dock bara sverige som ligger 1:a på högst marginalskatt.

Förstår och sympatiserar med tanken att de som tjänar mer även ska bidra mer (även procentuellt, inte bara i kronor) men att tro att vi MÅSTE ha högst skatt i världen för att klara av världfärden är dumt. D

(Förövrigt betalar jag skyhöga summor för skola och sjukvård, dock är det för andras inte min egen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Sverige borde satsa på att bli spelindustrins Hollywood.

Då kommer snart en spelskatt så skiter det sig direkt.