Permalänk
Medlem

PoE, fungerar sådär.

Har idag inkommande lina i källaren, där jag sedan skickar upp en lina på vinden.
På vinden har jag satt en PoE-swich, TPLink TL-SF1008P
Där har jag sedan en kabel till min PoE-kamera till uppfarten.
Även en kabel från en icke PoE-port till min RapsPi2 i vardagsrummet.

I källaren har jag en till PoE-kamera som bevakar en ingång.
Har en extra kabel från vinden till källaren som jag tänkte använda så att all PoE går via switchen.

Alla kablar är Cat6, testade med kabeltestare.

Men jag får bara PoE-enheter att fungera över korta avstånd med switchen.

Mellan switch och kameran på uppfarten är det max 10 meter kabel. Fungerar inte.
Mellan switch och kameran i källaren är det runt 25 meter. Fungerar inte.

Switchen blinkar grönt både på LAN och på PoE.

Har då satt en billig TPLink PoE-injector till kameran på uppfarten istället. Detta fungerar.
Ner i källaren fungerar dock inte.

Om jag sätter switchen i källaren mot kameran där fungerar det.

Vad missar jag?
Ska PoE inte klara mer än 3-4 meter?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Något är fel. PoE ska klara att leverera spänning och effekt upp till 90 meter.

PoE-budgeten på switchen är totalt 57W fördelat på fyra portar, dvs. ansluter du PoE-utrustning i alla fyra PoE-portarna på switchen samtidigt får de max 14,25W var. 802.3af standarden säger upp till 15,4W. Nu ansluter du bara två PoE-enheter så det ska räcka ändå.

Har du kollat så att inte kamerorna kräver 802.3at, dvs. high PoE, som ger 30W?

Annars är nog det enklaste och billigaste sättet att kolla att köpa en 25-meters patchkabel och testa med den.
Fungerar det där är det ditt dragna kablage som är boven.

Permalänk
Medlem

Det finns ju olika PoE nivåer, vad har du för kameror?
PoE används mycket på företag för att mata accesspunkter över rätt långa avstånd. Så det ska ju fungera.

Från wikipedia:

"The original IEEE 802.3af-2003[2] PoE standard provides up to 15.4 W of DC power (minimum 44 V DC and 350 mA[3][4]) to each device.[5] Only 12.95 W is assured to be available at the powered device as some power dissipates in the cable.[6]

The updated IEEE 802.3at-2009[7] PoE standard also known as PoE+ or PoE plus, provides up to 25.5 W of power.[8] The 2009 standard prohibits a powered device from using all four pairs for power.[9]
"

Permalänk
Medlem

Väldigt få "normala" kameror behöver över 15,4W. Burkar endast vara större PTZ kameror som kräver mer.

Har du kontrollerat kabeln? Är det en färdig kabel eller har du kontakterat den själv? När du säger att de är testade, är det bara parordningen eller har du kört med ett riktigt testinstrument?

Som sagt tidigare POE ska utan problem klara 90+10m

Permalänk
Medlem

Det är egna kablar så ska definitivt testa färdiga istället.
Kamerorna är 15w

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av droidekas:

Något är fel. PoE ska klara att leverera spänning och effekt upp till 90 meter.

PoE-budgeten på switchen är totalt 57W fördelat på fyra portar, dvs. ansluter du PoE-utrustning i alla fyra PoE-portarna på switchen samtidigt får de max 14,25W var. 802.3af standarden säger upp till 15,4W. Nu ansluter du bara två PoE-enheter så det ska räcka ändå.

Har du kollat så att inte kamerorna kräver 802.3at, dvs. high PoE, som ger 30W?

Annars är nog det enklaste och billigaste sättet att kolla att köpa en 25-meters patchkabel och testa med den.
Fungerar det där är det ditt dragna kablage som är boven.

Skrivet av teejee:

Det finns ju olika PoE nivåer, vad har du för kameror?
PoE används mycket på företag för att mata accesspunkter över rätt långa avstånd. Så det ska ju fungera.

Från wikipedia:

"The original IEEE 802.3af-2003[2] PoE standard provides up to 15.4 W of DC power (minimum 44 V DC and 350 mA[3][4]) to each device.[5] Only 12.95 W is assured to be available at the powered device as some power dissipates in the cable.[6]

The updated IEEE 802.3at-2009[7] PoE standard also known as PoE+ or PoE plus, provides up to 25.5 W of power.[8] The 2009 standard prohibits a powered device from using all four pairs for power.[9]
"

Skrivet av Bootsman:

Väldigt få "normala" kameror behöver över 15,4W. Burkar endast vara större PTZ kameror som kräver mer.

Har du kontrollerat kabeln? Är det en färdig kabel eller har du kontakterat den själv? När du säger att de är testade, är det bara parordningen eller har du kört med ett riktigt testinstrument?

Som sagt tidigare POE ska utan problem klara 90+10m

Som sagt är det vanliga 15w.

Har nu dragit en färdig kabel mellan switchen och kameran i källaren, det fungerade direkt.
Kabeln var nog bara 10-15 meter, men ska se om jag har en längre.
Ska kolla med en färdig kabel till den andra kameran imorgon.

EDIT: Hittade en kabel som är runt 20 meter nu och det fungerar ner i källaren.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Nu har jag dragit en lång kabel utan mellankontakter från vinden till källaren, samma väg som den kabel som redan fanns.
Inte att det fungerade. Switchen meddelar fortfarande ok, kameran fungerar inte.
Förstår inte varför det gör på detta vis.

Jag får inte genom en färdig kabel med kontakt genom VP-rören heller.
Klart man kan kapa en och sätta dit en kontakt för kontroll.

Jag får helt enkelt dra ut en eller två kablar från rören för att få plats med den färdiga kabeln, sedan dra genom de andra igen.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Sen kopparn stack i pris har TP kablar börjat att tillverkas av aluminium. Detta ger inte samma prestanda som en kopparkabel. Den kabeln du använder du, finns det någon märkning på den?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

Sätt uttag och korta fabrikstillverkade patchar istället för att klämma på hanar direkt på kabeln. Det är mycket som kan gå fel där. Slitsen i ett uttag ger en oändligt mycket bättre terminering. Se bara till att du använder installationskabel med solid ledare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vi kör en massa PoE switchar och accesspunkter inom kommunen där jag jobbar, vi kör med egengjorda CAT6e kablar långa sträckor både inomhus och utomhus.
Vi använder dock Cisco till 95% och har lite Ubiquiti produkter installerat så kan inte uttala mig om andra tillverkare då jag inte har någon erfarenhet av detta.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Har satt färdiga kablar idag, det fungerar nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Har satt färdiga kablar idag, det fungerar nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du kolla märkningen på kabeln du använde tidigare?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SirMacke:

Har satt färdiga kablar idag, det fungerar nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Vet du skillnaden på installationskabel och patchkbel och använder rätt kontakter beroende på kabeltyp ?
Det låter ju som du fulinstallerat om du kan byta en "fast kabel" mot en patch så enkelt som du beskriver, fast installation ska ske med installationskabel och vägguttag, klienterna ansluts sedan sista biten via en patchkabel till vägguttaget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@BrusE:
LAN CABLE CAT6 UTP 23AWG 052M står det på den.

Angående olika kablar och så, nej jag inte så bra koll.
Kablarna som användas som jag själv satt mätte jag upp mellan dator och laptop till 830Mbit/s så totalt värdelöst kan det inte vara.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

@BrusE:
LAN CABLE CAT6 UTP 23AWG 052M står det på den.

Angående olika kablar och så, nej jag inte så bra koll.
Kablarna som användas som jag själv satt mätte jag upp mellan dator och laptop till 830Mbit/s så totalt värdelöst kan det inte vara.

Kabeln ser bra ut.

Kör man med kablar som har aluminium så fungerar det korta sträckor med Internet. Dock så fungerar PoE lika bra eller alls.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vet du skillnaden på installationskabel och patchkbel och använder rätt kontakter beroende på kabeltyp ?
Det låter ju som du fulinstallerat om du kan byta en "fast kabel" mot en patch så enkelt som du beskriver, fast installation ska ske med installationskabel och vägguttag, klienterna ansluts sedan sista biten via en patchkabel till vägguttaget.

Du har rätt i det du säger om fast installation, men det är långt ifrån alltid man bygger så när man installerar CCTV, ganska ofta så trycker man pluggar i kamera huset för att tex försvåra sabotage mm.

Skrivet av SirMacke:

@BrusE:
LAN CABLE CAT6 UTP 23AWG 052M står det på den.

Angående olika kablar och så, nej jag inte så bra koll.
Kablarna som användas som jag själv satt mätte jag upp mellan dator och laptop till 830Mbit/s så totalt värdelöst kan det inte vara.

Där har du nog problemet. När du bara kör data i en TP kabel så använder du endast 2 av 4 par, blå och orange i vanlig B-kopplings standard om jag minns rätt. Men POE använder alla 4 paren så har du en tråd i ett par som inte har kontakt så kan jag tänka mig att den kan både känna av utrustningen, (POE startar när den känner av enhet som kopplas in och inte innan) och köra igång, men sen inte klara av att leverar ström på alla par.

Testa med en par testare så att alla par är med i leken så vet man att det är ok om du trycker egna. Alternativt kontaktera om tills det funkar

Kul att det löste sig!

Permalänk
Skrivet av Bootsman:

Du har rätt i det du säger om fast installation, men det är långt ifrån alltid man bygger så när man installerar CCTV, ganska ofta så trycker man pluggar i kamera huset för att tex försvåra sabotage mm.

Där har du nog problemet. När du bara kör data i en TP kabel så använder du endast 2 av 4 par, blå och orange i vanlig B-kopplings standard om jag minns rätt. Men POE använder alla 4 paren så har du en tråd i ett par som inte har kontakt så kan jag tänka mig att den kan både känna av utrustningen, (POE startar när den känner av enhet som kopplas in och inte innan) och köra igång, men sen inte klara av att leverar ström på alla par.

Testa med en par testare så att alla par är med i leken så vet man att det är ok om du trycker egna. Alternativt kontaktera om tills det funkar

Kul att det löste sig!

Att använda folk som installerar övervakningskameror (eller fastighetsövervakning för den delen) som referens på hur man förlägger nätverkskabel är inte att rekommendera. De har väldigt ofta väldigt dålig koll på det har jag märkt.

Och om han fick 830Mbit/s mellan sina datorer så kör de 1000Base/T (gigabit) och det kör över alla fyra paren. Det är bara upp till 100Base/Tx som använder endast två par. PoE:en överlagras då i samma par som trafiken vilket ställer krav på att man har ett ordentligt kablage som lever upp till standard annars får man ofta problem såsom TS.

Men jag håller med om att det är kul att det löste sig för TS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av droidekas:

Och om han fick 830Mbit/s mellan sina datorer så kör de 1000Base/T (gigabit) och det kör över alla fyra paren. Det är bara upp till 100Base/Tx som använder endast två par. PoE:en överlagras då i samma par som trafiken vilket ställer krav på att man har ett ordentligt kablage som lever upp till standard annars får man ofta problem såsom TS.

I stand corrected.