Permalänk

3 skärmar surround, funkar det?

tjosan, jag undrar om jag kan köra 3 skärmar surround med det grafik kort jag har just nu, det är ett http://www.inet.se/produkt/5411308/evga-geforce-gtx-970-4gb-a...

problemet är att jag inte vet vilka urtag i grafik kortet man kan koppla in skärmarna i så att det funkar i surround systemet. mina skärmar är 3x http://www.inet.se/produkt/2205197/acer-24-predator-gn246hl#/...

så här ser portarna ut i mitt grafik kort:

den porten som används på bilden är en DVI port, och vad det ser ut som är det en till DVI port, och 2 andra portar som kan va hdmi kanske och nån till, frågan är vilka kombinationer av portarna kan jag använda för ett fungerande surround med 3 skärmar.

tack på förhand!

Permalänk

@paarandisen:

tror inte det har att göra med portarna huruvida du kan köra nVidia surround eller ej: har för mig att det snarare är:

1) att alla tre skärmar måster ha samma upplösning
2) att alla tre skärmar måste ha samma polaritet (vilket allt som oftast betyder att alla tre skärmar måste vara av exakt samma modell)

...och med en brasklapp: surround är långtifrån fullproof: oftaste fungerar det om din dator uppfyller ovanstående villkor: men ibland gör det inte det, så surround får ses som en bonus snarare än något som man tar för självklart

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk

@Finurliig: jag har 3 exakt lika skärmar med 144hz. så den grejen är ju klappad och klar. frågan är om portarna på mitt grafik kort är alla kompatibel med 144hz skärmarna antar jag?

Permalänk
Medlem

1x HDMI och 2xDVI - för att matcha skärmarnas uttag. Skärmarna saknar displayport (den längst upp till höger).

//edit - surround är roligt ett tag, sen är det bara jobbigt om man inte får till en bra desktophanterare (jobbigt när webbläsaren/word sträcker sig över 3 skärmar)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@paarandisen: Displayport är bakåtkompatibelt med allt typ, så kör HDMI på en och matcha övrigt med skärmarna

EDIT: Som gurk skrev ovanför

Och passar på att hålla med Gurk, jag körde 3skärmssetup blev less rätt snabbt, alldeles för brett, för mycket hårdvara/krångel. Gick till 1x21:9 istället, tillräckligt brett, inget strul och inte lika tungdrivet

Permalänk
Skrivet av Gurk:

1x HDMI och 2xDVI - för att matcha skärmarnas uttag. Skärmarna saknar displayport (den längst upp till höger).

//edit - surround är roligt ett tag, sen är det bara jobbigt om man inte får till en bra desktophanterare (jobbigt när webbläsaren/word sträcker sig över 3 skärmar)

alrighty, tackar tackar, ska göra ett försök när skärmarna kommer!

Permalänk

@lappen81: japp, ska köra på det, tackar

Permalänk

@paarandisen: ja, det ska de göra: valet av porttyp ska inte vara avgörande så länge bandbredden till varje port räcker till den skärm du använder. Både DVI, HDMI och DP kan mata 144Hz till en HD-skärm utan problem, så det ska funka.

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk
Hjälpsam

Som sagt 2xDVI och 1xHDMI med de skärmarna, bara att koppla in och köra konfiguratorn.

MEN du kommer inte få 144Hz, du kommer få 60Hz då HDMI kommer begränsa dig till det. För att kunna köra 144Hz på alla skärmarna behöver du köra 2xDVI-DL och den sista på DiaplayPort för att hantera bandbredden som behövs för 144Hz.

Jag hade absolut rekommenderat att välja skärmar som kan hantera DP istället. Du kommer ha skärmarna längre än vad du kommer ha grafikkortet och DP är det bästa alternativet och det som kommer allt mer, tror det inte dröjer länge förrän vi börjar se att grafikkort kommer med huvudsakligen DP och DVI blir allt mer ovanligt.

Kör själv surround och gjort det sedan CRT tiden (olika kombinationer av AGP+PCI och Matrox TripleHead2Go etc innan grafikkorten stödde surorund fullt ut).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

@Fluf:

Hur har du löst det med att fönster blir för stora, har du flera olika desktops eller ... ja, vad kan du rekommendera att göra?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gurk:

@Fluf:

Hur har du löst det med att fönster blir för stora, har du flera olika desktops eller ... ja, vad kan du rekommendera att göra?

[Windows]+[piltangent] flyttar fönsterna på ett enkelt sätt

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

@Fluf: om man kör en adapter dvi > display port kanske? tror du på 144hz då? om inte, finns det nåra skärmar med display port som är komaptibel med den http://www.inet.se/produkt/2205197/acer-24-predator-gn246hl#/... skärm jag redan har.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Gurk:

1x HDMI och 2xDVI - för att matcha skärmarnas uttag.

Han får bara 144 Hz på två av skärmarna då och 60 Hz på den sista. Inte för att det finns något bättre alternativ, men det kan vara bra att veta.

Skrivet av lappen81:

@paarandisen: Displayport är bakåtkompatibelt med allt typ, så kör HDMI på en och matcha övrigt med skärmarna

Skrivet av Finurliig:

@paarandisen: ja, det ska de göra: valet av porttyp ska inte vara avgörande så länge bandbredden till varje port räcker till den skärm du använder. Både DVI, HDMI och DP kan mata 144Hz till en HD-skärm utan problem, så det ska funka.

Era lösningar är tyvärr felaktiga. Han kommer inte få 144 Hz på alla tre skärmar hur han än gör. Skärmarna han har kan inte ta emot 144 Hz över HDMI.

HDMI fungerar i praktiken normalt inte till mer än 60 Hz, oavsett vad specen säger.

Skrivet av paarandisen:

@Fluf: om man kör en adapter dvi > display port kanske? tror du på 144hz då? om inte, finns det nåra skärmar med display port som är komaptibel med den http://www.inet.se/produkt/2205197/acer-24-predator-gn246hl#/... skärm jag redan har.

Nej, kommer inte fungera. Du kommer aldrig få 144 Hz till alla tre skärmar; en av dem kommer vara begränsad till 60 Hz oavsett om du kör HDMI eller adapter. Du får i princip "skylla dig själv" som köpt tre 144 Hz-skärmar utan DisplayPort.

Sure, du kan leta upp en aktiv omvandlare från DP till DVI‑D (Dual Link) för 2000 spänn och chansa på att den klarar 144 Hz. Men det kan du inte räkna med.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Han får bara 144 Hz på två av skärmarna då och 60 Hz på den sista. Inte för att det finns något bättre alternativ, men det kan vara bra att veta.

Era lösningar är tyvärr felaktiga. Han kommer inte få 144 Hz på alla tre skärmar hur han än gör. Skärmarna han har kan inte ta emot 144 Hz över HDMI.

HDMI fungerar i praktiken normalt inte till mer än 60 Hz, oavsett vad specen säger.

Nej, kommer inte fungera. Du kommer aldrig få 144 Hz till alla tre skärmar; en av dem kommer vara begränsad till 60 Hz oavsett om du kör HDMI eller adapter. Du får i princip "skylla dig själv" som köpt tre 144 Hz-skärmar utan DisplayPort.

Sure, du kan leta upp en aktiv omvandlare från DP till DVI‑D (Dual Link) för 2000 spänn och chansa på att den klarar 144 Hz. Men det kan du inte räkna med.

om jag köper en stycke http://www.inet.se/produkt/2205385/acer-24-predator-xb240h#/m... skärm med display port då? 144hz på alla 3 möjligt?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av paarandisen:

om jag köper en stycke http://www.inet.se/produkt/2205385/acer-24-predator-xb240h#/m... skärm med display port då? 144hz på alla 3 möjligt?

Ja, då är det inga problem. Men tänk på att ditt nästa grafikkort kanske inte har DVI alls. Då är det inte så kul att sitta med två 144 Hz-skärmar som saknar DP.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

@Alling: mycket sant, blir nog 2 med DP. sen får man väl improvisera med den 3dje skärmen när det problemet uppkommer i framtiden, tack alla för svaren!

Permalänk
Hjälpsam

Det kan vara rätt irriterande med olika skärmar då alla har lite olika egenskaper, ser lite olika ut även om man kalibrerar dem etc.

Skulle varmt rekommendera att lämna tillbaka alla tre skärmarna och skaffa tre stycken likadana (där de alla har både DP och DVI) för maximal kompatibilitet och livslängd på din rigg.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Kommer det inte funka om han kör dvi på 2 och sedan en aktiv adapter dvi --> dp kostar 249:-

Kört med 4 skärmar i typ 4 år nu (3skärmar + tv), kommer aldrig kunna gå tillbaka till 1-2 skärmar. Kör actual multiple monitors (8.3) och har inga problem med för stora fönster eller sånt som vissa skriver, sedan tror jag W10 hade inbyggt stöd för utstäckt startbar över alla skärmar.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Kommer det inte funka om han kör dvi på 2 och sedan en aktiv adapter dvi --> dp kostar 249:-

Kört med 4 skärmar i typ 4 år nu (3skärmar + tv), kommer aldrig kunna gå tillbaka till 1-2 skärmar. Kör actual multiple monitors (8.3) och har inga problem med för stora fönster eller sånt som vissa skriver, sedan tror jag W10 hade inbyggt stöd för utstäckt startbar över alla skärmar.

Tack för det programtipset (tusen tack!), "window snapping"-funktionen är den som har varit avsaknad tidigare (för mig).
Mycket annat som vid en hastig överblick också ser mycket användbart ut.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Hedersmedlem

@paarandisen *Tråd flyttad*

Tror att du får bättre svar här i Skärmar och tv-apparater: Multiskärm (finns massor matnyttig information här).
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurk:

1x HDMI och 2xDVI - för att matcha skärmarnas uttag. Skärmarna saknar displayport (den längst upp till höger).

//edit - surround är roligt ett tag, sen är det bara jobbigt om man inte får till en bra desktophanterare (jobbigt när webbläsaren/word sträcker sig över 3 skärmar)

Går att ställa in i nvidias kontrollpanel att maximerade fönster bara ska täcka en skärm.
Sen MÅSTE man ju inte köra i surroundläget när man inte spelar, även om det är lite meckigt att switcha.

Att fönster sträcker sig över flera skärmar är hur som helst ett icke-argument.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Går att ställa in i nvidias kontrollpanel att maximerade fönster bara ska täcka en skärm.
Sen MÅSTE man ju inte köra i surroundläget när man inte spelar, även om det är lite meckigt att switcha.

Att fönster sträcker sig över flera skärmar är hur som helst ett icke-argument.

Skickades från m.sweclockers.com

Skall undersökas om det är användbart eller bara går, såg även att det har hänt lite angående den mycket efterfrågade funktionen med surround on/off toggle. Dags att uppdatera sig lite alltså.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Han får bara 144 Hz på två av skärmarna då och 60 Hz på den sista. Inte för att det finns något bättre alternativ, men det kan vara bra att veta.

Era lösningar är tyvärr felaktiga. Han kommer inte få 144 Hz på alla tre skärmar hur han än gör. Skärmarna han har kan inte ta emot 144 Hz över HDMI.

HDMI fungerar i praktiken normalt inte till mer än 60 Hz, oavsett vad specen säger.

Nej, kommer inte fungera. Du kommer aldrig få 144 Hz till alla tre skärmar; en av dem kommer vara begränsad till 60 Hz oavsett om du kör HDMI eller adapter. Du får i princip "skylla dig själv" som köpt tre 144 Hz-skärmar utan DisplayPort.

Sure, du kan leta upp en aktiv omvandlare från DP till DVI‑D (Dual Link) för 2000 spänn och chansa på att den klarar 144 Hz. Men det kan du inte räkna med.

Jo HDMI suger misstänkte det, det var någon som svarade tidigare i tråden som skrev att 144hz fungerar. Tolkade det också som att han redan har hårdvaran så det är ju kört i vilket fall som hellst. Men bra att du förtydligar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Går att ställa in i nvidias kontrollpanel att maximerade fönster bara ska täcka en skärm.
Sen MÅSTE man ju inte köra i surroundläget när man inte spelar, även om det är lite meckigt att switcha.

Att fönster sträcker sig över flera skärmar är hur som helst ett icke-argument.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför? Det var en av dom icke argumenten som fick mig att byta till 21:9 (sen var det ju fler fördelar jag gick på innan jag bytte, nackdelen är att en vettig 34" 21:9 75hz skärm kostar mer än 3st 16:9:120hz skärmar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Går att ställa in i nvidias kontrollpanel att maximerade fönster bara ska täcka en skärm.
Sen MÅSTE man ju inte köra i surroundläget när man inte spelar, även om det är lite meckigt att switcha.

Att fönster sträcker sig över flera skärmar är hur som helst ett icke-argument.

Skickades från m.sweclockers.com

Du får peka ut var man ställer in att maximerade fönster bara ska täcka en skärm. Jag sitter och provar här nu och jag ser inget i menyerna? Däremot fungerar Win+pil hyfsat bra, men då antalet kanter har försvunnit så går det väl att diskutera nyttan med det om man inte kan ha fler i samma fysiska skärm med den funktionen längre. Sedan så ballar fortfarande fullskärmslägen ur, alltså om man har webbläsare eller vlc i fullskärm.

Hade du exakt vart man gick in i menyerna där?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Alling:

HDMI fungerar i praktiken normalt inte till mer än 60 Hz, oavsett vad specen säger.

Trovärdig källa tack? Har en kompis som kör en 120Hz-skärm via HDMI och det fungerar utmärkt?

På 4K-monitorer (3840x2160) begränsar bandbredden på HDMI frekvensen till 60 Hz, men knappast på en HD-monitor, som har en fjärdedel så många pixlar?

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finurliig:

Trovärdig källa tack? Har en kompis som kör en 120Hz-skärm via HDMI och det fungerar utmärkt?

På 4K-monitorer (3840x2160) begränsar bandbredden på HDMI frekvensen till 60 Hz, men knappast på en HD-monitor, som har en fjärdedel så många pixlar?

Det är vilken HDMI rev som bestämmer det där.
http://www.cnet.com/news/hdmi-2-0-what-you-need-to-know/

TS skärm har inte (vad jag ser) HDMI 2.0 och övriga recensioner etc nämner att det är just över DVI som man kan få upp det till 144hz.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Finurliig:

Trovärdig källa tack? Har en kompis som kör en 120Hz-skärm via HDMI och det fungerar utmärkt?

På 4K-monitorer (3840x2160) begränsar bandbredden på HDMI frekvensen till 60 Hz, men knappast på en HD-monitor, som har en fjärdedel så många pixlar?

Det är inte bandbredden som begränsar, utan elektroniken i monitorn. Om du ska ha en källa kanske SweClockers skärmexpert @Laxpudding, som brukar betona hur skärmar och grafikkort oftast inte alls klarar 1920x1080 & 120 Hz trots att de påstås ha HDMI 1.3, ligger närmast till hands.

Skrivet av Thomas Ytterberg:

Via HDMI når vi till 2 560 × 1 440 pixlar i 60 Hz och inget mer. Broschyren säger ”HDMI 1.4” och som brukligt är frågan vad i version 1.4 av HDMI-specifikationen som avses. Det är i alla fall inte kapacitet till 300 MHz pixelklocka för HDMI-anslutningen vill inte köra ett enda millihertz över 60 Hz. Även 1 920 × 1 080 pixlar är låst till 60 Hz, trots att den HDMI 1.4-specificerade pixelklockan har kapacitet till 120 Hz. Ingången är helt enkelt strypt på den här produkten och det har inget med HDMI-versioner att göra.

Vilken skärm har din kompis?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Gurk:

Det är vilken HDMI rev som bestämmer det där.
http://www.cnet.com/news/hdmi-2-0-what-you-need-to-know/

TS skärm har inte (vad jag ser) HDMI 2.0 och övriga recensioner etc nämner att det är just över DVI som man kan få upp det till 144hz.

Nej, det är det inte. HDMI 1.3 ska klara 1920x1080 @ 120 Hz enligt spec; det är skärm- och GPU-tillverkare som skiter i att inkludera stöd för det trots att de märker sina produkter med HDMI 1.3.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurk:

Du får peka ut var man ställer in att maximerade fönster bara ska täcka en skärm. Jag sitter och provar här nu och jag ser inget i menyerna? Däremot fungerar Win+pil hyfsat bra, men då antalet kanter har försvunnit så går det väl att diskutera nyttan med det om man inte kan ha fler i samma fysiska skärm med den funktionen längre. Sedan så ballar fortfarande fullskärmslägen ur, alltså om man har webbläsare eller vlc i fullskärm.

Hade du exakt vart man gick in i menyerna där?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4