Kontrollera paketet jag plockat ihop

Permalänk

Kontrollera paketet jag plockat ihop

Hej!

Hjälper en kompis plocka ihop en dator för spel och fått ihop enligt bild nedan.

1) Han vill absolut under inga omständigheter bygga själv
2) Han vill absolut under inga omständigheter överklocka själv
3) Han är öppen för att spendera mera om det går att motivera kostnaden
4) Han kom fram till att 1TB mekanisk HDD räcker mer än väl

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Ta en k modell på prossesorn, det gör andrahandsvärdet mycket bättre. Och om han skulle ändra sig kan han ju faktiskt överklocka

Sedan bör han byta till ett bättre nätagg, just det du valt har dåligt ryckte. Ta t.ex evga supernova g2

Och har han en windows licens?

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Ta en k modell på prossesorn, det gör andrahandsvärdet mycket bättre. Och om han skulle ändra sig kan han ju faktiskt överklocka

Sedan bör han byta till ett bättre nätagg, just det du valt har dåligt ryckte. Ta t.ex evga supernova g2

Och har han en windows licens?

Är det inte CXxxx serien som är kass medan CXxxxM är helt ok?
Sedan så brukar inte riktigt andrahandsvärde vara något som är en riktigt argument i denna värld;)
Och ska han byta processor bör han byta moderkort oxå till en med Z chipset:)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av eribo01:

Ta en k modell på prossesorn, det gör andrahandsvärdet mycket bättre. Och om han skulle ändra sig kan han ju faktiskt överklocka

Sedan bör han byta till ett bättre nätagg, just det du valt har dåligt ryckte. Ta t.ex evga supernova g2

Och har han en windows licens?

Han har aldrig under de 10 år jag känt honom velat röra någonting som har med överklockning att göra. Hans krav är att en dator skall hålla 5år+ och funka out of the box. Jag kollade prestandaskillnad stock på 6600 mot 6600k. Visst var den senare något bättre men enligt testet jag såg handlade det om 2% eller någonting vilket kändes försumbart.

Jag ska däremot definitivt kolla annat nätagg.

Angående windows sitter vi och pratar om det nu, men det löser vi.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Är det inte CXxxx serien som är kass medan CXxxxM är helt ok?
Sedan så brukar inte riktigt andrahandsvärde vara något som är en riktigt argument i denna värld;)
Och ska han byta processor bör han byta moderkort oxå till en med Z chipset:)

Ja precis jag valde H för att han inte kommer överklocka. Får läsa lite reviews om nätagget för att reda ut detta.

Permalänk

Bytte ut agget mot ett supernova g2 650W, visst fasen borde det räcka för riggen?

Permalänk
Medlem

Även om han tycker att endast 1TB räcker så är dom diskarna så extremt oprisvärda. skulle rekommendera en http://www.inet.se/produkt/4304150/wd-green-3tb-intellipower-...
du får mer GB/kr samt att den har lägre rpm så den blir tystare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badkharma:

Han har aldrig under de 10 år jag känt honom velat röra någonting som har med överklockning att göra. Hans krav är att en dator skall hålla 5år+ och funka out of the box. Jag kollade prestandaskillnad stock på 6600 mot 6600k. Visst var den senare något bättre men enligt testet jag såg handlade det om 2% eller någonting vilket kändes försumbart.

Jag ska däremot definitivt kolla annat nätagg.

Angående windows sitter vi och pratar om det nu, men det löser vi.

även om han inte vill/vågar överklocka så har många av dagen moderkort en autoöverklock i bios
1 knapptryckning + välj vilken kylning du har och några minuter senare har datorn överklockat sig själv
tror mitt moderkort ökade från 3.5Ghz till 4.2Ghz på auto och lekte lite själv och hamnade på 4.6Ghz och går säkert att få ut mer

genom att överklocka så kommer prestandan räcka längre så även om han inte har kunskap kan ett z moderkort och en k processor räcka längre till en kostnad av några hundringar

men jag skulle föredra ett z-kort och en k-processor alla dagar i veckan om jag skulle köpt nytt idag

men om han inte vill ha z-kort/k-processor så skulle jag iallafall satsat på ett kit 2x8 Gb ram nu vilket gör datorn mycket mer framtidssäker till en kostnad av några hundringar till
sedan är det enkelt att stoppa in 2x8 på några år om behovet finns

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Jag hade valt ett bättre nätagg, och jag hade framförallt valt bort GTX 970, det är ett kort som inte har någon plats ÖHT sedan 390 och 390X släpptes.

390 med överklockning, eller 390X är bara ett par procent långsammare än ett GTX 980.

Detta grafikkort hade jag valt; https://www.komplett.se/product/846401/datorutrustning/grafik...

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badkharma:

Bytte ut agget mot ett supernova g2 650W, visst fasen borde det räcka för riggen?

till den riggen räcker det UTAN problem
vill han testa sli framöver kan det vara klokt att sats på 750w eller 850w

Edit:
är inte så insatt i AMD kort men AMD är bättre på prestanda per krona men då drar dom lite mer ström
men om du väljer kortet han ovan rekommenderar och ta det du sparar och lägger de på ett större ram-kit och ev z-kort/k-processor så är slutsumman marginellt förändrad

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Skrivet av erieri02:

till den riggen räcker det UTAN problem
vill han testa sli framöver kan det vara klokt att sats på 750w eller 850w

Edit:
är inte så insatt i AMD kort men AMD är bättre på prestanda per krona men då drar dom lite mer ström
men om du väljer kortet han ovan rekommenderar och ta det du sparar och lägger de på ett större ram-kit och ev z-kort/k-processor så är slutsumman marginellt förändrad

Jag hade personligen köpt en K och z170 mobo, sitter och kollar på lite videos på youtube på asus OC tools som autoklockar med mjukvara i windows. Han är dock fortfarande skeptiskt och vill inte att någonting skall gå sönder med förbrukad garanti som följd.

RAM skulle kunna slängas in 16GB, däremot kräver väl absolut inga spel idag eller närmsta framtiden 16GB?

Gällande AMD har vi pratat fram och tillbaka om det. Är det vara märkbar skillnad skulle han byta utan problem till ett 390(x), är marginalerna mindre tar han hellre ett Nvidia pga tidigare dåliga erfarenheter med hållbarhet och drivrutinsproblem med AMD kort han haft genom tiderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badkharma:

Jag hade personligen köpt en K och z170 mobo, sitter och kollar på lite videos på youtube på asus OC tools som autoklockar med mjukvara i windows. Han är dock fortfarande skeptiskt och tror hans dator kommer gå sönder.

RAM skulle kunna slängas in 16GB, däremot kräver väl absolut inga spel idag eller närmsta framtiden 16GB?

Gällande AMD har vi pratat fram och tillbaka om det. Är det vara märkbar skillnad skulle han byta utan problem till ett 390(x), är marginalerna mindre tar han hellre ett Nvidia pga tidigare dåliga erfarenheter med hållbarhet och drivrutinsproblem med AMD kort han haft genom tiderna.

Wall of text inc. XD

jag tycker att asus OC i bios fungera utan problem på mitt z77 kort men vad jag läst kan de strula lite på vissa kort men kolla andra åsikter med kortet ni tänker välja vilket borde ge en bra uppfattning

men jag räknar oc som ''gratis'' prestanda
anser inte att han behöver vara orolig då risken är större om man överklockar själv att man gör en tabbe än om datorn gör de automatiskt

battlefront har rek. 16GB men är väldigt högt räknat om du frågar mig men om några år är det högst troligt att spelen vill ha 8-16Gb och skillnaden mellan 2x4 och 2x8 i pris är minimal och är lika enkelt att köra på 2x8 idag om ekonomin tillåter det

AMD kan ligga lite efter i drivrutinsfronten och gällande värme/ljudnivå men då får man ut lite extra prestanda per krona

finns fanboys/girls är på swec och båda parter hyllar respektive tillverkare
kortfattat enligt mig så:
Nvida lägre strömförbrukning, mindre värme, lägre ljudnivå högre pris p/kr
AMD högre strömförbrukning, mer värme, högre ljudnivå lägre pris p/kr

sedan skiljer sig även mellan olika modeller på kylare så vissa AMD-kort är väldigt tysta
sedan 8GB minne på AMD-korten är ju en stor fördel i dagsläget
kolla lite reviews på fps i spel så får ni svart på vitt

är tidigare erfarenheter något som hänt 1 gång eller 3/4 ggr?
för att något hänt 1 gång så kan det vara så han fått ett måndagsex....

själv sitter jag med 770 sli i min mainburk och ett asus 6950 dcuii i burken jag far runt med och anser att båda fungerar bra
nog för jag är lite av ett ''asus fanboy'' men det beror på att jag har använt deras produkter och tycker de fungerar bra
ha testat asus, gigabyte, msi och gainward och säker något mer så är inte att jag hållit fast i det första märket jag testat

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk

Hans nuvarande dator byggde vi med ett AMD kort, lät mycket och hade strul med drivarna tidigt (som sedan blev bättre efter någon månad), det kortet dog dock efter ett halvår och han fick ett Nvidia i utbyte av inet.

Datorn innan det tror jag även det var ett AMD, men nu pratar vi 6-7 år bak i tiden och även det var sådär i hans tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badkharma:

Hans nuvarande dator byggde vi med ett AMD kort, lät mycket och hade strul med drivarna tidigt (som sedan blev bättre efter någon månad), det kortet dog dock efter ett halvår och han fick ett Nvidia i utbyte av inet.

Datorn innan det tror jag även det var ett AMD, men nu pratar vi 6-7 år bak i tiden och även det var sådär i hans tycke.

vad jag läst ska iaf AMD blivit bättre på sistone men i slutändan är det ju din kompis som väljer om han vill köra AMD eller nvida då det är han som ska betala och använda burken

för kan säga många bra och negativa saker om båda märkena

Edit:
OBS
kollade din inköpslista och måste påpeka att fraktfritt INTE gäller i kombination med monteringstjänsten om du läser texten i resp. tjänst

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag med mycket dålig erfarenhet av AMD (både grafikkort och processorer), både egna och mina kompisars. På grund av detta kommer jag aldrig röra deras produkter igen ej ens med pinne.

Edit: (Speciellt drivrutiner)

Permalänk

Har nu kommit fram till att vi kör på 6600K och Asus z170 PRO GAMING. För ca 40kr mer får man Asus z170-a någon som har mer koll än mig som kan säga vad skillnaden mellan dessa är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badkharma:

Har nu kommit fram till att vi kör på 6600K och Asus z170 PRO GAMING. För ca 40kr mer får man Asus z170-a någon som har mer koll än mig som kan säga vad skillnaden mellan dessa är?

gick in och kollade på jämför
de som jag snabbt kan se är olika färg (svart/röd) och (svart/vit), olika ljudkort (onboard) och olika anslutningsmöjligheter

googla på dessa vs varandra så kommer det säkert upp någon som gör en jämförelse
skulle själv valt Z170-A pga färgen (då jag själv kör svart,vit med inslag av rött) och den har fler recensioner

Edit:
verkar vara väldigt likvärdiga kort men små skillnader

läs här då båda korten finns med med lite info men bra bilder
http://www.anandtech.com/show/9485/intel-skylake-z170-motherb...

sedan asus information
https://www.asus.com/Motherboards/Z170-A/
https://www.asus.com/se/Motherboards/Z170-PRO-GAMING/

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Skrivet av Badkharma:

Har nu kommit fram till att vi kör på 6600K och Asus z170 PRO GAMING. För ca 40kr mer får man Asus z170-a någon som har mer koll än mig som kan säga vad skillnaden mellan dessa är?

Främst är det lite skillnader i anslutningsportar för Sata, sata express och USB.2.0. Det är också olika ljudkretsar. Sen är pro gaming ett bios som liknar det man hittar i de högre segmenten bland maximus VIII-serien, medans asus z170-A följer den lite mer stilrena looken från den traditionella konsumentserien. Hittade lite funktioner som ''ljudsonar'' som ska analysera var dina fiender kommer ifrån och dylikt, vet inte hur bra dessa funktioner är men här kan du göra en enkel jäfmörelse, och här kan du läsa om Z170-A och Pro Gaming

Visa signatur

Chassi: NZXT H442 Silent Ultra Black New Edition || MOBO: Asus Z270E || CPU: Core i7 7700K || GPU: MSI Geforce GTX 1080Ti Gaming X || RAM: Corsair LPX 16Gb DDR4 || PSU: Corsair RM 1000i || SSD:Samsung 850 EVO 500+250 Gb || Kylning: NH-D15 ||

Permalänk

Blev mest intressant eftersom z170-a även såldes bundlat med samma minnen vi tänkte köpa, vilket gav ett par hundralappar i rabatt. Märkte även som ni säger att det ljudkrets och lite anslutningar skilde dom åt. Stora frågan är om skillnaden i ljud skulle göra det värt att inhandla gaming pro och minnen separat till ca 150-200kr mer.

Edit: ljudskillnaden verkar i nte vara mer än någon mjukvara. Får nog bli z170-a med bundlat minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badkharma:

Blev mest intressant eftersom z170-a även såldes bundlat med samma minnen vi tänkte köpa, vilket gav ett par hundralappar i rabatt. Märkte även som ni säger att det ljudkrets och lite anslutningar skilde dom åt. Stora frågan är om skillnaden i ljud skulle göra det värt att inhandla gaming pro och minnen separat till ca 150-200kr mer.

Edit: ljudskillnaden verkar i nte vara mer än någon mjukvara. Får nog bli z170-a med bundlat minne.

är du inte någon audiofil så duger nog båda ljudkretsarna utmärkt

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk

Verkar som vi landar på det här.

*Vill inte spendera mer pengar på grafikkort
*Känns inte som ett 390 ger avsevärt mer prestanda över ett 970 och pga önskemål att köra Nvidia över AMD om det inte märks mycket kör vi på det.
*RAM är bundlat med MOBO.
*Fri frakt funkar inte i kombination med montering

Sista smörjelse, något som är glömt?