Doom i alpha-version får systemkrav

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Känns som en flopp! Det försöker efterlikna för mycket Quake 3 Arena med en blandning av Call of Duty och ser inget som helst gemensamt med de två första spelen. Det enda jag kände igen var hagelbrakaren.

Quake 3 Arena var min första tanke, Doom ska väl liras som singelplayer i ett mörkt rum med en känsla som får en att slänga tangentbordet åt helvete när det helt plötsligt ryter till bakom ryggen på en. Det är i alla fall så jag minns mina ungdomsår spelandes Doom med hörlurar fyllda med hardcore musik

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Unreal Tournament i annan tappning.

Permalänk
Medlem

När Doom kom så fanns det ju inte mycket annat att jämföra med. Självklart kommer det här spelet inte kunna vara lika speciellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

När Doom kom så fanns det ju inte mycket annat att jämföra med. Självklart kommer det här spelet inte kunna vara lika speciellt.

Precis. Jag tror folk gör sig själva en otjänst genom att skruva upp förväntningarna för hårt.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebban84:

Fan va grymt det ser ut, gillar ljudet också. Känns nyskapande på nått sätt

Får lite Quake 3 Arena wibbar på spelstilen och banan.

Inte alls att det är dåligt, men hade hellre sett mer helvetes miljö till Doom.

Sedan får Id mer än gärna släppa ett nytt Quake Arena spel och ett nytt Doom spel.
Kanske mest önsketänkande, men detta ser verkligen snarlikt Quake ut

Permalänk
Medlem

Kommer detta vara utvecklat för PC, eller kommer vi få veta att "PC inte är den primära plattformen" av en självgod Carmack, efter att det släppts och buggat ur?

Permalänk
Medlem

lol påminner om quake 3, gillar!

Visa signatur

Gamer: AMD RYZEN 1800,MSI X370 Gaming Pro, DDR4 32gb 2666Mhz, Vega 56 8GB,OCZ Trion 240GB, Samsung SSD 830 128gb, 2TB HD, WD HD 650GB, XFX 850W HTPC: i5 2500, 16gb ram, samsung ssd 500gb, Gefroce 1030

Permalänk
Medlem

Kändes lite långsamt? Ser lite kul ut men undrar om den där railgunen inte var lite för bra.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Oj va man har längtat efter en sån här multiplayer-shooter! Q3-vibbar

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kommer detta vara utvecklat för PC, eller kommer vi få veta att "PC inte är den primära plattformen" av en självgod Carmack, efter att det släppts och buggat ur?

Kommer det till linux är frågan. Id har bara varit en besvikelse senaste 10 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nej det stämmer inte AMD har FX 8370 FX 9370 och FX 9590. Alla tre är starkare än 8350.

Och jag hade inte direkt några problem med min gamla FX 8350 och GTX 970 i GTA 5.

Alla dom är ju i princip 8350 fast klockade högre, t.o.m 8320 kanske? Bara att köpa den billigaste 83xx cpu'n och överklocka så gott det går. 9xxx är ju bara skräp

Ont. i5 och 660/7870 för 720p? What the f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Fatty: Antar att ni kör era 2700k/2500k i stock då med tanke på att Sandy bridge i7or springer cirklar runt FX-8350 vid samma klock

Tyvärr så är min i stock. Vet inte alls hur dom lyckades men fick problem med mitt moderkort " msi p67 gd-55 b3" jag hade ett problem med att den klarade ej av mima ram minnen jag köpte senare så jag vart tvungen att uppdatera bios oxh på något jävla vänster funkar det ej att överclocka sandy bridge längre. Andra ifrågasatte hur det gick till på msi forumet men fick inget konkret svar.

Om någon här vet hur man kan fixa det skulle jag bli tacksam : )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser ut som en typisk arena-shooter, fast nerdummad.
Låter som en framgångsrecept!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

shit va tråkigt det såg ut, stelt å livlöst. å när man hör just den typen av musik, ja all slags musik i ett fps spel då vet man att de själva vet att deras spel e tråkigt då de behöver något för att höja stämningen.

Typ lite så känner jag också. Tycker faktiskt det blir lite jobbigt med ultravåldet och "minicutscenes" hela tiden.
Gillar inte knivanimationen i bf spelen heller.

Hoppas nya Halo kommer till PC.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Alla dom är ju i princip 8350 fast klockade högre, t.o.m 8320 kanske? Bara att köpa den billigaste 83xx cpu'n och överklocka så gott det går. 9xxx är ju bara skräp

Ont. i5 och 660/7870 för 720p? What the f...

Jo det är ju skitbra man kan i alla fall köpa en billigare AMD processor och klocka inte som skiten intel håller på med där du måste köpa toppmodellen i sin serie. Jag är skitnöjd med min FX 9000 serien inte värre att köpa en sådan än ett fabriksöverklockat grafikkort, man får bara se till att ha en kylare som är okej.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Asså man kan inte göra exakt samma spel 6 gånger och tro att det kommer att slå igenom. Världen förändras, gamers vill ha annat.
Om du inte vågar vara unik så kan du lika väl bara skita i att göra fina spel och göra mer lönsamma projekt som typ bejeweled och motsvarande.

Tom vapnena är samma, kom igen...
Doom1, doom2, quake1 quake 2, doom3, quake 3, quake 4, Doom...
Alla de här spelen är exakt likadana. Det här är ett exempel när Kreaktiviteten är totalt död.

Permalänk
Medlem

Skulle varit intressant för oss som kör i 1440p, vilka systemkrav det gäller där.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo det är ju skitbra man kan i alla fall köpa en billigare AMD processor och klocka inte som skiten intel håller på med där du måste köpa toppmodellen i sin serie. Jag är skitnöjd med min FX 9000 serien inte värre att köpa en sådan än ett fabriksöverklockat grafikkort, man får bara se till att ha en kylare som är okej.

Dom måste göra så för att kunna konkurrera överhuvudtaget med tanke på hur långt bak dom ligger. Skillnaden mellan ett fabriksöverklockat grafikkort och en kort som inte är det är att många fabriksöverklockade inte är så speciellt mycket dyrare samt att kylaren spelar väldigt stor roll. Med en cpu så är det ju inte monterat från början vilket kan vara en fördel

Permalänk
Avstängd

Ja det ser ju Doomigt ut men det måste vara nästan omöjligt att göra om Doom och få det att kännas som Doom, Jag hoppas dom lyckas men gissar på att man kommer att bli besviken, allt ska ju göras så enkelt som möjlig nu för tiden.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd

Hoppas att dom snart släpper spelmotorn id Tech 5 som open source.

Det har dom gjort med dom tidigare motorerna, men nu när Bethesda köpt id Software och John Carmack lämnat företaget, så vet man inte hur det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Dom måste göra så för att kunna konkurrera överhuvudtaget med tanke på hur långt bak dom ligger. Skillnaden mellan ett fabriksöverklockat grafikkort och en kort som inte är det är att många fabriksöverklockade inte är så speciellt mycket dyrare samt att kylaren spelar väldigt stor roll. Med en cpu så är det ju inte monterat från början vilket kan vara en fördel

Varför skulle de annars göra det menar du? Klart de släpper snabbare modeller eftersom de behöver det för att konkurrera, ganska självklart
FX 9590 är inte direkt mycket dyrare än en 8350. Det är några hundralappar alltså ungefär vad du får lägga för att få ett fabriksklockat grafikkort jämfört med referens. Aja återgå till spelet nu.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Såg ut att vara rätt blygsamma krav

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatonia:

Asså man kan inte göra exakt samma spel 6 gånger och tro att det kommer att slå igenom. Världen förändras, gamers vill ha annat.
Om du inte vågar vara unik så kan du lika väl bara skita i att göra fina spel och göra mer lönsamma projekt som typ bejeweled och motsvarande.

Tom vapnena är samma, kom igen...
Doom1, doom2, quake1 quake 2, doom3, quake 3, quake 4, Doom...
Alla de här spelen är exakt likadana. Det här är ett exempel när Kreaktiviteten är totalt död.

Jag tycker det ser väldigt bra ut så här långt. Självklart blir vapnen liknande det vi sett innan, precis som att de flesta filmer du ser idag påminner om sådant man sett förut. De har troligtvis inte visat upp alla vapnen ännu, men jag är ändå lite nyfiken på hur du tänker dig att vapnen skulle/borde vara?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Jag tycker det ser väldigt bra ut så här långt. Självklart blir vapnen liknande det vi sett innan, precis som att de flesta filmer du ser idag påminner om sådant man sett förut. De har troligtvis inte visat upp alla vapnen ännu, men jag är ändå lite nyfiken på hur du tänker dig att vapnen skulle/borde vara?

Lite löjligt när man kan ha samma quickbinds man hade i quake 3...
Ang vapen, tänk på BF4 vilket otroligt jävla arbete de har lagt ned på att göra vapnena. Allt från ljud, animering, magasinbytesanimation etc etc the list goes on.

Arbetet i det här spelet: typ 0. Vi har säkerligen gamla sköna rocketlaunchern som gör 100 damage på direkt träff och splashar. Sen har vi granatkastaren, railgun och plasmakanonen. Sen har vi gamla sköna minigunnen ifrån quake 1. Och självklart BFG från Quake 3.
Förmodligen också en yxa eller motsvarande samt några skitvapen som är basen.

EDIT: googlade lite, här är vapnena.
Weapons[edit]
Chainsaw samma som Q1
Combat shotgun Samma som Q1
Super shotgun Samma som Q1
Heavy assault rifle Typ som machine gun i quake 1
Plasma rifle Samma som Q3
Chaingun Samma som Q1
Rocket launcher Samma som Q1
BFG Samma som Q3
Multiplayer weapons[edit]
Repeater Innovation, om man kan kalla det de...
Vortex rifle Rail gun, i.e Quake 3
Static cannon Lightning gun med en twist, man måste röra sig för att batteriet inte ska ta slut
Gauss cannon Vapen som är gjort för deras nya game mode där man blir en demon, det här vapnet dödar demonen och one-shottar spelare.

Men vad vet jag? Det kanske blir dunderkul

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför skulle de annars göra det menar du? Klart de släpper snabbare modeller eftersom de behöver det för att konkurrera, ganska självklart
FX 9590 är inte direkt mycket dyrare än en 8350. Det är några hundralappar alltså ungefär vad du får lägga för att få ett fabriksklockat grafikkort jämfört med referens. Aja återgå till spelet nu.

Procentuellt är det mycket större skillnad. Dessutom är nog 8320 det bästa valet skulle jag tro

Permalänk
Medlem

@Macatonia: Flera av de där vapnen fanns med redan i de första Doom spelen så det känns lite konstigt att referera till Quake.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatonia:

Heavy assault rifle Typ som machine gun i quake 1
Plasma rifle Samma som Q3
Chaingun Samma som Q1
Rocket launcher Samma som Q1
BFG Samma som Q3
Multiplayer weapons[edit]
Repeater Innovation, om man kan kalla det de...
Vortex rifle Rail gun, i.e Quake 3
Static cannon Lightning gun med en twist, man måste röra sig för att batteriet inte ska ta slut
Gauss cannon Vapen som är gjort för deras nya game mode där man blir en demon, det här vapnet dödar demonen och one-shottar spelare.

Men vad vet jag? Det kanske blir dunderkul

Heavy assault rifle - Denna har två lägen, ett burst (3skott) läge eller ett skott i taget.
Plasma rifle - Skotten är väldigt mycket snabbare (och mindre?) än i Q3 och den har secondary fire som är en stor plasmaboll som lägger sig på marken.
Rocket launcher - Secondary fire spränger raketen mid-air så den blir ganska annorlunda att hantera mot RL i alla quake.
Static cannon - Detta är inte lightning gun öht. Det är som en rail som är svag, men den laddar upp skottet så det blir starkare en gång ifall du rör på dig.

Tycker faktiskt att vapnena är det bästa med spelet just nu.

Permalänk
Medlem

Alphan är låst till 60fps och rullar på i det i 1080p på en överklockad 2500k. Antar att det även skulle rulla på en i stock. Vet inte varför det står i7... är en ganska trång bana iofs men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatonia:

Lite löjligt när man kan ha samma quickbinds man hade i quake 3...
Ang vapen, tänk på BF4 vilket otroligt jävla arbete de har lagt ned på att göra vapnena. Allt från ljud, animering, magasinbytesanimation etc etc the list goes on.

Arbetet i det här spelet: typ 0. Vi har säkerligen gamla sköna rocketlaunchern som gör 100 damage på direkt träff och splashar. Sen har vi granatkastaren, railgun och plasmakanonen. Sen har vi gamla sköna minigunnen ifrån quake 1. Och självklart BFG från Quake 3.
Förmodligen också en yxa eller motsvarande samt några skitvapen som är basen.

EDIT: googlade lite, här är vapnena.
Weapons[edit]
Chainsaw samma som Q1
Combat shotgun Samma som Q1
Super shotgun Samma som Q1
Heavy assault rifle Typ som machine gun i quake 1
Plasma rifle Samma som Q3
Chaingun Samma som Q1
Rocket launcher Samma som Q1
BFG Samma som Q3
Multiplayer weapons[edit]
Repeater Innovation, om man kan kalla det de...
Vortex rifle Rail gun, i.e Quake 3
Static cannon Lightning gun med en twist, man måste röra sig för att batteriet inte ska ta slut
Gauss cannon Vapen som är gjort för deras nya game mode där man blir en demon, det här vapnet dödar demonen och one-shottar spelare.

Men vad vet jag? Det kanske blir dunderkul

Säger inte att BF4 inte är välgjort, men för mig spelar det ingen roll att det finns så mycket vapen där. Jag använder bara de jag har som favoriter ändå. Dessutom blir ju väldigt många snarlika när det finns så många olika modeller. Sen om vi ändå pratar tycke och smak, jag har aldrig haft i närheten så roligt med BF4 som jag haft med ex. Quakespelen. Men det är klart, spelen har ju i princip inget gemensamt annat än att de är fps.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

@Macatonia: Är inte i stort sett alla från Doom 3? Tycker BF är ett ganska dåligt exempel att jämföra med om man ska kritisera nyskapande..

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/