Effektivaste sättet att rensa ny laptop från bloatware?

Permalänk

Effektivaste sättet att rensa ny laptop från bloatware?

Tjena!

Sitter nu på ny laptop, men som med många andra laptops så kommer den med en nedrans massa bloatware. Vilket är snabbaste/effektivaste sättet att rensa bort all skit från datorn? Göra en ren installation av Windows 10 eller?

Tacksam för svar!
/Krigarvarg

Permalänk
Medlem

Japp.. Bara fixa USB installation o göra en ren installation.. Du kommer ju däremot få hämta alla drivare m.m innan du installerar om..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Har du inte win 10 redan så måste du först göra en "uppgradering" för att omvandla din 8.1 licens till en win 10 licens.

Sedan är det bara att köra en ren installation ovanpå där.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Har du inte win 10 redan så måste du först göra en "uppgradering" för att omvandla din 8.1 licens till en win 10 licens.

Sedan är det bara att köra en ren installation ovanpå där.

Datorn kom med Windows 10. Fick inte med någon nyckel, så hur gör jag en ren installation av W10?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Krigarvarg:

Datorn kom med Windows 10. Fick inte med någon nyckel, så hur gör jag en ren installation av W10?

Bara installera på nytt med Windows media creation tool. (USB).

"Nyckeln" som man hade förr i tiden är numera i moderkortet och inte direkt synligt.
Ber installationen dig att slå in en nyckel så är det bara att trycka på "gör inte detta nu" så kommer nyckeln aktivera licensen när du har tillgång till internet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Bara installera på nytt med Windows media creation tool. (USB).

"Nyckeln" som man hade förr i tiden är numera i moderkortet och inte direkt synligt.
Ber installationen dig att slå in en nyckel så är det bara att trycka på "gör inte detta nu" så kommer nyckeln aktivera licensen när du har tillgång till internet.

Hur blir det med mina drivrutiner? Kommer den hitta dessa själv? Det gjorde den med min desktop iaf.

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:

Måste ens Windows 8 vara installerat för att uppgradera till 10?
Räcker det med att bara skriva in en licensnyckel någonstans, innan möjligheten att uppgradera försvinner någon gång i sommar?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Cedric: Nej.
Men vill du omvandla en licens så måste du gå via uppgraderingsverktyget. Det finns ingen hemsida som du kan slå in din nyckel på för att omvandla den.

Kontentan är att du måste välja uppgradera på datorn du vill uppgradera, då stannar massa skit kvar på datorn.
Sedan kan man köra en ren installation.

Kör man en ren installation direkt utan att köra uppgradera så kommer inte licensen aktiveras på datorn.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

@Cedric: Nej.
Men vill du omvandla en licens så måste du gå via uppgraderingsverktyget. Det finns ingen hemsida som du kan slå in din nyckel på för att omvandla den.

Kontentan är att du måste välja uppgradera på datorn du vill uppgradera, då stannar massa skit kvar på datorn.
Sedan kan man köra en ren installation.

Kör man en ren installation direkt utan att köra uppgradera så kommer inte licensen aktiveras på datorn.

Vad ska jag välja i Media Creation Tool för att köra en clean install? "Uppgradera den här datorn nu." eller "Skapa installationsmedia för en annan dator."?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Krigarvarg:

Vad ska jag välja i Media Creation Tool för att köra en clean install? "Uppgradera den här datorn nu." eller "Skapa installationsmedia för en annan dator."?

Osäker på om du kan välja ren installation via "uppgradera". Bara att testa. I värsta fall får du avbryta och skapa en USB-sticka.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Osäker på om du kan välja ren installation via "uppgradera". Bara att testa. I värsta fall får du avbryta och skapa en USB-sticka.

Okej. Men som jag frågade i tidigare inlägg: Hur blir det med alla drivrutiner? Är W10 duktig på att hitta dom automatiskt? Så var det på min desktop.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Krigarvarg:

Okej. Men som jag frågade i tidigare inlägg: Hur blir det med alla drivrutiner? Är W10 duktig på att hitta dom automatiskt? Så var det på min desktop.

Win 10 är mycket bra på att hitta drivrutiner. Ibland uppdateras viss dock inte. Andra hämtas ej. Så viktigt att man är medveten om detta. Mina Asus-datorer klarade inte av att fixa touch-plattans gester då den laddade ner win 8.1 drivers istället för win 10. Bara att installera rätt och man är igång igen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Entusiast

Om man inte vill gå hela vägen med total ominstallation, kan jag rekommendera följande mjukvara:
PC Decrapifier: http://www.pcdecrapifier.com/

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

För tillfället måste du uppgradera din befintliga windows 7/8 installation först, För att servrarna ska "känna av" att du FÅR uppgradera.. När du gjort detta, Kolla under "System" att operativet är aktiverat, Sen är det bara o göra en clean installation..

På Media Creation Tool väljer du uppgradera, Sen väljer du om du vill behålla nåt, Eller inte, Spelar ingen roll vad du väljer.. Nästa gång väljer du att skapa ett medium, O gör en usb-sticka/DVD, bootar från den och installerar..

Angående drivare, Så kommer förmodligen Windows 10 hitta allt som behövs för att kunna använda systemet, Dock så kommer det va allt annat än "optimalt".. Så rekommenderar att hämta drivare till rätt tillverkare innan du gör en ren installation..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk

Såja. Klar med installationen. Fungerade utmärkt. Nu rullar datorn på mycket bättre.

Permalänk

Min laptop har 2 grafikkort. Ett delat och ett dedikerat:

Intel(R) HD Graphics 4600

och

NVIDIA GeForce GTX 960M

Funderar på att göra clean install av W10 (ny laptop igen). Kommer W10 hitta båda korten automatiskt?