Permalänk
Medlem

Förlänga wifi med antenn?

Hej!

Har ett trådlöst nätverk som jag vill förlänga mellan två hus enligt bildexempel.

Jag önskar att på bästa sätt skicka vidare en wifi-signal från hus 1, från det röda x:et till hus 2's röda x. Det är ca 100 meter mellan punkterna och det går en mindre gata mellan husen.

Hur gör jag detta på bästa och enklast sätt? Det trådlösa måste nå till baksidan på hus 2, och det finns flera väggar och rum emellan. Jag är inne på att sätta en antenn på taket på hus 1 och någon mottagande antenn på hus 2, samt dra en kabel från den till, ja, en accesspunkt? Eller?

Hur hade ni gjort? Vilken hårdvara behövs för detta?

Tack på förhand.

Visa signatur

Hur svårt kan det vara, egentligen?

Permalänk
Medlem

Något sådant?
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/natve...

Kjell har ju öppet köp så du kan ju testa om det blir bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klsa:

Hej!

Har ett trådlöst nätverk som jag vill förlänga mellan två hus enligt bildexempel.

https://www.anony.ws/i/2015/10/23/wifi2a124.png

Jag önskar att på bästa sätt skicka vidare en wifi-signal från hus 1, från det röda x:et till hus 2's röda x. Det är ca 100 meter mellan punkterna och det går en mindre gata mellan husen.

Hur gör jag detta på bästa och enklast sätt? Det trådlösa måste nå till baksidan på hus 2, och det finns flera väggar och rum emellan. Jag är inne på att sätta en antenn på taket på hus 1 och någon mottagande antenn på hus 2, samt dra en kabel från den till, ja, en accesspunkt? Eller?

Hur hade ni gjort? Vilken hårdvara behövs för detta?

Tack på förhand.

skaffa en accespunkt kan rekommendera Ubiquiti produkter

Visa signatur

|MOBO:Asus Z170-Pro Gaming|PSU:EVGA SuperNOVA G2 750W|CASE: Fractal Design Define R5 |CPU:Intel Core i7-6700K|GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 |RAM: 8GB x 2 Corsair Vengeance LPX|HDD:Intel 535 series 480GB + SAMSUNG HD753LJ 750GB + WDC WD5000AAKS-00A7B0 500GB |COOLING:Noctua NH-D15 + 2x 140mm Front fans

Permalänk
Medlem

Tack. Hittade den tidigare, men det framgår inte om extra utrustning krävs.

I dagsläget finns en router på plats inomhus. Behöver jag sätta något mellan router och antenn samt mellan mottagande antenn och inomhus i hus 2?

Skrivet av Blofeld:

Något sådant?
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/natve...

Kjell har ju öppet köp så du kan ju testa om det blir bra?

Visa signatur

Hur svårt kan det vara, egentligen?

Permalänk
Rekordmedlem

Montera en trådlös brygga mellan husen så blir det bra, ett par Ubiquiti Pico/Nanostation löser det problemet, sedan monterar du en switch och valfri acesspunkt inne i "hus 2"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag körde med två stycken Asus AC66U en längre sträcka, det fungerade utmärkt. Skulle _verkligen_ rekommendera att du satsar på saker med bra räckvidd från början. Utgår man från taskig utrustning kommer det aldrig bli riktigt bra, oavsett hur mycket man pillar med antenner, placering och dylikt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Och någonting man verkligen bör undvika i dessa sammanhang är långa coaxkablar till antenner, hellre långa nätverkskablar till acesspunkter/bryggor.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]