Windows 10, Realtek 5.1 fungerar inte - Failed to play test tone

Permalänk
Medlem

Windows 10, Realtek 5.1 fungerar inte - Failed to play test tone

Hej!

Uppdaterade från W7 till W10 nyligen. Mitt 5.1 sluta fungera tvärt.
Vad jag upptäckte var däremot att min digital output som jag har i Realteks ljudpanel, verkade snarare gälla HDMI.

Jag avinstallerade ljuddrivrutinen och la in Realteks egna från deras sida.
Fortfarande inget 5.1, kommer inte ljud från någon av högtalarna. Däremot under fliken supported formats kan jag köra test, varpå ljud kommer från samtliga.
Kör jag ett test under advanced på min ljudenhet så får jag "Failed to play test tone".

Mitt problem är ganska identiskt med:
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-h...

Däremot om jag sätter om formatet från Dolby Digital till stero så fungerar det - men det ger uppenbarligen inte 5.1.
Min Digital output är åtminstone inte HDMI längre i Realteks kontrollpanel.

Jag har ett äldre moderkort:
Gigabyte GA-EX58-UD4P
Och har kopplat datorn - förstärkare via en koaxial(tror jag det heter, den orangea porten).

Finns det någon lösning på detta? Har testat runt nu med lite olika drivare till mobot, Realteks egna, samt det Microsoft väljer åt mig efter jag avinstallerar ljudenheten.
Ljudkort överlag, finns det någon mening för mig att införskaffa ett sådant? Förutom att jag kanske kan få mitt 5.1 att fungera igen - har det någon inverkan på ljudkvalitén annars?

I tråden jag länkat ovan står det förvisso att de arbetar på att fixa lite buggar kring detta. Men ingen ETA, och jag hanterar inte vänta så bra

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Inaktiv

Jag har precis samma problem. Har installerat om alla drivrutiner till senaste men utan resultat. Antar att man får lov att vänta på en fix helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Jag har fått samma problem efter att ha uppdaterat till windows 10 för ett par dagar sen från 8.1. Är det någon som hittat en lösning?

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk

Samma här vilket är fruktansvärt irriterande, Realteks senaste drivrutin, Win 10 64-bit. Ingen DD 5.1, jag har testat alla tänkbara settings utan förbättring.

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt irriterande problem..
Tror ni att det skulle funka om man köper ett separat ljudkort?

Någon som har nåt bra tips på vad man ska ha för ljudkort i så fall?
Budget är inte så viktigt men kan väl tänka mig lägga nån tusenlapp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem

Jag hittade aldrig någon lösning på problemet så nu har jag köpt ett ljudkort istället och det fungerar iaf som tur är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt