Permalänk
Medlem

Phanteks Evolv ATX med E-ATX

Hej

Jag vet att fler än jag har väntat på Phanteks Evolv ATX låda, och tänkte att det är kanske fler än jag som sitter på stora E-ATX kort som undrar om de får plats. (officiellt stöd är ju upp till 264mm)

Jag har varit i mailkontakt med Phanteks USA och fått en bild på hur det ser ut när man sätter i ett Asus Maximus V Extreme som är 272mm brett i chassit. (detta är även samma bredd som ASUS Rampage V Extreme som jag råkar ha).

Så tänkte jag skulle dela med mig av bilden om det var fler som satt och undrade!

http://s14.postimg.org/xyyrb1zo1/Phanteks_evolv_eatx.jpg

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
99:e percentilen

Gillar starkt att du delar med dig av denna information!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

image hosting over 2mb

Med milt våld har jag nog provbockat chassits fasning. För lite extra säkerhet har jag lagt 2 lager eltejp under för att vara säker på att inget oförutsätt händer..

Innan jag bockade plåten så var det verkligen precis att den nudda, så säger att man har ett moderkort som är 272mm - ca3mm så hade det gått fritt redan från början.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nudel:

Med milt våld har jag nog provbockat chassits fasning. För lite extra säkerhet har jag lagt 2 lager eltejp under för att vara säker på att inget oförutsätt händer..

Innan jag bockade plåten så var det verkligen precis att den nudda, så säger att man har ett moderkort som är 272mm - ca3mm så hade det gått fritt redan från början.

Grym info! Behövdes bockningen för att få det att fungera eller räcker eltejpen?

En annan snabb fråga du gärna får svara på är hur stort utrymme det är i fronten för en radiator. (Detta röda måttet i bilden)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Kom på imorse att jag glömde svara dig så jag sprang in i morse och tog en snabb bild. Måttet är ganska precis 10cm
Ja bockningen var ett måste för att de skulle gå fritt. Det blev väldigt tight ändå när jag satte i "gummibitarna" som ska sitta i överföringarna.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nudel:

Kom på imorse att jag glömde svara dig så jag sprang in i morse och tog en snabb bild. Måttet är ganska precis 10cm
Ja bockningen var ett måste för att de skulle gå fritt. Det blev väldigt tight ändå när jag satte i "gummibitarna" som ska sitta i överföringarna.

Supertack! Det uppskattas verkligen

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Supertack! Det uppskattas verkligen

Har bara kollat lite snabbt på det hela då jag inte har börjat byggt min loop än (EK-CoolStream PE 360 topp / EK-CoolStream PE 240 front). Vad jag har sätt så krockar front radiatorn med främsta fläkten på min topp radiator om det nu är så att man vill försöka ha kvar luckan/HDD buren. Får se hur det blir när jag har satt mig ner och monterat det hela.

eddit: Om man sätter dit några brickor mellan radiatorn och "plattan" som man fäster topp radiatorn på så har man möjlighet att skjuta tillbaka radiatorn lite till och detta gör att det går att montera front radiatorn på ett sådant sätt att man inte behöver ta bort luckan/HDD buren.

Visa signatur

| Ryzen 7 5800X | X570S AORUS PRO AX | 32GB FURY DDR4 | XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319 | Fractal Design Define R6 | 2.5 TB M.2 SSDs |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Supertack! Det uppskattas verkligen

Skrivet av Nivres:

Har bara kollat lite snabbt på det hela då jag inte har börjat byggt min loop än (EK-CoolStream PE 360 topp / EK-CoolStream PE 240 front). Vad jag har sätt så krockar front radiatorn med främsta fläkten på min topp radiator om det nu är så att man vill försöka ha kvar luckan/HDD buren. Får se hur det blir när jag har satt mig ner och monterat det hela.

eddit: Om man sätter dit några brickor mellan radiatorn och "plattan" som man fäster topp radiatorn på så har man möjlighet att skjuta tillbaka radiatorn lite till och detta gör att det går att montera front radiatorn på ett sådant sätt att man inte behöver ta bort luckan/HDD buren.

Angående det här med att ligga emot radiator etcetera. Jag kan inte sätta ramminnen i de högra slottarna för då tar det i fläktarna. Vad tror ni om att sätta radiatorn ståendes i fronten istället? Det enda "viktiga" måste ju vara att CPU blocket inte är högsta punkten (ifall det finns luft i systemet)

edit: Har man 120mm radiator istället är det inget problem jag har 140mm.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nudel:

Angående det här med att ligga emot radiator etcetera. Jag kan inte sätta ramminnen i de högra slottarna för då tar det i fläktarna. Vad tror ni om att sätta radiatorn ståendes i fronten istället? Det enda "viktiga" måste ju vara att CPU blocket inte är högsta punkten (ifall det finns luft i systemet)

edit: Har man 120mm radiator istället är det inget problem jag har 140mm.

Nej, det är inga problem att köra så

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej, det är inga problem att köra så

Menar du att de inte är värt besväret att flytta den eller att den funkar bra i fronten?

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nudel:

Menar du att de inte är värt besväret att flytta den eller att den funkar bra i fronten?

Att det funkar bra i fronten om du skulle vilja.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB