Installera ny ssd - windows 8.1 till 10

Permalänk

Installera ny ssd - windows 8.1 till 10

Hej,

Jag tänkte bara höra hur jag skall gå tillväga.

Mina föräldrar har köpt en ganska ny dator. Det finns win 8.1 i datorn men jag reserverade att kunna ladda ner windows 10.
Men har väntat med att ladda ner windows 10 ännu.

Datorn är redan lite slö i uppstarter och så - så jag tänkte att detta kan förbättras rejält med en SSD.

Där finns en 1000GB hårddisk redan i dator. Men det är väl antagligen en mekanisk disk.
Datorn är:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/209507-a...
men det följde såklart inte med DVD skivor med installation av Asus drivrutiner eller något sådant.
Inte heller på Hårddisken hittar jag någon form av recovery image.

Eftersom det är en 1000GB hårddisk redan i datorn är det omöjligt att köpa en SSD i den storleken och bara klona hårddisken så jag får välja en 500GB SSD.

Om jag köper en SSD på 500GB för att byta ut HD:
1. behöver jag först uppgradera windows 8.1 till 10 först innan jag gör återställningsskiva?
2. Hur gör jag en återställnings/installations DVD eller en USB installation med windows 10 ifrån datorn?
3. Sen är det bara att sätta i SSD och göra installationen som en nyinstallation från USB/DVD med installationsfilerna?
4. Installerar jag sedan alla ASUS drivrutiner som jag hittar från asus hemsidan?

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk
Medlem

Det är meningen att man ska göra återställningsskivor själv enligt anvisningarna i manualen (hämtas på Asus webbplats).

1. Det är bäst med återställningsskivor för Windows 8.1 och installationsskiva för Windows 10. Det första görs när det är Windows 8.1 i datorn. Installationsskiva för Windows 10 hämtar du på http://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

2. Installationsskiva se 1.

3. Du måste uppgradera inifrån Windows 8.1 till 10.
Du kan antingen göra det på den nuvarande disken följt av en ren installation av Windows 10 på SSD:n eller klona hårddisken med Windows 8.1 till SSD:n med hjälp av kloningsprogram (medföljer ofta SSD:er) följt av uppgradering till Windows 10.

Drivrutiner i Windows 10 kommer ofta in med Windows Update, men om något återstår efter det får du hämta det från Asus.

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

Det är meningen att man ska göra återställningsskivor själv enligt anvisningarna i manualen (hämtas på Asus webbplats).

1. Det är bäst med återställningsskivor för Windows 8.1 och installationsskiva för Windows 10. Det första görs när det är Windows 8.1 i datorn. Installationsskiva för Windows 10 hämtar du på http://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

2. Installationsskiva se 1.

3. Du måste uppgradera inifrån Windows 8.1 till 10.
Du kan antingen göra det på den nuvarande disken följt av en ren installation av Windows 10 på SSD:n eller klona hårddisken med Windows 8.1 till SSD:n med hjälp av kloningsprogram (medföljer ofta SSD:er) följt av uppgradering till Windows 10.

Drivrutiner i Windows 10 kommer ofta in med Windows Update, men om något återstår efter det får du hämta det från Asus.

Jag är lite osäker på vilka steg på nr 3.

A. Eftersom jag köper en mindre storlek på hårddisk 500GB ssd , och den som redan sitter i datorn är 1000gb, då kan jag inte klona hårddisken? (jag har läst att det vara större storlek på nyare hårddisk ssd eller samma hårddiskstorlek för att kloning ska fungera.
Eller hur menar du med klona?

B. I windows 8.1 och med gamla hårddisken, så har jag ju knappen vid klockan där det står redo att installera windows 10. detta har jag inte gjort ännu.
Skall jag göra detta moment INNAN jag byter till ny hårddisk?
Skall jag också göra en återställningskiva av windows 8.1 på gamla hårddisken, INNAN jag uppgraderar till windows 10?
det går inte sen efteråt på gamla hårddisken att skapa återställningsskivor för windows 10?

C. Jag skulle egentligen bara vilja skapa återställningsskivor till windows 8.1, byta ut hårddisken till ssd, ominstallera windows 8.1, och ha möjligheten att installera windows 10 via "windows 10 är redo att installeras" vid klockan igen.
Men om jag bytar hårddisk och till en helt ny - då följer väl inte nerladdningen av windows 10 med?

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk
Medlem

A. Många kloningsprogram klonar bara den del av hårddisken som används. Särskilt de som följer med SSD:er eftersom de normalt är avsevärt mindre än hårddisken som användes som systemdisk tidigare.

B. 1. Valfritt i vilken ordning du vill göra saker. Se punkt 3 i mitt förra inlägg.
2. Om något går totalt fel med uppgraderingen till Windows 10 (du står med en dator som inte kan starta något Windows alls) så är det ju väldigt bra att kunna ominstallera Windows 8.1, sen om du gör återställningsskivor eller kan återfå 8.1 på något annat sätt är upp till dig.

C. Låter vettigt. Om du efter en ominstallation av Windows 8.1 inte kan uppgradera till Windows 10 direkt kan du använda dig av http://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10