Framtidens Bredband och iTUX Göteborg prisskillnader (och Bahnhof)

Permalänk
Medlem

Framtidens Bredband och iTUX Göteborg prisskillnader (och Bahnhof)

Jag bor i Eriksberg, Göteborg i en lägenhet från 2010.
Jag flyttade hit för fem år sedan och då beställde jag Bahnhof 100/100 och nätet var då, om jag inte minns fel, GothNet.
Jag ska nu flytta till en lägenhet i huset bredvid, byggdes samtidigt, samma bostadsbolag och i princip samma fastighet.

Så jag kontaktade Bahnhof och sa detta. Jag fick frågan om jag ville ha 12 eller 18 månaders bindningstid, lite konstigt tyckte jag då jag inte ville beställa nytt men det verkar vara så det är.
Så jag säger 18 månader och en timme senare dimper det ned ett mail i lådan där det nu står att jag har två bredband;
Bredband 18 mån, 100/100 Mbit/s, f.o.m. 2015-10-06, 269 kr/mån
Bredband, 100/100, f.o.m. 2010-11-12, 349 kr/mån

Så jag drar direkt iväg ett svar på det mailet men väntar fortfarande på svar.
Men jag blev nyfiken för att det står 269 kr för det nya, varför är det så billigt gentemot det jag betalar nu?

Så jag går in på bahnhof.se och kollar upp min gamla samt min nya adress så får jag där upp samma alternativ på båda:
12 mån bindningstid
18 mån bindningstid
Göteborg GothNet iTUX

Väljer jag 12 eller 18 mån bindningstid så får jag en månadskostand på 269 kr
men väljer jag Göteborg GothNet iTUX så får jag en månadskostnad på 338 kr

12 eller 18 månader är Framtidens Bredband och Göteborg GothNet iTUX är då iTUX Göteborg.

Så för det första, varför är iTUX Göteborg dyrare än Framtidens Bredband?
Och varför finns båda näten som val när ingen hade valt iTUX Göteborg över Framtidens Bredband?

Så för mitt bredband som jag haft under fem års tid så har jag fram tills idag betalat 349 kr per månad.
Men enligt detta så skulle jag kunna betalat 10 kr eller hela 80 kr mindre per månad om jag bara "beställt om" mitt bredband och bytt från GothNet (iTUX Göteborg) till Framtidens Bredband.

Så har jag betalat 80 kr för mycket per månad i X antal år i onödan för att jag själv inte kollat upp om priserna sänkts?

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

GothNet tar väl mer betalt än vad ITUX gör, men lite konstigt om du kan byta hej vilt sådär.

Normalt så tar internetleverantören(Bahnhof) en viss summa.
Sedan tar stadsnätet eller KO operatören en viss summa.
Till sist så kan bostadsrättsföreningen, alternativt stadsnät en viss summa, beroende på om ett annat bolag äger fibern lokalt.

Så du får din månadskostnad när du lägger ihop allting. Och just därför man normalt får bättre priser om allt faller under samma bolag eller är operatörs bunden för du skippar alla mellan bolag som måste täcka kostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

GothNet tar väl mer betalt än vad ITUX gör, men lite konstigt om du kan byta hej vilt sådär.

Normalt så tar internetleverantören(Bahnhof) en viss summa.
Sedan tar stadsnätet eller KO operatören en viss summa.
Till sist så kan bostadsrättsföreningen, alternativt stadsnät en viss summa, beroende på om ett annat bolag äger fibern lokalt.

Så du får din månadskostnad när du lägger ihop allting. Och just därför man normalt får bättre priser om allt faller under samma bolag eller är operatörs bunden för du skippar alla mellan bolag som måste täcka kostnader.

iTUX är en kommunikationsoperatör i GothNet och Framtidens Bredband använder sig av iTUX och därmed GothNet.
Så det är samma nät.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpnisse:

iTUX är en kommunikationsoperatör i GothNet och Framtidens Bredband använder sig av iTUX och därmed GothNet.
Så det är samma nät.

iTUX GothNet och iTUX Framtidens Bredband är två helt olika nät med olika avtal och nätägare. I ett avtal med kommunikationsoperatör så hyr en KO nätet av nätägaren och i avtalet med de kommunala bostadsbolagen (Framtidens Bredband) så är det avtalat kring priser. Inte priser som en tjänsteleverantör tar av kund, men hur pris mellan KO och TL ser ut.
Ju lägre pris desto lägre pris kan en TL sätta mot kund (om de känner för det). Därför kan det diffa mycket mellan olika tjänsteleverantörer och mellan samma TL och olika nät. Tror att lägsta pris för en 100/10 ligger på ca 150kr/mån hos några av de mindre leverantörerna.

Ju större nät med många aktiva kunder desto bättre priser går att få. När de släckte Comhem TV så skapade man andra förutsättningar för många olika tjänsteleverantörer att sälja så därför är det billigare i det ena nätet än det andra.