AMD lovar dubblerad energieffektivitet med grafikgenerationen Arctic Islands

Permalänk
Melding Plague

AMD lovar dubblerad energieffektivitet med grafikgenerationen Arctic Islands

Efter ännu ett förlustkvartal lägger AMD sitt hopp till framtida produkter. Bland dessa märks nästa generation grafikkort, som enligt bolagets vd Lisa Su får dubblerad energieffektivitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas hoppas detta stämmer nu bara

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Nästa år blir helt klart spännande!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

28W, 60fps, blir nog många lyckliga entusiaster

(fantasisiffror, inte så seriöst)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Så ny dator nästa år då, med Arctic Islands, Zen och DDR4. Nice. B)

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Undrar vad transistor kostnaden blir för nästa generation AMD och nVidia. Bådas highend sägs ligga runt 16-18 mijader transistorer.
Utöver det skall HBM2 och interposern läggas till. Kan det handla om 30 miljader transistorer.

Permalänk
Medlem

Frågan är När, under 2016 dvs!
Dom behöver nog komma ikapp, och förbi om detta ska bli något!

Visa signatur

4670K | Sniper M5 | 16gb Corsair Vengeance | 2x HD 5850 | SSD 840

Permalänk
Medlem

Man kan alltid hoppas.

Kan alltid hoppas att AMD fortfarande finns kvar när ZEN och Artic Islands ska släppas.
Har själv inga höga förhoppningar att ZEN släpps och även om den släpps är det ca 3 år för sent.

Permalänk
Medlem

4k 120hz :D:D:D:D:D
Drömma går alltid..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Kan alltid hoppas att AMD fortfarande finns kvar när ZEN och Artic Islands ska släppas.
Har själv inga höga förhoppningar att ZEN släpps och även om den släpps är det ca 3 år för sent.

För sent för att det ska vara intressant för desktop gamers och power users (zen alltså)? Ja antagligen. För sent för att vara spännande inom andra segment? Absolut inte! Tänk om det kommer små gaming pc:s med zen-apu på runt 200w i konsol format, mums! En sån produkt hade verkligen gett steammachines en ordentlig push! Jag hoppas verkligen de börjar komma med spännande soc lösningar, för där kan de erbjuda grejer som ingen annan ensam tillverkare kan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eftersom dom hoppar direkt från 28nm ner till 14nm så är det ingen större överraskning, vore snarare konstigt om det inte blev så.

Permalänk
Medlem

Låter trevligt, lite drygt när datorn påverkar värmen i rummet för mycket.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

4k 120hz :D:D:D:D:D
Drömma går alltid..

Så länge det inte är någon sunkig TN-panel, ja.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

För konkurrensens skull hoppas jag verkligen att 2016 blir AMDs år. Lite tragiskt att AMD ska ha så förbannat svårt när det egentligen bara finns två konkurrenter på hela världsmarknaden och det är typ Intel/nvidia. Måste vara rätt unik marknad med så få konkurrerande bolag.

Permalänk
Medlem

@CFSsss:

De går till TSMCs 16FF+. Medans CPU och APU tape-out utvärderas för både TSMCs 16FF+, Globalfoundries 14LPP även Samsung verkar också utvärderas, fastän Globalfoundries och Samsung är i grunden samma tillverkning.

Permalänk
Medlem

Om de lovar det så ser jag ingen anledning att betvivla det heller. Men Nvidia lär ju inte heller ligga på latsidan så att säga. Det blir ett spännande år

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Var nu inte rädda att låta effektivitetsvinsten gå till råprestanda. Ge oss ett fett 400W graffikkort med trippelslot-kylare om så krävs. (inget fjantande med vatten) #PCMasterRaceAllIn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av mkk:

Var nu inte rädda att låta effektivitetsvinsten gå till råprestanda. Ge oss ett fett 400W graffikkort med trippelslot-kylare om så krävs. (inget fjantande med vatten) #PCMasterRaceAllIn.

Skickades från m.sweclockers.com

Funkar inte riktigt så längre

Dom måste kunna släppa kort som kan gå i varma länder, därav dom måste hålla tillbaka på TDP i original utförande.

Du kan ju alltid klocka själv.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Nästa år blir helt klart spännande!

2016 kommer nog bli det mest spännande året inom dator/teknikvärlden på läääänge.

- Både AMD och Nvidia ska göra jättekliv på grafikkort marknaden.

- Intel/Micron + Sandisk/Toshiba (+ Hynix ???) ska släppa 3D NAND till SSDer med hög utlovad prestanda. Dessutom så släpps en hel del NVMe baserade M.2 enheter med helt otrolig prestanda.

- Intel och AMD ska ge nya CPUer (om allt går som planerat). Intel Kaby Lake (tror jag det var), där jag hoppas de slänger in Broadwells L4 Cache, med Skylakes optimering för det. AMD ska släppa Zen, deras hopp på CPU sidan som av rykten ska bli en ordentlig konkurrent.

- 2011-3 Får en ny CPU, aka Broadwell. Frågan är om det blir något speciellt utan sin L4 cache...

- OLED paneler av skärmar ska börja göras av bla Samsung, som konkurrent till LG. Både TV och andra skärmar kanske blir mer OLED

- Mekaniska diskarna ska nå och passera 10TB, samtidigt som SSDerna når 4TB för konsumentbruk. Priserna väntas också falla rätt bra.

- Intel satsar på att så mycket som möjligt ska bli trådlöst som standard. Frågan är hur bra det blir i praktiken.

- HP ska tydligen uppfinna datorn "på nytt", med enorm beräkningskraft.

- Tesla ska lansera generation 3, en bil som "normalt" folk har råd med.

- och så klart... om du är rik så kan du få åka med på en rymdresa
Sen skulle väl också de människorna som ska på en vägs resa till Mars åka?
Vi ska väl även få ner det sista av Plutos sond. De håller ju fortfarande på att tanka ner data från den...

Finns säkert mer som jag glömt.... men det är satans mycket iaf

@ante9224 Juuuste. Hur kan jag glömma alla VR tekniker. Occulus ska komma, frågan är hur långt bort Valve och MS är på den fronten.

@Ozzed ahh, juste det var "bara" landaren. Blanda ihop det.

@TheSlicker Självklart gör jag det, rättar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

2016 kommer nog bli det mest spännande året inom dator/teknikvärlden på läääänge.

- Både AMD och Nvidia ska göra jättekliv på grafikkort marknaden.

- Intel/Micron + Sandisk/Toshiba (+ Hynix ???) ska släppa 3D NAND till SSDer med hög utlovad prestanda. Dessutom så släpps en hel del NVMe baserade M.2 enheter med helt otrolig prestanda.

- Intel och AMD ska ge nya CPUer (om allt går som planerat). Intel Kaby Lake (tror jag det var), där jag hoppas de slänger in Broadwells L4 Cache, med Skylakes optimering för det. AMD ska släppa Zen, deras hopp på CPU sidan som av rykten ska bli en ordentlig konkurrent.

- 2011-3 Får en ny CPU, aka Broadwell. Frågan är om det blir något speciellt utan sin L4 cache...

- LED paneler av skärmar ska börja göras av bla Samsung, som konkurrent till LG. Både TV och andra skärmar kanske blir mer LED

- Mekaniska diskarna ska nå och passera 10TB, samtidigt som SSDerna når 4TB för konsumentbruk. Priserna väntas också falla rätt bra.

- Intel satsar på att så mycket som möjligt ska bli trådlöst som standard. Frågan är hur bra det blir i praktiken.

- HP ska tydligen uppfinna datorn "på nytt", med enorm beräkningskraft.

- Tesla ska lansera generation 3, en bil som "normalt" folk har råd med.

- och så klart... om du är rik så kan du få åka med på en http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2581024/Budget...
Sen skulle väl också de människorna som ska på en vägs resa till Mars åka?
Vi ska väl även få ner det sista av Plutos sond. De håller ju fortfarande på att tanka ner data från den...

Finns säkert mer som jag glömt.... men det är satans mycket iaf

Är det Mars One du tänker på så är det 2026, alltså 10 år till.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Paddanx:

Oculus och andra vr headsets!

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem

Fiji-korten hade ju riktigt bra effektförbrukning i stock (ungefär samma liga som Nvidia) men gick ju tyvärr helt åt skogen när man överklockade (det lilla man kunde). Minskar de förbrukningen ännu mer och löser problemen med överklockningen så lär de bli toppen-kort!

Men som andra har sagt så ligger ju inte Nvidia och latar sig. Ska bli intressant att se AMD Greenland vs Nvidia Pascal.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Kan alltid hoppas att AMD fortfarande finns kvar när ZEN och Artic Islands ska släppas.
Har själv inga höga förhoppningar att ZEN släpps och även om den släpps är det ca 3 år för sent.

Av vad jag vet, (Av lite snabbt Wikipedia läsande), så har AMD fortfarande resurser kvar att leva på. Det har gått dåligt för dem länge, men tillgångarna finns där.

Om AMD ska vända skutan så måste det vara snart, men det finns nog allt ett par år kvar i det där företaget oavsett hur det går.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Yes, feta kort! Äntligen kommer man kunna lira SpeedRunner, Terraria och AoE2HD i super maxad fps!

Visa signatur

5900X NH-D15 X570 TOMAHAWK 32GB EVGA G3 750W EVGA 3080 FTW3 Samsung 830 256GB Crucial MX100 512GB Crucial MX300 750GB Crucial MX500 2TB Define C

FreeNAS G3258 Supermicro X10SLM-F 16GB ECC 6x3TB WD Red RAIDz2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

- LED paneler av skärmar ska börja göras av bla Samsung, som konkurrent till LG. Både TV och andra skärmar kanske blir mer LED

Hoppas du menar OLED.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

2016 kommer nog bli det mest spännande året inom dator/teknikvärlden på läääänge.

- Både AMD och Nvidia ska göra jättekliv på grafikkort marknaden.

- Intel/Micron + Sandisk/Toshiba (+ Hynix ???) ska släppa 3D NAND till SSDer med hög utlovad prestanda. Dessutom så släpps en hel del NVMe baserade M.2 enheter med helt otrolig prestanda.

- Intel och AMD ska ge nya CPUer (om allt går som planerat). Intel Kaby Lake (tror jag det var), där jag hoppas de slänger in Broadwells L4 Cache, med Skylakes optimering för det. AMD ska släppa Zen, deras hopp på CPU sidan som av rykten ska bli en ordentlig konkurrent.

- 2011-3 Får en ny CPU, aka Broadwell. Frågan är om det blir något speciellt utan sin L4 cache...

- OLED paneler av skärmar ska börja göras av bla Samsung, som konkurrent till LG. Både TV och andra skärmar kanske blir mer OLED

- Mekaniska diskarna ska nå och passera 10TB, samtidigt som SSDerna når 4TB för konsumentbruk. Priserna väntas också falla rätt bra.

- Intel satsar på att så mycket som möjligt ska bli trådlöst som standard. Frågan är hur bra det blir i praktiken.

- HP ska tydligen uppfinna datorn "på nytt", med enorm beräkningskraft.

- Tesla ska lansera generation 3, en bil som "normalt" folk har råd med.

- och så klart... om du är rik så kan du få åka med på en rymdresa
Sen skulle väl också de människorna som ska på en vägs resa till Mars åka?
Vi ska väl även få ner det sista av Plutos sond. De håller ju fortfarande på att tanka ner data från den...

Finns säkert mer som jag glömt.... men det är satans mycket iaf

@ante9224 Juuuste. Hur kan jag glömma alla VR tekniker. Occulus ska komma, frågan är hur långt bort Valve och MS är på den fronten.

@Ozzed ahh, juste det var "bara" landaren. Blanda ihop det.

@TheSlicker Självklart gör jag det, rättar.

Tesla Model 3 ska visas upp i mars 2016, men lanseras 2017.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Nu vet jag att man skall ta denna typen av nyheter med en stor skopa salt, men dubbelt så bra prestanda som Fiji med dubbelt så många transistorer? Jag tycker inte det låter speciellt imponerande. Lite som: "Vi har slängt in dubbelt så många transistorer på samma gamla beprövade arkitektur" (läs den som blir tokigt varm och inte går att klocka dessutom) Hoppas verkligen det blir en helt ny arkitektur nu, eller åtminstonde större förändringar i densamma.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Tesla Model 3 ska visas upp i mars 2016, men lanseras 2017.

Skickades från m.sweclockers.com

Som det mesta på den listan så är det just lanseringen jag syftar på. Vi vet inget om verken GPU/CPU/SSDer mm om de kommer levereras 2016 eller bara lanseras. Tror de skulle göra lite förbeställningar dock under 2016.

Tittar vi på Fury så lanseras den tydligen fortfarande, då den är bristvara och troligen kommer vara det till 2016.
Skylake har lanserats, men förutom "k" modellerna var det ont om dem sist jag kollade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Nu vet jag att man skall ta denna typen av nyheter med en stor skopa salt, men dubbelt så bra prestanda som Fiji med dubbelt så många transistorer? Jag tycker inte det låter speciellt imponerande. Lite som: "Vi har slängt in dubbelt så många transistorer på samma gamla beprövade arkitektur" (läs den som blir tokigt varm och inte går att klocka dessutom) Hoppas verkligen det blir en helt ny arkitektur nu, eller åtminstonde större förändringar i densamma.

Va? Nu läser du väl lite märkligt, greenland är uppföljaren till Fiji precis som att Fiji var uppföljaren till Hawaii. Arkitekturen är cgn. Finns ju flera cgn kretsar som både vart hyfsat svala och överklockat hyfsat. Är ju själva kretsen Fiji som är har problem med strömläckage vid höga frekvenser inte arkitekturen i sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Va? Nu läser du väl lite märkligt, greenland är uppföljaren till Fiji precis som att Fiji var uppföljaren till Hawaii. Arkitekturen är cgn. Finns ju flera cgn kretsar som både vart hyfsat svala och överklockat hyfsat. Är ju själva kretsen Fiji som är har problem med strömläckage vid höga frekvenser inte arkitekturen i sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Tittar man på R9 Nano så är denna ju otroligt strömeffektiv. Problemet är att de får så stor läckage vid högre effekt med Fury.