Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

simpelt, låt bli. för mycket pengar för att bara få sitt byggsugande stillat.
En Corsair aio funkar jue, förutom då att det rasslar men tempen blir bra eller så köper du en nocuta kylare/thermalright axp 100/200.

Sen det dära med att köpa ett z77 istället för ditt h77. nej inte värt, jag har då inte märkt att det gör så mycket att klocka. nån fps hit å dit e helt onödigt nu för tiden känns det som om man sitter med ett enda gfxkort.

Såg på cpubenchmark.net att det endast skiljer 665 poäng mellan min 3570k & 6600k

Axp 100/200 går inte, måste vara en stående "fot" därför mitt moderkort ligger ner.
Men Corsair aio funkar =o)

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

så du köper nytt sys ändå?

Bokat delarna på webhallen, så jag kan hämta upp dom om jag vill =o)
Men med era åsikter och synpunkter så blir man så jävla osäker om de
är värt att uppgradera, och enligt er så är det ett nej

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem

jo, men det e nada skillnad när det e spel å vanlig datoranvändning. Jag hade ex en phenom 2 955black i 4ghz å jag upplever nada skillnad mot min i7 3770k i spel å vanlig användning med samma gfx 670/680gtx. uppgraderade för att jag ville ha en mindre dator bara.

å det e ändå ganska stor skillnad mellan en gammal phenom 2 trots att jag inte upplevde det irl, för dig blir det nada skillnad. köper du en bättre kylare så kanske den istället slutar throttla istället

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

jo, men det e nada skillnad när det e spel å vanlig datoranvändning. Jag hade ex en phenom 2 955black i 4ghz å jag upplever nada skillnad mot min i7 3770k i spel å vanlig användning med samma gfx 670/680gtx. uppgraderade för att jag ville ha en mindre dator bara.

Jag har gjort samma resa som dig.

Började med I5 Gen 1 med Full tower låda, sålde den pga att den var så jävla stor och skaffade detta istället.
Men känns litet för att bygga vidare på "gamla" saker så har jag får "små" saker så man inte kan bygga på något
istället på sakerna man redan har.

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem

ja du, jag väntar på pascal. vill iaf se hur den blir innan jag uppgraderar. läste nått om att det skulle få ett nytt interface. tänk om nya nvkort inte funkar med ditt nya mobo? om du köper bara en cpukylare så kommer den la med största sannolikhet passa nästa intel mobo oxå. å bra mycket billigare än 10k

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

ja du, jag väntar på pascal. vill iaf se hur den blir innan jag uppgraderar. läste nått om att det skulle få ett nytt interface. tänk om nya nvkort inte funkar med ditt nya mobo? om du köper bara en cpukylare så kommer den la med största sannolikhet passa nästa intel mobo oxå. å bra mycket billigare än 10k

Jag hör av du säger och jag har tagit till mig vad alla har skrivit i denna tråd.
Jag får fundera några dagar till innan jag bestämmer mig =o)

/ Y

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem

Köp R5 och om du hittar nytt moderkort. Med klock på 3570K når du stora delar av vägen vad en 6600K skulle ge dig. Att byta från ivy i5 till skylake i5 känns väldigt ovärt i dagsläget, du har fortfarande samma antal trådar. 6700K kan vara värt men enda riktiga uppgraderingen i dagsläget från det du sitter på är X99 och 5820K. Så det enda du i princip kan uppgradera till är mer trådar. Behöver du inte dessa så håll kvar vid det du har

Jag har en 2500K och två 4770K, alla överklockade. Kan inte säga jag känner nån större skillnad på dom. I7orna är litet snabbare i vissa icke spelrelaterade saker.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem
Skrivet av dazelou:

Köp R5 och om du hittar nytt moderkort. Med klock på 3570K når du stora delar av vägen vad en 6600K skulle ge dig. Att byta från ivy i5 till skylake i5 känns väldigt ovärt i dagsläget, du har fortfarande samma antal trådar. 6700K kan vara värt men enda riktiga uppgraderingen i dagsläget från det du sitter på är X99 och 5820K. Så det enda du i princip kan uppgradera till är mer trådar. Behöver du inte dessa så håll kvar vid det du har

Jag har en 2500K och två 4770K, alla överklockade. Kan inte säga jag känner nån större skillnad på dom. I7orna är litet snabbare i vissa icke spelrelaterade saker.

Fan, alla ni säger samma sak att jag ska behålla min dator med vissa mods då.
Jag som ville bygga och ha något "nytt". Men jag får väl vänta ett tag till då innan
jag bygger en ny.

Moderkort är svårt att hitta till min socket dessa dagar, men som du skriver så får
jag kanske vara mera aktiv på beg marknaden och sen uppgradera chassi efter.

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshien:

Moderkort är svårt att hitta till min socket dessa dagar, men som du skriver så får
jag kanske vara mera aktiv på beg marknaden och sen uppgradera chassi efter.

Släng upp en köp annons, bara 15kr
http://www.sweclockers.com/marknad/ny-annons

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Jag skulle nog avvakta om jag var TS. Datavärlden har egentligen inte gjort enorma framsteg sen du köpte det du har.

Personligen önskar jag dock gärna att ämnet diskuteras just nu då jag själv måste uppgradera nästan helt eller laga och lappa, just nu sitter en kasserad gammal ide-disk i, plus dåligt med ddr2-minne. Datorn blev gammal av win7, med xp så skulle jag nog väntat själv.

Men nu är det dags för en hel del nytt, det svåra är just vilken konfig man ska utgå från, min nya dator kommer att börja och* kanske* sluta med det inbyggda grafikkortet och jag vill gärna inte betala mkt ström vid låg aktivitet. Samtidigt vill jag inte offra märkbart tryck... Det är ju ingen bärbar för anteckninar... Så jag hoppas att diskussionen blir livlig, det är dock i mina ögon klart att z170-chipet för normalanvändaren är bäst i mina ögon och som det ser ut nu är 6600k bäst allt beaktat, pris/power främst, den känns dock 1000 kr för dyr just som i5 broadwell gör. Det beror dock mest på amds misslyckande. Men att ta en sämre, nje, eller? På nåt sätt känns det som 6600k kommer att vara ok ett tag och det kostar som det kostar om man inte ska köpa tex en pentium för 700 och uppgradera sen, men vad spar man totalt? En dyrare ger ju effekt direkt och kostnaden, som jag spår de närmsta två åren lär inte sjunka, man kör överpriser från intel, amd gör det väl bra men känns gamla, varma, mkt ström och systemkostnaden sjunker så lite för oss egenbyggare med krav.

Visa signatur

Processor: Intel® LGA1151 Core i5 6600k. Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU MK: ASUS Z170 PRO GAMING Minnen: Crucial DDR4 2133MHz 8GB (2x4GB) SSD: Samsung 850EVO 250 GB HDD: WD 250GB samt en WD 2TB.
DVD: ASUS Chassi: Cooler Master 550 Silencio. Nätaggregat: Plexgear PS-500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshien:

Sweclockers lämnar inte mycket övers till vanliga 6700 utan snackar mest om K modellen.

Det beror på att det skiljer ganska mycket i prestanda mellan 6700 och 6700K, inte minst då grundklockan är 600 MHz högre på K-modellen. De extra finesserna på 6700 (vPro, SIPP och Trusted Execution) är inget som vanliga användare använder, tyvärr. Jag hade en 3770 (icke-K) istället för 3770K bara för att leka med dessa extra finesser. Grundklockan skiljde bara 100 MHz och eftersom jag inte skulle överklocka så kände jag att det kvittade. När jag köpte ny dator så var jag dock medveten om detta, och valde istället en K, som är ett bättre köp för de flesta även om man inte ska överklocka.

Annars föreslår jag att du hittar någon mjukvara som stödjer extrafunktionerna, innan du köper en icke-K.

Skrivet av HerrParasit:

den känns dock 1000 kr för dyr just som i5 broadwell gör. Det beror dock mest på amds misslyckande.

Eller kanske snarare att dollarn gått upp bortåt 30% på senare tid?

Permalänk

@Sveklockarn: Jo det har ju stor påverkan men ett Intel, som ju dock är ett globalt konglomerat baserat i US och därmed påverkas mindre, behöver inte pressa prisera pga konkurrens. De kan ligga, om vi ser till bara effekten av dess fördelar vs amd idag, 30-50% högre. Problemet de har är väl mest att alla klarar sig med en amd. Vi konsumenter då som inte är extrema utan ser värde. Men det känns att de kämpar för optimering och att pc-marknaden ännu efterfrågar mer kraft, helt korrekt vill jag minnas en amd-man som menade att kraft inte var "grejen",det var annan optimering som gällde, jag tycker ju om att amd med sina fm2-modeller integrerar en rimlig grafik och framöver bör en gamer få crossfire med ett till kort för 1000 kr Och det funkar klockish, det ger 2500 för allt och bör vara attraktivt, men det är för gammal grund just nu i hela amd. Även om den egentligen är bra. Intel tog tronen och amd får minnas sina tidigare misstag.
Detta har intel utnyttjat ekonomiskt, man tar hela icke-amdfans som är redo att betala 1000-2000 extra per konsumtionscykel.

Visa signatur

Processor: Intel® LGA1151 Core i5 6600k. Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU MK: ASUS Z170 PRO GAMING Minnen: Crucial DDR4 2133MHz 8GB (2x4GB) SSD: Samsung 850EVO 250 GB HDD: WD 250GB samt en WD 2TB.
DVD: ASUS Chassi: Cooler Master 550 Silencio. Nätaggregat: Plexgear PS-500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshien:

Hallå Jompa!

Det är så att jag har plockat ihop en helt ny dator, men det var processorn som jag hade lite funderingar över.
Såhär ser min varukorg ut =o)

Specc @ Webhallen

Hmm, jag får finska priserna i länken bara för att jag bor i Finland. Kommer att leda till problem ifall jag skapar en tråd i Köpråd
Intressant att svenska priserna på 6700 vs 6700k är 3199 vs 3990 alltså 791 kr skillnad, men i Finland är det 375 euro vs 399 euro eller 24 euro skillnad. Alltså 3500 kr vs 3730 kr
Men ja, är nog bättre att vänta till Pascal/Arctic Islands.

Skrivet av HerrParasit:

@Sveklockarn: Jo det har ju stor påverkan men ett Intel, som ju dock är ett globalt konglomerat baserat i US och därmed påverkas mindre, behöver inte pressa prisera pga konkurrens. De kan ligga, om vi ser till bara effekten av dess fördelar vs amd idag, 30-50% högre. Problemet de har är väl mest att alla klarar sig med en amd. Vi konsumenter då som inte är extrema utan ser värde. Men det känns att de kämpar för optimering och att pc-marknaden ännu efterfrågar mer kraft, helt korrekt vill jag minnas en amd-man som menade att kraft inte var "grejen",det var annan optimering som gällde, jag tycker ju om att amd med sina fm2-modeller integrerar en rimlig grafik och framöver bör en gamer få crossfire med ett till kort för 1000 kr Och det funkar klockish, det ger 2500 för allt och bör vara attraktivt, men det är för gammal grund just nu i hela amd. Även om den egentligen är bra. Intel tog tronen och amd får minnas sina tidigare misstag.
Detta har intel utnyttjat ekonomiskt, man tar hela icke-amdfans som är redo att betala 1000-2000 extra per konsumtionscykel.

De upplåsta i5:orna och i7:orna har haft ungefär samma rekommenderat pris i USA sedan de släpptes för flera år sedan. Priserna verkar endast ha stigit i Europa.
Vill ha det bästa är man illa tvungen att köpa Intel då AMD inte har något att komma med på CPU-sidan.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

Netonnet säljer 6500 för under 2k den skulle jag ta om det vore aktuellt, i spel märker du mest skillnad vid grafikkortet. Men "uppgradera" från 3570k, nej.

Permalänk
Medlem

Kan lika gärna fråga här istället för skapa ny tråd

Jag sitter på en 3570k idag.
Jag har funderat på en 6700k.

Men hur pass mycket bättre fungerar multitasking mot en 6600k.

Jag har ofta massa saker igång: Chrome flikar, streams, utorrent, photoshop, madvr mpchc mkv videos etc.

Min 3570k ligger väldigt nära 100% rätt ofta och slår i taket då och då.

Kan en 6700k hjälpa med multi tasking så pass att det är värt det?

Permalänk
Medlem

25% för mig med ff med 640flikar å en 576p film med mpchc + en stream på så går det upp till 35-40% och pendlar där. startar jag ex bf4 utöver allt detta så går det upp till 83-91% med en 3770k. Lär la hamna ungefär på samma % med en 6700k

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

@JimmieSan:

Säkerligen kan 6700K hjälpa, men du kan säkert du tweaka litet så du får mindre cpu usage. Jag hade hellre satsat på 5820K i ditt läge. Då får du hela 12 trådar.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem

@DST
Vad tror du att införskaffa Asus P8P67 B3 eller något i klassen?

Svårt att hitta moderkort till 1155 =(

/Y

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem

Detta kanske kan vara nåt? Z77 för 830kr nytt.
https://www.proshop.se/Moderkort/Z77A-G41-moderkort-ATX-ingen...

Det är inget avancerat kort för överklockning men det går nog att skrämma upp cpun rätt bra. I testet verkade dom ha tappat 100-200MHz mot dyrare kort.
http://www.hardocp.com/article/2012/09/10/msi_z77ag41_lga_115...

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem
Skrivet av dazelou:

Detta kanske kan vara nåt? Z77 för 830kr nytt.
https://www.proshop.se/Moderkort/Z77A-G41-moderkort-ATX-ingen...

Det är inget avancerat kort för överklockning men det går nog att skrämma upp cpun rätt bra. I testet verkade dom ha tappat 100-200MHz mot dyrare kort.
http://www.hardocp.com/article/2012/09/10/msi_z77ag41_lga_115...

Ha!

Dom vill inte att man köper den varan
Går inte att lägga i kundkorgen därför "Varunummer 2377690 är inte längre aktivt/finns inte!"

=D

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem

måste du köpa ett nytt mobo? jag hade inte köpt det iaf. oklockad 3570k på ett h77 tillåter la turbobboost ändå väl? 3.8ghz duger ju bra i det mesta å några hundra mhz e inte så spektakulärt som sagt. jag hade bara köpt en bättre cpukylare.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

3.8ghz duger ju bra i det mesta å några hundra mhz e inte så spektakulärt som sagt.

Det är inte bara "några hundra MHz" som är skillnaden dock:
http://www.tomshardware.co.uk/faq/id-2752766/skylake-upgrade....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är inte bara "några hundra MHz" som är skillnaden dock:
http://www.tomshardware.co.uk/faq/id-2752766/skylake-upgrade....

? nej tror du missuppfattar.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av ArcticFire:

De upplåsta i5:orna och i7:orna har haft ungefär samma rekommenderat pris i USA sedan de släpptes för flera år sedan. Priserna verkar endast ha stigit i Europa.
Vill ha det bästa är man illa tvungen att köpa Intel då AMD inte har något att komma med på CPU-sidan.

Jo det är möjligt men jag har varit tämligen ointresserad sen Intel tog ledningen brutalt, det var väl runt 2010. Att priserna står så still i US beror månne på skatt, valutakurs och faktisk konkurrens, för 80% av köparna duger nog egentligen AMD finfint.
Intel tillverkar och utvecklar ju lite här och var som det globala företag det är, om än redovisande och säljande i en stigande dollar.

Du har helt rätt i att Intel ligger så mkt före och att AMD inte är ett alternativ, jag har räknat och för mig är extrakostnaden som Intel ger helt klart värt det. Just som en Mac kan vara billigare i totalkostnad om Apple ger ut en bra distribution, iaf för företag. AMD saknar just nu "allt".

Visa signatur

Processor: Intel® LGA1151 Core i5 6600k. Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU MK: ASUS Z170 PRO GAMING Minnen: Crucial DDR4 2133MHz 8GB (2x4GB) SSD: Samsung 850EVO 250 GB HDD: WD 250GB samt en WD 2TB.
DVD: ASUS Chassi: Cooler Master 550 Silencio. Nätaggregat: Plexgear PS-500