Permalänk
Medlem

Projekt: Battlefront

Hej Sweclockers,

Jag har ställde undan min stationära dator för ca ett år sedan för att jag inte längre spelade. Dock finns det ett spel jag har väntat på i snart 10 år som lanseras snart, nämligen Star Wars: Battlefront. Dock kräver det en hel del av datorn, som min gamla pärla inte klarar av att leverera. Till saken hör att jag har blivit student och jag vill inte lägga ut massa pengar på datorn.

Som det ser ut nu:
Chassi: Lian Li Lancool pc-k62
Nätagg: Corsair HX520
Fan controller: Scythe Kaze Master Pro
Moderkort: Gigabyte GA-MA790X-UD3P
Processor: AMD Phenom II x4 945
RAM: A-Data 1066MHz 1+1+2+2 GB
Kylare: Corsair H50
Grafikkkort: AMD Radeon HD4850
Diskar: 250GB + 500GB
SSD: 80GB

Målet är:

  • Att kunna spela Star Wars: Battlefront

  • Lägga ut max 500 från min dagliga kassa

I absolut bästa läge:

  • Högsta grafik

  • Litet bygge (micro-ITX)

  • Tyst

  • Bra skärm

Hur jag hade tänk gå till väga:

  • Skaffa ett tidsbegränsat jobb för att dra in till datorn.

  • Sälja av saker jag har liggande.

Jag vet att jag sätter önskat läge näst intill orimligt högt, men hey! Sikta mot stjärnora landa på månen! Jag hade kunnat jobba mer och tjäna in pengar för att köpa nytt, men då tappar projektet sin charm, jag gör det mycket för att det är roligt, och för att se om det är möjligt.

Är det någon som har fler förslag eller som kan ge rekommendationer om vad jag borde uppgradera så är det mer än välkommet! Det är därför jag skriver här.

Mvh
Julius

§9 /moderator
Permalänk

Du får sälja din gamla pärla under rubriken "unik vintagedator" på blocket och sätta priset till 25000:-. Går det så går det: det finns ju andra som försöker?

Skämt åsido så kan du själv se vilka specs EA har satt upp för att spela SWBF; spontant tror jag att du behöver nytt moderkort, modernare minnen, åtminstone en i5, GTX970 eller bättre för att kunna få det att flyta. Enklare uppgradering av en komponent eller två räcker nog inte här. utan du behöver en helt ny burk.

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk
Medlem

Eftersom datorn ska vara till för just Battlefront så titta här och köp det grafikkort som presterar bäst i din prisklass:

http://www.guru3d.com/articles_pages/star_wars_battlefront_be...

Ett 290X, som säkert går att hitta för två tusen begagnat presterar lika bra som ett 980.

Visa signatur

CPU: i7-4790K MB: Asus Z-97AR RAM: 16GB 1866MHz GPU: Gigabyte GTX 970 G1 Gaming PSU: Evga G2 850W SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Crucial MX100 256GB Skärmar: Benq XL2420Z 144Hz, Benq GW2470H IPS Tangentbord: CM Quickfire Rapid-I Brown Mus: Zowie ZA11 Musmatta: Zowie P-SR

Battlelog BF4: http://battlelog.battlefield.com/bf4/soldier/Manmore/stats/92...

Permalänk
Skrivet av Finurliig:

Du får sälja din gamla pärla under rubriken "unik vintagedator" på blocket och sätta priset till 25000:-. Går det så går det: det finns ju andra som försöker?

Skämt åsido så kan du själv se vilka specs EA har satt upp för att spela SWBF; spontant tror jag att du behöver nytt moderkort, modernare minnen, åtminstone en i5, GTX970 eller bättre för att kunna få det att flyta. Enklare uppgradering av en komponent eller två räcker nog inte här. utan du behöver en helt ny burk.

Körde med 760 på betan, flöt på som faan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xBumbiBjörn:

Körde med 760 på betan, flöt på som faan!

Enligt testerna som släppts borde du knappt kommit upp i 50 fps med 1080p/ultra. Sitter själv på ett 970 och har också sett fram mot Battlefront väldigt länge, men AMD-grafikkorten sopar mattan med Nvidia i det här spelet.

Visa signatur

CPU: i7-4790K MB: Asus Z-97AR RAM: 16GB 1866MHz GPU: Gigabyte GTX 970 G1 Gaming PSU: Evga G2 850W SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Crucial MX100 256GB Skärmar: Benq XL2420Z 144Hz, Benq GW2470H IPS Tangentbord: CM Quickfire Rapid-I Brown Mus: Zowie ZA11 Musmatta: Zowie P-SR

Battlelog BF4: http://battlelog.battlefield.com/bf4/soldier/Manmore/stats/92...

Permalänk
Skrivet av Flygplan:

Enligt testerna som släppts borde du knappt kommit upp i 50 fps med 1080p/ultra. Sitter själv på ett 970 och har också sett fram mot Battlefront väldigt länge, men AMD-grafikkorten sopar mattan med Nvidia i det här spelet.

Konstigt, var på high och låg på 60fps + hela tiden med 4770k. Var nå dips ibland men var högst 2ggr per match och varade i 1 sek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finurliig:

Du får sälja din gamla pärla under rubriken "unik vintagedator" på blocket och sätta priset till 25000:-. Går det så går det: det finns ju andra som försöker?

Skämt åsido så kan du själv se vilka specs EA har satt upp för att spela SWBF; spontant tror jag att du behöver nytt moderkort, modernare minnen, åtminstone en i5, GTX970 eller bättre för att kunna få det att flyta. Enklare uppgradering av en komponent eller två räcker nog inte här. utan du behöver en helt ny burk.

Skärmen jag har är HD-upplöst, så det känns ändå inte helt orimligt att köra med processorn. När jag köpte datorn, fick jag höra att ddr2 var snabbare än ddr3, och att det var därför ddr3 hade högre frekvenser. Är minnena verkligen det som behöver uppgraderas?

Skrivet av Flygplan:

Eftersom datorn ska vara till för just Battlefront så titta här och köp det grafikkort som presterar bäst i din prisklass:

http://www.guru3d.com/articles_pages/star_wars_battlefront_be...

Ett 290X, som säkert går att hitta för två tusen begagnat presterar lika bra som ett 980.

Det ser ut som att ett 280X fungerar lika bra när man kör i vanlig HD

Permalänk
Medlem

Varför inte begagnat? Om du har en tajt budget är det ett bra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l_aurell:

Det ser ut som att ett 280X fungerar lika bra när man kör i vanlig HD

280X ligger ju på 60 FPS (290X har 87) i snitt, vilket betyder att du en stor del av tiden kommer ligga under 60, alltså presterar det inte lika bra som 290X.

Moderkort, processor, RAM och grafikkort verkar ju vara vettiga uppgraderingar. Chassit också såklart om du vill ha ett litet system, men det blir ju dyrare, och med en liten budget kanske det får prioriteras ner.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av HWS:

280X ligger ju på 60 FPS (290X har 87) i snitt, vilket betyder att du en stor del av tiden kommer ligga under 60, alltså presterar det inte lika bra som 290X.

Det känns som en uppoffring jag får göra i så fall. Jag får hålla utkik i marknaden och försöka byta till mig det jag behöver.