Vatten i datorn vad kan man göra åt saken?

Permalänk
Medlem

Vatten i datorn vad kan man göra åt saken?

Tjena folk på swecklockers jag har en fråga angående vatten i datorn. För några minuter sedan råkade jag spilla vatten i datorn genom topp fläkten. Det kom vatten överalt fårgan är då vad ska man göra åt saken?

När det hände stängde jag av strömmen till datorn så fort som möjligt så inte alla delar skulle kortslutas.

Jag har tagit ut alla viktiga delar såsom oderkort grafikort cpu ram osv. alla dessa ligger på en karong bit för att skapa någon form utav esd skydd. Den nuvarande planen är att låta det ligga så tills på söndag.

Finns det några andra tipps för att få den att torka? Och vad är sannolikheten att datorn fungerar igen?

Permalänk

Sannolikhet till att den fungerar igen = Hög

Oroa dig inte mann1

Permalänk
Skrivet av olqeable:

Tjena folk på swecklockers jag har en fråga angående vatten i datorn. För några minuter sedan råkade jag spilla vatten i datorn genom topp fläkten. Det kom vatten överalt fårgan är då vad ska man göra åt saken?

När det hände stängde jag av strömmen till datorn så fort som möjligt så inte alla delar skulle kortslutas.

Jag har tagit ut alla viktiga delar såsom oderkort grafikort cpu ram osv. alla dessa ligger på en karong bit för att skapa någon form utav esd skydd. Den nuvarande planen är att låta det ligga så tills på söndag.

Finns det några andra tipps för att få den att torka? Och vad är sannolikheten att datorn fungerar igen?

Ugnsbaka på lägsta värmen, eventuellt? Kanske funkar? Har aldrig gjort det själv så kan inte säga om det funkar men har läst dem som har gjort det. (mest bara för att få bort vattnet tänkte jag, då det låter som det inte hade blivit kortis)

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk

Vissa komponenter kanske du kan hänga upp så dom torkar fortare, Typ moderkort och grafikkort, Om inget hände med datorn innan du stängde av den så är det nog ingen fara

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Låt delarna torka i rumstemp, ev bredvid något element. Han du stänga av direkt så borde de fungera igen tycker inte att du ska ugnsbaka dem innan något fel har konstaterats.

Permalänk
Medlem

Linus TechTips har gjort två videos där en laptop stod ute i regnet och fick vatten i sig:

sedan

Kanske ger dig lite bra tips