Exchange Distributionslists

Permalänk
Medlem

Exchange Distributionslists

Hej SweC!

Jag har ett problem, som kanske inte är ett problem egentligen utan att jag bara tänker fel(?).

Scenariot:

Några användare har en Distributionslista som låt oss säga heter Apelsinerna.
Denna lista uppdateras manuellt så fort en ny användare som tillhör Apelsinerna börjar.

Enkelt så långt.

För att automatisera detta och slippa lägga till användare maneullt tänkte jag att man kanske kan använda sig av en grupp som alla Apelsinerna har gemensamt dvs gruppen "Orange".

Om jag tar bort Alla användare ur distributionsgruppen Apelsinerna och istället gör gruppen Orange medlem i Distributionsgruppen Apelsinerna så borde det fungera tycker jag att Maila Apelsinerna och då få mailet att nå alla i gruppen Orange men det fungerar inte och jag misstänker att jag "tänker fel"!?

Någon som kan hjälp mig?

Ha en fortsatt bra dag!

Mvh.
Christian

Visa signatur

| ASUS Maximumus V Formula, Intel i7-3770K @ 4.6GHz, Corsair vengance 16Gb @ 1600, ASUS nVidia GTX 970, Samsung EVO 840 256GB SSD, Fractal Design R3 Vitt, Logitech G502 Proteus Core, Ducky YYY | - 10251 Firestrike 3DMark

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte bra på Exchange egentligen men gör ett försök.

Jag gissar på att Apelsinerna är en distributionsgrupp och Orange är en säkerhetsgrupp. Om du då nästlar dessa kommer alla grupper i Apelsinerna få mail om det är en distributionsgrupp.

Det du behöver är att aktivera mail-enabled på din säkerhetsgrupp Orange för att få detta att fungera.

Tror jag iaf...

Själv scriptar jag alltid upp nya användare så behöver inte bry mig om vilka grupper dem ska vara med i direkt då jag alltid ställer krav att detta ska vara bestämt på avdelning eller funktion inom företaget i förväg.

Visa signatur

write-host ((0..66)|%{if (($_+1)%3 -eq 0){[char][int]("118105107116111114064103105108098101114116115115111110046099111109"[($_-2)..$_] -join "")}}) -separator ""

Permalänk
Medlem

Om du nu inte skall lägga med fler grupper (utöver Orange) i din grupp (Apelsiner),
hade jag bara mail enablat gruppen (Orange) direkt, men misstänker att det inte är så du vill jobba...
However, felet är troligtvis att Orange inte är mailenablad, så om du mailenablar din grupp Orange kommer det troligtvis funka direkt...
Exchange vill ha mailadresser att haka upp sig på, inte gärna rena AD-grupper.
Kan ju givetvis vara miljarder saker till som är "fel" med den tunna ingångs infon men troligt vis är det bara att göra om även orange till en distributionslista så är du i hamn...

Permalänk
Medlem

Din distributionslista är ju redan en grupp, känns dumt att nästla on en annan grupp i mina ögon. Jag kopierar alltid en snarlik person när jag skapar användare och då kommer även distgrupperna med.

Permalänk

Tror du ska titta mer på: dynamic distribution groups
Har för mig att om du skapar en ny user som tillhör avdelning apelsiner så synkas användaren per automatik in i din DL apelsiner.
Om du byter en user i avdelning kiwi till apelsiner så försvinner användaren från kiwi DL och får istället apelsiner DL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Din distributionslista är ju redan en grupp, känns dumt att nästla on en annan grupp i mina ögon. Jag kopierar alltid en snarlik person när jag skapar användare och då kommer även distgrupperna med.

Det är bra och dåligt - om "mall-användaren" har flyttat runt på företaget finns det risk att denne har med sig behörigheter från tidigare tjänster, även om det inte borde vara så

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX